AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #21 Skrevet 11. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er Grendlands dialekta fin ? TS Anonymkode: 6bb57...338 Grenlandsdialekta ja. Kommer an på hva du mener er det. Nå bor jeg i Porsgrunn. Har bodd i Skien tidligere. I mellomtiden masse andre plasser. Jeg synes personlig at den ordentlige skiensdialekten er helt forferdelig. Slik som de gamle snakker. Og slik de unge snakket når jeg bodde der som ung. Nå synes jeg det virker som de yngre ihvertfall snakker med mindre sære dialektuttrykk og mer standard. I Porsgrunn har de vel alltid snakket en tanke "penere". Slik yngre folk snakker i Porsgrunn og til dels i Skien nå, er ganske nært standard østlandsk. Og etter min mening høres det fint ut og er lett å forstå for de aller fleste. Anonymkode: 20ff4...910 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #22 Skrevet 11. september 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig standard østlandsk ? Anonymkode: 6bb57...338 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk Anonymkode: 20ff4...910
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #24 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, Puny skrev: Mamma til Michelle? Ehh..nei Anonymkode: 6bb57...338
Puny Skrevet 11. september 2018 #25 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ehh..nei Anonymkode: 6bb57...338 Tulla da🤪 men hun snakker sånn hun også🙈
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #26 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Puny skrev: Tulla da🤪 men hun snakker sånn hun også🙈 Gjør hun? Men jeg snakker ikke likt som henne. Anonymkode: 6bb57...338
Puny Skrevet 11. september 2018 #27 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjør hun? Men jeg snakker ikke likt som henne. Anonymkode: 6bb57...338 Sør-landsk og Stavangersk i alle fall, litt merkelig å høre på.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #28 Skrevet 12. desember 2023 Jeg sliter veldig med dette. Det ble verre etter jeg flyttet til et annet sted i landet hvor de snakker helt annerledes. Jeg blir oppriktig flau når jeg snakker med andre her. Jeg prøver å snakke mer bokmålsnært, men jeg klarer ikke bli kvitt det stygge tonelaget mitt. Enda et problem er at jeg nå er hyper-aware of hvordan jeg snakker, noe som leder til at jeg snubler over ordene mine konstant. I de verste tilfellene har jeg bare bedt om vi kan ta samtalen på engelsk for der føler jeg meg faktisk mer selvsikker. Anonymkode: 72545...30e
911 Skrevet 13. desember 2023 #29 Skrevet 13. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.9.2018 den 15.54): Jeg hørte et opptak av stemmen min og fikk sjokk hvor fælt det var. Anonymkode: 6bb57...338 De aller fleste synes det er stygt og rart første gang de hører sin egen stemme i opptak. Ikke endre dialekten din. Jeg har vært mye på sørvest-landet og dialekten der er veldig fin 🤩. Den sier også noe om hvor du kommer fra. Ære være dem som flytter til en annen kant av landet og likevel holder på sin særegne dialekt 👍 Endret 13. desember 2023 av 911 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #30 Skrevet 13. desember 2023 Jeg finner det mye mer kleint å skulle endre dialekten så snart man flytter en annen plass. Anonymkode: d77a2...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #31 Skrevet 13. desember 2023 Oslodialekt synes jeg er litt kjedelig høres ut som et teaterstykke når de snakker. Kanskje du kan prøve å snakke mer Stavanger eller mer Kristiansand? Anonymkode: d72df...007
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå