Gå til innhold

Barnebidrag - når bidragsyter har samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om barnebidrag. Min kjæreste har to barn fra tidligere forhold som han betaler barnebidrag for. Vi har snakket om å flytte inn sammen men han har blitt frarådet det fordi et samboerskap kommer til å påvirke summen av penger han må betale for barna sine. Stemmer det? 

Anonymkode: dfdd3...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun hvis han får barn med deg. Sjekk ut bidragsveileder. Har sjekket ut forskjellige utgangspunkt der, og bidragsyter eller bidragsmottakers sivilstatus utgjør 0 kr i forskjell.

Anonymkode: a420b...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en privat melding om at fordi han får redusert utgifter til boutgifter fordi jeg flytter inn så har det noe å si. Noen som kan mer om dette enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HeleneBK skrev:

Jeg fikk en privat melding om at fordi han får redusert utgifter til boutgifter fordi jeg flytter inn så har det noe å si. Noen som kan mer om dette enn meg?

Da må han jo da i utganspunktet ha fått redusert bidrag grunnet boutgifter. De spør ikke om lån men går utifra en mal når det konmer til boutgifter. Har aldri hørt om et eneste tilfelle der det utgjør en forskjell. Men igjen, søk opp bidragsveilederen og skriv inn inntekt og samvær, prøv med og uten samboer. 

 

Anonymkode: a420b...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har kommet nye regler, så er svarene fra "anonym" feil. Det HAR noe å si for bidraget om bidragsyter har samboer eller ikke. Bidragsyter vil få mindre utgifter, ved at "alt" deles på to. Dermed får bidragsyter høyere bidragsevne.

Ei venninne av meg har barn med en hun ikke bor sammen med. Da han fikk samboer økte bidraget, fordi han dermed fikk lavere bokostnader. Han prøvde seg med å si at HAN betalte alt, og at samboer skulle bo "gratis" hos han. Det hjalp selvsagt ingenting. De er to, og utgifter blir delt på to. Hva han ønsker å betale for sine samboer har ingenting å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål om barnebidrag. Min kjæreste har to barn fra tidligere forhold som han betaler barnebidrag for. Vi har snakket om å flytte inn sammen men han har blitt frarådet det fordi et samboerskap kommer til å påvirke summen av penger han må betale for barna sine. Stemmer det? 

Anonymkode: dfdd3...5d1

Jjeg trodde greia med å ha samboer og barn er at dette er noe man er / har fordi det er hyggelig og fint. Å få seg samboer er bra. At dette medfører at det blir litt mer penger til barna er bare en bonus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Myrthel skrev:

Hvis det ikke har kommet nye regler, så er svarene fra "anonym" feil. Det HAR noe å si for bidraget om bidragsyter har samboer eller ikke. Bidragsyter vil få mindre utgifter, ved at "alt" deles på to. Dermed får bidragsyter høyere bidragsevne.

Ei venninne av meg har barn med en hun ikke bor sammen med. Da han fikk samboer økte bidraget, fordi han dermed fikk lavere bokostnader. Han prøvde seg med å si at HAN betalte alt, og at samboer skulle bo "gratis" hos han. Det hjalp selvsagt ingenting. De er to, og utgifter blir delt på to. Hva han ønsker å betale for sine samboer har ingenting å si.

Igjen testet bidragsveileder, der yter har samboer, kontra ingen samboer. Bidraget blir akkurat det samme.

Anonymkode: a420b...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igjen testet bidragsveileder, der yter har samboer, kontra ingen samboer. Bidraget blir akkurat det samme.

