Gå til innhold

Mute-knappen og din mentale helse - den store ryddetråden!

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Det virker som utrolig mange av trådene her inne handler om folk som følger andre mennesker på sosiale medier de egentlig ikke har godt av å følge. Eller som man føler seg dårlig av å følge fordi det enten gir en dårlig selvtillit, irriterer en eller får en til å savne ting en ikke har.

Avfølging kan jo være en start, men er jo ofte ikke nok fordi da havner de jo gjerne opp i feeder både på instagram, facebook og snapchat. Så du må gå hardere til verks. Du må mute. Jeg kan faktisk ikke understreke dette nok. Mute driten. Muting er DIGG. Muting gir ro i sjelen. Jeg bor i en virtuell verden uten Rene Kleveland, Jenny Skavlan, Mads Hansen eller Isabell Raad og det er rolig og deilig. 

Hvorfor i alle dager skal du følge en du er småmisunnelig på livet til fra ungdomsskolen? Eller bloggere eller kjendiser du ikke kjenner, der 80%+ av alt innholdet deres handler om at de har blitt betalt for å ta et bilde på et sted med en greie folk har lyst du skal kjøpe.

Få dritten vekk. Du skylder ingen oppmerksomheten din på sosiale medier. Minst av alt folk som får betalt for at de har din. 

La meg begynne med å fortelle om de jeg har ryddet vekk. Min feed er nå kjemisk renset for

• Skjønnhets-influencere som får meg til å føle meg ufresh og lat og som i tillegg drukner i produktspons og promoterer elendige produkter
  • De samme meningsløse kafebildene på repeat fra diverse bekjente som fortsatt tror det er cutting edge med et hjerte i kaffen
  • Veltrente mødre som dytter ungene sine opp bratte bakker med barnevogn, og som skriver motivasjonsposter om hva alle andre har tid til og orker. Dra til helvete.
  • Interiørbloggere som kun får min egen bolig til å virke rotete og ufresh, fordi jeg ikke har tid og ork til å rydde opp med den ene armen og pusse opp med den andre.

Kun etter få dager kjente jeg hvor deilig det var å redusere inntrykkene, og hvordan alle disse små stikkene faktisk akkumulerte. Livet er for kort til å scrolle seg gjennom kilometere med dårlig samvittighet og dårligere skjult reklame?

Skal vi ha en liten rydde-dugnad sammen? Hva tenker dere? :) Del gjerne hva dere fjerner selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Jeg er ikke enig. Mye av det (rosa-)bloggere driver med, verken kan eller skal ties ihjel eller simpelthen ignoreres. Man vet at bloggere bryter lovverk, man vet at bloggere oppfordrer til et forbruk som på ingen måte er bærekraftig, man vet at bloggere eksponerer mindreårige, og man vet at bloggere inspirerer til levesett som ikke er bra. 

Ved å ignorere bloggere, legitimerer man indirekte disse særs kritikkverdige punktene. Følgelig hører heller ordskiftet om bloggere og påvirkere hjemme i den offentlige arenaen, ikke under en eller annen "ignorer/mute"-knapp. 

For all del, hvis denne "teknikken" får deg til å føle deg bedre - så er det fint.
Men jeg vil ha denne diskusjonen rundt bloggere og påvirkere fordi jeg mener den er viktig. Og ei forutsetning for å ta del i det ordskiftet, er faktisk å vite hva man snakker om, noe som igjen betyr at man må informere seg om hva bloggere og påvirkere presenterer på sine SoMe-plattformer. 

Siden det er tilnærmet umulig å unngå bloggere og påvirkere i dagens samfunn, så er vi nødt til å skape en bevissthet om temaet. Og det kommer ikke til å skje ved muting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Om man vil ha det som sin sak, helt greit, jeg forsøker på inget vis å delegitimere fortjent kritikk.

Men det er ikke det jeg refererer til her heller :)

Man har 24 timer i døgnet, og bare et gitt antall saker i verden man kan og orker å engasjere seg for, og da er det fullt lov å prioritere. 

OG! Et annet viktig element er at det er faktisk du, leseren, som er bloggerens produkt til syvende og sist. Jo færre lesere, jo mindre å selge til annonsørene, og jo mindre effekt får de av kampanjene de kjører. Og da er det bedre å mute enn å "lese kritisk".

