Gå til innhold

Ingen utlendinger i klassen til mine barn, takk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ofte undret over dette og snakket med forskjellige folk i plassen vi bor i. Her er ett tema som går ca 20 år tilbake i tid. Denne gangen var jeg selv mor til små barn som gikk på barneskole, ungddomskule og videregående. I perioden våre barn gikk på barneskole og ungdomskole, kom det noen familier som flyktninger til plassen vår. Det er snakk om ca 10 familier totalt, der det var ca 7-8 barn som skulle starte på barneskole og ungdomskole. I hovedsak fra øst-eutopa.

I denne perioden hadde vi en foreldrekomite for hver klasse på skolen. Alle foreldrene ble kalt inn til møte før disse flyktningsbarna skulle starte på skolen. Det var tydligvis en del foreldre som ikke ville at deres barn skulle gå i samme klasse som utlendinger. Det vart avholdt en avstemning om dette. Hvert klassetrinn hadde to klasser, A og B. Det endte slik at flyktningene/utlendingene blei plassert i en klasse der foreldrene godtok dette. Den andre klassen var ren etnisk nosk og hadde barn der foreldrene ikke godtok blanding av etnisk og ikke etnisk norske.

Det er ikke snakk om mer enn ett eller to barn pr klasserom som tilhørte denne flyktningsbølgen som kom, men uansett så var svært mange imot dette. Dette gjør meg så utrolig sint og ikke minst at jeg ikke reagerte den dagen jeg skulle! At det går ann i det hele tatt å tenke slik!

Dette er jo ren diskriminering, eller på kanten til rasisme! At det virkelig går ann å tenke slik. Når jeg tenker tilbake til dette er det jo helt sykt/uhørt at foreldrekomiteen klarte å kalle inn til ett møte pga dette!!!

 

 

Anonymkode: ab370...974

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt at dette har endret seg.

Dessverre har fremmedfrykten og rasismen i Norge fått en kraftig oppblomstring de senere år.

 

Endret av Rotemor
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

"På kanten" til rasisme? Hva kaller du rasisme egentlig, hvis ikke dette ER DET?

Jeg er litt forsiktig i definisjonen av ordet rasisme, men ja for all del. Du ha rnok rett.

Anonymkode: ab370...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er diskriminering. 1-2 har ingen stor betydning fra eller til heller. Nå er dette 20 år siden og nå husker ikke jeg hvor flyktningene kom fra da, men det var en periode hvor mange var redd for at flykningebarn var voldelige og utagerende etter de traumene de hadde opplevd. Rettferdiggjør det ikke, bare at slike ting ofte bunner i frykt. Nå om dagen hadde heldigvis ikke en slik avstemning blitt avholdt.

Anonymkode: 9b662...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er diskriminering. 1-2 har ingen stor betydning fra eller til heller. Nå er dette 20 år siden og nå husker ikke jeg hvor flyktningene kom fra da, men det var en periode hvor mange var redd for at flykningebarn var voldelige og utagerende etter de traumene de hadde opplevd. Rettferdiggjør det ikke, bare at slike ting ofte bunner i frykt. Nå om dagen hadde heldigvis ikke en slik avstemning blitt avholdt.

Anonymkode: 9b662...c10

Vil tippe x-jugoslavia, særlig siden TS understreker at de kom fra Øst Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis har verden gått fremover på det området på 20 år. Skjønner ikke helt poenget med å dra fram slike saker? Mener ikke at rasisme ikke forekommer fortsatt, men heldigvis er du uaktuelt at noen får reagere på den måten nå. Men du har et poeng om at man bør tørre å stå opp når man møter på den type diskriminering, uansett hva det går på.

Endret av Engel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har ofte undret over dette og snakket med forskjellige folk i plassen vi bor i. Her er ett tema som går ca 20 år tilbake i tid. Denne gangen var jeg selv mor til små barn som gikk på barneskole, ungddomskule og videregående. I perioden våre barn gikk på barneskole og ungdomskole, kom det noen familier som flyktninger til plassen vår. Det er snakk om ca 10 familier totalt, der det var ca 7-8 barn som skulle starte på barneskole og ungdomskole. I hovedsak fra øst-eutopa.

I denne perioden hadde vi en foreldrekomite for hver klasse på skolen. Alle foreldrene ble kalt inn til møte før disse flyktningsbarna skulle starte på skolen. Det var tydligvis en del foreldre som ikke ville at deres barn skulle gå i samme klasse som utlendinger. Det vart avholdt en avstemning om dette. Hvert klassetrinn hadde to klasser, A og B. Det endte slik at flyktningene/utlendingene blei plassert i en klasse der foreldrene godtok dette. Den andre klassen var ren etnisk nosk og hadde barn der foreldrene ikke godtok blanding av etnisk og ikke etnisk norske.

Det er ikke snakk om mer enn ett eller to barn pr klasserom som tilhørte denne flyktningsbølgen som kom, men uansett så var svært mange imot dette. Dette gjør meg så utrolig sint og ikke minst at jeg ikke reagerte den dagen jeg skulle! At det går ann i det hele tatt å tenke slik!

Dette er jo ren diskriminering, eller på kanten til rasisme! At det virkelig går ann å tenke slik. Når jeg tenker tilbake til dette er det jo helt sykt/uhørt at foreldrekomiteen klarte å kalle inn til ett møte pga dette!!!

 

 

Anonymkode: ab370...974

Denne typen opplegg har faktisk aldri vært lov, verken for 20 eller 40 år siden. Hadde en skole tillatt noe slikt så hadde det blitt både mediaoppmerksomhet og annen oppmerksomhet rundt saken, dersom den er hentet fra Norge.