Anonymkode: a420b...1fc

Jeg er ikke påståelig, for jeg vet som sagt ikke om reglene er forandret. Men grunnen til at det er likt, som du sier -  kan være at bidragsyter betaler maks-sum i utgangspunktet. Det er jo et tak på hvor mye et barn "bruker/skal få" i mnd. I tilfellet jeg fortalte om hadde far ikke høy inntekt. Han betalte derfor bidrag etter sin inntekt ut fra evne. Med samboer fikk han økt bidragsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på bidragsveilederen og jeg kan ikke huke av for alle detaljene. Typ for barnehage, inntekt til mor osv. Men det ser ut til at et samboerskap ikke har noe å si for far sin del. Og jeg leste på en advokatside at det er kun relevant hvis får har samboer i tolv måneder eller mer. Jeg blir så usikker og vanskelig å navigere dette. Takk for innspill så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Myrthel skrev:

Jeg er ikke påståelig, for jeg vet som sagt ikke om reglene er forandret. Men grunnen til at det er likt, som du sier -  kan være at bidragsyter betaler maks-sum i utgangspunktet. Det er jo et tak på hvor mye et barn "bruker/skal få" i mnd. I tilfellet jeg fortalte om hadde far ikke høy inntekt. Han betalte derfor bidrag etter sin inntekt ut fra evne. Med samboer fikk han økt bidragsevne.

Bidragsevnen har nok noe å si. Men max sats betaler ikke bidragsyter her. Dette har jo mest med bidragsyter og bidragsmottakers inntekt, pluss samvær. Har man redusert bidrag grunnet liten inntekt så blir saken en helt annen. Derfor bør man sjekke bidragsveilederen.

Anonymkode: a420b...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HeleneBK skrev:

Jeg har kikket på bidragsveilederen og jeg kan ikke huke av for alle detaljene. Typ for barnehage, inntekt til mor osv. Men det ser ut til at et samboerskap ikke har noe å si for far sin del. Og jeg leste på en advokatside at det er kun relevant hvis får har samboer i tolv måneder eller mer. Jeg blir så usikker og vanskelig å navigere dette. Takk for innspill så langt

Far burde jo ha en liten innblikk i hva tidligere samboer tjener. Og barnehage har maxsats?  At man får en eller anne form for støtte til barnehagen, vil jo gå i bidragsyter sin favør da utgifter til barn blir mindre.  

Jeg har ofte sittet å hatt det "gøy" med den veilederen, og det må store lønnsforskjeller til før det skjer stort ang bidraget. Samboer har aldri gitt noen utslag. 

Men nå er det jo fult mulig å få mindre bidrag hvis man har barna mer, og den er jeg helt for.

 

 

Anonymkode: a420b...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål om barnebidrag. Min kjæreste har to barn fra tidligere forhold som han betaler barnebidrag for. Vi har snakket om å flytte inn sammen men han har blitt frarådet det fordi et samboerskap kommer til å påvirke summen av penger han må betale for barna sine. Stemmer det? 

Anonymkode: dfdd3...5d1

Hei, er han ikke bidragsdyktig fullt ut vil samboers inntekt regnes med som grunnlag.

Skulle dere få barn sammen vil dette barnet også regnes inn I hans utgifter for barna samlet. Når f.eks han har samlet X antall barn, vil bidragspliktiges samboers inntekt også regnes med om ikke han er bidragspliktig for samlet de X antall barn.

  Er mannens intektsbrøk såpass at han er fullt bidragsdyktig med X antall  barn vil ikke samboers intekt bety noe  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far burde jo ha en liten innblikk i hva tidligere samboer tjener. Og barnehage har maxsats?  At man får en eller anne form for støtte til barnehagen, vil jo gå i bidragsyter sin favør da utgifter til barn blir mindre.  

Jeg har ofte sittet å hatt det "gøy" med den veilederen, og det må store lønnsforskjeller til før det skjer stort ang bidraget. Samboer har aldri gitt noen utslag. 

Men nå er det jo fult mulig å få mindre bidrag hvis man har barna mer, og den er jeg helt for.

 

 

Anonymkode: a420b...1fc

Jeg spør bak ryggen på kjæresten min. Fordi han er rådvill og får råd fra alle kanter. Spesielt sine egne foreldre fordi vi ikke har vært sammen så lenge men fordi det ble et spørsmål om økonomi for hans del. Mor til barn ønsker å dele minst mulig, ingenting om sin økonomi eller noe om barnehage til barnefar. Det er hva det er sånn sett. Men takk for innspill.

 

Ja og til info så skal ikke vi ha barn sammen så det er ikke en faktor i spørsmålet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen testet bidragsveileder, der yter har samboer, kontra ingen samboer. Bidraget blir akkurat det samme.

