Gå til innhold

Hvorfor skal skolebarn ha mindre og mindre fritid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg spesielt på de som går fra 1-3. Først måtte 6 åringer gå på skole, så måtte de ha 5 dagers skole og så måtte skoledagene bli lengre. Neste er snakk om å korte ned ferier. Er vel også noe løst snakk om å få 5 åringer til å gjøre mer skolearbeid i barnehagen.

 

Hvorfor er det ingen eller lite debatt om dette? Skal de ikke få lov til å ha ett hjem og en barndom utenom institusjon?

Anonymkode: 548dd...fc3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg på også!

3. klassingen min må nå i år begynne kl 8 tre dager i uken, og fortsatt slutte 13.30 hver dag. mens 5-7 klasse ikke begynner før 8.30 og slutter både 12 og 13 en dag i uken... Og med 1-2 aktiviteter i uken pluss lekser, er det jo 0 fritid igjen

Det er rett og slett en trist utvikling

Anonymkode: 5b2a0...711

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til litt lenger skoledag og leksefri! Min har skoledag fra 8:30-13 hver dag. Trenger som regel å få hjelp til å komme igang med leksene, så de blir ikke gjort om ikke noen er hjemme. Og det er vi jo ikke. Jeg er hjemme 15:15. Da skal det hjelpes med lekser, lages middag og gjerne fritidsaktiviteter. Vi hadde spart mye tid på om skoledagen hadde blitt forlenget med en time. Til kl. 14 og leksene hadde blitt gjort i denne tiden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går de fra 1.kl. hver dag fra 08.30-14.30. SFO til 16.15 for de foreldre som trenger det. Hva syter dere andre for?

Ja jeg er enig i at de trenger mer fritid. Gjøre leksene på skole/SFO hadde vært en fin start!

Anonymkode: 70e88...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er de ikke på sfo og skole 7 til 16.30 da? Når er det tid til lekser og avslapping? Fra 16.30 trør foreldre inn turn, kor, fotball eller svømming. Er de ikke nok sosialisert med 10,5 timers dag????

Anonymkode: 14976...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går de fra 1.kl. hver dag fra 08.30-14.30. SFO til 16.15 for de foreldre som trenger det. Hva syter dere andre for?

Ja jeg er enig i at de trenger mer fritid. Gjøre leksene på skole/SFO hadde vært en fin start!

Anonymkode: 70e88...554

Ja, og SFO fra kl. 07.00 om morgenen før skoletid om det trengs for foreldre...

Er jo lengre enn en vanlig arbeidsdag

Anonymkode: 70e88...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange jeg kjenner som husker dette, men når jeg gikk i 1-4 klasse hadde vi fri en dag i uka. Kunne velge å være hjemme eller på SFO. 1 og 3 klasse var onsdag, og 2-4 klasse var torsdag :) Gikk i 1 klasse 1998 

Anonymkode: 79599...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mange jeg kjenner som husker dette, men når jeg gikk i 1-4 klasse hadde vi fri en dag i uka. Kunne velge å være hjemme eller på SFO. 1 og 3 klasse var onsdag, og 2-4 klasse var torsdag :) Gikk i 1 klasse 1998 

Anonymkode: 79599...192

Jeg begynte i første klasse i 1997 og vi hadde ikke fri en dag i uka. Var dette lokale forskjeller? Skoledagen begynte 08:30 og sluttet kl 13:15 tre dager i uka og kl 14 eller 15 to dager i uka. Dagene er da ikke lengre nå. Folk gikk på sfo fra 07-17

Anonymkode: aca33...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2018/august/seksaring-na-tar-leken-slutt/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dAvEV/laerere-splittet-om-lek-i-skolen

https://utdanningsforskning.no/artikler/mange-norske-skoler-er-ikke-klare-for-seksaringene/

