Gå til innhold

Surrogati - hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du om surrogati?

Er det alltid greit? Alltid galt?

Hva tenker du om disse situasjonene? Da snakker jeg selvsagt om surrogati i regulerte land, ikke India (det er ikke lov lenger uansett).

a) Kvinne velger surrogati fordi kreft i livmor ble oversett og ansett som urinveisinfeksjon, og derfor hadde kreften spredt seg og hun måtte fjerne livmor.

b) Kvinnen ble knivstukket i magen av sin voldelige eksmann da hun gikk gravid. Babyen døde og hun måtte fjerne livmoren.

c) Kvinnen hadde fra tidligere hatt en spontanabort. Da hun skulle få sitt første barn, gjorde sykehuset mange feil og barnet overlevde, men ble hjerneskadet. Hun mistet livmoren. 

d) Kvinnen ønsker seg et barn nummer to, men har ikke greid å bli gravid etter et års prøving og IVF.

Kunne vært interessant å høre andres refleksjoner rundt disse situasjonene. 

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk kan ha mange grunner til å ønske surrogati. Men det er alltid feil å kjøpe en annens kropp til noe så intimt som det å bære fram et barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med at kvinner velger surrogati. Det burde blitt lovlig overalt slik at kvinner som ønsker å gjøre det for å hjelpe kan få muligheten i stedet for at det er økonomisk motivert i fattige land slik situasjonen stort sett er nå.

Anonymkode: e0ad2...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten for det være lov eller ikke lov. Akkurat som med fri abort. Om folk velger surrogati fordi de ikke vil ha strekkmerker eller for de de ikke har livmor er jo irrelevant. 

Hvilket laug skulle i såfall avgjøre HVEM som hadde plausibel nok grunn? 

Så lenge teknologien finnes, og folk er ville til å betale og andre gjøre jobben, så vil jo ikke dette forsvinne. 

Endret av Perle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det burde være lov under et regelverk. Men jeg mener de som ønsker surrogat fordi de ikke vil bli feit, få strekkmerker eller «ikke har tid til å være gravid», ikke skal få innvilget surrugat. Mener så materialistiske verdier ikke er noe å oppdra et barn i. Og de som ikke har tid til å være gravid, har kanskje ikke tid til å være tilsteverende forelder heller (lange dager i barnehagen, au pair osv). Og da kan de la være å få barn synes jeg.

men i de tilfellene der det er fare for mors liv, homofile som ønske barn, infertilitet og andre ting som gjør der vanskelig eller umulig for par å få barn. Burde det være lov. Men da med norske surrogater, ikke fattige fra u land som gjør det ut av desperasjon 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg gjerne til hvilket kjønn du som svarer har og om du selv har barn. :)

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen problemer med at kvinner velger surrogati. Det burde blitt lovlig overalt slik at kvinner som ønsker å gjøre det for å hjelpe kan få muligheten i stedet for at det er økonomisk motivert i fattige land slik situasjonen stort sett er nå.

Anonymkode: e0ad2...89d

Som jeg skriver i hovedinnlegget er ikke det tillatt lenger. 

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Cyndaquil said:

Jeg mener at det burde være lov under et regelverk. Men jeg mener de som ønsker surrogat fordi de ikke vil bli feit, få strekkmerker eller «ikke har tid til å være gravid», ikke skal få innvilget surrugat. Mener så materialistiske verdier ikke er noe å oppdra et barn i. Og de som ikke har tid til å være gravid, har kanskje ikke tid til å være tilsteverende forelder heller (lange dager i barnehagen, au pair osv). Og da kan de la være å få barn synes jeg.

men i de tilfellene der det er fare for mors liv, homofile som ønske barn, infertilitet og andre ting som gjør der vanskelig eller umulig for par å få barn. Burde det være lov. Men da med norske surrogater, ikke fattige fra u land som gjør det ut av desperasjon

Disse menneskene eksisterer ikke. Det er ingen som vil ta risikoen, ubehaget og problemene forbundet med å gå gravid i ni måneder, for å føde en annens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Disse menneskene eksisterer ikke. Det er ingen som vil ta risikoen, ubehaget og problemene forbundet med å gå gravid i ni måneder, for å føde en annens barn.

Selvfølgelig gjør det det. Det kalles altruistisk surrogati. Da er det surrogaten selv som velger paret hun ønsker å hjelpe. Det finnes i flere land. Det er kvinner som ønsker å hjelpe. De forstår hvor utrolig vondt det er å ikke få barn og ønsker å hjelpe til med det. Enten det er for homofile eller heterofile par. 

Jeg synes det er flott. Så lenge det er helt frivillig. Ser ikke hvorfor det skulle være noe negativt. Men her på berget så er vi jo i mot eggdonasjon også, men sæddonasjon er lov. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: f3ff4...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du om surrogati?

Er det alltid greit? Alltid galt?

 

Anonymkode: e59d1...c29

Jeg reflekterer litt rundt egen situasjon.

Datteren min fikk i en alder av 17 år beskjed om at hun mest sannsynlig ville få problemer med å bli gravid.  (Utbredt endometriose).  Hvis hun skulle havne i den situasjonen hadde jeg gjerne stilt opp som surrogat om jeg hadde hatt mulighet (Det har jeg ikke, så svaret er hypotetisk).

