Gå til innhold

Bryllup før baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bryllup først uten tvil. Og reis på en siste lang bryllupsreise i fred og ro. Her blir bryllupsreisen kun en langhelg fordi vi har fått barn først. 

Anonymkode: ba02f...352

Ja, akkurat det virker veldig forlokkende. En siste reise til å bare nyte😁 Merker jeg helst skulle giftet meg nå med en gang og sluppet venting 

TS

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville definitivt valgt bryllup først, evt giftet meg med stor mage 😊 Jeg synes det er mye mer å feire når man tar bryllup før barn. Da blir det en fest for å markere starten av et samliv, for å feire at man har valgt hverandre. Synes ærlig talt det virker litt fjernt å lage en stor fest når man allerede har laget opptil flere barn. Da er jo i realiteten valget tatt for mange år siden. Føler personlig ikke den samme iveren for å gå i slike bryllup, og jeg vet jeg ikke er den eneste. 

Anonymkode: 9bc8e...55d

Ja, det er jeg egentlig enig i. Synes også selv det er det mest riktige også. Er bare at jeg blir litt stressa av å sette baby på vent også siden klokka tikker😅 Men synes helt klart det ville være mest stas med bryllup først!

TS

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i samme situasjon som deg, men  fire år eldre. Barn føltes viktigst og siden fruktbarheten ikke er evigvarende, prioriterte vi barn først. Hadde en plan om å gifte oss da jenta var ett, men vi utsatte til to, og det er vi glade for i retrospekt (bedre tid til planlegging, ferdig med amming, hun taklet greit å være med barnevakt etc.).

Jeg ville IKKE, som en del her anbefaler, planlegge bryllup og graviditet samtidig. For meg var det viktig  å være i god form, kunne nyte vin til maten (selv om ikke det var det viktigste poenget)  og holde ut lenger enn til kl. elleve på bryllupsfesten. Under en graviditet har du ingen som helst garanti for formen din. Selv lå jeg flat første trimester og kom meg på jobb fire dager i uken på det meste (ble sykemeldt). Så var det rett hjem på sofaen for å sove. For mange går det helt fint, men ville ikke gamblet på akkurat det. Poenget med å feire bryllup forsvinner litt for meg, om man ikke er i form til å nyte dagen. 

Du har jo biologisk litt bedre tid, så jeg tenker både bryllup og baby først går bra, selv om jeg må si at tanken om bryllup og bryllupsreise heeelt uten andre forpliktelser virker ganske forlokkende. Lykke til med valget!

Anonymkode: c8a32...f72

Takk for at du deler erfaringer. Jeg ser at et bryllup som gravid kanskje vil kunne legge demper på en god del. Kjole, vin, reise, dans osv. Ønsker jo egentlig ikke annet å tenke på enn selve feiringen og planlegge i ro og mak. Merker jeg heller sterkt mot bryllup først, men er heller ikke så gira på og sette prøvingen på vent. Veldig bra å høre andres tanker uansett. 

TS

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bryllup bør komme først. Har selv en liten en på 9 mnd, og jeg er veldig glad vi giftet oss først! Hadde aldri orket å planlegge og gjennomføre bryllupet med han på slep. Hverken som nyfødt eller nå. Syntes barnedåp var slitsomt nok. Han krever jo konstant oppmerksomhet, og det ville jo vært en utfordring både i planleggingen og på bryllupsdagen. Og barnevakt på selve dagen... hvem skulle det vært? Alle potensielle barnevakter ville jo vært bryllupsgjester. Og så har du alt dette med amming og vin osv.

Men dersom du ikke absolutt må drikke vin på bryllupsdagen, kan du jo starte prøvingen 3-4 mnd før dagen. Selv ble jeg riktig nok ganske oppblåst de første månedene, før magen kom i 5. mnd en gang, men hadde nok klart å skjule det under den riktige kjolen. Ellers er det jo ganske symbolsk å la selve bryllupsdagen være startskuddet for prøvingen også, da. 

Anonymkode: eb1a1...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at bryllup bør komme først. Har selv en liten en på 9 mnd, og jeg er veldig glad vi giftet oss først! Hadde aldri orket å planlegge og gjennomføre bryllupet med han på slep. Hverken som nyfødt eller nå. Syntes barnedåp var slitsomt nok. Han krever jo konstant oppmerksomhet, og det ville jo vært en utfordring både i planleggingen og på bryllupsdagen. Og barnevakt på selve dagen... hvem skulle det vært? Alle potensielle barnevakter ville jo vært bryllupsgjester. Og så har du alt dette med amming og vin osv.

Men dersom du ikke absolutt må drikke vin på bryllupsdagen, kan du jo starte prøvingen 3-4 mnd før dagen. Selv ble jeg riktig nok ganske oppblåst de første månedene, før magen kom i 5. mnd en gang, men hadde nok klart å skjule det under den riktige kjolen. Ellers er det jo ganske symbolsk å la selve bryllupsdagen være startskuddet for prøvingen også, da. 

Anonymkode: eb1a1...03d

Takk for dine delte tanker. Jeg har jo ikke barn så aner ikke hvor slitsomt det er. Ser jo absolutt at det blir en så ny hverdag at bryllup ville komme lenger bak i prioriteringslisten. Derfor som du sier er det nok best å ta bryllup først ja. Hmm, og hvis magen ikke er så synlig før i 5. måned eller noe trenger man jo ikke vente med prøvingen sååå lenge heller.

Er ikke så viktig for meg med vin på dagen, men ville jo såklart være hyggelig å kunne skåle i skikkelige bobler også. Tenker uansett at her må jeg velge bort noe og noen glass med vin ville ikke være noe stort offer for min del. Jo flere erfaringer jeg leser, jo mer heller jeg mot bryllup først..ville helst hatt bryllup veldig snart i såfall, men frister ikke med vinter bryllup. For glad i sol og varme, selv om det ikke er noen garanti på sommeren heller😅

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å planlegge bryllupet når vi hadde vært prøvere et par mnd. Tenkte at du bare fikk ta det som det kommer. Begynte ikke å se på kjole før nå feks bare i tilfellet. Begge to hadde egentlig regnet med at vi kom til å ha baby ganske snart etter bryllup om ikke før. Men ingen spire enda, og 4 mnd til bryllup.... 

Anonymkode: 283bb...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte å planlegge bryllupet når vi hadde vært prøvere et par mnd. Tenkte at du bare fikk ta det som det kommer. Begynte ikke å se på kjole før nå feks bare i tilfellet. Begge to hadde egentlig regnet med at vi kom til å ha baby ganske snart etter bryllup om ikke før. Men ingen spire enda, og 4 mnd til bryllup.... 

Anonymkode: 283bb...4bd

Ja, det er det jeg frykter, at det uansett kan ta lang tid før spiren sitter. Og hvis vi skal vente på dette og så skal barnet bli litt eldre   før man gifter seg, da snakker vi fort et par år frem i tid. Tenker jo også litt penger her også. Er jo dyrt med barn, og kanske greit å «få unna» utgiften med bryllup først også😊 

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer sikker vlir jeg på at bryllup først er best, men kommer nok ikke til å legge prøving helt på is heller 

TS

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi bestilt lokale og kirke til neste vår😊 Takk for alle gode råd og tilbakemeldinger her. Bare lurte på om noen vet hva slags retningslinjer det er for avbestilling av vielse i kirken?

Vi prøver jo også på barn i mellomtiden her, og hvis det skille klaffe før jul vil bryllupet bli flyttet. Skulle det klaffe etter jul regner jeg med vi gjennomfører bryllup hvis formen er bra. 

Anonymkode: 8f164...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...