Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis?

jeg tenker på Kristin-saken fra 99.  En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. 

Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde?  Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 26.6.2024 den 21.49):

Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis?

jeg tenker på Kristin-saken fra 99.  En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. 

Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde?  Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. 

Uten at jeg vet, så tror jeg at det var andre ting som også tilsa at han var riktig gjerningsmann, men di trengte dna for å få ham dømt igjen. Men igjen så tror jeg det skulle være fullt mulig å teste dette materialet på et tidligere tidspunkt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (På 9.12.2023 den 8.02):

Det jeg skriver 

Vi trenger noen av dere smarte hodene i tråden om Skøyen-drapet. Virker som om skuespiller Thomas Bye har belyst det som kan være et slags justismord spør dere meg. Vennligst ikke slett innlegget mitt kjære moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (På 17.4.2024 den 20.47):

Her er et eksempel på en sak hvor en uskyldig nesten ble dømt på grunn av DNA. DNA'et hans hadde smittet over på avdøde via ambulansepersonellet. Ganske skremmende.... 

https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/south-bay-paramedics-likely-brought-innocent-mans-dna-to-crime-scene/

Takk. God link

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...