Gå til innhold

Søster spør om å låne penger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster har høyere inntekt enn meg, større bolig og et høyere forbruk. Mye uteliv blant annet. Hun vet at jeg har litt penger på sparekonto og spurte om å få et lån, men sa ikke hvor mye. Saken er at hennes voksne datter har flyttet hjem og står uten inntekt og jobb og blir forsørget av sin mor. Datteren nekter å gå på nav-sosial fordi de har arbeidsplikt.

Jeg har ikke lyst å låne og sa at hun kunne starte med å sette ned forbruket sitt, men da så hun bare rart på meg. Formålet med sparepengene mine er å kjøpe større bolig på sikt. Hun foreslo å betale tilbake litt og litt, men ingen vet hvor lenge den økonomiske situasjonen deres vil vare. Det er ikke mitt ansvar og det er lett å bruke penger man har lånt bort i stedet for å sette de på konto igjen. Hun kan spørre foreldrene våre, men de stiller krav til at pengene ikke må gå til uteliv og festing. Det er grunnen til at hun ikke har lyst å be dem om et lån. Sier jeg bare nei? 

Anonymkode: 7adb4...133

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren må bare finne seg i arbeidsplikt. Hun kan ikke gå hjemme og slenge. Og nei, jeg syns du skal holde fast på å ikke være minibank for søsteren din, men stå på at de pengene er til bolig for deg. Si nei.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke lån henne penger! Punktum. Du må bare tåle at hun blir sint, oppegående voksne folk skjønner jo hvorfor..

Anonymkode: 3b96e...2d6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg på sånne ting før, og tapt en gode 100.000 minst. Ikke gjør det, det er ikke noe plan for å ende den økonomiske situasjonen eller å betale deg tilbake. Søsteren din klarer fint å forsørge datteren ved å lære seg budsjett og sparing, ikke lån bort sparepengene, det er i såfall det siste du ser til dem på veldig lenge. Se bare på stikkordene du skriver: høyt forbruk, uteliv, høy inntekt, men ingenting spart selv, datter som nekter sosialstønad fordi det gir atbeidsplikt. Hun der kommer seg ikke i jobb med det første...

 

de har ikke respekt for penger, og i allefall ikke for dine penger.

Anonymkode: 3f768...dcf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei. Si at du ikke kan låne bort penger fordi du sparer til bolig og banken din ser på sparekonto og historikk når de bedømmer lån og rente og et støtt uttak av sparekonto er tegn på dårlig økonomisk valg. Du kan også si at du har bundet pengene til kjøp av bolig, uten å konkretisere at bindingen er kun i dine tanker. 

Og ta lærdom av dette, både du og andre som leser. Ingen trenger å vite at dere har sparepenger. Ingen. 

Sier man at man sparer fast til noe og de kommer til deg og spør hvor mye eller til et lån, så lyv å si at dere dessverre måtte bruke disse pengene selv så de er borte, og ikke utdyp noe. 

Anonymkode: ab8ca...bf7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde mine søsken spurt om å få låne hadde jeg lånt bort uten noen tanker rundt- fordi jeg VET at de gjør opp for seg. Her høres det ut som du kvier deg av tidligere erfaringer med henne og da hadde jeg sagt nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din søsters datter er da hennes ansvar å hjelpe, og aller helst burde hun oppdra den voksne datteren sin også.

Søster kan vel redusere sitt eget forbruk, ev ta opp (mer) lån i sin egen bolig da, om hun vil «hjelpe» datteren sin.

Anonymkode: 8f3a1...5af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei. Det er ikke ditt ansvar å finansiere hennes byturer. Du har ikke engang egen bolig. Jeg skjønner ikke at hun tør å spørre engang. Så frekt!

Anonymkode: 40622...215

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier bare nei. Dine foreldres krav om at det ikke skal brukes til uteliv og festing er ikke urimelig, mens datterens nekt for å få arbeidsplikt er urimelig. 

Jeg forstår det slik at de egentlig er to voksne i den husstanden, som ikke har lært seg nødvendige ting angående økonomi noen av dem. Altså er de to som bør gå i seg selv og lære, og håndtere dette. Å låne er kun å pisse i buksa for å holde varmen, og du har planer for de pengene. 

Si nei, enkelt og greit. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan du låne meg penger, søster?"

~

"Kan du låne meg penger som jeg kanskje betaler tilbake om jeg vinner i lotto en gang i fremtiden, søster? Kanskje."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt ville jeg gått på tinglysing.no eventuelt ringt tinglysinga for å sjekke økonomien hennes. Refinansiering som krever økt pantsettelse, eventuelle regninger som går mot inkasso med tvangssslg av bolig. 

Så ville heg muligens gått for lån, mot pant i bolig, og en god avtale. 

Anonymkode: 5398a...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Nei.

Pengene dine er øremerket bolig. At datteren ikke gidder å jobbe og mor ikke setter krav til det er deres problem. 

Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei! Forklar at du har pengene på en sparekonto hvor de er låst i eksempelvis 5 år mot bedre rente enn vanlige sparekontoer😊

Anonymkode: 3910f...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan ser grunnboken hennes ut? Et pant ved kjøp av bolig? (Disse pantene er ofte større enn kjøpesum)

Eller er der flere refinansieringer, topplån, gjerne på tidspunkt rundt større innkjøp? Oppussing? Bil? Båt?

Eller er økonomien preget av at der er kommet utleggs pant, fra inkassoselskaper?

Hvordan ser det ut? Det er litt viktig hvordan økonomien faktisk ser ut, hva er risikoen?

Anonymkode: 5398a...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, BearMama skrev:

Nei.

Pengene dine er øremerket bolig. At datteren ikke gidder å jobbe og mor ikke setter krav til det er deres problem. 

Ærlig talt.

Dette! Du (ts) er virkelig ikke den første din søster bør stille krav til i dette tilfellet! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lån bort penger du ikke har råd til å miste. 

Har du likevel lyst å hjelpe henne så gi henne et abonnement på YNAB i stedet så hun kan lære pengehåndtering og budsjettering. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vant over 2 mill for en stund siden, eneste som vet er barn, mann, en venninne og bankdama, skal være sagt jeg vet om flere innad familien som hadde komt krypende å ville låne, holder derfor kjeft om summen 

Anonymkode: b7d0a...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...