Anonymkode: 91646...45c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer interessant å diskutere dagens situasjon, enn den for 20 år siden. Skjønner ikke hvor du vil hen? 

Anonymkode: b96f6...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen opplegg har faktisk aldri vært lov, verken for 20 eller 40 år siden. Hadde en skole tillatt noe slikt så hadde det blitt både mediaoppmerksomhet og annen oppmerksomhet rundt saken, dersom den er hentet fra Norge.

Anonymkode: 91646...45c

Jeg var selv til stede på dette møtet. Og ca 40 andre foreldre. Ja det er vanskelig å tru at noe slikt går an, men dette vart gjennomført. Riktignok 20 år siden den gangen...

Anonymkode: ab370...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt mer interessant å diskutere dagens situasjon, enn den for 20 år siden. Skjønner ikke hvor du vil hen? 

Anonymkode: b96f6...c1d

I mitt barns klasse, er nesten halvparten innvandrere (11 av 25). Jeg tenkte ikke på at det var så mange, det var en annen foreldre som gjorde meg oppmerksom på det.

Bor overhodet ikke sentralt i Norge...

Anonymkode: c3660...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn finnes det jo skoler hvor "flyktninger" og migranter har kommet i flertall.  

Med bare en håndfull etnisk norske barn ungdommer, så er det neppe praktisk mulig å ha en klasse bare med disse få norske elevene... 

Anonymkode: 39801...929

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er diskriminering. 1-2 har ingen stor betydning fra eller til heller. Nå er dette 20 år siden og nå husker ikke jeg hvor flyktningene kom fra da, men det var en periode hvor mange var redd for at flykningebarn var voldelige og utagerende etter de traumene de hadde opplevd. Rettferdiggjør det ikke, bare at slike ting ofte bunner i frykt. Nå om dagen hadde heldigvis ikke en slik avstemning blitt avholdt.

Anonymkode: 9b662...c10

For 20 år siden var det tidl. Jugoslavia, primært Bosnia. Deriblandt jeg. Vi var helt normale barn, selvsagt berørte av krig, flukt og redsel, men langt ifra voldelige. 

I dag er vi landets best integrerte og etablerte utlendinger, der flere ungdommer tar høyere utdanning enn de etnisk norske gjør. SÅ feil kunne altså noen ta. Og godt er det. Håper de koste seg i norskklassen sin, møkkarasister.

Anonymkode: f55dc...211

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen opplegg har faktisk aldri vært lov, verken for 20 eller 40 år siden. Hadde en skole tillatt noe slikt så hadde det blitt både mediaoppmerksomhet og annen oppmerksomhet rundt saken, dersom den er hentet fra Norge.

Anonymkode: 91646...45c

I visse gokkland bygder er alt mulig, der rår dessverre fremmedfrykten sterkt. Skulle ikke forundret meg om det forekom i dag også. Men ja, i dag ville det blitt mer oppmerksomhet rundt.

Anonymkode: f55dc...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel- hvis foreldrene av disse flyktninger hadde oppførte seg som oppegående mennesker ville ingen ha hatt problemer å ha barna i klassen.  Men alle vet at de deltar ALDRI i noe som helst som har med bursdager, dugnader, klassefester osv.  De holder seg unna og når disse barn blir eldre blir etnisk norske barn mobbet og jødehats eskalerte.  Kanskje du skal bli rasende på dette istedenfor å se feil alltid på de som vil bare fortsette som livet har vært de siste 200 år.  

Anonymkode: 0212f...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også si at det var drittdårlig click bait for å få folk å klikke på tråden.  Skjerp deg. 

Anonymkode: 0212f...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel- hvis foreldrene av disse flyktninger hadde oppførte seg som oppegående mennesker ville ingen ha hatt problemer å ha barna i klassen.  Men alle vet at de deltar ALDRI i noe som helst som har med bursdager, dugnader, klassefester osv.  De holder seg unna og når disse barn blir eldre blir etnisk norske barn mobbet og jødehats eskalerte.  Kanskje du skal bli rasende på dette istedenfor å se feil alltid på de som vil bare fortsette som livet har vært de siste 200 år.  

Anonymkode: 0212f...186

Se der ja, smårassen dukket opp ja, velkommen! 

Med tanke på at dette dreier seg om norges første flyktningsstrøm siden vietnameserne (godt integrert grupp) så skal det godt gjøres at de på forhånd visste hvordan disse flyktningene kom å bli. Vi er alt annet en det du skisserer. Faktisk tør jeg påstå at visse av oss nok er mer deltagende i samfunnet enn deg.

Hilsen flyktning fra 90-tallet.

Anonymkode: f55dc...211

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart foreldre er redd for at barna sine skal lide pga andre.

Anonymkode: 0ca49...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vokste opp så var det 1 pakistaner i klassen. Han fikk høre det for å si det sånn. Men det fikk andre også. En med rødt hår fikk like ille, en som var mindre smart og en med skjeve tenner likeså. 80åra var ikke akkurat det store inkluderingstiåret. 

Nå derimot er det flere skoleklasser med 1 etnisk norsk elev. 

Integrering går forøvrig betydelig greiere om innvandrerne kommer fra forskjellige steder. Blir det mange fra ett land så går det til h**. 

Anonymkode: ca5a7...ce1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre tenker at de heller tar stemplet som rasist enn at barna skal bli utsatt for seksuell trakkassering, voldtekt og krav om å følge en bestemt religion. Foreldre er som regel beredt til å gjøre hva som helst for sine barn, inkludert å ofre seg ved å ta stemplet.

Anonymkode: d2227...4b1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...