AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #1 Skrevet 20. august 2018 Jeg startet en tråd tidligere med samme tema. Jenta mi på seks år som nettopp har blitt skolejente har ekstremt mye kroppshår. Mest på legger Og lår, men har også fått mye på både overarmer og underarmer iløpet av kort tid. Har også en flekk i ansiktet som hun fikk rundt ettårsalderen. Denne har jeg valgt å fjerne med høvel siden den er så synlig. Fikk mye kommentarer på den både fra ubetenksom helsesøster og besteforeldre. Jeg har jobbet med barn i mange år og hun har også to storesøsken som ikke har i nærheten av like mye. Vet sånn ca hva som er normalt. Er jo store forskjeller, men dette er ekstremt. Det blir bare mer og mer, og nå har hun også begynt å kommentere det selv. Stygt å si det, men det er nesten som pels. Lange hår. Lyse foreløpig, men både jeg og far er mørke så det blir vel mørkere etter hvert. Hennes pappa har også ekstremt mye kroppshår. Pratet med søsteren hans som fortalte at de hadde også mye kroppshår som små jenter. Så kanskje dette bare er genetisk? Dette stresser meg og gjør meg svært bekymret, da jeg vet at dette vil bli noe hun får kommentarer på før eller siden. Begynner straks på turn som betyr at dette blir mer og mer synlig. Hun er i tillegg lubben, så føler hun er ekstra utsatt. Vi har vært til fastlege og tatt blodprøver. Ingen utslag. Dette var for ca 1,5 pr. Jeg tenker uansett utslaget nå per idag (om det nå blir utslag), så har hun fortsatt ekstreme mengder kroppshår . Jeg føler jeg må barbere henne nå før det blir en big deal for henne, men føler meg som verdens verste mor. Må legge til at jeg er ikke jålete eller opptatt av utseende. Handler ikke om dette. Anonymkode: cc63c...cc1 1
Gjest BearMama Skrevet 20. august 2018 #2 Skrevet 20. august 2018 https://www.lommelegen.no/barnehelse/legesvar/hva-skyldes-kraftig-harvekst-hos-7-aring/69026210
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #3 Skrevet 20. august 2018 Er nok genetisk. Har det slik selv og mine barn også. Hverken jeg eller barna mine har fått noe negativ oppmerksonhet rundt det. Selv begynte jeg å barbere legger/lår da jeg var 13 og innså selv at jeg var mer hårete enn jentene i klassen. Anonymkode: 43475...5c4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 20. august 2018 #4 Skrevet 20. august 2018 Om det er ekstremt synes jeg du skal barbere henne med god samvittighet. Trøst deg med at staten dekker faktisk operasjon av utstående ører, fordi det er noe som barn lett blir mobbet for, når det er sjenerende. Så at du velger å barbere henne om det er så ekstremt som du sier, synes jeg overhodet ikke du skal skjemmes over. Det er helt greit å ha kroppshår, men det er ikke en 6 åring sin oppgave å gå i fronten for å kjempe for annerledeshet. Om barn har avvik som lett fører med seg mobbing, som også lett og smertefritt kan elemineres, så gjør du det, med god samvittighet, for å skåne jenta di. ❤️ 15
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #5 Skrevet 20. august 2018 Nei, for pokker, man barberer da ikke kroppshår av barn! Les legens svar i linken du fikk over her, der var det flere gode råd. Dere vet ikke engang om dette er noe som kommer til å bli et problem for henne. Barberer du nå forteller du henne samtidig at hun ikke er bra nok som hun er. Du forteller at hun i tillegg er lubben, og mener hun er ekstra utsatt pga det. Da spør jeg: hvilket ansvar har dere som foreldre tatt for å sørge for et sunt kosthold for barnet deres? Et barn i normal fysisk aktivitet, og med et normalt sunt kosthold blir ikke overvektig. Dette handler jo om langt verre ting enn det utseendemessige; overvekt er helseskadelig! En prat med helsesøster, og evt en henvisning til kostholdsveileder for dere foreldre er nok på sin plass. Stakkars jente, dette kan hun ikke noe for, dette er det dere voksne som har påført henne, og må ta ansvar for å rette opp i. Det er dere som bestemmer hva som skal handles inn, hva slags mat som skal lages, og hvor store mengder som skal serveres. Anonymkode: 06c42...d39 26
