Gå til innhold

Informasjon til pårørende når forelder blir akuttinnlagt på psykiatrisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eksmann er blitt akuttinnlagt på psykiatrisk og venter på behandlingsplass på DPS. Det har ikke vært samvær med felles barn siden før sommeren, vi har en prosess i retten ift. dette da faren ønsker tilnærmet delt omsorg for barnet. Samvær er altså stanset av ulike årsaker, psykiatri er en av årsakene til at vi ser ulikt på dette med omfang av samvær.
Men, nå lurer jeg på om det ikke er normalt at den andre forelderen blir kontaktet ved slike akuttinnleggelser for å sikre barnet som pårørende? Nå kom denne informasjonen så og si tilfeldig fordi dommer i saken vår har kontaktet far for opplysninger/tilbakemeldinger og deretter har gitt tilbakemelding til min advokat i saken som har informert meg videre.
Sist akuttinnleggelse fikk jeg en telefonoppringning og det ble også sendt bekymringsmelding til BV-tjenesten.
Hva er egentlig gangen i dette? Noen som vet?
 

Anonymkode: 73558...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra det jeg har hørt skal sykehuset kun sikre at barna er tatt vare på. Er vedkommende ute av stand til å svare ringes vel nærmeste pårørende. Er du satt opp som det?

Anonymkode: 4ac2e...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra det jeg har hørt skal sykehuset kun sikre at barna er tatt vare på. Er vedkommende ute av stand til å svare ringes vel nærmeste pårørende. Er du satt opp som det?

Anonymkode: 4ac2e...db7

Jeg ser at du vet like lite som meg... les HI. Sist innleggelse ble jeg nettopp oppringt da sykehuset ville sike at barna blir / er tatt vare på. Nå lurer jeg på hvorfor de ikke har ringt, om det er fordi det rett og slett ikke er noe samvær eller hva...

Anonymkode: 73558...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun pårørende som voksen til slektninger som har vært innlagt på DPS. Det eneste jeg kan bidra med, er at DU MÅ søke om å få full omsorgsrett for deres barn!! Det tar lang tid å komme seg psykisk fra hendelser som gjør at man har blitt lagt inn. Prøv å ringe barnevernet/advokaten din osv for å få svar med naturlig saksgang derfra. Der er det fagfolk som har mer peiling. Jeg antar du ikke har fått beskjed fra DPS fordi han ikke har ført deg opp som nærmeste pårørende. Lykke til videre i prosessen! 

Anonymkode: 48c8b...f13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er oppført som nærmeste pårørende så får ikke du noen informasjon om ar han er innlagt. Og hvis han har vært der før så vet de jo at mor er oppegående og kan ta vare på barna. Trenger ikke å gi noen informasjon da. 

Anonymkode: f7b16...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er oppført som nærmeste pårørende så får ikke du noen informasjon om ar han er innlagt. Og hvis han har vært der før så vet de jo at mor er oppegående og kan ta vare på barna. Trenger ikke å gi noen informasjon da. 

Anonymkode: f7b16...fef

Tror du misforstår. Jeg er opptatt av barnet mitt som pårørende og undrer meg over at ikke sykehuset ringer meg for å forsikre seg om at barnet er ivaretatt. Hva den innlagte sier ville jeg - som helsepersonell - ikke forholdt meg til.

Anonymkode: 73558...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kun pårørende som voksen til slektninger som har vært innlagt på DPS. Det eneste jeg kan bidra med, er at DU MÅ søke om å få full omsorgsrett for deres barn!! Det tar lang tid å komme seg psykisk fra hendelser som gjør at man har blitt lagt inn. Prøv å ringe barnevernet/advokaten din osv for å få svar med naturlig saksgang derfra. Der er det fagfolk som har mer peiling. Jeg antar du ikke har fått beskjed fra DPS fordi han ikke har ført deg opp som nærmeste pårørende. Lykke til videre i prosessen! 

Anonymkode: 48c8b...f13

Takk.

Vi er som sagt i rettsapparatet og dessverre virker det som om foreldres rettigheter kommer foran barnas og at foreldres plikter er noe man ikke snakker om. Denne mannen vil nok legge ansvaret for situasjonen og innleggelsen på meg, for at jeg holder tilbake samvær.

