Gå til innhold

Hvor mye drikke og hvordan løse det praktisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha et lite bryllup, med 30 gjester, hvorav fire av de er barn.

Vi kjører det enkelt med buffet (både varmt og kaldt), og dette blir stående på et bord så man henter selv. Vi ønsker i hovedsak å ha vin stående på bordet. I utgangspunktet tenkte vi flasker, men kartonger er billigere. Jeg vil ikke ha disse stående på bordene, dog, og vurderer da karafler. 

Men, da bør vi vel ha noen som kan hjelpe oss med å fylle på disse? Eller kan man sette to røde og to hvite på hvert bord? Eventuelt fylle opp karafler og sette sammen med maten, så kan man forsyne seg selv av vin/øl/brus der?

Jeg lurer også på hvor mye vi bør regne med å kjøpe inn? Vi skal i hovedsak dekke alkohol til maten, pluss litt, og så tar gjestene med drikke til utover kvelden selv.

Setter pris på innspill her, altså! 

Anonymkode: c8647...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal ha et lite bryllup, med 30 gjester, hvorav fire av de er barn.

Vi kjører det enkelt med buffet (både varmt og kaldt), og dette blir stående på et bord så man henter selv. Vi ønsker i hovedsak å ha vin stående på bordet. I utgangspunktet tenkte vi flasker, men kartonger er billigere. Jeg vil ikke ha disse stående på bordene, dog, og vurderer da karafler. 

Men, da bør vi vel ha noen som kan hjelpe oss med å fylle på disse? Eller kan man sette to røde og to hvite på hvert bord? Eventuelt fylle opp karafler og sette sammen med maten, så kan man forsyne seg selv av vin/øl/brus der?

 Jeg lurer også på hvor mye vi bør regne med å kjøpe inn? Vi skal i hovedsak dekke alkohol til maten, pluss litt, og så tar gjestene med drikke til utover kvelden selv.

Setter pris på innspill her, altså! 

Anonymkode: c8647...b0e

Enten kan dere spørre noen av gjestene om de vil hjelpe til med å fylle karafler. Eller så kan det jo være kjekt med annen hjelp som også hjelper til med å sette inn og ut mat og rydde osv?

Man bør regne et sted mellom 4-6 glass per flaske. Så er det jo enkelt å beregne hvor mye dere bør ha. Drikker gjestene ett glass eller blir det mer "fest" og gjestene gjerne forsyner seg med nærmere en flaske hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye, men vil anbefale å ha 2 personer som hjelper til med litt rydding osv under veis. Også hadde nok jeg satt alkoholen på et bord ved siden av maten, da kan det stå kartonger der, og en del øl.

Anonymkode: 32c47...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2018 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha et lite bryllup, med 30 gjester, hvorav fire av de er barn.

Vi kjører det enkelt med buffet (både varmt og kaldt), og dette blir stående på et bord så man henter selv. Vi ønsker i hovedsak å ha vin stående på bordet. I utgangspunktet tenkte vi flasker, men kartonger er billigere. Jeg vil ikke ha disse stående på bordene, dog, og vurderer da karafler. 

Men, da bør vi vel ha noen som kan hjelpe oss med å fylle på disse? Eller kan man sette to røde og to hvite på hvert bord? Eventuelt fylle opp karafler og sette sammen med maten, så kan man forsyne seg selv av vin/øl/brus der?

Jeg lurer også på hvor mye vi bør regne med å kjøpe inn? Vi skal i hovedsak dekke alkohol til maten, pluss litt, og så tar gjestene med drikke til utover kvelden selv.

Setter pris på innspill her, altså! 

Anonymkode: c8647...b0e

Dere ble absolutt ha ett par personer tilstede som hjelp selv om dere er få. Jeg ville servert i karafler og hatt et par på hvert bord og flere hvor maten står evt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 13.11, Pikeliten skrev:

Enten kan dere spørre noen av gjestene om de vil hjelpe til med å fylle karafler. Eller så kan det jo være kjekt med annen hjelp som også hjelper til med å sette inn og ut mat og rydde osv?

