Gå til innhold

Barnehagelærer eller grunnskolelærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket yrke hadde dere valgt - grunnskolelærer eller barnehagelærer? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: ea1ca...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagelærer, pga mye mer fritid.  Da har du fri hver eneste kveld og helg. Man jobber og i team for å endre barns problematferd, som lærer kan du lett stå med ansvaret alene. Alt er liksom opp til din dyktighet som klasseleder, utagerer elever ja da må du bare bli enda bedre på klasseledelse.. Blir fryktelig slitsomt og krevende i lengden.

Anonymkode: 30b73...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolelærer er to ulike utdanningsløp, 1-7 og 5-10. Med lektorutdanning kan man også undervise 8-10 trinn i grunnskolen (men jeg regner med at lektor blir på siden av det du egentlig spør om).

Jeg hadde absolutt valgt å bli grunnskolelærer (og da 5-10), men det er pga. personlig interesse, lønn og avspaseringsordningene lærere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolelærer. Er barnehagelærere nå, vurderer å ta fag for å kunne jobbe i skolen. Lønn, ferie og arbeidstider spiller inn her. 

Anonymkode: fbeaa...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolelærer!

MEN det er fordi at jeg alltid har vært glad i skole, og ønsker å jobbe med barn på skolenivå. 

Anonymkode: b88d7...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnskolelærer. Pga. lønn samt at jeg tenker det vil bli mer utfordrende. Men helst ville jeg valgt å bli lektor og jobbe på videregående.

Anonymkode: 6f5de...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnskolelærer. Er barnehagelærere nå, vurderer å ta fag for å kunne jobbe i skolen. Lønn, ferie og arbeidstider spiller inn her. 

Anonymkode: fbeaa...471

Interessant :) Du kunne heller tenke deg å jobbe lengre dager + eventuelt kvelds-/helgearbeid?

Anonymkode: ea1ca...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnskolelærer. Er barnehagelærere nå, vurderer å ta fag for å kunne jobbe i skolen. Lønn, ferie og arbeidstider spiller inn her. 

Anonymkode: fbeaa...471

Jeg gikk motsatt vei. Mye bedre arbeidstider, mye mindre stress, betydelig mindre arbeidsmengde og mye bedre timelønn. Tjener godt over 200kr i timen, mens hadde du regnet ut den reele timelønna mi som lærer så hadde den vært på omtrent 140-150kr. Men ønsker du en jobb hvor du tar med deg jobben hjem, hvor du jobber kvelder og helger, hvor du aldri strekker til og hvor du må håndtere utfordrende og voldelig adferd helt alene, ja da er lærer veien å gå. Selvsagt sagt litt på spissen, men for meg som har forsøkt begge yrker er det vanskelig å forstå at noen tror lærer er det yrket med greiest ferie, lønn og arbeidstider av det to.

Anonymkode: 30b73...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolelærer av flere årsaker:
1. Muligheten til å bli lektor
2. Er ikke særlig glad i småbarn
3. Lønn: lektorlønna er absolutt akseptabel, det er ikke barnehagelærerlønna. Jeg er vant til å ha jobben i hodet 24/7 uansett. 

Anonymkode: e7540...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnskolelærer av flere årsaker:
1. Muligheten til å bli lektor
2. Er ikke særlig glad i småbarn
3. Lønn: lektorlønna er absolutt akseptabel, det er ikke barnehagelærerlønna. Jeg er vant til å ha jobben i hodet 24/7 uansett. 

Anonymkode: e7540...cca

Mange barnehagelærere som tjener over 500.000, synes egentlig lønna er grei jeg. Men ja, du vil tjene bedre som lektor, ca 100.000 kr mer i året. Men det skulle også bare mangle, utdannelsen er jo 2 år lengre, og man får et mye større studielån. 

Anonymkode: 30b73...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnskolelærer. Er barnehagelærere nå, vurderer å ta fag for å kunne jobbe i skolen. Lønn, ferie og arbeidstider spiller inn her. 

Anonymkode: fbeaa...471

Samme her. Jobber så mye på kveldene allerede, at jeg tar gjerne 7-8 ukers sommerferie. 

Anonymkode: 978d8...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...