Gå til innhold

Surrogati - hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Av samme grunn som gjør at det er forbudt å kjøpe seksuelle tjenester.

Og på samme måte som at seksuell nød ikke rettferdiggjør kjøp av seksuelle tjenester, er det helt uinteressant hvor synd det er på de som ikke kan få barn. Det er faktisk ikke dem dette dreier seg om, men de stakkarene som er tvunget til å selge kroppen sin, av ulike årsaker.

Men hvis den som bærer fram barnet ikke tjener noe på det er det heller ingen vits å være surrogat med mindre de faktisk ønsker å hjelpe andre, og da er det ingen som er tvunget til å selge kroppen sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid galt. Det er å gripe for mye inn i naturen. 

Anonymkode: c6a39...e97

Seriøst? Mer enn å kurere kreft, gi andre viktige medisiner, ivf eller annen kunstig befruktning. 

Argumenter med at man bryter for mye inn i naturen har ikke så mye slagkraft lengre, syns jeg.. 

Anonymkode: f5e40...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ginny said:

Men hvis den som bærer fram barnet ikke tjener noe på det er det heller ingen vits å være surrogat med mindre de faktisk ønsker å hjelpe andre, og da er det ingen som er tvunget til å selge kroppen sin. 

Sant nok, problemet her er at disse menneskene ikke eksisterer. Det er ingen som vil gjennomgå en graviditet for andre, uten å ta seg klekkelig betalt. Enkelte unntak finnes sikkert, som tvillinger der den ene ikke kan bli gravid, men disse unntakene trenger ingen lovendring for å kunne gjøre det de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jeg vært surrogat for nære og kjente, skulle jeg gjort det med glede! Helt uten økonomiske stønader osv. 

Anonymkode: f5e40...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Sant nok, problemet her er at disse menneskene ikke eksisterer. Det er ingen som vil gjennomgå en graviditet for andre, uten å ta seg klekkelig betalt. Enkelte unntak finnes sikkert, som tvillinger der den ene ikke kan bli gravid, men disse unntakene trenger ingen lovendring for å kunne gjøre det de ønsker.

Det eksisterer mange slike mennesker :)

Anonymkode: f5e40...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Sant nok, problemet her er at disse menneskene ikke eksisterer. Det er ingen som vil gjennomgå en graviditet for andre, uten å ta seg klekkelig betalt. Enkelte unntak finnes sikkert, som tvillinger der den ene ikke kan bli gravid, men disse unntakene trenger ingen lovendring for å kunne gjøre det de ønsker.

Om dette hadde blitt lovliggjort hadde det nok for det meste gjeldt folk som er i familie eller nære venner. Dette hadde gjort at folk ikke hadde blitt utnyttet fordi man ikke hadde kunnet tjent på en slik tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, T-Rex skrev:

Man drar til utlandet, og får satt inn det befruktede egget, reiser hjem til Norge og føder. Adopterer bort barnet. Det er vel ikke helt lovlig (litt usikker der), men jeg tviler sterkt på at noen vil bli straffeforfulgt for dette i Norge.

Dette fungerer kun dersom mannen som var far til barnet deltok med egen sperm og dermed er biologisk far. Da kan fødemor gi far fullt foreldreansvar og han kan så la sin kone/mann stebarnsadoptere. Man tar en risiko, for fødemor kan ombestemme seg eller forholdet kan ta slutt før stebarnaadopsjon er gjennomført og da har ikke eksen rett på samvær. 

Er det snakk om vanlig adopsjon så må man være godkjent som adoptivforeldre og jeg er usikker på om man som fødende kan velge adoptivforeldre til barnet. 

Ren altruistisk surrogati i Norge kan jeg nok tenke at er greit. Spørsmålet er om man klarer å få eg lovverk der man forhindrer at det blir misbrukt som ordning og man forhindrer at noen blir presset mot sin vilje eller betalt for å gjøre det. 

Anonymkode: 5d86e...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Persephone said:

Om dette hadde blitt lovliggjort hadde det nok for det meste gjeldt folk som er i familie eller nære venner. Dette hadde gjort at folk ikke hadde blitt utnyttet fordi man ikke hadde kunnet tjent på en slik tjeneste.

Dette er fullt mulig å gjøre i dag, selv om det koster noen kroner. Så godt som ingen gjør det, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, T-Rex skrev:

Sant nok, problemet her er at disse menneskene ikke eksisterer. Det er ingen som vil gjennomgå en graviditet for andre, uten å ta seg klekkelig betalt. Enkelte unntak finnes sikkert, som tvillinger der den ene ikke kan bli gravid, men disse unntakene trenger ingen lovendring for å kunne gjøre det de ønsker.

