Gå til innhold

Alle ble invitert i bursdag

Fremhevede innlegg

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Alle barna ble invitert i bursdag, unntatt Belzebub Terboven. Sier seg selv hvorfor han ikke ble invitert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, fikk melding nå, det viser seg at min datter har misforstått det var alle jentene i B klassen som var bedt, mi går i A klassen.

Nå ble jeg lettet.

Anonymkode: ee4c4...940

Du skrev i hovedinnlegget at de går i samme klasse..

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Du skrev i hovedinnlegget at de går i samme klasse..

De gjør jo det, 4 klasse er 4 klasse, men den er delt opp i A og B, Og jeg spurte min datter om det var helle klassen, hun sa ja. Så spurte jeg om det var A eller B, men hun sa jentene i begge.

Er det rart jeg misforstod ?

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen som ber hele trinnet i bursdag. Da kan man fort ende opp med 60 stykker i et selskap. Du må jo skille mellom klassen og trinnet. 

Anonymkode: f26f4...64a

Kommer jo helt an på størrelsen. I yngstemann sin klasse er de 23 på hele trinnet. Der inviterer man alle, enten i sin helhet eller bare guttene/jentene. I storebroren sitt trinn er de 40 stk, der inviterer man kun innad i klassen.

Anonymkode: affaa...a0b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De gjør jo det, 4 klasse er 4 klasse, men den er delt opp i A og B, Og jeg spurte min datter om det var helle klassen, hun sa ja. Så spurte jeg om det var A eller B, men hun sa jentene i begge.

Da går de ikke i samme klasse men i parallellklassen til hverandre.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ejjjss... fulgte denne tråden hele tiden. Hadde ett håp om at dere to mødre skulle ende i en catfight!!! :) 

DET hadde vært kronen på toppen av det hele!

Nei huffa, får en skuffende slutt på dette eventyret....

Anonymkode: ffb45...551

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes DU men ikke jeg. Datteren til ts er også uskyldig. Synes noen av dere mødre trenger et kurs om oppdragelse. Kanskje jeg ville ha latt det går noen dager slik alle jentene kunne  skravle om overnatting før jeg ringt opp moren for å invitere hennes datter og sagt nå skjønner du litt av hva barn som er eksludert går gjennom og det ER IKKE GREIT! 

Anonymkode: f462b...f88

Eh, nei! Sånne reaksjoner vil bare gjøre alt verre. Det er tross alt også andre barn som ville kommet mellom barken og veden også, om en situasjon eskalerer! Du ville visst at datteren din ble lei seg, men ville ikke blunket med å utsette et annet barn for det samme?

Voksne bør ordne opp, eller la vær. Men de bruker ikke barn som redskaper om en konflikt skulle oppstå. Makan

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis det for eksempel er snakk om en baseskole, kan det være man bruker klasse om hele trinnet og grupper om dem som går i A og B.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor dere kverulerer på dette. Jenta til TS trodde jo det gjaldt alle på trinnet, uavhengig av hva de kaller grupperingene. Når jenta hadde misforstått, er det bare fornuftig å forhøre seg i stedet for å gå ut ifra at alt er vel, fordi «så klart klasse betyr bare dem i B».

Endret av Hactar
  • Liker 2
Skrevet

Er nå flere år siden jeg ble ferdig med barneskolen. Men den gangen var det også sånn at man skulle invitere HELE klassen. Eller at en jente inviterte alle jentene til sin bursdsg, eller gutt inviterte alle guttene. Men selv om jeg ble invitert, så var det bursdager hvor jeg følte at jeg egentlig ikke var velkommen. Forskjellige "klikker" som hang sammen hele tiden. Gikk jeg bort til noen for å si hei, så ble jeg glatt oversett. Ingen som gidder å si hei tilbake, eller holde noen samtale gående.  

Flere ganger når jeg inviterte folk til min bursdag, så var det ett par stykker som fant på forskjellige unnskyldninger. De påstod at de ikke hadde mulighet til å komme, og vissnok hadde lagt noen andre planer. Men senere overhører jeg dem snakke om at de egentlig ikke hadde lyst til å komme, og min bursdag var "bortkastet tid" og veldig kjedelig for dem...