Det finnes lite debatt og forskning om dette temaet. Jeg holder på og utdanne meg til pedagog, og leser masse om skole og utdanning. Enda har ikke jeg klart å finne et bra innlegg, som klarer å argumentere imot de som ønsker mer fritid for barna. Fordi de har ingen argumenterer å stille med. Som jeg nevnte, så finnes det nesten ingen forskning på at det er bra for barna å fratas leking i tidlig alder. Det motsatte derimot, det finnes det masse av. Vi ser jo nå hvordan det går med barna når de går lengre opp i klassetrinnene. Forventninger, press fra alle kanter og økende dårlig helse. Det er helt sykt at det settes større og større krav for barna når de er så små. Barn er barn. De skal leke og utvikle seg, ikke testes og miste gnisten av å gå på skole. Den norske skolen tar ikke hensyn til barna.

Jeg anbefaler en podcast: Lærerrommet. Hør på episode 2 «Seksårsreformen - har det vært et eksperiment». 

Anonymkode: 816bb...f37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en skole hvor 1.klasse har fri en dag i uka nå også. Det fungerer ikke i områder hvor de fleste hjem har to utearbeidende foreldre. Selv gikk jeg tre dager i uka i 1.klasse.

De tror ungene skal lære mer, men de gjør jo ikke det. De bare leker mindre og kjeder seg mer :(

Hjertens enig i at SFO-tiden kunne blitt brukt mye bedre enn idag! Det ha rimelig lav kvalitet. Burde vært fylt med lekser, idrett, gymlek. Idag bare driver de rundt og sparker i grusen, venter på å bli hentet.

Anonymkode: 12851...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn så har ikke vært så engasjert i saken, men nå skal de altså korte ned ferier? Jeg begynte i 1. klasse i 1997, da var jeg 6 år. Jeg tilhører vel 91- reformen? er født i 91. Vi hadde noen år fri på onsdager, men så ble det slutt igjen. 
Noen ganger hadde vi kortere skoledag. Vi hadde med lekser hjem. Da jeg begynte fra 5-7 så gjorde jeg alltid matten for hele uken, slik at jeg skulle ha mer fri resten av uka 😛 
Jeg gråt når jeg kom på ungdomsskolen, for vi fikk faen meg 100 spørsmål i samfunnsfag og lignende. Jeg var ikke den eneste.

Broren min går siste året på ungdomsskolen nå, og den matten de har er den jeg hadde på videregående. 
Nivået blir i hvertfall høyere og høyere. Hva skal de egentlig med oss i arb.livet nå hvis vi ikke allerede har utd? Vi er jo dumme i forhold til dagens UNGE. 

Om barna skal fratas friheten aner jeg ikke. Mulig noen har en ide om at skole er ALT og at vi skal vise omverdenen at norske barn er best. 

Anonymkode: 1ead7...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg. Her er det skolebuss fra kl.0755, skolestart 8.30, ferdig 14.30, hjemme ca 15.10, mye lekser. Det gjelder en niåring (5.klasse nå). På timeplanen ser jeg at de skal ha to klokketimer "fysisk aktivtet" i tillegg til en time gym, i uka. Fint det, men jeg hadde foretrukket at de hadde mer fritid.

Anonymkode: 7fcc0...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barn så har ikke vært så engasjert i saken, men nå skal de altså korte ned ferier? Jeg begynte i 1. klasse i 1997, da var jeg 6 år. Jeg tilhører vel 91- reformen? er født i 91. Vi hadde noen år fri på onsdager, men så ble det slutt igjen. 
Noen ganger hadde vi kortere skoledag. Vi hadde med lekser hjem. Da jeg begynte fra 5-7 så gjorde jeg alltid matten for hele uken, slik at jeg skulle ha mer fri resten av uka 😛 
Jeg gråt når jeg kom på ungdomsskolen, for vi fikk faen meg 100 spørsmål i samfunnsfag og lignende. Jeg var ikke den eneste.

Broren min går siste året på ungdomsskolen nå, og den matten de har er den jeg hadde på videregående. 
Nivået blir i hvertfall høyere og høyere. Hva skal de egentlig med oss i arb.livet nå hvis vi ikke allerede har utd? Vi er jo dumme i forhold til dagens UNGE. 

