Gå til innhold

Er det tilfeldig at menneskers armer er akkurat lange nok til å tørke oss selv i rumpa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, Peonjenta skrev:

Vi hadde ikke dødd ut om vi hadde vært skitne i rompa så nei, det er tilfeldig.

Vi hadde ikke dødd uten motstilte tomler heller. Det er likevel ikke tilfeldig at vi utviklet dem. De gir en fordel, derfor er de ikke tilfeldige.

Vi hadde ikke dødd av å ikke tørke oss i rumpa, men det er en fordel og dermed ikke tilfeldig.

Anonymkode: fd2b9...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke tilfeldig at armene er så lange som de er, men at dotørking er en grunn tviler jeg sterkt på.

Målt fra fingerspiss til fingerspiss er rekkevidden på armene like stor som høyden vår.  

Fotsålen er like stor som avstanden fra albue til håndledd.

 

Anonymkode: 0852c...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke tilfeldig at armene er så lange som de er, men at dotørking er en grunn tviler jeg sterkt på.

Målt fra fingerspiss til fingerspiss er rekkevidden på armene like stor som høyden vår.  

Fotsålen er like stor som avstanden fra albue til håndledd.

 

Anonymkode: 0852c...02c

Dette stemmer absolutt ikke for meg, og flere andre. 

Anonymkode: 33b04...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde, form på bekken, bein og armer lengde og ryggradens krunming er spesialisert for å gå svært lange avstander. 

Lange armer var nødvendig når man gikk som gorillaen, for å se hvor man gikk og holde oversikt over terreng og andre i gruppen sin.

For lange armer gir mer vekt enn man trenger, forsøk å gå med pendlerne armer og små vekter i hendene - og dette ville gitt behov for litt annen anatomi, og kraftigere skuldre. Kraftigere skuldre passer ikke overens med smalere bekken for de som går på to, mtp fødsel. 

Barna våre er de nest mest hjelpeløse babyene i dyreriket (kun slått av kenguru og noen andre pungdyr) og dette er ikke "Er det tilfeldig at vi med så mye empati og utstyr får så hjelpeløse babyer", men også henger sammen med anatomien vi fikk ved å reise oss på to bein. 

Anonymkode: 6d9e7...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Biologene er i ferd med å oppdage at det ikke er tilfeldig at vi har fem fingrer på hver hånd, og at lengden på lemmene står i det forholdet til kroppen som de gjør. Det finnes genetiske begrensninger for hvor langt tilfeldige mutasjoner kan slå ut. Les mer om stasis-paradokset og genetiske beskrankninger her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Begge deler er feil. Vi har en felles stamfar med apene.

Anonymkode: 349ba...2b5

LOL. Gud skapte oss. 

Anonymkode: b9263...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 22.45, Terrasse skrev:

Ja det kan man spørre seg om. Rumpen er jo en naturlig del av kroppen og det hadde vært unaturlig om vi ikke rakk frem til den. På en annen side hadde vi funnet andre måter å vaske oss bak på. Finnes et eneste punkt på ryggen man ikke når frem, hvorfor er ikke armene litt lengre så de blir lange nok til å nå overalt på kroppen?

Litt yoga så rekker du det punktet også. 

Anonymkode: 61d59...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2018 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer absolutt ikke for meg, og flere andre. 

Anonymkode: 33b04...e30

Nei, det er mye dårlig avel ute å går. lol. 

men seriøst, vi er alle primater. Mennesket er en art  litt over 150 forskjellige typer. Vi har reist oss opp på to, og behøver ikke så lange armer at vi bruker knokene som frambein, eller slenger oss fra tre til tre. Som skrevet ovenfor, lengden fra fra spiss til spiss med utstrakte armer tilsvarer i normale fall ca. høyden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 22.53, Terrasse skrev:

Absolutt mulig! De hadde nok ikke det rushet som et i dagens samfunn. Og om noen var alene er det flust av hjelpemidler. Mennene på jakt, hva skulle kvinnene gjøre hvis det plutselig klødde. Akkurat som vi i dag kan kjøpe kløpinne eller vaskesvamp til kropp.

Bruker bare en gaffel jeg. (Ikke den jeg spiser med selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2018 at 10:45 PM, Terrasse said:

Ja det kan man spørre seg om. Rumpen er jo en naturlig del av kroppen og det hadde vært unaturlig om vi ikke rakk frem til den. På en annen side hadde vi funnet andre måter å vaske oss bak på. Finnes et eneste punkt på ryggen man ikke når frem, hvorfor er ikke armene litt lengre så de blir lange nok til å nå overalt på kroppen?

Jeg er så myk at jeg når overalt på ryggen, veldig praktisk.

Jeg har også beregnet at om jeg hadde vært mann og gjennomsnittlig utstyrt, kunne jeg ha sugd meg selv.

Anonymkode: c7eb1...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...