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #6 Skrevet 20. august 2018 Det er sikkert genetisk hvis tantene hennes hadde det som barn. Jeg ville aldri bodyshamet mitt eget barn, og det gjør du hvis du allerede fra ung alder barberer leggene hennes fordi de er for hårete. La heller jenta være i fred til hun selv mener at hårene er plagsomme. Da kan du heller bistå med fjerning/trimming. Ikke gi en seksåring komplekser for hårvekst. Det er jo helt vanvittig! Anonymkode: dec0e...490 16
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #7 Skrevet 20. august 2018 Det legesvaret som Bear Mama lenket til syns jeg var veldig, veldig godt. Du spør jo ikke om råd, men ønsker litt perspektiv? Les det nøye. Anonymkode: a2288...6fd 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #8 Skrevet 20. august 2018 Herregud, barberer du så vil jo håret bare bli mørkere og stivere. Tro meg, begynte som usikker 13åring å barbere alt jeg kom over, og lar jeg det vokse ut nå så ser jeg ut som en mann. Laser er bedre. Anonymkode: f35f2...433 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #9 Skrevet 20. august 2018 100% enig med legesvaret linket til over her. Har selv en datter på 5 som har merkbart mer kroppshår enn søstrene sine, og det jeg har tenkt mest på i den forbindelse er først og fremst hvordan jeg ikke skal gjøre dette til et problem, og deretter hvordan jeg skal støtte henne på at det ikke er noe problem selv om andre skulle komme med kommentarer. Hun velger sikkert å barbere seg etterhvert, men jeg synes det er helt ekstremt viktig at det er hennes valg og at den eneste beskjeden hun skal få av sin mor er at kroppshår ikke er noen big deal og hun ikke trenger å gjøre noe hvis hun ikke vil. Anonymkode: 6651a...798 12
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #10 Skrevet 20. august 2018 Overvekt kan føre til at barn kommer for tidlig i puberteten. Kanskje hormonene er på bærtur pga overvekten? Jeg ville tatt en ny tur til legen. Anonymkode: b04d8...281 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #11 Skrevet 20. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 100% enig med legesvaret linket til over her. Har selv en datter på 5 som har merkbart mer kroppshår enn søstrene sine, og det jeg har tenkt mest på i den forbindelse er først og fremst hvordan jeg ikke skal gjøre dette til et problem, og deretter hvordan jeg skal støtte henne på at det ikke er noe problem selv om andre skulle komme med kommentarer. Hun velger sikkert å barbere seg etterhvert, men jeg synes det er helt ekstremt viktig at det er hennes valg og at den eneste beskjeden hun skal få av sin mor er at kroppshår ikke er noen big deal og hun ikke trenger å gjøre noe hvis hun ikke vil. Anonymkode: 6651a...798 Meg igjen Glemte å si at jeg har ganske kraftig hårvekst selv. Husker jeg klaget over hårete armer til min egen mamma da jeg var yngre, og hun avfeide det med å si "Pytt pytt, når du får deg kjæreste kommer han til å synes det er kjempesøtt med hår på armene!" Jeg tror vel ikke helt på at mannen min synes at mine hårete armer er det søteste ved meg akkurat, men kommentaren hennes må på en eller annen måte ha bitt seg fast, for det plager meg faktisk ikke det grann at armene mine er hårete. Det er sånn de er. Jeg barberer legger og lår, i alle fall i sommerhalvåret, men armene mine har alltid fått være i fred Så jeg har litt tro på å bygge opp en indre trygghet i ungene våre, heller enn å løpe rundt og skulle fjerne alt som potensielt kan være litt annerledes enn andre. Det er ikke sikkert vi lykkes 100% (som sagt barberer jeg beina selv), men jeg synes at foreldres jobb her er å forsøke å holde kroppsidealet bredere enn det smale, hårløse, slanke, stramme, kvisefrie, struttende og akk så uoppnåelige idealet. Anonymkode: 6651a...798 4
Anciol Skrevet 20. august 2018 #12 Skrevet 20. august 2018 Har hårete armer og bein, har fjernet hår på legger og armhuler siden jeg var 13, armene er ikke så farlig,! Har lyst ragg på leggene så det er viktig og fjerne det!