Anonymkode: a420b...1fc

Hvis far allerede betaler max barnebidrag stemmer nok dette, da vil ikke en samboer forandre beløpet. Men hvis far betaler redusert bidrag på grunn av lav inntekt, vil en samboer forandre dette.

Det er grunnen til at noen får 4000 kr og andre får bare 1500 for sitt barn. En far som betaler 4000 kr vil ikke få forandret bidraget, men en som betaler 1500 og som med bedre inntekt hadde betalt 4000 kr vil få økt bidrag.

Når far som betaler 1500 får samboer, betyr det at han får bedre betalingsevne fordi utgifter til bolig blir delt på 2, derfor øker bidraget for ham.

Anonymkode: d3c47...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen testet bidragsveileder, der yter har samboer, kontra ingen samboer. Bidraget blir akkurat det samme.

Anonymkode: a420b...1fc

Bidraget blir det samme, men bidragsEVNEN øker ved samboer.

39 minutter siden, Peter007 skrev:

Hei, er han ikke bidragsdyktig fullt ut vil samboers inntekt regnes med som grunnlag.

Skulle dere få barn sammen vil dette barnet også regnes inn I hans utgifter for barna samlet. Når f.eks han har samlet X antall barn, vil bidragspliktiges samboers inntekt også regnes med om ikke han er bidragspliktig for samlet de X antall barn.

  Er mannens intektsbrøk såpass at han er fullt bidragsdyktig med X antall  barn vil ikke samboers intekt bety noe  

Feil. Samboers inntekt regnes aldri med, med mindre det er snakk om tilbakebetaling av bidragsgjeld og paret har felles økonomi.

Bidraget er som sagt det samme, men bidragsevnen påvirkes av om man bor sammen eller ikke. Bidragsevnen øker ved samboer, fordi satsen som brukes på boutgifter da blir lavere. Det er fastsatte satser som brukes ved beregning av dette, en sats for enslig bidragspliktig, og en sats for samboende bidragspliktig.

Anonymkode: 17131...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan se utregningen på bidragskalkulatoren forresten. Bare sett litt lavere inntekt på den bidragsplikige, slik at bidraget blir begrenset av bidragsevne. Så trykker dere på å se nøyaktig utregning. Da vil det øverst vise bidragsevne, med fratrekk for boutgifter, som endrer seg om far er samboer eller ikke.

Anonymkode: 17131...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget blir det samme, men bidragsEVNEN øker ved samboer.

Feil. Samboers inntekt regnes aldri med, med mindre det er snakk om tilbakebetaling av bidragsgjeld og paret har felles økonomi.

Bidraget er som sagt det samme, men bidragsevnen påvirkes av om man bor sammen eller ikke. Bidragsevnen øker ved samboer, fordi satsen som brukes på boutgifter da blir lavere. Det er fastsatte satser som brukes ved beregning av dette, en sats for enslig bidragspliktig, og en sats for samboende bidragspliktig.

Anonymkode: 17131...74a

Det er jo bare flisespikkeri, resultatet blir det samme uansett. Om man kaller det at bidragsevnen blir bedre eller at samboers inntekt regnes med. Bidraget øker for bidragsyter okke som hvis han tidligere har betalt redusert bidrag.

Anonymkode: d3c47...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget blir det samme, men bidragsEVNEN øker ved samboer.

Feil. Samboers inntekt regnes aldri med, med mindre det er snakk om tilbakebetaling av bidragsgjeld og paret har felles økonomi.

Bidraget er som sagt det samme, men bidragsevnen påvirkes av om man bor sammen eller ikke. Bidragsevnen øker ved samboer, fordi satsen som brukes på boutgifter da blir lavere. Det er fastsatte satser som brukes ved beregning av dette, en sats for enslig bidragspliktig, og en sats for samboende bidragspliktig.

Anonymkode: 17131...74a

Bidraget (før eventuelt samværsfradrag) skal prøves mot den bidragspliktiges bidragsevne. Det vil si at NAV Forvaltning skal vurdere om den bidragspliktige har evne til å betale sin del av underholdskostnaden.

