Gå til innhold

Skal bli prøvere. Har litt diverse spørsmål til dere som kan litt :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal begynne å prøve i september/oktober, men jeg har noen spørsmål som kanskje noen her kan svare på 😊

1. Vi vil helst skjule graviditeten så lenge som mulig. Dette er av diverse grunner. Så jeg lurer på hva jeg gjør ifht f.eks mat som blir servert hos andre? Jeg kan jo selvsagt forsyne meg med ting jeg kan spise, men hva om det f.eks kun blir servert kjøtt som ikke er gjennomstekt, ost/skinke (veldig "inn" blant venner) ol.? Kan man spise litt uten at det er farlig? Hjemme holder jeg meg selvsagt unna slikt. 

2. Har lest at man helst ikke skal bruke vibrator i svangerskapet. Stemmer dette? Kan det påvirke mulighetene for å bli gravid? Er det i såfall "innvendig" vibrator, slik som dildo?

3. Dersom jeg blir dårlig i begynnelsen av svangerskapet og ikke kan gå på jobb, hvilken unnskyldning kan jeg bruke som er "god nok" og som ikke virker rar?

4. Jeg har hørt om flere som har hatt SA 1pp etter de har sluttet på prevensjon (både p-piller og spiral). Er det større sjanse for dette?

Anonymkode: e9ddd...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal begynne å prøve i september/oktober, men jeg har noen spørsmål som kanskje noen her kan svare på 😊

1. Vi vil helst skjule graviditeten så lenge som mulig. Dette er av diverse grunner. Så jeg lurer på hva jeg gjør ifht f.eks mat som blir servert hos andre? Jeg kan jo selvsagt forsyne meg med ting jeg kan spise, men hva om det f.eks kun blir servert kjøtt som ikke er gjennomstekt, ost/skinke (veldig "inn" blant venner) ol.? Kan man spise litt uten at det er farlig? Hjemme holder jeg meg selvsagt unna slikt. 

2. Har lest at man helst ikke skal bruke vibrator i svangerskapet. Stemmer dette? Kan det påvirke mulighetene for å bli gravid? Er det i såfall "innvendig" vibrator, slik som dildo?

3. Dersom jeg blir dårlig i begynnelsen av svangerskapet og ikke kan gå på jobb, hvilken unnskyldning kan jeg bruke som er "god nok" og som ikke virker rar?

4. Jeg har hørt om flere som har hatt SA 1pp etter de har sluttet på prevensjon (både p-piller og spiral). Er det større sjanse for dette?

Anonymkode: e9ddd...235

Nei du kan ikke bare spise litt, spesielt ikke de første 12 ukene. Du vet aldri når det slår ut og de første ukene er mest kritisk pga alt som utvikles da. 

Vær forsiktig med alt i starten, ellers har jeg brukt vibrator uten problemer.

Ryggproblemer er en fin ting å skylde på. Omgangssyken, influensa.

Ikke opplevd spontan abort.

Anonymkode: 0075c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi vil helst skjule graviditeten så lenge som mulig. Dette er av diverse grunner. Så jeg lurer på hva jeg gjør ifht f.eks mat som blir servert hos andre? Jeg kan jo selvsagt forsyne meg med ting jeg kan spise, men hva om det f.eks kun blir servert kjøtt som ikke er gjennomstekt, ost/skinke (veldig "inn" blant venner) ol.? Kan man spise litt uten at det er farlig? Hjemme holder jeg meg selvsagt unna slikt. 

Du kommer opp med en unnskyldning, som f.eks. at dere har begynt å spise litt kjøttfritt? Jeg slapp nettopp unna med den unnskyldningen i helgen. Fortell så om alle de deilige suppene dere har begynt å lage, søtpotetsuppe, potetsuppe, osvosv. 

 2. Har lest at man helst ikke skal bruke vibrator i svangerskapet. Stemmer dette? Kan det påvirke mulighetene for å bli gravid? Er det i såfall "innvendig" vibrator, slik som dildo?

Jeg har ikke lest noe spesielt om dette, men alltid greit å være føre var i starten. Spør deretter jordmor/lege.

3. Dersom jeg blir dårlig i begynnelsen av svangerskapet og ikke kan gå på jobb, hvilken unnskyldning kan jeg bruke som er "god nok" og som ikke virker rar?

Dette skjedde meg. Jeg sa at jeg var syk, årets forkjølelse. Evt. omgangssyke eller hva det måtte være. Folk reagerte ikke på det i det hele tatt. 

4. Jeg har hørt om flere som har hatt SA 1pp etter de har sluttet på prevensjon (både p-piller og spiral). Er det større sjanse for dette?

Min første graviditet etter ppille-slutt endte i BO/SA, og 7 mnd etter ble jeg gravid igjen, og er nå 13 uker på vei. Jeg vet ikke om det er større sjanse for å miste første gang man blir gravid, tror dette er tilfeldig. Mange som får både to og tre barn, og deretter mister. Prøv å ikke ta de bekymringene på forskudd, samtidig som du må vite at det alltid er en sjanse - men om det skjer, så er det fordi det ikke var et liv ment til å leve.

 

 

Lykke til med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal begynne å prøve i september/oktober, men jeg har noen spørsmål som kanskje noen her kan svare på 😊

1. Vi vil helst skjule graviditeten så lenge som mulig. Dette er av diverse grunner. Så jeg lurer på hva jeg gjør ifht f.eks mat som blir servert hos andre? Jeg kan jo selvsagt forsyne meg med ting jeg kan spise, men hva om det f.eks kun blir servert kjøtt som ikke er gjennomstekt, ost/skinke (veldig "inn" blant venner) ol.? Kan man spise litt uten at det er farlig? Hjemme holder jeg meg selvsagt unna slikt.   

Jeg holder meg unna alt som er farlig eller ikke anbefalt av matportalen. Litt er ikke aktuelt. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

2. Har lest at man helst ikke skal bruke vibrator i svangerskapet. Stemmer dette? Kan det påvirke mulighetene for å bli gravid? Er det i såfall "innvendig" vibrator, slik som dildo?

En skal ikke bruke vibrator når en er gravid. Du kan bruke den når som helst utenom,påvirker ikke graviditet. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

3. Dersom jeg blir dårlig i begynnelsen av svangerskapet og ikke kan gå på jobb, hvilken unnskyldning kan jeg bruke som er "god nok" og som ikke virker rar?

Er du for dårlig til å gå på jobb sier du at du er gravid til sjefen din. Han/hun har taushetsplikt. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

4. Jeg har hørt om flere som har hatt SA 1pp etter de har sluttet på prevensjon (både p-piller og spiral). Er det større sjanse for dette?

Anonymkode: e9ddd...235

Har ingenting å si om du har brukt piller eller ikke. Sjansen for SA er der uansett. Jeg hadde en SA og en BO (tom fostersekk) før denne graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...