Gjest Eline993 Skrevet 20. august 2018 #13 Skrevet 20. august 2018 Kanskje det er genetisk? Men ville tatt en tur til legen for å finne ut hvorfor det er..for sikkerhetskyld.
Thyra Skrevet 20. august 2018 #14 Skrevet 20. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, for pokker, man barberer da ikke kroppshår av barn! Les legens svar i linken du fikk over her, der var det flere gode råd. Dere vet ikke engang om dette er noe som kommer til å bli et problem for henne. Barberer du nå forteller du henne samtidig at hun ikke er bra nok som hun er. Du forteller at hun i tillegg er lubben, og mener hun er ekstra utsatt pga det. Da spør jeg: hvilket ansvar har dere som foreldre tatt for å sørge for et sunt kosthold for barnet deres? Et barn i normal fysisk aktivitet, og med et normalt sunt kosthold blir ikke overvektig. Dette handler jo om langt verre ting enn det utseendemessige; overvekt er helseskadelig! En prat med helsesøster, og evt en henvisning til kostholdsveileder for dere foreldre er nok på sin plass. Stakkars jente, dette kan hun ikke noe for, dette er det dere voksne som har påført henne, og må ta ansvar for å rette opp i. Det er dere som bestemmer hva som skal handles inn, hva slags mat som skal lages, og hvor store mengder som skal serveres. Anonymkode: 06c42...d39 Når barnet gir uttrykk for at hun plages av det, så gjør man det. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud, barberer du så vil jo håret bare bli mørkere og stivere. Tro meg, begynte som usikker 13åring å barbere alt jeg kom over, og lar jeg det vokse ut nå så ser jeg ut som en mann. Laser er bedre. Anonymkode: f35f2...433 Tipper hårveksten din hade vært mørkere og stivere i dag enn da du var 13 selv om du ikke hadde begynt å barbere. Og så hårløst som skjønnhetsidealet for kvinner har blitt, er det vel mange kvinner som hadde sett ut som "menn" om de hadde latt all hårvekst gro fritt... 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #15 Skrevet 20. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, for pokker, man barberer da ikke kroppshår av barn! Les legens svar i linken du fikk over her, der var det flere gode råd. Dere vet ikke engang om dette er noe som kommer til å bli et problem for henne. Barberer du nå forteller du henne samtidig at hun ikke er bra nok som hun er. Du forteller at hun i tillegg er lubben, og mener hun er ekstra utsatt pga det. Da spør jeg: hvilket ansvar har dere som foreldre tatt for å sørge for et sunt kosthold for barnet deres? Et barn i normal fysisk aktivitet, og med et normalt sunt kosthold blir ikke overvektig. Dette handler jo om langt verre ting enn det utseendemessige; overvekt er helseskadelig! En prat med helsesøster, og evt en henvisning til kostholdsveileder for dere foreldre er nok på sin plass. Stakkars jente, dette kan hun ikke noe for, dette er det dere voksne som har påført henne, og må ta ansvar for å rette opp i. Det er dere som bestemmer hva som skal handles inn, hva slags mat som skal lages, og hvor store mengder som skal serveres. Anonymkode: 06c42...d39 Trådstarter her. Kjenner jeg blir litt provosert over svarer du gir meg, da du overhodet ikke har innsikt i våre kostvaner og hva som er prøvd og ikke prøvd. Det er vel det som er skummelt ved å poste slike ting på dette forumet, men kjenner at jeg har behov for veiledning og lette på trykket. Jenta vår spiser normalt og sunt og vi har fokus på både fysisk aktivitet og sukkerfri kost. Is, godteri, kjeks og annen kosemat fås kun lørdager. Velger kun lettmeieriprodukter. Til tross for dette er hun lubben. Derfor jeg har mistenkt PCSO. Nå spiser hun normale mengder med mat. Tidligere spiste hun urovekkende lite. Kunne gå en uke der hun maks spiste to brødskiver. Til tross for dette var hun rund og lubben. Anonymkode: cc63c...cc1 4