Om barna skal fratas friheten aner jeg ikke. Mulig noen har en ide om at skole er ALT og at vi skal vise omverdenen at norske barn er best. 

Anonymkode: 1ead7...782

Hvis du var seks år det året du begynte i 1.klasse tilhører du 97-reformen😊 Vi hadde to reformer på 90-tallet, 94-reformen (denne omhandlet retten til videregående opplæring) og 97-reformen (som var tiårig skolegang, 6åringer inn i skolen og nytt lærerplanverk). Kunnskapsløftet som kom i 2006 overtok for 97-reformen.

Jeg begynte i 95 men vi hadde ikke fri i løpet av uken. Derimot hadde vi noen dager veldig korte dager, type ferdig til klokken 11 eller noe sånt.

Anonymkode: 0fb59...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke fri tror jeg, men husker at en dag i uka var til kl. 11

Begynte i 2.kl i 1997 (hoppet over 1.kl), er vel siste kullet med 9-årig grunnskole?

Vi hadde engelsk fra dag en, vet mange ikke har hatt det. Vi var også veldig godt forberedt til ungdomsskolen og videregående, overgangen med tanke på arbeidsmengde var ikke overveldende for oss. Rart hvor store forskjeller det er fra sted til sted. 

Gruer meg til mine barn skal begynne på skolen. Ryktet er at på sfo er det strengt forbudt å gjøre lekser. Altså, jeg er enig at alle foreldre må gå over leksene til barna, høre dem i lesing osv. Men det er fader ikke mye fritid igjen med den leksemengden det er i dag, og alle fritidsaktiviteter som det virker som "alle" er/skal være med på. Haddd vært greit at leksene i det minste var påbegynt før leggetid. Vi ser ikke noe til naboene våre, hverken voksne eller barn. Det er kjøring kjøring kjøring kjøring døgnet på tamp. "Alle" er med på "alt" og det er vanskelig å si nei. Hører mange sliter med det samme. Huff, jeg tar sorger på forskudd nå....

Lengre skoledager og null lekser når barna kommer hjem kunne kanskje vært noe?? Type 8:30 - 13:00 eller 8:30 - 14:00 for 1-7 feks?? 

Anonymkode: 32029...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har mer en nok fritid som det er - det må dere slutte å sette de i 4 forskjellige aktiviteter da, og bare la de gå hjemme med vennene sine.  Ellers synes du at 6 timer etter skolen er ikke nok?  Kanskje dette er grunnen at mange unge blir ung ufør eller gå rett på NAV.  De klarer ikke en virkelig arbeidsdag når de kommer ut i arbeidsmarkedet.  Så JA til mer skolen, og mindre fritid! 

Anonymkode: 5fd07...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å vite hva barna jobber med på skolen og (litt) lekser er fint for å følge med. De yngste skolebarna burde dog hatt mer lek på skolen.

Jeg tenker også at en del foreldre må lære seg å si nei til at barna skal fylle opp alle ettermidddagene (og helgene) med organiserte fritidsaktiviteter. Det er selvsagt mye som er gøy, men også barn trenger å ha fritid som ikke er organisert, og da må foreldre ta ansvar for at det skjer.

En del kan jo også jobbe litt mindre, leve litt rimeligere og ha mer tid med barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner alle 0830. og ferdig forskjellig fra år til år. ferdig 1130,1145,1230,1245 de første 2årene. så 1230 og 1245 3året(en dag kl.14). 4klasse er det 1230. 1245. 14 en dag   no i 5 er det 1245. 1245. 14. 1420. 1420. 

Mange slutter på sfo i 3 og 4. og sitter og spiller tv spill eller nettbrett og tlf i mange timer før foreldrene kommer hjem... fritid og fritid. hehe

Mye lekser ja.. ser noen har leksefri andre steder. Hadde jo vært veldig bra!!

 

 

Anonymkode: 8f90a...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...