Man bør regne et sted mellom 4-6 glass per flaske. Så er det jo enkelt å beregne hvor mye dere bør ha. Drikker gjestene ett glass eller blir det mer "fest" og gjestene gjerne forsyner seg med nærmere en flaske hver?

Regne med? Det er fem glass i hver flaske... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Regne med? Det er fem glass i hver flaske... 

I et privat selskap kommer det an på hvor store glassene er og hvor mye de fylles opp. Ingen regler å forholde seg til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pikeliten skrev:

I et privat selskap kommer det an på hvor store glassene er og hvor mye de fylles opp. Ingen regler å forholde seg til ;)

Folk drikker jo ikke mer om de fyller glasset dobbelt så fullt. Det er ikke sånn at folk drikker 8 glass vin og gir seg. De drikker like mye om det er små eller store glass.

Dette blir som å kutte en pizza i flere stykker for å mate flere. Det funker selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sunnskepsis.wordpress.com/2013/04/10/slik-blir-du-lurt-til-a-spise-for-mye

Åjoda, folk blir lurt av størrelsen på glass. Se linker til forskning over.

Dessuten, dersom det skal serveres to glass vin til maten feks, så vil jeg vedde på at alle mine venner i selskap drikker opp sine to glass, uansett om de er små og halvtomme eller store og fylt til bredden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten leid inn en eller to hjelpere (naboungdom eller lignende, eller deligert akkurat vin-oppgaven til to-tre gjester (jeg har selv vært vinansvarlig i bryllup).

Slik jeg forstår det skal dere ha en uformell fest, og jeg hadde løst det ved å ha eget drikkebord med brus, juice (?), øl/cider og vinkartonger på. Erfaringsmessig tømmes karafler veldig fort når det er mer enn 10 til stede. Så kan vinansvarlig fylle på med kartonger fra kjøkkenet underveis.

Jeg hadde regnet én flaske per pers. Folk drikker nok mer når de kan fylle på glassene selv.  Ved å ha et eget drikkebord hvor folk må reise seg og gå til demper du det noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei inn hjelp og ha også isbiter stående hvis det skal serveres hvitvin fra karafler. Det er ikke godt med lunka hvitvin.  Ville regna 5-6 gl på hver og kjøpt 50/50 med hvit og rød og selvsagt hatt øl i tillegg.  Blir det tomt så blir det tomt..  Ikke farlig om du har litt til overs heller, da har du litt til en fest til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Peonjenta said:

Lei inn hjelp og ha også isbiter stående hvis det skal serveres hvitvin fra karafler. Det er ikke godt med lunka hvitvin.  Ville regna 5-6 gl på hver og kjøpt 50/50 med hvit og rød og selvsagt hatt øl i tillegg.  Blir det tomt så blir det tomt..  Ikke farlig om du har litt til overs heller, da har du litt til en fest til. 

Isbiter i vinglasset? Snakk om fest på lokalet.

Anonymkode: 77afa...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isbiter i vinglasset? Snakk om fest på lokalet.

Anonymkode: 77afa...1ac

Det er helt vanlig å putte isbiter i hvitvin eller rosèvin.  Spesielt på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta noen turer til Sverige med full bil og hamstre vin. Ta dere råd til et par hjelpere. Legg ut på Finn småjobber eller noe. 150 kr timen burde holde. 

Anonymkode: de541...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper vinen i Norge så tar vinmonopolet retur på uåpnede varer med unntak av sprit (pga fare for metanol). Så kjøp inn så du er sikker på å ha nok, så kjører man heller retur på det som blir igjen. Du kan jo også høre med din lokale matbutikk om du kan få kjøre retur på øl som blir til overs dersom det er noe du risikerer å brenne inne med i etterkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 13.51, Peonjenta skrev:

Det er helt vanlig å putte isbiter i hvitvin eller rosèvin.  Spesielt på sommeren. 

Frosne druer er enda bedre - vanner ikke ut vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, charactouy skrev:

Frosne druer er enda bedre - vanner ikke ut vinen.

For meg gjør det ikke noe om vinen er litt utvannet, men druer var lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...