Bidragsevnen til den bidragspliktige beregnes ved at sjabloner for skatteforpliktelse, trygdeavgift, boutgifter, midler til eget underhold og midler til underhold av egne barn i egen husstand trekkes fra beregningsgrunnlaget som er fastsatt.

Dersom utregningen viser at den bidragspliktige har igjen en større del av inntekten enn hans/hennes del av underholdskostnaden, har den bidragspliktige full bidragsevne, og fullt bidrag kan fastsettes. Kommer NAV Forvaltning fram til at den bidragspliktige har evne til å betale noe av hans/hennes del av underholdskostnaden, har han/hun delvis bidragsevne, og bidraget må begrenses til samme beløp som bidragsevnen. Bidraget skal fastsettes til kr 0,- dersom den bidragspliktige ikke har bidragsevne.

Dersom den bidragspliktige har flere barn han/hun skal betale bidrag til, og har delvis bidragsevne, skal bidragene fordeles forholdsmessig mellom barna. Se barneloven § 75.

Bidragsevnevurderingen er regulert i fastsettelsesforskriften § 6.

Det trekkes aldri direkte av partners inntekt det har jeg aldri påstsått. Samboers inntekt er med på å dekke boutgiftene og annet under levekostnader. Således er det med på  øke grunnlaget som jeg skrev. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget blir det samme, men bidragsEVNEN øker ved samboer.

Feil. Samboers inntekt regnes aldri med, med mindre det er snakk om tilbakebetaling av bidragsgjeld og paret har felles økonomi.

Bidraget er som sagt det samme, men bidragsevnen påvirkes av om man bor sammen eller ikke. Bidragsevnen øker ved samboer, fordi satsen som brukes på boutgifter da blir lavere. Det er fastsatte satser som brukes ved beregning av dette, en sats for enslig bidragspliktig, og en sats for samboende bidragspliktig.

Anonymkode: 17131...74a

Bidraget (før eventuelt samværsfradrag) skal prøves mot den bidragspliktiges bidragsevne. Det vil si at NAV Forvaltning skal vurdere om den bidragspliktige har evne til å betale sin del av underholdskostnaden.

Bidragsevnen til den bidragspliktige beregnes ved at sjabloner for skatteforpliktelse, trygdeavgift, boutgifter, midler til eget underhold og midler til underhold av egne barn i egen husstand trekkes fra beregningsgrunnlaget som er fastsatt.

Dersom utregningen viser at den bidragspliktige har igjen en større del av inntekten enn hans/hennes del av underholdskostnaden, har den bidragspliktige full bidragsevne, og fullt bidrag kan fastsettes. Kommer NAV Forvaltning fram til at den bidragspliktige har evne til å betale noe av hans/hennes del av underholdskostnaden, har han/hun delvis bidragsevne, og bidraget må begrenses til samme beløp som bidragsevnen. Bidraget skal fastsettes til kr 0,- dersom den bidragspliktige ikke har bidragsevne.

Dersom den bidragspliktige har flere barn han/hun skal betale bidrag til, og har delvis bidragsevne, skal bidragene fordeles forholdsmessig mellom barna. Se barneloven § 75.

Bidragsevnevurderingen er regulert i fastsettelsesforskriften § 6.

Det trekkes aldri direkte av partners inntekt det har jeg aldri påstsått. Samboers inntekt er med på å dekke boutgiftene og annet under levekostnader. Således er det med på  øke grunnlaget som jeg skrev. 

Anonymkode: 0a22a...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget blir det samme, men bidragsEVNEN øker ved samboer.

Feil. Samboers inntekt regnes aldri med, med mindre det er snakk om tilbakebetaling av bidragsgjeld og paret har felles økonomi.

Bidraget er som sagt det samme, men bidragsevnen påvirkes av om man bor sammen eller ikke. Bidragsevnen øker ved samboer, fordi satsen som brukes på boutgifter da blir lavere. Det er fastsatte satser som brukes ved beregning av dette, en sats for enslig bidragspliktig, og en sats for samboende bidragspliktig.

Anonymkode: 17131...74a

Har du noe som underbygger din påstand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...