Linnea27 Skrevet 17. april 2024 #4801 Skrevet 17. april 2024 Her er et eksempel på en sak hvor en uskyldig nesten ble dømt på grunn av DNA. DNA'et hans hadde smittet over på avdøde via ambulansepersonellet. Ganske skremmende.... https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/south-bay-paramedics-likely-brought-innocent-mans-dna-to-crime-scene/ 2 1
Pipaluk Skrevet 26. juni 2024 #4802 Skrevet 26. juni 2024 Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis? jeg tenker på Kristin-saken fra 99. En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde? Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. 1
Eidetiker Skrevet 28. juni 2024 #4803 Skrevet 28. juni 2024 Pipaluk skrev (På 26.6.2024 den 21.49): Er det også saker i norsk rettshistorie hvor en person er dømt for DNA-treff alene uten andre tekniske bevis? jeg tenker på Kristin-saken fra 99. En 12 år gammel jente blir drept på sykkeltur. En mann blir pågripet men blir frifunnet fordi håret de har funnet på Kristin ikke viser seg å stamme fra ham. Så etter nye DNA-analyser finner teknikerne DNA fra Hortvedt under neglene til Kristin. Slik fant de tiltaltes DNA på Kristin Juel Johannessen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Hadde de også tekniske bevis på han eller var det " alt" de hadde? Hvis han ble dømt for DNA alene er det tydelig at dette praktiseres ulikt i ulike rettsystem. Uten at jeg vet, så tror jeg at det var andre ting som også tilsa at han var riktig gjerningsmann, men di trengte dna for å få ham dømt igjen. Men igjen så tror jeg det skulle være fullt mulig å teste dette materialet på et tidligere tidspunkt 1
totti_1 Skrevet 1. juli 2024 #4804 Skrevet 1. juli 2024 Djækklåsst skrev (På 9.12.2023 den 8.02): Det jeg skriver Vi trenger noen av dere smarte hodene i tråden om Skøyen-drapet. Virker som om skuespiller Thomas Bye har belyst det som kan være et slags justismord spør dere meg. Vennligst ikke slett innlegget mitt kjære moderator.
totti_1 Skrevet 1. juli 2024 #4805 Skrevet 1. juli 2024 Linnea27 skrev (På 17.4.2024 den 20.47): Her er et eksempel på en sak hvor en uskyldig nesten ble dømt på grunn av DNA. DNA'et hans hadde smittet over på avdøde via ambulansepersonellet. Ganske skremmende.... https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/south-bay-paramedics-likely-brought-innocent-mans-dna-to-crime-scene/ Takk. God link 2
Kardemommete Skrevet 10. april #4806 Skrevet 10. april https://www.vg.no/nyheter/i/xmEGvX/kripos-foreslaar-aa-granske-alle-uloeste-drapssaker-i-norge Dette inkluderer Tengs saken. 1 2
Kardemommete Skrevet 8. mai #4807 Skrevet 8. mai https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-burde-skamme-seg/83046557 Trist å lese at foreldrene ikke har slått seg til ro etter siste rettssak. Hva er mest sannsynlig at DNA ble avsatt under ugjerningen av en lokal modus kandidat eller at Birgitte satt i samme kinostol som gjerningsmannen ? 1
MalloryK Skrevet 8. mai #4808 Skrevet 8. mai Men vi er vel alle enige om at det var JV som drepte Birgitte? 6 2
NiceOrNothing Skrevet 8. mai #4809 Skrevet 8. mai Kardemommete skrev (2 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-burde-skamme-seg/83046557 Trist å lese at foreldrene ikke har slått seg til ro etter siste rettssak. Hva er mest sannsynlig at DNA ble avsatt under ugjerningen av en lokal modus kandidat eller at Birgitte satt i samme kinostol som gjerningsmannen ? Forstår GODT at foreldrene ikke har slått seg til ro. Stakkars folk 🥹
Kardemommete Skrevet 8. mai #4810 Skrevet 8. mai MalloryK skrev (18 minutter siden): Men vi er vel alle enige om at det var JV som drepte Birgitte? Ja. Det er bare litt synd foreldrene ikke klarer å se dette. Kripos Cold Case skal se på mye. Får håpe de Sender inn ALT tøyet til Birgitte. Vi vet ihvertfall hvem sitt DNA de IKKE vil finne der... 4
lin Skrevet 8. mai #4811 Skrevet 8. mai Er sjokkert over at ikke alle klærne for lengt er sendt inn til analyse 😳 (selv om sjokkert er vel ikke noe man kan bli lengre i denne saken…) 1
NordicViking Skrevet 8. mai #4812 Skrevet 8. mai lin skrev (6 timer siden): Er sjokkert over at ikke alle klærne for lengt er sendt inn til analyse 😳 Det er jo en skandale hvis det stemmer. 🤬 1
Kardemommete Skrevet 9. mai #4813 Skrevet 9. mai NordicViking skrev (23 timer siden): Det er jo en skandale hvis det stemmer. 🤬 Klærne Hennes finnes ihvertfall ennå. Tinas klær ble jo kasta.... 1
NordicViking Skrevet 10. mai #4814 Skrevet 10. mai Kardemommete skrev (17 timer siden): Klærne Hennes finnes ihvertfall ennå. Tinas klær ble jo kasta.... Hva med disse blodige klærne som angivelig ble funnet i eller i nærheten av Skudeneshavn? Ble disse noen gang grundig sjekket? https://www.nrk.no/rogaland/mystisk-blodfunn-samme-natt-som-birgitte-tengs-ble-drept-1.15652688
tirben Skrevet 18. mai #4815 Skrevet 18. mai Kardemommete skrev (På 8.5.2025 den 11.28): Ja. Det er bare litt synd foreldrene ikke klarer å se dette. Kripos Cold Case skal se på mye. Får håpe de Sender inn ALT tøyet til Birgitte. Vi vet ihvertfall hvem sitt DNA de IKKE vil finne der... Moren til Birgitte er fortsatt overbevist om at det var fetteren som gjorde det. 1
Ruspus Skrevet 19. mai #4816 Skrevet 19. mai tirben skrev (19 timer siden): Moren til Birgitte er fortsatt overbevist om at det var fetteren som gjorde det. Men de begge virker skråsikre på at det ikke er han siste galningen som var siktet. Enda han skamslo ei kvinne med ei sykkelpumpe, samt nesten kvalte sin egen psykolog med ei snor. Samt dna-bevis. 4
tirben Skrevet 19. mai #4817 Skrevet 19. mai Ruspus skrev (3 timer siden): Men de begge virker skråsikre på at det ikke er han siste galningen som var siktet. Enda han skamslo ei kvinne med ei sykkelpumpe, samt nesten kvalte sin egen psykolog med ei snor. Samt dna-bevis. Tror ikke de ønsker at det skal være han, for da blir det jo bevist at de har tatt feil i alle disse årene. De har gått veldig hardt ut i sine påstander om fetteren.