Sirinna Skrevet 20. august 2018 #16 Skrevet 20. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, barberer du så vil jo håret bare bli mørkere og stivere. Tro meg, begynte som usikker 13åring å barbere alt jeg kom over, og lar jeg det vokse ut nå så ser jeg ut som en mann. Laser er bedre. Anonymkode: f35f2...433 Dette er en seiglivet myte. Hårets tykkelse og farge er bestemt i cellene i hårsekken. Hårfjerning/barbering kan på ingen måte påvirke dette. 18
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #17 Skrevet 20. august 2018 Ser flere nevner å oppsøke lege for å utrede. Det som er ulempen med dette er at hun selv blir klar over annerledesheten. Dette nevner jo legen i linken som er lagt ved i tråden her. Da tenker jeg nesten det er bedre å barbere uten å lage noe stort nummer ut av det, slik jeg ukentlig gjør med flekken i ansiktet hennes. Gjort det siden toårsalder, og sier «mamma skal bare ta vekk litt rusk». Hun har aldri stilt spm ved hvorfor jeg gjør det. Men det blir jo kanskje litt mer massivt med lår og legger... Er en sperre i meg... Anonymkode: cc63c...cc1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #18 Skrevet 20. august 2018 59 minutter siden, Sirinna skrev: Dette er en seiglivet myte. Hårets tykkelse og farge er bestemt i cellene i hårsekken. Hårfjerning/barbering kan på ingen måte påvirke dette. Tro meg, kom hit skal du få se med egne øyne!! Noe jeg har slitt med OG gått til lege for siden jeg var tenåring. Fikk beskjed om å vokse istedenfor å barbere!! Anonymkode: f35f2...433
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #19 Skrevet 20. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, kom hit skal du få se med egne øyne!! Noe jeg har slitt med OG gått til lege for siden jeg var tenåring. Fikk beskjed om å vokse istedenfor å barbere!! Anonymkode: f35f2...433 Jeg forhørte meg med en kompis som er lege før jeg tok skrittet og barberte flekken i ansiktet hennes. Han sa nøyaktig det samme, altså at barbering ikke gir økt hårvekst. Anonymkode: cc63c...cc1 11
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #20 Skrevet 20. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Trådstarter her. Kjenner jeg blir litt provosert over svarer du gir meg, da du overhodet ikke har innsikt i våre kostvaner og hva som er prøvd og ikke prøvd. Det er vel det som er skummelt ved å poste slike ting på dette forumet, men kjenner at jeg har behov for veiledning og lette på trykket. Jenta vår spiser normalt og sunt og vi har fokus på både fysisk aktivitet og sukkerfri kost. Is, godteri, kjeks og annen kosemat fås kun lørdager. Velger kun lettmeieriprodukter. Til tross for dette er hun lubben. Derfor jeg har mistenkt PCSO. Nå spiser hun normale mengder med mat. Tidligere spiste hun urovekkende lite. Kunne gå en uke der hun maks spiste to brødskiver. Til tross for dette var hun rund og lubben. Anonymkode: cc63c...cc1 Du lot ungen din på 6 leve på to brødskiver på ei uke?? Og hun har ikke Pcos, hun er ikke kjønnsmoden. Herlighet. Anonymkode: 5ac3f...466 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå