Gå til innhold

Barn på 3 år med forsinket språkutvikling. Andre med samme erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vårt barn på 3 år (nylig fylt 3), er forsinket med språket. Han er tospråklig, og kan ikke utrykke alt han ønsker. Han kan si korte setninger stort sett med tre ord av gangen. Hermer også etter ord som vi i omgivelsene sier. Han har ofte utydelig uttale og noen «bablelyder» av og til (ikke så ofte lenger). Jeg lurer på om dere som har vært i samme situasjon vil dele litt erfaringer. Hvordan ble språket når barnet var 4-5 år? Fikk dere henvisning og hjelp av PPT? Hvordan var erfaringen med det? Hilsen bekymret mamma

Anonymkode: 8ab86...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en 3 åring (datter) som er ganske utydelige. Hun forstår alt jeg sier, men selv klarer hun ikke å formidle riktig. Jeg tror det løser seg etterhvert. Det sier alle andre iallfall. Jeg ville ha ventet til det neste foreldremøtet før jeg eventuell tar det opp - regner med at de vil anbefale PPT hvis de synes at det ser alvorlig ut. Men enn så lenge har de ikke sagt noe :) 

Anonymkode: 9f470...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med språket da jeg var barn. Jeg husket jeg fikk hjelp av logoped og en person i barnehagen, vet ikke hvilken rolle den personen hadde. Jeg ble flinkere til å snakke med tiden, og på barneskolen snakket jeg helt normalt. Sliter fremdeles med å uttale kj-lyden, da. 

Anonymkode: 8d788...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde problemer med språket da jeg var barn. Jeg husket jeg fikk hjelp av logoped og en person i barnehagen, vet ikke hvilken rolle den personen hadde. Jeg ble flinkere til å snakke med tiden, og på barneskolen snakket jeg helt normalt. Sliter fremdeles med å uttale kj-lyden, da. 

Anonymkode: 8d788...c90

Takk for svar! Håper at sønnen min også får normalt språk etterhvert. 

Anonymkode: 8ab86...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi har det også slik. Gutt 3.5 år. Tospråklig. Sen språkutvikling men det har bedret seg mye de siste månedene. Send gjerne melding privat så kan vi fortelle deg mye. Vi har mye erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til øre-nese-hals spesialist. Kan være at ørene er "tette", eller at barnet har væske i ørene og trenger dren. Språket kan bli dårligere og utebli om barnet ikke hører ordentlig. 

Anonymkode: 11520...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sjekket ørene, få sett om han kanskje har væske som gir dårligere hørsel. 

Det er viktig å huske at tospråklige barn ofte er litt senere enn de med kun ett språk. Er du bekymret så snakk med helsesøster eller barnehagen. 

Anonymkode: d3d7d...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville sjekket ørene, få sett om han kanskje har væske som gir dårligere hørsel. 

Det er viktig å huske at tospråklige barn ofte er litt senere enn de med kun ett språk. Er du bekymret så snakk med helsesøster eller barnehagen. 

Anonymkode: d3d7d...859

Man legger ikke inn dren pga væske, om det er hva du tenker på. Det er normalt med væske i mellomøret til barn i perioder, så det skal mye til før de legger inn dren.

TS: tospråklige er nesten ALLTID senere. Men; som regel blir de ofte best i det mange løp, om de får god oppfølging og har språklig sterke foreldre såklart.

begge mine var sene. Førstemann er best i klassen på lesing og i engelsk. 

Andremann dro vi til spesialist for å sjekke hørsel og BHG laget stor ståhei pga språket. Nå snakker hen veldig bra, ordene kommer bare rennende ut. Hen snakker forøvrig lange setninger på tre språk: norsk, engelsk og fars morsmål. Engelsk kommer av at hen nok «tar opp» språk langt mer enn andre barn. 

Men; vi har fått hjelp underveis fra BHG, så det er viktig at dere følger opp og stimulerer. Men ikke fortvil; det som blir ansett som en «svakhet» kan vise seg å bli den største fordelen. :) 

lykke til. 

 

Anonymkode: 16c67...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville sjekket ørene, få sett om han kanskje har væske som gir dårligere hørsel. 

Det er viktig å huske at tospråklige barn ofte er litt senere enn de med kun ett språk. Er du bekymret så snakk med helsesøster eller barnehagen. 

Anonymkode: d3d7d...859

De er ofte sene, men ikke alltid. Så det er viktig som du sier å sjekke hørselen grundig. 

Mine barn er tospråklige, engelsk og norsk, og var begge svært tidlig ute med å prate begge språk.

Anonymkode: ccbe3...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...