Gå til innhold

Vanlig å servere gjester/filmkveld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, student 24 år, jeg elsker å være hun som har folk hos meg enten for å se kamp eller en film eller bare invitere på litt vin, jeg trives på kjøkkenet og syns det er naturlig å servere noe mat hvis jeg inviterer på filmkveld eller å kjøpe inn øl. Har lagt merke til flere andre som inviterer på sosial kveld men som ikke har en skål med chips eller nøtter fremme engang, og lurer bare på hva som er vanlig? Ikke at jeg har noe problem med å ta med ting selv, men er jeg veldig unormal som fikser f.eks taco eller pizza til en filmkveld eller tenker på lunsj om jeg skal ha folk her hos meg en hel dag?

 

 

Anonymkode: 4fed0...c43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde elsket det. Trenger ikke være middag, det er selvsagt digg det også men du trenger ikke styre så masse. Chips, popcorn, sjokolade, nøtter, saltstenger, noe å drikke. Ikke alt på én gang altså, men bare noe å tygge på :) 

Jeg pleier å handle litt chips og godteri hvis jeg skal ha venner over på film. 

Anonymkode: 7f683...335

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormal, men kanskje litt uvanlig blant studenter? Når jeg var student så pleide vi å handle inn og lage mat sammen på slike dager/kvelder (sosialt, men mest pga. økonomien), samt man hadde som regel med seg en pose chips/nøtter/druer eller noe når man kom på besøk -slik at ingen satt med de store utgiftene som "vert". 

De er heldige som har deg som vert disse kveldene! Og du vil se at det blir vanligere å gjøre slike ting når omgangskretsen din blir etablerte med jobb.

Men fram til da så synes jeg de bør stille med eget øl når de kommer til deg, samt ha noen skåler på bordet når de selv skal varte opp! 

Anonymkode: 9ce91...328

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle servert middag/drikke hver gang jeg hadde hatt besøk i studietiden, så hadde jeg engang hatt råd til nudler hver dag ellers... 
Nå er jeg i full jobb, handler inn chips, kjeks og annet snacks om det er avtalt filmkveld. 
Blir jeg invitert på vinkveld med venninner ser jeg det som en selvfølge at jeg tar med egen vin. 
 

Anonymkode: 089f6...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig å servere litt når man inviterer, men blant studenter er det kanskje ikke å forvente. 

Anonymkode: 87a4c...84a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer aldri å få noe når jeg er hos venner, men blir kjempeglad hvis jeg får servert noe. Enten litt snacks som står fram på bordet, brus, mat osv. Du kan jo spørre de du inviterer om de har lyst på noe å spise når de kommer. Eller avtal at dere spleiser. 

Anonymkode: 3670a...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student så var det vanlig at vi tok med øl/drikke selv - og evt. samsnakkes idet vi avtalte å møtes om vi skulle mekke noe mat eller ikke. Evt. spleise eller ta med litt hver. "Skal vi ta en pizza og film i kveld? Hos meg eller deg? Kjøpe eller bake?" 

Hadde følt det ubekvemt om en student (det gjelder for så vidt nå også, som etablert voksen) skulle by på alt, øl og mat, til en filmkveld - hadde nok prøvd å dytte penger på deg :)

Anonymkode: c0984...224

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres deilig ut å være gjest hos deg!

Men jeg hadde nok måttet opp mett til filmkveld, jeg forventer ikke å få servert mat med mindre det er spesifisert på forhånd så det er nok ikke vanlig,  iallefall ikke for studenter. Unntaket er lunsj, men har da ikke større forventninger enn tilbud om en brødskive/rundstykke om jeg er på besøk uten nærhet til butikk 🙂

 

Da jeg var student så var det vanlig at alle tok med noe/spleiset til slike kvelder. Nå kjøper jeg alltid inn litt når det er avtalt at jeg får gjester, unntaket er om det er helt spontant,  da kan det være at det er lite i hus å sette frem. Men ja, det er noen som er litt sløve å ikke byr gjestene på en drue engang, særlig "ungkarer" 😉 men jeg opplever jo at de fleste har noe å tilby om de venter gjester.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student er det vanlig at alle tar et tak. Det er uvanlig at én person står for hele middagen eller alle drikkevarene. Det er så klart veldig hyggelig at du gjør det, men jeg hadde nok vært ukomfortabel med at jeg ikke gjør det samme. Vertinnegaver er heller ikke så vanlig som studenter har jeg erfart, men jeg ser at det er veldig vanlig hos de som er etablert. 

Å sette frem potetgull eller noe annet snacks er uansett det minste man kan sette frem når man inviterer til seg. Eller litt basic drikkevarer som brus. 

Anonymkode: 68a6a...72f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter til spleiselag. Enten kan det gå på rundgang hvem dere er hos, eller dere kan lage mat sammen før filmen settes på. I disse vippsetider, er det sikkert også greit å spleise på utgiftene til vertskapet, så lenge det er avtalt på forhånd.

Også folk i jobb tar med egen alkohol - eller har med alkohol til vertskapet (som gjerne ofte havner i gjestenes glass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som student kjøpte jeg bare inn en chipspose og en pose med nøtter eller noe. De fleste hadde noe med seg uansett, i tillegg til at jeg sa fra at man måtte ta med drikke selv. Hadde uansett noe brus i kjøleskapet, men de fleste drakk et par øl på slike kvelder og det ble for dyrt.

I dag har jeg alltid snacks som potetgull, nøtter og lignende, øl i kjøleskapet, brus og kaffe. Har også mat om noen blir sultne også om det ikke blir servert middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengen og jeg pleier å spleise på mat når vi skal møtes en hel dag og/eller kveld. Da går vi på butikken sammen eller vi bestiller takeaway og alle tar med egen drikke. Som regel tar en regningen om vi har handlet, deler på antall og vippser den som har betalt.

Pizza og taco og sånt er jo helt vanlig. Kan også foreslå nachos eller sushi (sushi er kjempemoro å lage sammen!)

Alt man kan plukke med hender og fingre syns jeg er grei mat for filmkvelder. Ikke tenk så på hva andre gjør hos seg, du gjør det du liker hos deg selv.

Anonymkode: 54462...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irened75
På ‎21‎.‎08‎.‎2018 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å servere litt når man inviterer, men blant studenter er det kanskje ikke å forvente. 

Anonymkode: 87a4c...84a

Nå har jeg fått inn en annen kultur etter flere år i utlandet. Der er det vanlig at den som inviterer får vertinne gaver ala vin/chips/salater eller annen mat som skal bli fortært når besøket er der. 

" Vertinnen " stiller jo med sitt hjem/lokale, og av disse grunner  har hun/han gjort ting allerede. ( vaske, rydde, gjøre det fint for gjestene ) Jeg kom frem til at jeg liker den tradisjonen bedre ;) selv om det var forvirrende i starten. 

Unntaket var bursdager, da skal celebranten ha med å lage til alt selv. Kake og hele rukla.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Irened75 skrev:

Nå har jeg fått inn en annen kultur etter flere år i utlandet. Der er det vanlig at den som inviterer får vertinne gaver ala vin/chips/salater eller annen mat som skal bli fortært når besøket er der. 

" Vertinnen " stiller jo med sitt hjem/lokale, og av disse grunner  har hun/han gjort ting allerede. ( vaske, rydde, gjøre det fint for gjestene ) Jeg kom frem til at jeg liker den tradisjonen bedre ;) selv om det var forvirrende i starten. 

Unntaket var bursdager, da skal celebranten ha med å lage til alt selv. Kake og hele rukla.   

Klart det er andre tradisjoner på dette i andre land, men nå antar vel de fleste at dette dreier seg om Norge. 

Anonymkode: 68a6a...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt normalt, og dette gjorde jeg allerede på vgs :) Synes noe annet er litt uhøflig :P Er like gammel som deg TS :)

Anonymkode: f26d5...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irened75
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er andre tradisjoner på dette i andre land, men nå antar vel de fleste at dette dreier seg om Norge. 

Anonymkode: 68a6a...72f

Sa jo ikke noe annet gjorde jeg vel? Og at jeg liker denne tradisjonen bedre. Du må gjerne peke ut hvor jeg sa at jeg ikke trodde at dette gjaldt Norge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Irened75 skrev:

Sa jo ikke noe annet gjorde jeg vel? Og at jeg liker denne tradisjonen bedre. Du må gjerne peke ut hvor jeg sa at jeg ikke trodde at dette gjaldt Norge! 

Irene,

Hun har mensen, ikkeno å bry seg om 👍🏻😃

Anonymkode: 247dc...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...