Anonymkode: 2dcdf...594

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nå flere år siden jeg ble ferdig med barneskolen. Men den gangen var det også sånn at man skulle invitere HELE klassen. Eller at en jente inviterte alle jentene til sin bursdsg, eller gutt inviterte alle guttene. Men selv om jeg ble invitert, så var det bursdager hvor jeg følte at jeg egentlig ikke var velkommen. Forskjellige "klikker" som hang sammen hele tiden. Gikk jeg bort til noen for å si hei, så ble jeg glatt oversett. Ingen som gidder å si hei tilbake, eller holde noen samtale gående.   

Flere ganger når jeg inviterte folk til min bursdag, så var det ett par stykker som fant på forskjellige unnskyldninger. De påstod at de ikke hadde mulighet til å komme, og vissnok hadde lagt noen andre planer. Men senere overhører jeg dem snakke om at de egentlig ikke hadde lyst til å komme, og min bursdag var "bortkastet tid" og veldig kjedelig for dem...

Anonymkode: 2dcdf...594

Hold deg til TS sitt emne... Har noen spurt om din historie? NEI... Men du har absolutt ett behov for å dra frem deg selv her :) 

Dersom jeg skriver om hvordan jeg hadde meg med kona igår, kan du fortelle litt om din kveld? :) 

Anonymkode: ffb45...551

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Dette blir igså for teit.. 

Regner med at på denne skolen skal man ikke snakke om familie i tilfelle noen har mister nære, ikke lage noe til morsdag eller farsdag, ikke snakke om ferier eller hva man fikk til jul?

Rart umger vokser opp til å.bli veike individer som tror de er like gode som verdensmestere i alt og ikke tåler noen ting.. 

Generasjon psyk oppdrar vi. Det ser vi her. Barn skal lære at alle er like, tydeligvis.. 

Anonymkode: 53110...003

Hva er teit med det? At man velger å invitere alle jentene eller guttene er vanlig på de fleste skoler. Og regelen er at hvis man bare skal levere ut til noen utvalgte, så får man ikke gjøre det på skolen. Dette innførte de fordi de hadde sett hvordan det var når barn kom med fx 8 innbydelser, leverte ut til de det gjaldt, og kanskje 4-6 barn stod igjen og ikke var invitert. Bursdag er status i barneskole, og det er veldig fort for barn å ekskludere. Noen ganger stod kanskje 2 jenter igjen og var ikke kule nok til å bli invitert osv. Dette løste problemet. Lærere har også sagt at man ikke skal snakke om barnebursdager på skolen. Greit det, de er jo der for å lære. Og ja, de har sluttet å snakke om hvor barn skal på ferie om sommeren også. Før spurte lærer hvor alle skulle. Men dette er ikke noe hyggelig for de få som da aldri reiser noe sted. Så lærere sluttet med dette. Men det blir jo selvfølgelig snakket om av barna, men da blir det ikke like synlig som når man sitter i klasserommet og må si at man ikke skal noe sted. 

I 1-4 inviteres som regel alle. Det blir ofte slik at når barna blir større ønsker de mindre bursdagsselskap, eller også å invitere nære venner i samme alder som da ikke går på samme skole. Min minste på 11 har mange venner via idretten sin som ikke går på skolen hans fx. Så nå ser jeg at det oftere og oftere blir invitert noen fra klassen og noen utenom, men invitasjon blir da sendt til foreldre via SMS eller levert på døra til de det gjelder etter skoletid. Det er som regel de man leker med som blir invitert, og dette er rimelig likt på hele trinnet.

Lærere er raske på å informere (uten navn) dersom de ser at noen ofte ikke har noen å være med og foreldre oppfordres til å snakke med barna om å invitere med hvis de ser noen er alene ofte. Og det fungerer. Det er ikke lenge siden det ble sagt på foreldremøte at en gutt sjelden hadde med seg noen hjem for å leke etter skoletid. Denne gutten blir nå hyppig invitert hjem av andre gutter. For foreldrene gikk hjem og tok en samtale med barna, og selv om navn ikke nevnes skjønner barna fort hvem det dreier seg om. Og de tok grep. De har også fått vennebenk på skolen, og sitter noen der, kommer andre løpende å henter med en gang. 

