Gå til innhold

Hva er "god økonomi"?

Hva er god økonomi?  

169 stemmer

1. 1. Hva er god økonomi?

• 350.000 - 400.000
      5
    • 400.000 - 450.000
      10
    • 450.000 - 500.000
      15
    • 500.000 - 550.000
      27
    • 550.000 - 600.000
      13
    • 600.000 - 650.000
      20
    • 650.000 - 700.000
      9
    • 700.000 - 750.000
      17
    • 750.000 - 800.000
      7
    • 800.000 - 850.000
      4
    • Over 900.000
      42

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne vært litt spennende å se hva folk her inne betrakter som "god økonomi".

Hvor mye bør man ha i årslønn for å kunne si at man har god økonomi. Alt avhenger jo selvsagt av hvor stor lånebelastning og faste utgifter for øvrig, men dette bør man jo styre litt etter inntekt.

Tidligere kunne man snakket om totalt inntekt for husstanden, men dette blir mindre og mindre aktuelt, siden det blir færre og færre familier som har den tradisjonelle fellesøkonomien. Nå deles fellesutgifter (lån, strøm etc.) 50/50 og så disponerer den enkelte sine egne penger, uten innblanding fra partner/samboer/ektefelle.

Derfor er det egen bruttolønn jeg er ute etter, hvor mye bør man tjene for å kunne si at man har "god økonomi"?

Anonymkode: 929ec...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med inntekt over 250k bør man ha god økonomi. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Skrevet

under 350.000 - dårlig økonomi.

mellom 350.000 - 900.000 - vanlig økonomi.

over 900.000 - god økonomi.

Anonymkode: 0edca...841

• Liker 2
Skrevet

Husk at dette spørsmålet handler om hva man legger i begrepet "god økonomi". Dette er ikke et spørsmål om man overlever på 300.00 i årslønn.

• Liker 1
Skrevet

Det har jo ikke noe med en spesiell sum å gjøre. Summen blir jo totalt forskjellig for en som bor alene og en som har 6 barn f.eks. 

Anonymkode: d82ad...e2b

• Liker 20
Skrevet

Alt er relativt. Jeg levde i mange år på under 200.000. Nå har jeg 320.000, og mener selv jeg har god økonomi. Kan unne meg det jeg ønsker (sikkert ganske nøkternt for andre), boligutgiftene mine er greie sett i forhold til inntekt, og jeg trenger ikke spare inn på matbudsjettet om jeg vil ha biff i helgene. Jeg kan også spare til en ferie hvert år. Det er for meg god økonomi.

Anonymkode: d0466...7f9

• Liker 4
Skrevet

Begrepet «god økonomi» forbinder jeg med noe som definerer en selv, på den økonomiske rangstigen.

Som i, mener du inntekt på over 300.000kr vil si god økonomi, så har du sannsynligvis (objektiv sett) ikke så god økonomi selv.

Mener du at god økonomi først er over 1, kanskje 2 mill, så har du sannsynligvis over gjennomsnittlig økonomi selv.

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mellom 350.000 - 900.000 - vanlig økonomi.

over 900.000 - god økonomi.

Ser man på SSB, så er gjennomsnittslønn på ca 500.000. Vet ikke standardavvik, men det er neppe så nyttig ved lønn i Norge. Jeg har selv tenkt at fra 700 000, så bør lønnen være å anse som god. Men du tenker man må ha nesten dobbelt av snittlønn for å ha god økonomi. Kan jeg spørre hvordan du resonnerer? Blir nysgjerrig. 

Anonymkode: b0242...e55

• Liker 3
Skrevet

Årslønn på 294 000. Føler IKKE at jeg har god økonomi. Leie, bil (ikke lån), forsikring, strøm, mat. Selvfølgelig kunne/burde jeg solgt bilen og kunne levd på tørt kneippbørd og vann, men hva blir poenget da? Må jo ha det litt fint i hverdagen når arbeidslivet styres av ting jeg blir befalt til og ikke det jeg selv ønsker å gjøre. Jeg skulle ønske jeg kunne ha litt mer å rutte med i måneden, som å kjøpe et pent plagg på internett uten å måtte sjekke om jeg har råd. 

Jeg kan ikke få til å eie egen bolig. Mannen er arbeidsledig. 

Anonymkode: eeb55...109

Skrevet

Jeg tjener 500.000 i året, bor alene i en nesten nedbetalt leilighet, og synes jeg har veldig god økonomi. Har en relativt nøktern livvstil uten bil og dyre vaner. Bruker en del penger på å reise da (men bruker lite på transport og bosted så da går pengene til opplevelser).   Har alt jeg trenger og mere til, så jeg fabler aldri om å vinne i lotto el.l.  😄

Anonymkode: 5f340...13d

• Liker 1
Skrevet

Har selv en årslønn på 500 000 (brutto) og synes jeg har god økonomi ☺ 

Anonymkode: 64e97...16a

Skrevet

De fleste synes å mene at enten har men dårlig økonomi, eller så har man god økonomi. Det er altså ingenting i midten. Bare enten eller.

I så fall bør spørsmålet i tråden være "hva er dårlig økonomi?". Alt som faller utenfor er altså god økonomi.

Gjest Hellokaty
Skrevet

La meg svare for Kari Nordmann, gjennomsnittlig på alle måter, med helt middels forbruk og middels lånebelastning:

Dårlig økonomi: Under 350-400 000

Vanlig økonomi: 400 000 - 700 000

God økonomi: Over 700 000

For de fleste er jo bildet langt mer sammensatt og avhengig av mange faktorer. Har du levd som student i årevis og plutselig får en fast årslønn, føler du deg som Krøsus selv om lønna ikke er spesielt god. Har du høyt huslån og flere barn å forsørge, kan selv en god årslønn føles knapp. Men for et tenkt gjennomsnitt lander jeg på tallene over, men det er bare basert på ren synsing ;) 

Skrevet

Jeg føler at jeg har god økonomi selv om jeg tjener under minstebeløpet du har oppgitt. Det har jo noe med hvilken økonomisk situasjon man sitter i/har satt seg i. Jeg har utgifter som står til inntekt og vel så det, så jeg har god råd uten at jeg akkurat kan sløse og velge meg i penger. Vi reiser på ferie, kjøper oss det vi ønsker av mat og det vi behøver av klær men ikke så mye ekstra.

Anonymkode: 78a82...9b5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare hvis man har satt seg i gjeld som man ikke klarer å betjene. 

• Liker 2
Skrevet

God økonomi er å ha råd til det man trenger i det daglige, ha mulighet til å unne seg litt ekstra og kunne håndtere uforutsette utgifter - tannlege, vaskemaskin som ryker osv - uten at det blir full krise. Hva det innebærer i faktisk inntekt er individuelt - det kommer helt an på hva men legger i daglige behov, boforhold, størrelse på husholdningen osv.

• Liker 4
Skrevet

God økonomi er å kunne ta seg råd til ferie, etter at man har betalt faste utgifter slik som mat, strøm, klær og sko. 

Anonymkode: 2f432...7a9

• Liker 1
Skrevet

God økonomi har akkurat like mye med forbruk som inntekt å gjøre. Pluss formue (JF han som skrev om «fattigdomslykke»). Men har sett andre definisjoner, som går ut på: kunne du betalt en uforutsett utgift i dag på 10 000,-? 20 000? Osv. God økonomi et når man har sikkerhet ig handlingsrom (og et ønsket ig tilstrekkelig forbruk).

Anonymkode: fd6bb...01f

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener man ikke bare kan se på inntekt for å avgjøre det. Det er blant annet en vesentlig forskjell hvor i landet du bor, hvor mange barn man har, om man er to eller en, osv. 

En enslig person på vestkanten i Oslo kan ha det trangt økonomisk med en inntekt på 600.000, mens et par som bor usentralt kan leve godt på 400.000 hver.

• Liker 1
Skrevet

Mye avhenger av familieforhold og bokostnader. Jeg har lønn langt over snittet og lever godt. Har ikke barn, men har relativt høye bokostnader. Hadde ikke så stor avkastning på mine første boliger i distriktsnorge, og var bakpå med egenkapital da jeg flyttet til Oslo og kjøpte bolig her for noen år siden. «Tapet» ved å ikke ha eiendom i Oslo i årene med stor verdistigning kompenseres ikke helt gjennom at jeg har høy inntekt nå.

Anonymkode: 59b52...ded

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...