Gå til innhold

Bruke babyen min sine sparepenger på å ta lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står i den situasjon at på grunn av samlivsbrudd er jeg alene med babyen min. Jeg har spart opp 30 000 kroner til henne, penger som jeg skal fortsette å øke på og som tilslutt skal brukes til egenkapital til boligen hennes. Før jeg fødte henne tok jeg oppkjøringen, og strøk med glans. Siden da har jeg ikke kjørt noe. Jeg trenger virkelig kunne kjøre bil for å kunne leve det livet jeg vil med henne, mest av alt for at vi skal kunne reise ut i naturen. Og for å kunne komme raskt på legevakta, hun er blitt veldig mobil og ramler rundt i sine forsøk på å stå (heldigvis ingen skader men jeg er hysterisk førstegangsmor og liker å ta en ekstra sjekk for sikkerhets skyld). Det er mest sannsynlig bare nå under permisjon at jeg har tid til å øvelseskjøre. Jeg har ingen å øvelseskjøre med og jeg har brukt nærmere 60 000 bare på det første forsøket 😩 Så jeg regner med at jenta mi sine 30 000 forsvinner i forsøk nummer 2. Tenkte å kjøre opp på automat denne gangen, kanskje det er enklere.

Har dere noen tips og råd? Trøst og støtte? Er jeg dum som bruker hennes penger?

Anonymkode: 37280...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er noe som kommer dere begge til gode og penger du har spart opp, ikke som er gitt til henne av familie. 

Anonymkode: a65d6...6e5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med oppkjøring kommer ditt barn til gode, så jeg synes at du kan gjøre det. Så kan du spare opp nye 30 000,- til henne senere :klem:

Anonymkode: c891a...226

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun du som har spart opp disse pengene? Ikke noe bidrag fra familie? I så fall syns jeg du kan ta dem, for det er ganske viktig at du har lappen. Ikke alle går ut i voksenlivet med sparepenger fra foreldrene. Jeg var en av disse, fordi foreldrene mine hadde veldig dårlig råd. Jeg fikk kjøpt meg hus før jeg var 30 allikevel. Du har i tillegg mange år å spare til barnet ditt på etter lappen er tatt.

Anonymkode: 52720...00e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hun er kjempeliten, du har masse tid til å spare penger til hun blir eldre

2. Dette er penger du har spart opp selv, ikke gaver fra familie

3. Det kommer henne til gode

Bruk pengene med god samvittighet! Det er postivt for henne og!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står i den situasjon at på grunn av samlivsbrudd er jeg alene med babyen min. Jeg har spart opp 30 000 kroner til henne, penger som jeg skal fortsette å øke på og som tilslutt skal brukes til egenkapital til boligen hennes. Før jeg fødte henne tok jeg oppkjøringen, og strøk med glans. Siden da har jeg ikke kjørt noe. Jeg trenger virkelig kunne kjøre bil for å kunne leve det livet jeg vil med henne, mest av alt for at vi skal kunne reise ut i naturen. Og for å kunne komme raskt på legevakta, hun er blitt veldig mobil og ramler rundt i sine forsøk på å stå (heldigvis ingen skader men jeg er hysterisk førstegangsmor og liker å ta en ekstra sjekk for sikkerhets skyld). Det er mest sannsynlig bare nå under permisjon at jeg har tid til å øvelseskjøre. Jeg har ingen å øvelseskjøre med og jeg har brukt nærmere 60 000 bare på det første forsøket 😩 Så jeg regner med at jenta mi sine 30 000 forsvinner i forsøk nummer 2. Tenkte å kjøre opp på automat denne gangen, kanskje det er enklere.

Har dere noen tips og råd? Trøst og støtte? Er jeg dum som bruker hennes penger?

Anonymkode: 37280...b4e

90.000kr på lappen? Jøss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel strengt tatt ikke ungen sine penger. 

Anonymkode: 3e3a7...16d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lappen på automat og bruk pengene. Så betaler du tilbake senere. Jeg spinket og sparte da jeg var alene mor. Skjønte mange år senere at en må spare til sin egen bolig før en kan hjelpe andre. Det vil falle barnet tilgode senere hvis du har det på stell.

Anonymkode: 8e697...d7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne noen å øvelseskjøre med, ikke betale noen tusenvis av kroner for det! 60 000 på lappen er bare vanvittig. Spør en pensjonist i nabolaget eller noe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cerruti skrev:

90.000kr på lappen? Jøss.

Jeg brukte 60.000 nylig. Ikke alle er natur talenter 😅

Anonymkode: 8e697...d7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 60.000 nylig. Ikke alle er natur talenter 😅

Anonymkode: 8e697...d7c

Det er ikke morsomt, det er dårlig økonomisk sans.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er ikke morsomt, det er dårlig økonomisk sans.. 

TS her. Det er ikke dårlig økonomisk sans. Det er det det koster for mange når du ikke har noen å øvelseskjøre med. Det er kun husstandsmedlemmer som går inn under bilforsikringen dersom den som øvelseskjører kræsjer bilen. Bare for en ripe i lakken koster verkstedregningen flere tusen kroner. Jeg skjønner godt at mine venner med bil ikke ønsker å ta den risikoen.

Og gratulerer til deg som er så flink at du har tatt lappen for mindre. Så flink du er.

Anonymkode: 37280...b4e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ViljaH skrev:

Du må finne noen å øvelseskjøre med, ikke betale noen tusenvis av kroner for det! 60 000 på lappen er bare vanvittig. Spør en pensjonist i nabolaget eller noe.

Ville du ha risikert din bil og i verste fall ditt liv for en random person som banket på døra di og ville øvelseskjøre med deg? 

Isåfall, kan jeg sende deg en pm?

Hilsen TS

Anonymkode: 37280...b4e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er ikke dårlig økonomisk sans. Det er det det koster for mange når du ikke har noen å øvelseskjøre med. Det er kun husstandsmedlemmer som går inn under bilforsikringen dersom den som øvelseskjører kræsjer bilen. Bare for en ripe i lakken koster verkstedregningen flere tusen kroner. Jeg skjønner godt at mine venner med bil ikke ønsker å ta den risikoen.

Og gratulerer til deg som er så flink at du har tatt lappen for mindre. Så flink du er.

Anonymkode: 37280...b4e

Ikke bry deg om sånne svar. 

Bruk pengene, Det kommer barnet ditt til gode på så mange måter. Ikke noe å lure på!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss moneypenny skrev:

Ikke bry deg om sånne svar. 

Bruk pengene, Det kommer barnet ditt til gode på så mange måter. Ikke noe å lure på!

Tusen takk. Det er fint å høre! 

Takk for svar, alle dere :) Jeg kjører på igjen! 

Anonymkode: 37280...b4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Lykke til! Det er en fornuftig prioritering. :) 

Anonymkode: da815...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 60.000 nylig. Ikke alle er natur talenter 😅

Anonymkode: 8e697...d7c

Vi er flere som brukte samme sum og mere til. Dersom dette er penger du har spart selv, syns jeg du skal bruke de. 

Anonymkode: dd7e5...bbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Det er fint å høre! 

Takk for svar, alle dere :) Jeg kjører på igjen! 

Anonymkode: 37280...b4e

Bra beslutning 😊 Det kommer så mye når barn blir større. Besøke venner, fritidsaktiviteter, ferier. Man er så låst uten førerkort! Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er flere som brukte samme sum og mere til. Dersom dette er penger du har spart selv, syns jeg du skal bruke de. 

Anonymkode: dd7e5...bbb

Ja, har spart de selv.  Takk for råd. TS

Anonymkode: 37280...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha risikert din bil og i verste fall ditt liv for en random person som banket på døra di og ville øvelseskjøre med deg? 

Isåfall, kan jeg sende deg en pm?

Hilsen TS

Anonymkode: 37280...b4e

Et alternativ er at du kjøper bil selv, og får noen til å øvelseskjøre med deg i din bil. Du må vel uansett kjøpe bil etter du har fått lappen? Og ja, du bør ta lappen på automat. Det går raskere fordi det er lettere, ergo blir det billigere. Det er ytterst få situasjoner du vil komme opp i hvor det er viktig at du har lappen på manuelt gir, det blir vel bare hypotetiske situasjoner. 

Anonymkode: 52720...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...