For påvirket, det blir du uansett. Og særlig om du tror du er en av dem som ikke faller for noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Er bare på facebook, og hvis noe får meg til å føle meg dårlig, blokkerer jeg siden rett og slett. Tolererer ikke dritt i feeden min, livet er for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bolledeig skrev:

Det virker som utrolig mange av trådene her inne handler om folk som følger andre mennesker på sosiale medier de egentlig ikke har godt av å følge. Eller som man føler seg dårlig av å følge fordi det enten gir en dårlig selvtillit, irriterer en eller får en til å savne ting en ikke har.

Avfølging kan jo være en start, men er jo ofte ikke nok fordi da havner de jo gjerne opp i feeder både på instagram, facebook og snapchat. Så du må gå hardere til verks. Du må mute. Jeg kan faktisk ikke understreke dette nok. Mute driten. Muting er DIGG. Muting gir ro i sjelen. Jeg bor i en virtuell verden uten Rene Kleveland, Jenny Skavlan, Mads Hansen eller Isabell Raad og det er rolig og deilig. 

Hvorfor i alle dager skal du følge en du er småmisunnelig på livet til fra ungdomsskolen? Eller bloggere eller kjendiser du ikke kjenner, der 80%+ av alt innholdet deres handler om at de har blitt betalt for å ta et bilde på et sted med en greie folk har lyst du skal kjøpe.

Få dritten vekk. Du skylder ingen oppmerksomheten din på sosiale medier. Minst av alt folk som får betalt for at de har din. 

La meg begynne med å fortelle om de jeg har ryddet vekk. Min feed er nå kjemisk renset for

• Skjønnhets-influencere som får meg til å føle meg ufresh og lat og som i tillegg drukner i produktspons og promoterer elendige produkter
  • De samme meningsløse kafebildene på repeat fra diverse bekjente som fortsatt tror det er cutting edge med et hjerte i kaffen
  • Veltrente mødre som dytter ungene sine opp bratte bakker med barnevogn, og som skriver motivasjonsposter om hva alle andre har tid til og orker. Dra til helvete.
  • Interiørbloggere som kun får min egen bolig til å virke rotete og ufresh, fordi jeg ikke har tid og ork til å rydde opp med den ene armen og pusse opp med den andre.

Kun etter få dager kjente jeg hvor deilig det var å redusere inntrykkene, og hvordan alle disse små stikkene faktisk akkumulerte. Livet er for kort til å scrolle seg gjennom kilometere med dårlig samvittighet og dårligere skjult reklame?

Skal vi ha en liten rydde-dugnad sammen? Hva tenker dere? :) Del gjerne hva dere fjerner selv!

Elsker at du skrev " Dra til helvete." 😀👌. Tror faktisk muting er mye mer effektivt enn kritiske diskusjoner (Forutsatt at mange muter da!). Men vi trenger nok litt av begge deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner fitness og helsefolk fra insta,og i flere uker nå har jeg trykket unsubscribe på mail fra nettbutikker o.l.med treningstøy og andre "sunne" ting.

Vært sengeliggende av kvalme i ørten uker av svangerskapet,og nå som det endelig er over kan jeg ikke gå fem meter uten å pese som en hval,kjenne melkesyra i låra og kynnerne hagler på. 

Beskytter meg selv fra å se alle disse friske,glade og sunne folka,jeg blir bare sur , og et sånt grønt troll jeg ikke vil være😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vitting

Kjempeflott innlegg. Jeg oppfatter det ikke som et angrep mot fokus på usunne bloggere, men et "ta vare på deg selv". Jeg følger f.eks ikke VP, CBE, AB, Annabanana eller noen av de andre fordi de får meg til å føle meg bra/dårlig etc, de er underholdning og "riste på hodet" av. Men jeg kjenner igjen den følelsen av sjalsi mot f.eks særlig instagramkontoer, men også enkelte snapchatkontoer, facebooksider og blogger som er mer finpussa. Det er ikke bra å sitte med de små stikkene av sjalusi som man føler, det bryter en ned. Å fjerne de helt er det eneste man kan gjøre, jeg vil heller dyrke mine egne hobbyer enn å føle meg uadekvat, stressa og føle på den der lille sjalusien. Nei takk. Så får jeg heller finne ANNEN inspirasjon, eller bare kontakte fagfolk for f.eks treningsinspirasjon.