Derfor kan jeg ikke si at jeg er i mot surrogati, men samtidig er jeg svært skeptisk.   Hvis det blir tillatt i Norge er jeg redd det blir slik at noen gjør seg rike på formidling, mens fattige ser på det som en velkommen innyektskilde, og det er en tanke jeg ikke liker.

Anonymkode: ea332...cdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør det det. Det kalles altruistisk surrogati. Da er det surrogaten selv som velger paret hun ønsker å hjelpe. Det finnes i flere land. Det er kvinner som ønsker å hjelpe. De forstår hvor utrolig vondt det er å ikke få barn og ønsker å hjelpe til med det. Enten det er for homofile eller heterofile par. 

Jeg synes det er flott. Så lenge det er helt frivillig. Ser ikke hvorfor det skulle være noe negativt. Men her på berget så er vi jo i mot eggdonasjon også, men sæddonasjon er lov. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: f3ff4...a03

Det er ikke en selvfølge. I mange vestlige land vil for eksempel 20.000kr være en relativt stor sum. I Norge ser jeg for meg at et fåtall kvinner kunne gjort det for nærmere/minst 100.000. Dette vil da uansett føre til at folk med mye penger kan kjøpe seg en livmor og folk med en alminnelig inntekt må klare seg uten. 

Jeg er mot surrogati, men mener forøvrig at hvis det skulle vært tillatt burde hvem som helst kunne skaffe barn på den måten. Hvem som helst burde derimot ikke få lov til å være surrugat. 

Anonymkode: 55797...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig gjør det det. Det kalles altruistisk surrogati. Da er det surrogaten selv som velger paret hun ønsker å hjelpe. Det finnes i flere land. Det er kvinner som ønsker å hjelpe. De forstår hvor utrolig vondt det er å ikke få barn og ønsker å hjelpe til med det. Enten det er for homofile eller heterofile par. 

Jeg synes det er flott. Så lenge det er helt frivillig. Ser ikke hvorfor det skulle være noe negativt. Men her på berget så er vi jo i mot eggdonasjon også, men sæddonasjon er lov. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: f3ff4...a03

Right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker som så at hvis surrogati hadde blitt tillatt, men kun innenfor nærmeste krets (søster, tante, kusine, venninne eller lignende ), med foreldrenes egne egg og sperm, og uten annen kompensasjon enn utgiftsdekning, hadde det vært noe helt annet enn om det hadde vært en "bedriftsordning".

Anonymkode: ea332...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker som så at hvis surrogati hadde blitt tillatt, men kun innenfor nærmeste krets (søster, tante, kusine, venninne eller lignende ), med foreldrenes egne egg og sperm, og uten annen kompensasjon enn utgiftsdekning, hadde det vært noe helt annet enn om det hadde vært en "bedriftsordning".

Anonymkode: ea332...cdf

Det er da null problem å få til dette i dag. Men er det noen som gjør det? Ikke det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for, hvorfor skulle det ikke lov?

De tilfellene jeg kjenner som har tydd til surrogati har prøvd lenge, og gjort det de kunne for å få det til selv. Da det ikke lot seg gjøre, har begge tilfellene fått hjelp av surrogat i Canada. Og nå har de fått barne de så sterkt ønsket. De betalte en en del for det, for behandling og kontroller, samt reiser og opphold, men ikke som i betaling til surrogatmor. Og det har vært et massivt styr, og ganske mye arbeid for å komme i mål, det er ikke noe man gjør "fordi man ikke gidder å gå gravid".

Det må jo reguleres det som alt annet, men jeg ser ingen grunn til å nekte folk å bære fram andres unger hvis de vil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er da null problem å få til dette i dag. Men er det noen som gjør det? Ikke det, nei.

Hvordan er det null problem å få til dette i dag?

Jeg trodde ikke det var lov til å sette inn en persons (befruktede) egg i en annen persons livmor?

Anonymkode: ea332...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ginny said:

Helt klart for, hvorfor skulle det ikke lov?

De tilfellene jeg kjenner som har tydd til surrogati har prøvd lenge, og gjort det de kunne for å få det til selv. Da det ikke lot seg gjøre, har begge tilfellene fått hjelp av surrogat i Canada. Og nå har de fått barne de så sterkt ønsket. De betalte en en del for det, for behandling og kontroller, samt reiser og opphold, men ikke som i betaling til surrogatmor. Og det har vært et massivt styr, og ganske mye arbeid for å komme i mål, det er ikke noe man gjør "fordi man ikke gidder å gå gravid".

Det må jo reguleres det som alt annet, men jeg ser ingen grunn til å nekte folk å bære fram andres unger hvis de vil..

Av samme grunn som gjør at det er forbudt å kjøpe seksuelle tjenester.

Og på samme måte som at seksuell nød ikke rettferdiggjør kjøp av seksuelle tjenester, er det helt uinteressant hvor synd det er på de som ikke kan få barn. Det er faktisk ikke dem dette dreier seg om, men de stakkarene som er tvunget til å selge kroppen sin, av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det null problem å få til dette i dag?

Jeg trodde ikke det var lov til å sette inn en persons (befruktede) egg i en annen persons livmor?

Anonymkode: ea332...cdf

Man drar til utlandet, og får satt inn det befruktede egget, reiser hjem til Norge og føder. Adopterer bort barnet. Det er vel ikke helt lovlig (litt usikker der), men jeg tviler sterkt på at noen vil bli straffeforfulgt for dette i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...