Ruspus Skrevet 19. mai #4818 Skrevet 19. mai tirben skrev (12 minutter siden): Tror ikke de ønsker at det skal være han, for da blir det jo bevist at de har tatt feil i alle disse årene. De har gått veldig hardt ut i sine påstander om fetteren. Ja, er noe der.
Kati Skrevet 22. mai #4819 Skrevet 22. mai tirben skrev (På 19.5.2025 den 20.29): Tror ikke de ønsker at det skal være han, for da blir det jo bevist at de har tatt feil i alle disse årene. De har gått veldig hardt ut i sine påstander om fetteren. Det er nok ikke bare det at de «ønsker at det var fetteren». De har i alle år blitt fortalt (av politiet) at det var fetteren, så var det ikke han allikevel, så var det en ny person, nei forresten, det var ikke han heller. Det er ikke rart foreldrene er bitre. Jeg kan til en viss grad forstå at de henger seg opp i fetteren, det er det eneste håndfaste de har (den tvilsomme tilståelsen), polititet klarer tydeligvis ikke bevise eller dømme andre gjerningsmenn. Det er en skam! Jeg tror ikke det er fetteren, men hadde jeg mistet mitt eneste barn hadde jeg heller ikke tenkt rasjonelt. Det er uansett ikke foreldrenes ansvar å frikjenne noen i denne saken, ei heller fetteren. Jeg tror foreldrene kun ønsker et svar og en korrekt dom!! Om det er den ene eller den andre, tror de bare er drittlei av politiets imkompetanse i denne saken. 1 1
Ninaen Skrevet 22. mai #4820 Skrevet 22. mai Kati skrev (2 timer siden): Det er nok ikke bare det at de «ønsker at det var fetteren». De har i alle år blitt fortalt (av politiet) at det var fetteren, så var det ikke han allikevel, så var det en ny person, nei forresten, det var ikke han heller. Det er ikke rart foreldrene er bitre. Jeg kan til en viss grad forstå at de henger seg opp i fetteren, det er det eneste håndfaste de har (den tvilsomme tilståelsen), polititet klarer tydeligvis ikke bevise eller dømme andre gjerningsmenn. Det er en skam! Jeg tror ikke det er fetteren, men hadde jeg mistet mitt eneste barn hadde jeg heller ikke tenkt rasjonelt. Det er uansett ikke foreldrenes ansvar å frikjenne noen i denne saken, ei heller fetteren. Jeg tror foreldrene kun ønsker et svar og en korrekt dom!! Om det er den ene eller den andre, tror de bare er drittlei av politiets imkompetanse i denne saken. Det blir som i Baneheia-saken. Det er først nå de siste månedene-året at foreldrene har greid å «snu» og akseptere at Viggo Kristiansen er uskyld og Jan Helge Andersen var alene om det. Når du har levd med en sånn sannhet, indoktrinert i deg av politi, påtalemyndighet, media og andre over år, samtidig som du er alvorlig traumatisert pga drap på eget barn, så innebærer det ganske dyptgripende atferdspsykologiske mekanismer å skulle snu igjen. Og i Tengs-saken blir det ekstra spesielt fordi det er et familiemedlem. Hvis de snur må de også ta innover seg at de selv har «dømt» feil person i åresvis, og sånn sett også har sin del av «ansvaret» for at familien er ødelagt (snakker ikke om hva jeg mener altså, men hvordan det ofte vil oppleves), og de må da også «reversere» far til fetteren som fiende. I tillegg har du punktet med at da har plutselig ingen ansvar for datterens død igjen, da blir alt usikkert igjen, som vil kickstarte en sorgprosess på nytt. Dette er ødelagt mennesker. Moren til Stine Sofie greide å mobilisere og bruke traumet til å skape mening, med stiftelsen og den jobben hun har gjort innen fagfeltet i de 25 årene som er gått. Det er ikke alle forunt å greie å mobilisere ut på den måten, og hun er jo selvsagt likevel preget og «ødelagt». Jeg tror ingen kan sette seg inn i hva det vil si at barnet ditt blir drept, det er et nytt nivå av å miste et barn… 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå