Gå til innhold

Bruke babyen min sine sparepenger på å ta lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et alternativ er at du kjøper bil selv, og får noen til å øvelseskjøre med deg i din bil. Du må vel uansett kjøpe bil etter du har fått lappen? Og ja, du bør ta lappen på automat. Det går raskere fordi det er lettere, ergo blir det billigere. Det er ytterst få situasjoner du vil komme opp i hvor det er viktig at du har lappen på manuelt gir, det blir vel bare hypotetiske situasjoner. 

Anonymkode: 52720...00e

Tja eneste er i jobb. Dersom jobb i helsevesenet feks hender det ofte at biler til beboere eller tjenesten har manuellgir

Anonymkode: dd7e5...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du råd til å kjøpe - og ha - bil? Hvis ikke, kan du utsette lappen. Men har du råd til å kjøpe bil (og trenger den!), så synes jeg det er helt Ok å bruke pengene. For det er faltisk i realiteten dine penger, ikke barnets penger.

Anonymkode: 0743b...a03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er ikke dårlig økonomisk sans. Det er det det koster for mange når du ikke har noen å øvelseskjøre med. Det er kun husstandsmedlemmer som går inn under bilforsikringen dersom den som øvelseskjører kræsjer bilen. Bare for en ripe i lakken koster verkstedregningen flere tusen kroner. Jeg skjønner godt at mine venner med bil ikke ønsker å ta den risikoen.

Og gratulerer til deg som er så flink at du har tatt lappen for mindre. Så flink du er.

Anonymkode: 37280...b4e

Jeg brukte mer enn 90.000,-, og jeg hadde en samboer å øvelseskjøre med. Klarte oppkjøring på 3 forsøk, og har blitt en (ganske) god sjåfør på de få årene jeg har hatt lappen. 

Jeg er en av de som kunne hatt råd til å spare barnetrygda til kidsa blei store. Men jeg sitter med mye gjeld, både studie-, bil-, og huslån som jeg velger å betale ned bittelitt raskere. Barna mine kommer til å ha anledning til å få den hjelpa de trenger når de blir store likevel, nettopp på grunn av sparte renter. 

Regner med det er en fordel for deg å ha lappen hvis du skal ha ny jobb en dag? 

Anonymkode: 444c2...509

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er ikke morsomt, det er dårlig økonomisk sans.. 

Nå vet man jo aldri på forhånd hvor mye man trenger å kjøre heller da 🙄

TS. Kjør på, bokstavelig talt. Lykke til! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk du grunnet nervøsitet eller var du ikke klar? For kjørelærer burde jo ikke oppfordret til å ta oppkjøring uten at du var klar. Dersom det var pga. nervøsitet ville jeg shoppet litt rundt etter kjørelærere. Den første kjørelæreren jeg hadde var ganske streng og brysk og jeg gjorde masse feil fordi jeg ble så stresset. Så da fant jeg meg en kvinnelig kjørelærere som var både koselig å snakke med og som var veldig rolig og klarte å få meg til å slappe av. Og plutselig fikk jeg til alt jeg ikke hadde klart med den første og fikk selvtillitt til å tro at dette var noe jeg kunne klare. 

Når det gjelder pengene syns jeg dette er helt greit så lenge det er penger som ikke er gitt til babyen av andre enn deg. Står det på konto i ditt navn? Om de står på babyen sin konto kan du få trøbbel med eks om det oppdages at du har tatt penger derfre. 

Anonymkode: 9adf2...831

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte mer enn 90.000,-, og jeg hadde en samboer å øvelseskjøre med. Klarte oppkjøring på 3 forsøk, og har blitt en (ganske) god sjåfør på de få årene jeg har hatt lappen. 

Jeg er en av de som kunne hatt råd til å spare barnetrygda til kidsa blei store. Men jeg sitter med mye gjeld, både studie-, bil-, og huslån som jeg velger å betale ned bittelitt raskere. Barna mine kommer til å ha anledning til å få den hjelpa de trenger når de blir store likevel, nettopp på grunn av sparte renter. 

Regner med det er en fordel for deg å ha lappen hvis du skal ha ny jobb en dag? 

Anonymkode: 444c2...509

Er det mulig? Noe må ha endret seg siden jeg tok lappen. Hadde ikke hatt lapp om jeg måtte ut med en formue som det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha risikert din bil og i verste fall ditt liv for en random person som banket på døra di og ville øvelseskjøre med deg? 

Isåfall, kan jeg sende deg en pm?

Hilsen TS

Anonymkode: 37280...b4e

Kjøp deg bil og bilforsikring selv, spør venner om å øve med deg. Alle riper blir på din bil. Begynn i mindre sentrale strøk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, prt90 skrev:

Du kan ta veldig mye taxi for det det koster å ha bil.

Taxier har varierende priser... da jeg bodde hos foreldrene mine kostet det 600 kr til nærmeste butikk som var 8-10 min med taxi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som så mange andre, bruk de, det kommer dere begge til gode.

Men ett annet spørsmål, er det normalt å bruke 60K+ på lappen? Jeg tok lappen, hadde ett opphold på 5 år og fortsatte, strøk 3 ganger på teorien og 1 gang på førerprøven. Hadde ingen kjøreturer med familien. Allikevel så holdt jeg meg under 30. Dette er ikke for å skryte, jeg spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: 262dc...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 19.26, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er ikke dårlig økonomisk sans. Det er det det koster for mange når du ikke har noen å øvelseskjøre med. Det er kun husstandsmedlemmer som går inn under bilforsikringen dersom den som øvelseskjører kræsjer bilen. Bare for en ripe i lakken koster verkstedregningen flere tusen kroner. Jeg skjønner godt at mine venner med bil ikke ønsker å ta den risikoen.

Og gratulerer til deg som er så flink at du har tatt lappen for mindre. Så flink du er.

Anonymkode: 37280...b4e

Da finner man er annet forsikringsselskap, for det er ikke et vanlig forsikringsvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier som så mange andre, bruk de, det kommer dere begge til gode.

Men ett annet spørsmål, er det normalt å bruke 60K+ på lappen? Jeg tok lappen, hadde ett opphold på 5 år og fortsatte, strøk 3 ganger på teorien og 1 gang på førerprøven. Hadde ingen kjøreturer med familien. Allikevel så holdt jeg meg under 30. Dette er ikke for å skryte, jeg spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: 262dc...f34

Vanlig er det kanskje ikke, men jeg har likevel hørt om flere som kom opp i 50. Om det stemmer at du strøk så mye og ikke hadde private kjøretimer synes jeg det er rart du klarte å holde deg under 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder på med lappen og kjører med den billigste kjøreskolen i byen, og jeg regner med jeg kommer opp i 40-50 tusen etter oppkjøring.

Jeg har kun en person å kjøre med, og det er samboeren min, men jeg må nærmest grine meg til å få sitte i førersetet. Tar dessuten lappen med manuell gir, og vi har bare automatbil. Så jeg har trengt en del kjøretimer med kjørelærer, og hatt godt av det. Føler ikke jeg har utviklet meg noe særlig når jeg øvelseskjører privat, men med kjørelærer merker jeg ganske bratt læringskurve fra time til time.

Forstår godt at TS har brukt såpass mye når hun ikke har noen som helst å kjøre med. Har ei venninne som brukte totalt 60.000 på lappen, og hun øvelseskjørte masse privat hver uke med manuell gir. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 03065...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier som så mange andre, bruk de, det kommer dere begge til gode.

Men ett annet spørsmål, er det normalt å bruke 60K+ på lappen? Jeg tok lappen, hadde ett opphold på 5 år og fortsatte, strøk 3 ganger på teorien og 1 gang på førerprøven. Hadde ingen kjøreturer med familien. Allikevel så holdt jeg meg under 30. Dette er ikke for å skryte, jeg spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: 262dc...f34

Det må være mange år siden. For 5 dobbelttimer + det obligatoriske (ekskludert teori og førerprøve) hadde jeg vært nødt til å betale 25000 på min kjøreskole nå, og den skolen er billigst i området mitt.

De fleste som aldri har kjørt privat utenom må ha mye mer enn fem dobbelttimer. Og hvis du i tillegg har strøket på førerprøven, som er ganske dyrt, og såpass mange ganger på teorien, forstår jeg overhode ikke hvordan du har klart det der.

Anonymkode: 03065...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg står i den situasjon at på grunn av samlivsbrudd er jeg alene med babyen min. Jeg har spart opp 30 000 kroner til henne, penger som jeg skal fortsette å øke på og som tilslutt skal brukes til egenkapital til boligen hennes. Før jeg fødte henne tok jeg oppkjøringen, og strøk med glans. Siden da har jeg ikke kjørt noe. Jeg trenger virkelig kunne kjøre bil for å kunne leve det livet jeg vil med henne, mest av alt for at vi skal kunne reise ut i naturen. Og for å kunne komme raskt på legevakta, hun er blitt veldig mobil og ramler rundt i sine forsøk på å stå (heldigvis ingen skader men jeg er hysterisk førstegangsmor og liker å ta en ekstra sjekk for sikkerhets skyld). Det er mest sannsynlig bare nå under permisjon at jeg har tid til å øvelseskjøre. Jeg har ingen å øvelseskjøre med og jeg har brukt nærmere 60 000 bare på det første forsøket 😩 Så jeg regner med at jenta mi sine 30 000 forsvinner i forsøk nummer 2. Tenkte å kjøre opp på automat denne gangen, kanskje det er enklere.

Har dere noen tips og råd? Trøst og støtte? Er jeg dum som bruker hennes penger?

Anonymkode: 37280...b4e

Ta førerkort for automat, mye enklere og flere og flere biler har automatgir. 

Anonymkode: 6f0e2...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan har du råd til bil om du bare har 30 000 til overs? Selvom du hadde hatt lappen får du jo ikke bil for 30 k.

Anonymkode: 8c8e5...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du fordi det er i barnet sitt interesse at du kan kjøre henne. :) Så kan du spare opp til barnet igjen, etterpå.

Lykke til med kjøringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 19.55, AnonymBruker skrev:
 

Et alternativ er at du kjøper bil selv, og får noen til å øvelseskjøre med deg i din bil. Du må vel uansett kjøpe bil etter du har fått lappen? Og ja, du bør ta lappen på automat. Det går raskere fordi det er lettere, ergo blir det billigere. Det er ytterst få situasjoner du vil komme opp i hvor det er viktig at du har lappen på manuelt gir, det blir vel bare hypotetiske situasjoner. 

Anonymkode: 52720...00e

Det var ganske lurt, kjøp bil og øvelseskjøre masse før du prøver å ta lappen på nytt med pengene du har spart i mellomtiden. Kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...