Før nyheten om innleggelsen har jeg anmodet om å droppe nok et saksforberedende møte og gå til hovedforhandling med henblikk på tilnærmet nullsamvær, evt støttet tilsynsbasert samvær, og fullt foreldreansvar. Dette vet ikke mannen noe om, men etter lengre tid i rettsapparatet sier det seg i grunn selv. Dessverre ikke første akuttinnleggelse, og i tillegg flere andre frivillige og ikke så akutte innleggelser. Trist og leit, men dessverre ikke en far som evner eller vil ta barnets perspektiv. Så ja - forhåpentligvis går det slik jeg håper og som du vel ber meg om - men veien er utrolig vanskelig og krevende. Dog et lite håp om at han nå "gir seg" og "gir etter".

Takk for ditt råd. 

Anonymkode: 73558...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rett på info om far, ingen. Så lenge helsepersonell vet at barnet er ivaretatt hos deg har de ingen plikt til å fortelle deg noe som helst. Faktisk syns jeg det er bra at de ikke kontakter motparten i en sak der det er barnefordelingssak bare for å gi deg mer brensel til bålet. 

Anonymkode: 53875...c31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ikke var hos far når han ble innlagt forrige gang, så håper jeg virkelig det var en glipp at du ble oppringt - hvis du ikke står oppført som nærmeste pårørende. Er du ikke nærmeste pårørende og barnet ikke var hos far, så mener jeg at taushetsplikten ble brutt. Ekstra ille er det siden du tydeligvis er ute etter å gjøre livet hans surt. 

Anonymkode: bdf3b...8c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å se flere uttale seg som bare kommer med stikk. Kanskje dere skulle satt dere inn i barns pårørende rettigheter først?! Og, er det en her som har forsøkt samarbeid og løsninger til tross for at faren sliter så er det meg. Jeg har aldri hatt ønske eller intensjon om å gjøre farens liv surt. Ærlig talt. Som om det er toppen av lykke å aldri få noe form for avlastning og at barnet har samværsvegring etter alt faren har utsatt barnet for. Men KG på sitt mest normale dette ja... herlighet!! Jeg ønsker eksmannen alt vel, men først av alt ønsker jeg at barnet skal ha det best mulig.

Anonymkode: 73558...761

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å se flere uttale seg som bare kommer med stikk. Kanskje dere skulle satt dere inn i barns pårørende rettigheter først?! Og, er det en her som har forsøkt samarbeid og løsninger til tross for at faren sliter så er det meg. Jeg har aldri hatt ønske eller intensjon om å gjøre farens liv surt. Ærlig talt. Som om det er toppen av lykke å aldri få noe form for avlastning og at barnet har samværsvegring etter alt faren har utsatt barnet for. Men KG på sitt mest normale dette ja... herlighet!! Jeg ønsker eksmannen alt vel, men først av alt ønsker jeg at barnet skal ha det best mulig.

Anonymkode: 73558...761

Ikke bruk barnet for å få sympati her.

Hadde jeg vært far og oppdaget at sensitiv informasjon om meg hadde kommet ut så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de skyldige måtte stå til ansvar for det. Personvern er noe av det viktigste vi har, og de som er prisgitt helsevesenet skal være trygge på at nettopp personvernet deres blir ivaretatt. Spesielt ille er det at sensitive opplysninger kommer til en person som er ute etter å gjøre livet for mannen vanskeligere. 

Anonymkode: bdf3b...8c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk barnet for å få sympati her.

Hadde jeg vært far og oppdaget at sensitiv informasjon om meg hadde kommet ut så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de skyldige måtte stå til ansvar for det. Personvern er noe av det viktigste vi har, og de som er prisgitt helsevesenet skal være trygge på at nettopp personvernet deres blir ivaretatt. Spesielt ille er det at sensitive opplysninger kommer til en person som er ute etter å gjøre livet for mannen vanskeligere. 

Anonymkode: bdf3b...8c9

Jeg ser du uttaler deg om noe du ikke vet noe som helst om og at du ønsker å provosere 😝

Anonymkode: 73558...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk barnet for å få sympati her.

Hadde jeg vært far og oppdaget at sensitiv informasjon om meg hadde kommet ut så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de skyldige måtte stå til ansvar for det. Personvern er noe av det viktigste vi har, og de som er prisgitt helsevesenet skal være trygge på at nettopp personvernet deres blir ivaretatt. Spesielt ille er det at sensitive opplysninger kommer til en person som er ute etter å gjøre livet for mannen vanskeligere. 

