Linnea27 Skrevet 17. april #4801 Del Skrevet 17. april Her er et eksempel på en sak hvor en uskyldig nesten ble dømt på grunn av DNA. DNA'et hans hadde smittet over på avdøde via ambulansepersonellet. Ganske skremmende.... https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/south-bay-paramedics-likely-brought-innocent-mans-dna-to-crime-scene/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. juni #4802 Del Skrevet 26. juni Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis? jeg tenker på Kristin-saken fra 99. En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde? Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eidetiker Skrevet 28. juni #4803 Del Skrevet 28. juni Pipaluk skrev (På 26.6.2024 den 21.49): Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis? jeg tenker på Kristin-saken fra 99. En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde? Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. Uten at jeg vet, så tror jeg at det var andre ting som også tilsa at han var riktig gjerningsmann, men di trengte dna for å få ham dømt igjen. Men igjen så tror jeg det skulle være fullt mulig å teste dette materialet på et tidligere tidspunkt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 1. juli #4804 Del Skrevet 1. juli Djækklåsst skrev (På 9.12.2023 den 8.02): Det jeg skriver Vi trenger noen av dere smarte hodene i tråden om Skøyen-drapet. Virker som om skuespiller Thomas Bye har belyst det som kan være et slags justismord spør dere meg. Vennligst ikke slett innlegget mitt kjære moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 1. juli #4805 Del Skrevet 1. juli Linnea27 skrev (På 17.4.2024 den 20.47): Her er et eksempel på en sak hvor en uskyldig nesten ble dømt på grunn av DNA. DNA'et hans hadde smittet over på avdøde via ambulansepersonellet. Ganske skremmende.... https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/south-bay-paramedics-likely-brought-innocent-mans-dna-to-crime-scene/ Takk. God link 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå