Gå til innhold

Noahs ark


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

JO :)

Jeg tror det finnes en vitenskaplig forklaring på det som skjedde der, å jeg mener at den vitenskaplige forklaringen ikke trenger å undergrave at det finnes en Gud.

Eg trur heller ikkje vitskaplege forklaringar undergrev at det finst ein Gud. Heller tvert i mot.

Jo meir me lærer frå vitskapen, jo meir ser me at ting Bibelen beskriv stemmer. Sant - det er òg ulike meiningar om akkurat det. (Det er i grunnen ein heil annan diskusjon - tek ikkje opp det no.)

Men for å ta Sodoma og Gomorra, og kva me veit om dei byane: (Etter hukommelsen - *SOL* har gitt lenker der eg ser me kan lesa meir om bl.a. dette.)

Dei var bygd på ustabil grunn, utsett for jordskjelv. I grunnen var det gassar og svovel. Då byane vart utsletta, skjedde det ved at jordskjelv slapp fri gassane, svovel og gassar reagerte ganske kraftig (eksplosjonar?) og byane vart knuste og raste langt ut i innsjøen dei låg ved.

Som sagt etter minnet, så eg garanterer ikkje absolutt alt her, men det er ei heilt vitskapleg forklaring. Ho inkluderer ikkje ein gong Gud. Det bety ikkje at det ikkje var Gud som var årsaka til at det hende, og kunne hindra det i å henda om han ville. Sjølv om det ikkje var nokre overnaturlege hendingar som øydela byane - så skjedde det slik Bibelen sa. (Så får me heller diskutere årsakene til det ;))

Men jeg kan ikke tro på det' date=' bokstavlig. Fordi vi forstår stykkevis og delt, i alle fall tror jeg vi forstår mer og mer, de menneskene som skrev dette hadde et annet utgangspunkt enn oss, de skrev med sine horisonter (hulelignelsen), for oss, i dag går det ikke ann og se det slik, og det vil heller ikke være riktig. Om vi skal finne fornuft i dette må vi sloss med hjernen vår og hjernevaske oss selv???[/quote']

Tidlegare trudde eg òg Bibelen var full av bilete på den måten, men jo meir eg har lest av kva vitskapen har funne ut - og ikkje prøver å tolka desse funna med basis i at Gud ikkje eksisterer - jo meir open blir eg for at det eg har trudd ikkje er så opplagt likevel.

Men: Å seia at eg finn mange slike argument interessante, greier å sjå den sida og argumentere for ho, gjerne i rolla som djevelens advokat, så betyr det ikkje at eg er overbevist om alt heller. Eg vil sjå begge (alle) sider av eit argument før eg prøver å bestemma meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

:oops: Ja hadde ikke lest de linkene til Sol da, men husket det fra et program, det jeg skrev over, og det du skrev etterpå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om nokon har gjort noko gale mot deg - verkeleg gale - og dei veit at du vil straffa dei for det (fordi du har sagt det vil skje om noko gale vert gjort mot deg) - vil du då seia at du ikkje er god om du då faktisk straffar dei?

Selvfølgelig, hvis små spebarn går rundt og gjør noe galt med meg vil jeg drepe dem. Ville ikke du? Og er vi ikke gode når vi driver og dreper slikt?

Gud straffa denne synda, som føregjekk over alt. Men han gav menneskeheten ein ny sjanse. Men du synest altså ikkje at Gud er god? Eller har du berre ikkje tenkt over kvifor Han øydela alt liv?

Hvordan syndet de små barna?

Jeg har jo nevnt en mulig årsak: kreativ destruksjon. Man ønsker å skape noe helt nytt ut av ødeleggelsen. Men dette er noe en ufeilbarlig gud ikke trenger å gjøre. Dette er hva feilbarlige mennesker driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg syns er litt rart er at ifølge bibelen så sparer gud noah og hans familie fordi de ikke er syndige. men det første noah gjør når han kommer til land er å dyrke vindruer og drikke seg så sanseløst drita at han kaster klærne og danser naken rundt og når de stakkars sønnene hans skjemmes og prøver og dekke ham til så blir han hissig og forbanner dem.

ikke bare er dette en klar motsigelse fra bibelens side når paulus tydelig sier at det å overdrive alkoholintaket er synd.. men det undergraver jo også "guds" dømmekraft. han sparer denne mannen fordi han ikke er syndig men så viser det seg at hei, det var han visst allikevel. Hvis da det er slik at gud ikke er ufeilbarlig da må dere kristne mene at det å drikke seg sanseløst drita ikke er synd i det hele tatt. Noah gjorde jo dette og han var jo ganske close med høvdingen sjøl.

vil gjerne ha svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, Donnie! Gud sparer Noah for han er den eneste på jorden som "vandrer med Gud"

Noah var rettferdig og ulastelig blandt sine samtidige. Men det står ingen plass at han var skyldfri.

Det står heller ingenting om å drikke alkohol i de 10 bud. Igjen får du kjenne på samvittigheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står heller ingenting om å drikke alkohol i de 10 bud. Igjen får du kjenne på samvittigheten din.

Nei.. det står ikke i de ti bud.. men paulus sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, Donnie men hvor står det i Paulus. Han skrev jo flere brev.

I Frihetens lov skrevet av Paulus i Romerbrevet kap. 14. Her begynner kapittelet med:

Dere skal ta dere av dem som er svake i troen men

ikke for å sette dere til doms over forskjellige meninger.

I slutten av kap står det:

vers21....Det er godt å la være å spise kjøtt eller la

være å drikke vin eller la være å gjøre noe annet

som får din bror til å snuble eller ta anstøt eller å

bli svak.

Den opprinnelige meningen bak en settning blir en helt annen når du tar vilkårlige ord ut og setter dem i sammen.

Det måtte og vært frustrerende for deg vist folk du snakket til bare trekte ut enkeltord som det passet dem best å gjøre

Paulus skriver ikke her at det ikke er lov. Han sier derimot: LYKKELIG ER DEN SOM IKKE DØMMER SEG SELV I DET HAN VELGER og videre...Men den som tviler, er dømt hvis han spiser, for han spiser ikke i tro. For det som ikke er av tro, er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden," (Ef 5.18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å nyte vin og å drikke seg full på vin. Å drikke seg full på vin etc. fører til utskeielser. Paulus snakker ikke om totalavhold.

Vist du las begynnelsen på kap. ser du hva han mener dette kan føre til. Men selv om JEG er en person som ikke har problem med å nyte et glass vin, kan det føre venner i min omgangskrets på tryne. Jeg har en veninne som var skikkelig hard på flaska og hadde problem med å bare nyte alkohol. Da hun ble kristen sluttet hun å drikke. Det hadde vert galt av meg å sette meg til med et glass i hennes nærhet til å begynne med. Jeg gjør det ikke nå heller for den saks skyld. Hun betyr mer for meg en ønsket om å ta et glass.

Paulus prøver å råde folk. Han sier det hadde vert bedre for deg vist du hadde gjort sånn og slik

En annen ting er dette, Donnie....

Jeg skriver fra Peters andre brev kap.3 litt uti vers 15:

...slik som også vår kjære bror Paulus har skrevet til dere, etter den visdom som er gitt ham.

I alle brevene sine taler han også om disse ting overalt. I disse brevene er det noen ting som er vanskelig å forstå. Og de som er ulærde og ubefestede, forvrenger dette, slik de også gjør med de andre Skriftene, til sin egen undergang.

Mulig du ikke tar poenget mitt i og med at jeg har tatt det ut av en setting.

Jeg vil gi deg en oppfordring. Les og bli klok. Er det ting du ikke forstår, eller ting du mener er urimelig. Snakk med noen troende om det. Eller be over det. Gud er en levende og sann Gud. Gud er håndfast i min hverdag. DET kan ikke forklares, bare oppleves

Livsskuta mi styrer Gud mer en gjerne bare han får slippe til. Men mesteparten av tiden står jeg selv og pinnholder i roret. Det går som regel greiest når Han får slippe til.

Jeg har lest bibelen 3 ganger. Leser for 4 gang nå. Skal du begynne så start med Markus. Og husk å lese gamle testamentet i lys av det nye.

Paulus skriver og om gamle testamentet:

"Helt til denne dag ligger et dekke over deres hjerte når Moses blir opplest. Men når noen omvender seg til Herren, blir dekket tatt bort" 2 Kor. 3,15-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...