Alle vet at ingen er like, det er forskjell her i livet. Det handler ikke om å sy puter under armene på barna. Men lære de at ikke alle har det bra, og kan man gjøre noe for å bedre dagen til noen, så gjør man det. Noen vil alltid ha flere venner, dyrere julegaver, flottere sommerferier mm. Men man behøver ikke oppfordre barna til å vise frem dette. Når alt kommer til alt, barn leker og skravler, men noe er helt feil med samfunnet når det er om å gjøre å vise frem den nyeste iPhone, eller ha skoleveske til 17.000. Og kan man legge inn i oppdragelsen tidlig at dette er ikke viktig, det er hvordan man oppfører seg mot andre som betyr noe, hvorfor ikke. 

Anonymkode: c586c...eb0

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har hendt at noen har bedt både A og B klassen, da enten bare guttene eller bare jentene, og da blir det ikke ca 60 stykker.

Det kommer an på hvor stor skolen er. Her har vi A-F klasser på femteklassetrinnet der hvor datteren min går. Så skulle vi invitert alle jentene så hadde vi vært rundt 75 stykker. 

Skrevet

Vi inviterer bare to- tre fra klassen. Barnet vårt ønsker ikke å ha stort selskap og det tar vi hensyn til. Vi invitere privat. Til en helt enkel, liten bursdag. Noen foreldre slår i bordet med "alle eller ingen", og noen sender meldinger rundt og baksnakker og hopper til alle slags konklusjoner. Foreldrene selv blir mobbere fordi de ikke innser at noen trenger å gjøre ting litt annerledes, alle er ikke like. Og det kan være mange forståelige grunner til at noen velger annerledes. Det er ikke nødvendig å skrike opp og tro det verste om folk. Som i dette tilfellet så virker det helt usannsynlig at noen inviterer alle utenom en, og likevel skaper man hysteri og blåser det opp. Når foreldre undrer seg over noe og gjerne vil ha svar, så er det bedre å henvende seg til den det gjelder og bare spørre. Ha tillit til hverandre og snakke sammen.

Skrevet
22 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Da går de ikke i samme klasse men i parallellklassen til hverandre.

Noen skoler har det opplegget at hele trinnet er en klasse, så deler de opp i grupper (gjerne kalt a, b, c), men ikke med så store skiller som de hadde før når jeg gikk på skolen. Da var vi i en klasse og hadde omtrent ikke noe med de andre klassene å gjøre. Nå er det slik på noen skoler at de er litt sammen hele trinnet og litt i klassene/gruppene sine. 

Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Noen skoler har det opplegget at hele trinnet er en klasse, så deler de opp i grupper (gjerne kalt a, b, c), men ikke med så store skiller som de hadde før når jeg gikk på skolen. Da var vi i en klasse og hadde omtrent ikke noe med de andre klassene å gjøre. Nå er det slik på noen skoler at de er litt sammen hele trinnet og litt i klassene/gruppene sine. 

Ja, jeg vet at enkelte skoler har det slik men utifra Ts sine innlegg kom ikke det tydelig frem 😊

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor stor skolen er. Her har vi A-F klasser på femteklassetrinnet der hvor datteren min går. Så skulle vi invitert alle jentene så hadde vi vært rundt 75 stykker. 

Og vi har to klasser på samme trinn, med ca 15 elever i hver og kan godt invitere hele "klassen". Jeg ville også brukt klassen om trinnet, da jeg opplever a- og b-inndelinger litt mer som gruppeinndeling enn klasse-inndeling.

Så ingen grunn til å henge TS for å blande trinn og klasse.

Anonymkode: 95c04...eb0

• Liker 2
Skrevet

Enkelte er jammen raske til å tro det verste om folk i denne tråden. Siden barna er venner og leker fint - og det ikke har vært noen problemer tidligere, er var det jo stor sannsynlighet for at dette måtte være en misforståelse, en bortkommet invitasjon, en forglemmelse - hva som helst. De fleste er jo ikke slemme og prøver å utestenge noen, særlig ikke når barna ellers leker fint. 

Anonymkode: 25ff1...3b8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen grunn til å henge TS for å blande trinn og klasse.

Anonymkode: 95c04...eb0

Problemet er bare at forutsetningene blir endret når TS skrev klasse i stedet for trinn.

Vi svarer ut i fra de opplysningene vi har, og hun hadde fått andre svar dersom hun hadde gitt andre opplysninger.

Anonymkode: 84ef2...2c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...