Gå til innhold

Gul motorlampe lyser på Peugeot 307 - utrygt å kjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 307 stasjonsvogn, og på vei hjem fra jobb i går begynte den gule motorlampa å lyse.

Har opplevd dette flere ganger tidligere i år. I januar pg februar opplevde jeg flere ganger at den lyste, og at den var "hakkete" å kjøre. Et par ganger stoppet bilen, og det var vanskelig å starte den igjen.

Etter EU-kontroll og skifte av tennplugger har bilen vært normal å kjøre igjen. Men i sommer slo det lyset seg på igjen. Var da på et verksted som sa at jeg sannsynligvis måtte skifte en sensor/sonde etterhvert, mindre sjanse for at det var noe annet som feks katalysator. De slo av varsellampa, og sa at den muligens ville slå seg på igjen på et tidspunkt.

Det har altså skjedd i går. Problemet er at jeg helst må kjøre med bilen i dag, en tur som er ca 100 km hver vei.

På verkstedet i sommer sa de at ikke noe med motoren ødelegges av å kjøre med lampa på, så lenge den bare lyser og ikke blinker.

Trenger også bilen til jobb, og å kjøre barna til trening etc. Bor ikke så sentralt.

Er det trygt å kjøre med bilen noen dager fremover til jeg får tid på verksted?? Fortvilet 

Anonymkode: 7c52c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en Peugeot 307 stasjonsvogn, og på vei hjem fra jobb i går begynte den gule motorlampa å lyse.

Har opplevd dette flere ganger tidligere i år. I januar pg februar opplevde jeg flere ganger at den lyste, og at den var "hakkete" å kjøre. Et par ganger stoppet bilen, og det var vanskelig å starte den igjen.

Etter EU-kontroll og skifte av tennplugger har bilen vært normal å kjøre igjen. Men i sommer slo det lyset seg på igjen. Var da på et verksted som sa at jeg sannsynligvis måtte skifte en sensor/sonde etterhvert, mindre sjanse for at det var noe annet som feks katalysator. De slo av varsellampa, og sa at den muligens ville slå seg på igjen på et tidspunkt.

Det har altså skjedd i går. Problemet er at jeg helst må kjøre med bilen i dag, en tur som er ca 100 km hver vei.

På verkstedet i sommer sa de at ikke noe med motoren ødelegges av å kjøre med lampa på, så lenge den bare lyser og ikke blinker.

Trenger også bilen til jobb, og å kjøre barna til trening etc. Bor ikke så sentralt.

Er det trygt å kjøre med bilen noen dager fremover til jeg får tid på verksted?? Fortvilet 

Anonymkode: 7c52c...1ac

PS: glemte å si at da lampa lyste i sommer stod det samtidig i dashbord-displayet : anti-pollution alert, men fikk ikke denne beskjeden i går

Anonymkode: 7c52c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste som skjer er at bilen fusker eller evt. stopper.

Det skjer neppe, så bare kjør videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul motorlampe hos meg viste seg å være tennplugger og sånt der, verste som skjedde var at jeg ikke fikk kjørt bilen raskere enn 1 gir. 

Anonymkode: e6bb3...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme feil min Peugeot og har hatt det av og på i et par år. Skjer absolutt ingenting, bortsett fra at den går i nødmodus (vil ikke over 3500 omdreininger) og derfor blir ganske treg. Ellers har det ikke skjedd noe som helst egentlig. Nå er bilen gammel og snart ubrukelig uansett, så jeg har bare tenkt å kjøre til den stopper uansett, men det burde gå fint å kjøre frem til du har tid til å ha den på verksted.

Anonymkode: 403f9...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot er ganske dårlige biler, så den såkalte CEL kommer nok på titt og ofte. Har kollegaer som kjører med den på permanent. Grunnregelen med lys er dashbordet er at rødt betyr stopp, gult betyr oppsøk verksted. De kan lese feilkoder og fortelle deg hva som må gjøres.

Anonymkode: 025b8...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...