Flott oppfordring. Støttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Vitting skrev:

Kjempeflott innlegg. Jeg oppfatter det ikke som et angrep mot fokus på usunne bloggere, men et "ta vare på deg selv". Jeg følger f.eks ikke VP, CBE, AB, Annabanana eller noen av de andre fordi de får meg til å føle meg bra/dårlig etc, de er underholdning og "riste på hodet" av. Men jeg kjenner igjen den følelsen av sjalsi mot f.eks særlig instagramkontoer, men også enkelte snapchatkontoer, facebooksider og blogger som er mer finpussa. Det er ikke bra å sitte med de små stikkene av sjalusi som man føler, det bryter en ned. Å fjerne de helt er det eneste man kan gjøre, jeg vil heller dyrke mine egne hobbyer enn å føle meg uadekvat, stressa og føle på den der lille sjalusien. Nei takk. Så får jeg heller finne ANNEN inspirasjon, eller bare kontakte fagfolk for f.eks treningsinspirasjon.

Flott oppfordring. Støttes :)

Jeg tror det er viktig å ikke dra alle over en kam. Du føler stikk av sjalusi, skriver du. Den er grei, da gjør du det. Selv føler jeg oppgitthet og avmakt over ekstremmaterialisme og tilhørende miljøsvineri, utlevering av uvitende barn og botox/fillers herfra til evigheten. Og ja. Jeg hadde sikkert følt meg bedre om jeg lot være å bruke 10-20 min daglig på å protestere mot denne galskapen. Jeg hadde sikkert også følt meg bedre om jeg lot være å se på nyhetene og å lese avisene. Sluttet å bekymre meg over de gigantiske plastikkbergene i havene som tar livet av milliarder med fisk og pattedyr, og over at konfirmantene sparer gavepengene sine til Isabel Raad-rumpe. Hadde vært fint å lukke ørene for alt man ikke liker egentlig. Men blir nå egentlig samfunnet noe bedre av at man stilltiende samtykker? 

Endret av Ultiva
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ultiva skrev:

Jeg tror det er viktig å ikke dra alle over en kam. Du føler stikk av sjalusi, skriver du. Den er grei, da gjør du det. Selv føler jeg oppgitthet og avmakt over ekstremmaterialisme og tilhørende miljøsvineri, utlevering av uvitende barn og botox/fillers herfra til evigheten. Og ja. Jeg hadde sikkert følt meg bedre om jeg lot være å bruke 10-20 min daglig på å protestere mot denne galskapen. Jeg hadde sikkert også følt meg bedre om jeg lot være å se på nyhetene og å lese avisene. Sluttet å bekymre meg over de gigantiske plastikkbergene i havene som tar livet av milliarder med fisk og pattedyr, og over at konfirmantene sparer gavepengene sine til Isabel Raad-rumpe. Hadde vært fint å lukke ørene for alt man ikke liker egentlig. Men blir nå egentlig samfunnet noe bedre av at man stilltiende samtykker? 

Jeg føler heller aldri den minste snev av sjalusi på andre, heldigvis. Men kan føle oppgitthet og avmakt over det samme som deg. Når Sraad på det verste handlet for titusener på Nelly ofte - da ble jeg fysisk kvalm.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitting
1 time siden, Ultiva skrev:

Men dette er overhodet ikke det jeg sier... Så jeg forstår ikke helt hvorfor du quoter meg? Jeg sier ikke at vi skal lukke ørene for alt vi / man ikke liker, tvert i mot er jeg 100% enig med deg og hvis du ser litt rundt her vil du se at jeg ofte utsetter meg for tøvet til store norske bloggere. Det er, slik jeg oppfatter OP, ikke det man snakker om. Man snakker om de 100,000 like instagramprofilene som ikke gjør noe FEIL, slik som AB, VP, CBE og Annabanana gjør, men som bryter deg ned. De som ikke driver galskap, men som i sin framstilling av en glansverden av solnedganger bak filter og perfekt oppstilte frokostbord gjør at du konstant føler deg litt uadekvat fordi du blir bombardert av det hver.eneste.dag. Det er ikke snakk om falske konkurranser, bilderedigering av gravidkropp eller eksponering av barn. Det er ikke snakk om å ikke ta innover seg grusomme ting som skjer i verden, men fjerne det unødvendige fra sosialfeed'en. Fjerne de som får deg til å føle deg uadekvat.

Igjen, forstår ikke hvorfor du quoter meg, for det handler ikke om materialismen, miljøsvineriet, utlevering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vitting skrev:

Men dette er overhodet ikke det jeg sier... Så jeg forstår ikke helt hvorfor du quoter meg? Jeg sier ikke at vi skal lukke ørene for alt vi / man ikke liker, tvert i mot er jeg 100% enig med deg og hvis du ser litt rundt her vil du se at jeg ofte utsetter meg for tøvet til store norske bloggere. Det er, slik jeg oppfatter OP, ikke det man snakker om. Man snakker om de 100,000 like instagramprofilene som ikke gjør noe FEIL, slik som AB, VP, CBE og Annabanana gjør, men som bryter deg ned. De som ikke driver galskap, men som i sin framstilling av en glansverden av solnedganger bak filter og perfekt oppstilte frokostbord gjør at du konstant føler deg litt uadekvat fordi du blir bombardert av det hver.eneste.dag. Det er ikke snakk om falske konkurranser, bilderedigering av gravidkropp eller eksponering av barn. Det er ikke snakk om å ikke ta innover seg grusomme ting som skjer i verden, men fjerne det unødvendige fra sosialfeed'en. Fjerne de som får deg til å føle deg uadekvat.

Igjen, forstår ikke hvorfor du quoter meg, for det handler ikke om materialismen, miljøsvineriet, utlevering etc.

Da misforsto jeg deg. Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å fjerne alt fra feeden som gjør at man føler seg usikker på sitt eget liv. Det er stadig mer viktig å ha i bakhodet at det er latterlig enkelt å få ting til å se se perfekt ut på sosiale medier. Man skyver rotet vekk med den ene hånden og idylliserer bildet med lys, skygge og filter med den andre. Jeg har selv lagt ut et par lekre smoothiebowls på Instagram og opplevde at overraskende mange (svært høyt utdannede) kollegaer trodde jeg var en virtuos på kjøkkenet, når sannheten var så langt derifra. Det er så lett å (uforvarende) utgi seg for noe man ikke er på sosiale medier; å ta noen lekre bilder kvelden før for å presentere en lekker frokost på Instagram morgenen etter f eks. "Se så vellykket jeg er, som steller i stand dette med 2-3 småbarn i hus mens du stresser mellom bil, barnehage og jobb". Bare fasade, iscenesettelse, kunstig.

Caroline Berg Eriksen har f eks fjernet mulighetene for å sjekke bilderedigering og tidspunktene for bildetaking, da bedraget er så lett å oppdage når man sjekker dato, klokkeslett og oppdager det omfattende photoshop-arbeidet for at ting skal fremstå "on fleek".

Men her tror og håper jeg at de unge som har vokst opp med internett og sosiale medier er langt mer kritiske og realitetsorienterte enn de eldre generasjonene.

Endret av Ultiva
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
2 timer siden, Ultiva skrev:

jeg at de unge som har vokst opp med internett og sosiale medier er langt mer kritiske og realitetsorienterte enn de eldre generasjonene.

Det er sjelden jeg ser noen under femti dele navnetester eller trusler mot politikere og andre under fullt navn, som får meg til å tenke at yngre generasjoner i hvert fall har fått med seg

1) Et minimum av kritisk sans

2) Internett er på ekte.

Så tror det finnes håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har blitt svært oppmerksom på dette selv i det siste. En ting er falske nyheter - men ofte snakker vi "falsk virkelighet". 

Jeg driver også rydding av feed'er, unfollow og mute. 

Jeg leser ikke en eneste livstils blogg. Jeg leser VG. Det holder i massevis for å være oppdatert med bloggernes siste sprell. At det i det hele tatt er interessant for en avis som VG å vie så mye tid til bloggere, Ex on the beach, og hva det enn er viser noe om samfunnet vi lever i.

9 minutter siden, Bolledeig skrev:

Det er sjelden jeg ser noen under femti dele navnetester eller trusler mot politikere og andre under fullt navn, som får meg til å tenke at yngre generasjoner i hvert fall har fått med seg

1) Et minimum av kritisk sans

2) Internett er på ekte.

Så tror det finnes håp.

:fnise: 

Jeg lurer egentlig på hva som skal til for at de som fortsatt deler dette forstår at det er tull å dele det? Jeg synes jo f.eks. at konkurranser kan være morsomme, men i det siste får man jo 100 % score uansett hvor elendig man svarer. Dette går ikke inn hos de som fortsatt deler to-tre sånne pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...