Gå til innhold

Toll på klær og undertøy?


Vibs

Anbefalte innlegg

Må man betale toll på klær og undertøy hvis man handler over nettet? Jeg trodde ikke man måtte det, men spør for å være helt sikker. Har tenkt å handle undertøy via nettet og det har jeg ikke gjort før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du kjøper gjennom en internett butikk. Mine pakker kommer alltid krysset som gaver så jeg har ikke betalt toll på noe annet enn GoJane sine pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrie

Her var det mye rare svar...

Altså:

Først og fremst er det forskjell på moms (MVA) og toll!

Om varen koster over 200 kr må du betale MVA (24%) av hele beløpet du betaler, også fraktkostnader. Om varen koster f. eks 190 kr og regningen din kommer på 280 kr med frakten skal du ikke betale noe i tillegg.

Om varen koster over 1000 kr må du betale MVA, og i tillegg toll. Tollsatsene varierer, (som den første gjesten sa er bøker tollfritt) men tror det er omtrent 10 % for undertøy. sjekk www.toll.no om du vil.

Gaver under 1000 kr er ikke mva. pliktige, men du har uansett ikke mulighet til å motta gaver fra firmaer. Så selv om butikken krysser av for gave, må du betale mva.

Håper du ble litt klokere!

Valkyrie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar...

Altså:

Først og fremst er det forskjell på moms (MVA) og toll!

Om varen koster over 200 kr må du betale MVA (24%) av hele beløpet du betaler, også fraktkostnader. Om varen koster f. eks 190 kr og regningen din kommer på 280 kr med frakten skal du ikke betale noe i tillegg.

Om varen koster over 1000 kr må du betale MVA, og i tillegg toll. Tollsatsene varierer, (som den første gjesten sa er bøker tollfritt) men tror det er omtrent 10 % for undertøy. sjekk www.toll.no om du vil.

Gaver under 1000 kr er ikke mva. pliktige, men du har uansett ikke mulighet til å motta gaver fra firmaer. Så selv om butikken krysser av for gave, må du betale mva.

Håper du ble litt klokere!

Valkyrie

Ja, jeg ble klokere, men reglene er nedslående kjipe... Tusen takk, Valkyrie for svar og link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valkyrie

Kjipe og kjipe... det er jo mva på kjær du kjøper i butikk her i Norge også, bare at det er regnet inn i prisen på forhånd. :wink:

Kjøper mye undertøy på nett jeg! Bestiller du fra www.figleaves.com er det gratis levering. Og selv med mva på toppen får jeg kjempefint undertøy billigere enn i butikk her. Dessuten har de jo et helt suverent utvalg!

Vet ikke hva du ser etter, men kan jo tipse om at de har salg nå! Og hvis du i tillegg registrerer deg for "newsletter" får du en 10£ gavesjekk.... :)

Valkyrie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe og kjipe... det er jo mva på kjær du kjøper i butikk her i Norge også, bare at det er regnet inn i prisen på forhånd.  :wink:  

Kjøper mye undertøy på nett jeg! Bestiller du fra www.figleaves.com er det gratis levering. Og selv med mva på toppen får jeg kjempefint undertøy billigere enn i butikk her. Dessuten har de jo et helt suverent utvalg!

Vet ikke hva du ser etter, men kan jo tipse om at de har salg nå! Og hvis du i tillegg registrerer deg for "newsletter" får du en 10£ gavesjekk.... :)

Valkyrie

Når det er moms på varene utenlands fra er det plutselig ikke så billig lenger. Men jeg ser jo når jeg regner på pris og sammenlikner med hva jeg kjøpte varen for her hjemme, at jeg vil spare (litt) på å kjøpe over nettet. Men ikke så mye som jeg hadde håpet.

Du skal ha tusen, tusen takk for linken til figleaves, den er allerede lagret under favorittene mine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...