Igjen, det finnes. Ved altruistisk surrogati så får ikke surrogaten penger for det. De får dekket utigfter, men de får ikke betalt. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Jeg skulle gjerne ha vært surrogat for noen som trengte det, men siden det ikke er lov her i Norge så blir det vanskelig. 

Anonymkode: f3ff4...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Igjen, det finnes. Ved altruistisk surrogati så får ikke surrogaten penger for det. De får dekket utigfter, men de får ikke betalt. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Jeg skulle gjerne ha vært surrogat for noen som trengte det, men siden det ikke er lov her i Norge så blir det vanskelig. 

Anonymkode: f3ff4...a03

Dette er en annen versjon av myten om den lykkelige horen. Kvinner i USA og Canada får klekkelig betalt for å være surrogatmødre, men de sier det selvsagt ikke høyt. Og de som kjøper tjenesten, sier det naturligvis heller ikke høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, T-Rex skrev:

Sant nok, problemet her er at disse menneskene ikke eksisterer. Det er ingen som vil gjennomgå en graviditet for andre, uten å ta seg klekkelig betalt. Enkelte unntak finnes sikkert, som tvillinger der den ene ikke kan bli gravid, men disse unntakene trenger ingen lovendring for å kunne gjøre det de ønsker.

Leste du det første innlegget du siterte meg?

Jeg kjenner folk som har brukt surrogat i Canada. De betaler ikke selve surrogaten, men dekker kostnadene surrogaten har i forbindelse med graviditeten. Det finnes faktisk folk som bare vil hjelpe andre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ginny said:

Leste du det første innlegget du siterte meg?

Jeg kjenner folk som har brukt surrogat i Canada. De betaler ikke selve surrogaten, men dekker kostnadene surrogaten har i forbindelse med graviditeten. Det finnes faktisk folk som bare vil hjelpe andre :)

 

Om det du skriver er sant, har du blitt løyet huden full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Om det du skriver er sant, har du blitt løyet huden full.

Tja.. Det er jo alltids mulig, men ganske merkelig likevel når de er veldig åpne om hele prosessen ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ginny said:

Tja.. Det er jo alltids mulig, men ganske merkelig likevel når de er veldig åpne om hele prosessen ellers..

Du får følge med i skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver i hovedinnlegget er ikke det tillatt lenger. 

Anonymkode: e59d1...c29

Det gjøres overalt i verden.

1 time siden, T-Rex skrev:

Det er da null problem å få til dette i dag. Men er det noen som gjør det? Ikke det, nei.

Om søsteren din lar seg inseminere med mannen din sin sperm og blir gravid er det faktisk et stort problem å få adoptert dette barnet. Dessuten blir det jo ikke ditt egg som barnet blir til av. Surrogati er faktisk ikke lett å få til uten å gjøre det i utlandet og ha store utgifter med det.

Anonymkode: e0ad2...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, T-Rex skrev:

Right.

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer på dette, når du tydeligvis ikke har noe kunnskap om dette. Google i alle fall altruistisk surrogati. Det er vel det det har vært snakk om i Norge også, ikke at fattige skal kjøpes for penger!

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Man drar til utlandet, og får satt inn det befruktede egget, reiser hjem til Norge og føder. Adopterer bort barnet. Det er vel ikke helt lovlig (litt usikker der), men jeg tviler sterkt på at noen vil bli straffeforfulgt for dette i Norge.

Hvem drar til utlandet? Surrogaten? Og får masse penger for det? Og så adopterer til andre norske foreldre? Det er i alle fall ikke vanlig å gjøre det slik. Det som er vanlig er å bruke firmaer i USA og Canada.

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det iallefall bør være retningslinjer og regler dersom man skal tillate alturistisk surrogati i Norge. Som at ingen av mottakerforeldrene kan ha vært straffet for fysiske eller seksuell mishandling av barn, at de ikke har et rusproblem, at mottakermor må være i aldersgruppen der hun selv kunne ha båret frem et barn dersom det ikke var for infertelitetsproblemer og at det må godkjennes med tanke på at surrogatmor ikke har blitt lagt press på slik at hun gjør noe hun egentlig ikke ønsker selv. For det kan jo være vanskelig å si nei dersom det er noen i nær familie som legger press på deg. En annen ting er at det da bør være påbudt å kjøpe uføre- og livsforsikring for surrogatmor slik at hun og hennes familie er sikret dersom noe skulle gå galt under graviditet og fødsel. 

 

Anonymkode: 5d86e...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem drar til utlandet? Surrogaten? Og får masse penger for det? Og så adopterer til andre norske foreldre? Det er i alle fall ikke vanlig å gjøre det slik. Det som er vanlig er å bruke firmaer i USA og Canada.

Anonymkode: e59d1...c29

Les tråden. Den er ikke lengre enn at du klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...