Anonymkode: bdf3b...8c9

Ute etter å gjøre livet for mannen vanskeligere? Hvordan mener du hun gjør det? Hun prøver å sikre at barna blir ivaretatt. I hvilke innlegg har hun nevnt at hun er ute etter å gjøre livet til eksen så ille? Tvert imot synes jeg hun legger det fram på en veldig objektiv og ryddig måte. Hun har helt sikkert en haug med detaljer og gørr hun kunne lagt ut om dersom hun kun var ute etter sympati eller å ødelegge for ham. 

Er enig i en ting; personvern er viktig, men hensyn til barna må faktisk komme først.

Anonymkode: 5b779...24e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å se flere uttale seg som bare kommer med stikk. Kanskje dere skulle satt dere inn i barns pårørende rettigheter først?! Og, er det en her som har forsøkt samarbeid og løsninger til tross for at faren sliter så er det meg. Jeg har aldri hatt ønske eller intensjon om å gjøre farens liv surt. Ærlig talt. Som om det er toppen av lykke å aldri få noe form for avlastning og at barnet har samværsvegring etter alt faren har utsatt barnet for. Men KG på sitt mest normale dette ja... herlighet!! Jeg ønsker eksmannen alt vel, men først av alt ønsker jeg at barnet skal ha det best mulig.

Anonymkode: 73558...761

Ikke alle er "typisk Kg". Jeg skjønner godt at du sliter/ er bekymret i forhold til dette. Men, er du ikke oppført som nærmeste pårørende, så skal de heller ikke kontakte deg. Det er brudd på personvern.

Nå er det mange som sliter psykisk, og det er vanskelig da de er like glad i barna sine som alle andre. Tror bare at folk her straks får sympati med faren fordi en vil jo at barn skal ha rett til begge foreldre. Og foreldre rett til å ha barna. Det er nok der noen føler det sårt. DU vet historien bak dette, og ingen her. Så får vi som tror at du vil ditt barns beste, tro det. Andre får tenke hva de mener.

Men altså; du har ikke noe rett til opplysninger om din eksmann i dette henseende. Barnet er trygt hos deg, og da er det ingen grunn til at du blir involvert i farens innleggelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg forstår helt jeg.

Dere har ett barn felles? Dere har gått fra hverandre og er i en barnefordelingssak? Riktig så langt?

Far har ikke hatt barnet på en stund, han er psykisk syk og har vært innlagt? Han hadde ikke barnet når han ble innlagt?

Du lurer på hvorfor ikke personalet ringte deg for å høre om barnet var hos deg? Forstår jeg det riktig?

Anonymkode: f7b16...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pappaen for tiden ikke har samvær med barnet er det vel ikke noen åpenbar grunn til at du skulle få denne informasjonen? I hvert fall ikke slik jeg ser det, men jeg er jo ingen ekspert.  Hadde pappaen hatt samvær hadde jo du måttet få info på ett eller annet vis av rene praktiske årsaker, siden samværet måtte endres/opphøre. 

Dette er vel heller ikke info som det ville være naturlig at barnet skulle trenge å vite, så da blir jo grunnen til å varsle eksen hans enda mindre? 

Anonymkode: a7812...274

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår. Jeg er opptatt av barnet mitt som pårørende og undrer meg over at ikke sykehuset ringer meg for å forsikre seg om at barnet er ivaretatt. Hva den innlagte sier ville jeg - som helsepersonell - ikke forholdt meg til.

Anonymkode: 73558...761

Hvis du har omsorgen for barnet hvorfor skulle de tro barnet ikke var ivaretatt? 

Hvordan skulle de kommet rundt taushetsplikt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig prosedyre i slike situasjoner er å kontakte barnevernet og opplyse om at vedkommende er innlagt, slik at barnevernet evt kan undersøke om barna er ivaretatt av den andre forelderen. De kan gjøre sine undersøkelser på flere måter, lite sannsynlig at de ringer og spør. Dette pga taushetsplikten.

Anonymkode: 0f200...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset informerer kun den som står oppført som nærmeste pårørende. De kan ikke begynne å ringe til kreti og pleti for å informere. Det vil også resultere i brudd på taushetsplikten. Er ikke du nærmeste pårørende ts, må du nok bare belage deg på at du får informasjon om innleggelse av X sin nærmeste pårørende.

Anonymkode: bdf3b...8c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du uttaler deg om noe du ikke vet noe som helst om og at du ønsker å provosere 😝

Anonymkode: 73558...761

Jeg ønsker å få ts til å skjønne at hun ikke har noe med å få utdelt helseopplysninger om x. At det ikke er soleklart at hun blir oppringt om han blir lagt inn på sykehus hvis hun ikke står oppført som nærmeste pårørende. 

Anonymkode: bdf3b...8c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...