Gå til innhold

Bryllup før baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er et par på 30 som forlovet og ønsker og gifte oss i løpet av nærmeste fremtid. I tillegg har vi også sterkt ønske om barn. Spørsmålet er hva deres erfaringer med rekkefølge på dette er. Noen anbefalinger om hva som er hensiktsmessig?

 Vi ser jo at en baby vil utsette bryllup, og bryllup vil utsette baby. Er jo umulig å planlegge en graviditet, men ønsker ikke å være veldig gravid når jeg gifter meg. Føler at jeg bør ta et valg om hva som skal komme først. Gå all in på babyprøving eller utsette dette og planlegge og gjennomføre bryllup? 

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er et par på 30 som forlovet og ønsker og gifte oss i løpet av nærmeste fremtid. I tillegg har vi også sterkt ønske om barn. Spørsmålet er hva deres erfaringer med rekkefølge på dette er. Noen anbefalinger om hva som er hensiktsmessig?

 Vi ser jo at en baby vil utsette bryllup, og bryllup vil utsette baby. Er jo umulig å planlegge en graviditet, men ønsker ikke å være veldig gravid når jeg gifter meg. Føler at jeg bør ta et valg om hva som skal komme først. Gå all in på babyprøving eller utsette dette og planlegge og gjennomføre bryllup? 

Anonymkode: 8f164...a8c

Om du ønsker deg et bryllup med stort bryllupsfest etc. ville jeg absolutt satset på bryllup først. Det er virkelig noe helt annet å planlegge bryllup om man samtidig har en liten å passe på. Om formen på bryllupet ikke er så viktig, og dere gjerne vil ha barn snarest, synes jeg bare dere kan planlegge begge deler og ta det som det kommer. Om du er gravid under bryllupet er ikke det verdens undergang - snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivonne skrev:

Har dere vurdert at dere kanskje ikke trenger bryllup eller baby? Begge disse tingene er dyrt, ville iværtfall ikke kastet bort penger på begge deler. 

Mer noe som heter at man ikke kan få i pose og sekk? Eller er du kanskje millionær du trådstarter?

Det var et merkelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førstegangsfødende kan du godt være 5 måneder på vei uten at det synes noe særlig. Forøvrig spiler det liten rolle.

Anonymkode: 37903...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt i samme situasjon. Vi har booket kirke 29.juni neste år. Samtidig prøver vi å bli gravide. Vi hadde håpet å rekke og få baby et par måneder før bryllupet, men det har ikke klaffet så greit som vi hadde håpet. Vi har bestemt oss for å fortsette å prøve å lage barn. Kirke og lokale er bestilt til 29. juni. Så er vi enige om at dersom lykkes med å bli gravide i perioden fra nå og frem til jul, så må bryllupet flyttes til vår eller høst.

Vet ikke om dere har satt noe dato, men jeg tenker at det som skjer i livet skjer, og så tilpasser man seg deretter. Begge ting er viktige begivenheter i livet og kanskje du ikke skal velge bort noe av det, men se hva som skjer. Vi har erfart at å lage barn ikke er så lett å planlegge.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kritt skrev:

Om du ønsker deg et bryllup med stort bryllupsfest etc. ville jeg absolutt satset på bryllup først. Det er virkelig noe helt annet å planlegge bryllup om man samtidig har en liten å passe på. Om formen på bryllupet ikke er så viktig, og dere gjerne vil ha barn snarest, synes jeg bare dere kan planlegge begge deler og ta det som det kommer. Om du er gravid under bryllupet er ikke det verdens undergang - snarere tvert i mot.

Takk for svar. Jeg tenker også at det optimale er planlegging uten barn da gjennomføring av dagen og formen er viktig, men det er klart at det å ta ting som det kommer også kan være en løsning her da jeg egentlig ikke ønsker å utsette noe :fnise:

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som førstegangsfødende kan du godt være 5 måneder på vei uten at det synes noe særlig. Forøvrig spiler det liten rolle.

Anonymkode: 37903...516

Ja, det er jo sant. Ikke noe problem for min del å være "litt" gravid, ønsker bare ikke å vøre høygravid på dagen mtp kjole og formen generelt da. Tenker bryllup juni/juli/aug, så vil jo avhenge helt av hvor fort det eventuelt klaffer med baby også. Kan jo ta lang tid det eller man kan være heldig å få rask klaff :) 

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, IsaLuna skrev:

Vi er litt i samme situasjon. Vi har booket kirke 29.juni neste år. Samtidig prøver vi å bli gravide. Vi hadde håpet å rekke og få baby et par måneder før bryllupet, men det har ikke klaffet så greit som vi hadde håpet. Vi har bestemt oss for å fortsette å prøve å lage barn. Kirke og lokale er bestilt til 29. juni. Så er vi enige om at dersom lykkes med å bli gravide i perioden fra nå og frem til jul, så må bryllupet flyttes til vår eller høst.

Vet ikke om dere har satt noe dato, men jeg tenker at det som skjer i livet skjer, og så tilpasser man seg deretter. Begge ting er viktige begivenheter i livet og kanskje du ikke skal velge bort noe av det, men se hva som skjer. Vi har erfart at å lage barn ikke er så lett å planlegge.

 

Lykke til!

Gratulerer med forlovelse og bryllup. Hadde også håpet på å få klaff med baby tidligere enn nå, men dette er jo ikke noe man kan styre. Vi har ikke satt noe dato for bryllupet ennå, men tenker juni/juli/august ville vært optimalt. Kan høres ut som vi kommer til å gå for samme løsning som dere da. Bare booke kirke, lokale osv og så fortsette prøving som nå og ta det som det kommer. Kan være godt med noe annet å tenke på ved siden av prøving på baby fordi det kan være ganske altoppslukende og deprimerende til tider merker jeg..Livet kan ikke planlegges som de sier, det bare skjer :) 

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Vi planla bryllup og baby samtidig. Vi trudde ikke jeg skulle bli gravid før bryllupet siden vi slet i mange år. Jeg var 4 mnd på vei da vi giftet oss. Det var helt supert.

Vi var heller ikke millionærer.

Endret av COSL Innovator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
5 timer siden, Kritt skrev:

Det var et merkelig svar.

Hvor i all verden har det innlegget du siterer blitt av? Jeg ser det ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, COSL Innovator skrev:

Hvor i all verden har det innlegget du siterer blitt av? Jeg ser det ikke i tråden.

Nei, innlegget må ha blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, COSL Innovator skrev:

Så Ts må velge baby eller bryllup altså?

Jeg planla bryllup og baby samtidig. Vi trudde ikke jeg skulle bli gravid før bryllupet siden vi slet i mange år. Jeg var 4 mnd på vei da vi giftet oss. Det var helt supert.

Hehe. jeg er verken millionær eller forventer både i pose og sekk her i livet, men dette er begivenheter jeg velger å prioritere fodi det er viktig for meg :rodmer: 

Så bra å høre at det er mulig med å planlegge begge deler. Jeg har vært prøver en stund uten klaff, så forventer heller ikke det skal skje med det første. Gjør meg ikke noe å være gravid på bryllupsdagen, bare det ikke er høygravid med tanke på usikker form i den situasjonen :) Tror jeg bare kjører på med bryllupsplanlegging for neste år og bare tilpasser hvis det eventuelt skulle komme en baby inn i bildet. 

TS

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
1 minutt siden, Kritt skrev:

Nei, innlegget må ha blitt slettet.

Det får vi jo ikke gjort selv og hvis moderator har slette det så står det jo en melding om det.

Kanskje brukeren er utestengt. Vet ikke om innleggene blir borte da også.

Merkelig greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med forlovelse og bryllup. Hadde også håpet på å få klaff med baby tidligere enn nå, men dette er jo ikke noe man kan styre. Vi har ikke satt noe dato for bryllupet ennå, men tenker juni/juli/august ville vært optimalt. Kan høres ut som vi kommer til å gå for samme løsning som dere da. Bare booke kirke, lokale osv og så fortsette prøving som nå og ta det som det kommer. Kan være godt med noe annet å tenke på ved siden av prøving på baby fordi det kan være ganske altoppslukende og deprimerende til tider merker jeg..Livet kan ikke planlegges som de sier, det bare skjer :) 

Anonymkode: 8f164...a8c

 

 Ja, enig i at det kan være altoppslukende :laugh: . Ikke millionærer vi heller, og i og med at ting er litt usikkert, velger vi å ikke planlegge det dyreste bryllupet. Vi tenker litt budsjett - og mye kan jo planlegges uavhengig av dato :). Kjør på og ta det som det kommer - nyt det som er i vente på begge fronter. Lykke til med begge deler - håper det klaffer greit for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, IsaLuna skrev:

 

 Ja, enig i at det kan være altoppslukende :laugh: . Ikke millionærer vi heller, og i og med at ting er litt usikkert, velger vi å ikke planlegge det dyreste bryllupet. Vi tenker litt budsjett - og mye kan jo planlegges uavhengig av dato :). Kjør på og ta det som det kommer - nyt det som er i vente på begge fronter. Lykke til med begge deler - håper det klaffer greit for dere.

Tusen takk! Det samme til dere :)

Anonymkode: 8f164...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg veldig snart. Har et barn på snart to. Jeg angrer litt på at vi ikke giftet oss først, fordi planleggingen og forberedelser til bryllupet har vært så utrolig ineffektivt. Du har MYE mindre tid til alt sånt med barn enn uten. Når det er sagt: det har gått helt greit, men litt mer stress enn uten barn ser jeg for meg.

For meg var det også viktig å ikke være gravid, ammende eller ha er veldig lite barn når jeg gifter meg. Jeg hadde lyst på en skikkelig bryllupsfest, og det får vi nå. Også en ting å ta med i betraktning, altså; tror ikke det er noe særlig med stort bryllup før barnet er minst ett, og helst eldre enn det. Er det aktuelt med en mindre feiring, er dere nok mer fleksible mtp. barnets alder.

Anonymkode: 5d5f8...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryllup først uten tvil. Og reis på en siste lang bryllupsreise i fred og ro. Her blir bryllupsreisen kun en langhelg fordi vi har fått barn først. 

Anonymkode: ba02f...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt valgt bryllup først, evt giftet meg med stor mage 😊 Jeg synes det er mye mer å feire når man tar bryllup før barn. Da blir det en fest for å markere starten av et samliv, for å feire at man har valgt hverandre. Synes ærlig talt det virker litt fjernt å lage en stor fest når man allerede har laget opptil flere barn. Da er jo i realiteten valget tatt for mange år siden. Føler personlig ikke den samme iveren for å gå i slike bryllup, og jeg vet jeg ikke er den eneste. 

Anonymkode: 9bc8e...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg, men  fire år eldre. Barn føltes viktigst og siden fruktbarheten ikke er evigvarende, prioriterte vi barn først. Hadde en plan om å gifte oss da jenta var ett, men vi utsatte til to, og det er vi glade for i retrospekt (bedre tid til planlegging, ferdig med amming, hun taklet greit å være med barnevakt etc.).

Jeg ville IKKE, som en del her anbefaler, planlegge bryllup og graviditet samtidig. For meg var det viktig  å være i god form, kunne nyte vin til maten (selv om ikke det var det viktigste poenget)  og holde ut lenger enn til kl. elleve på bryllupsfesten. Under en graviditet har du ingen som helst garanti for formen din. Selv lå jeg flat første trimester og kom meg på jobb fire dager i uken på det meste (ble sykemeldt). Så var det rett hjem på sofaen for å sove. For mange går det helt fint, men ville ikke gamblet på akkurat det. Poenget med å feire bryllup forsvinner litt for meg, om man ikke er i form til å nyte dagen. 

Du har jo biologisk litt bedre tid, så jeg tenker både bryllup og baby først går bra, selv om jeg må si at tanken om bryllup og bryllupsreise heeelt uten andre forpliktelser virker ganske forlokkende. Lykke til med valget!

Anonymkode: c8a32...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gifter meg veldig snart. Har et barn på snart to. Jeg angrer litt på at vi ikke giftet oss først, fordi planleggingen og forberedelser til bryllupet har vært så utrolig ineffektivt. Du har MYE mindre tid til alt sånt med barn enn uten. Når det er sagt: det har gått helt greit, men litt mer stress enn uten barn ser jeg for meg.

For meg var det også viktig å ikke være gravid, ammende eller ha er veldig lite barn når jeg gifter meg. Jeg hadde lyst på en skikkelig bryllupsfest, og det får vi nå. Også en ting å ta med i betraktning, altså; tror ikke det er noe særlig med stort bryllup før barnet er minst ett, og helst eldre enn det. Er det aktuelt med en mindre feiring, er dere nok mer fleksible mtp. barnets alder.

Anonymkode: 5d5f8...b25

Ja, det er nok sant. Hvis det skulle bli baby først er jeg nok enig i at man bør vente til det er gammelt nok til å kunne overlates til barnevakt. Ser at det fort kan bli noen år da man heller ikke vet hvor lang tid det tar før jeg evt blir gravid🤔 Ikke lett altså, men mange gode poeng her!

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...