Gå til innhold

Hvor mye brukte du på prøverør i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye dere endte opp med å bruke på prøverrørsbarn av dere som har gjort det i Norge?
Vi har ikke mulighet til å ta fri fra jobb/får ikke fri.
Derfor er ikke Danmark dessverre en mulighet for oss. Derfor begynner vi nå i norge, men lurer på hvor mye vi må beregne at dette koster oss... 

Anonymkode: 559b0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ett forsøk offentlig, og brukte ca 10.000kr i medisiner, og ca 5000kr på egenandeler på legetimer etc (inkl. utredning)

Maksgrense for medisiner er ca 17.000kr, alt over dette får man refundert (per barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulighet til å ta fri? Dere har da vel ferie som alle andre?

Anonymkode: e3f05...256

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi litt av unntaket, siden mannen også går på medisiner (de samme som jeg har gått på), slik at det er ekstra dyrt for oss. Siden juli i fjor har vi brukt 67 000 kr på medisiner alene, heldigvis får man dekket det som går over 17 000 kr pr par. 

Dette på ett forsøk + mannens behandlinger. Hans behandlinger regnes dog ikke som en del av forsøkene, men regnes sammen med grensa på 17 000 kr, så vi får heldigvis 50 000 kr tilbake (har fått igjen 11 000 kr så langt), og venter på resten nå. :)

I tillegg har vi brukt det det koster for selve prøverør, og konsultasjoner, tror vi er oppe i ca 5000 kr, men konsultasjonene (dvs ikke selve prøverøret) gått på frikortet.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Juni15 said:

Hadde ett forsøk offentlig, og brukte ca 10.000kr i medisiner, og ca 5000kr på egenandeler på legetimer etc (inkl. utredning)

Maksgrense for medisiner er ca 17.000kr, alt over dette får man refundert (per barn)

Glemte å si, dette var med tanke på privat. 
Vi er for gamle til å ta det offentlig. 

 

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke mulighet til å ta fri? Dere har da vel ferie som alle andre?

Anonymkode: e3f05...256

All ferie er brukt opp i år. 
Vi vil starte nå og ikke i januar. 

Anonymkode: 559b0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SPOCA said:

Nå er vi litt av unntaket, siden mannen også går på medisiner (de samme som jeg har gått på), slik at det er ekstra dyrt for oss. Siden juli i fjor har vi brukt 67 000 kr på medisiner alene, heldigvis får man dekket det som går over 17 000 kr pr par. 

Dette på ett forsøk + mannens behandlinger. Hans behandlinger regnes dog ikke som en del av forsøkene, men regnes sammen med grensa på 17 000 kr, så vi får heldigvis 50 000 kr tilbake (har fått igjen 11 000 kr så langt), og venter på resten nå. :)

I tillegg har vi brukt det det koster for selve prøverør, og konsultasjoner, tror vi er oppe i ca 5000 kr, men konsultasjonene (dvs ikke selve prøverøret) gått på frikortet.

Får man dekket medisiner når man tar privat også?
Det blir veldig dyrt for oss. Så vi må vel ta opp et lån. 
Selve forsøkene er kostbare, men pga alder har vi ikke noe valg. 
 

Anonymkode: 559b0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man dekket medisiner når man tar privat også?
Det blir veldig dyrt for oss. Så vi må vel ta opp et lån. 
Selve forsøkene er kostbare, men pga alder har vi ikke noe valg. 
 

Anonymkode: 559b0...35a

Får dekket alt over 17000 privat ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man dekket medisiner når man tar privat også?
Det blir veldig dyrt for oss. Så vi må vel ta opp et lån. 
Selve forsøkene er kostbare, men pga alder har vi ikke noe valg. 
 

Anonymkode: 559b0...35a

Vi har kun prøvd offentlig, så det kan jeg ikke si noe om. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si, dette var med tanke på privat. 
Vi er for gamle til å ta det offentlig. 

 

 

All ferie er brukt opp i år. 
Vi vil starte nå og ikke i januar. 

Anonymkode: 559b0...35a

Dere fant bare ut plutselig nå, etter ferien at det hastet voldsomt med å få prøverør? 

Når dere er over aldersgrensa for å få gjort det i det offentlige er det billigere å gjøre det i utlandet.

Anonymkode: e3f05...256

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere fant bare ut plutselig nå, etter ferien at det hastet voldsomt med å få prøverør? 

Når dere er over aldersgrensa for å få gjort det i det offentlige er det billigere å gjøre det i utlandet.

Anonymkode: e3f05...256

Ja, det var akkurat det som skjedde. Plutselig satt vi i går og fikk vi lyst på et barn. 

Vi har vært i kontakt med helsevesenet siden i mai, vi trodde jo det skulle klaffe å bli gravid på egen hånd. (Jeg er 39 år og grensen er 38 år.) 
Så nei, vi satte ikke av 2 uker ferie med tanke på at vi skulle ut å farte til utlandet for dette. Feriene var også booket lenge før man drar på den. 
Da vi tok kontakt i mai viste det seg at de er fullbooket ut august på samtlige klinikker. Mest fordi absolutt alle har stengt 3 uker i juli. Dette gjelder både de i Norge og Danmark.

Vi er også klar over at det er billigere i utlandet. 
Men nå prøver vi å finne svar på hva det vil koste oss samlet innenlands når situasjonen er som den er. 
Alle prsier ligger på nett, men det er så mange valg man må ta som koster litt forskjellig. Derfor jeg prøver å finne ut hva andre endte opp med å bruke. 
Vi har også fått time nå i slutten av august, så vi skal inn. Men jeg prøver å samle informasjon nå på forhånd. 

Anonymkode: 559b0...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var akkurat det som skjedde. Plutselig satt vi i går og fikk vi lyst på et barn. 

Vi har vært i kontakt med helsevesenet siden i mai, vi trodde jo det skulle klaffe å bli gravid på egen hånd. (Jeg er 39 år og grensen er 38 år.) 
Så nei, vi satte ikke av 2 uker ferie med tanke på at vi skulle ut å farte til utlandet for dette. Feriene var også booket lenge før man drar på den. 
Da vi tok kontakt i mai viste det seg at de er fullbooket ut august på samtlige klinikker. Mest fordi absolutt alle har stengt 3 uker i juli. Dette gjelder både de i Norge og Danmark.

Vi er også klar over at det er billigere i utlandet. 
Men nå prøver vi å finne svar på hva det vil koste oss samlet innenlands når situasjonen er som den er. 
Alle prsier ligger på nett, men det er så mange valg man må ta som koster litt forskjellig. Derfor jeg prøver å finne ut hva andre endte opp med å bruke. 
Vi har også fått time nå i slutten av august, så vi skal inn. Men jeg prøver å samle informasjon nå på forhånd. 

Anonymkode: 559b0...35a

Det varierer mye i pris blant folk 😪 kjenner folk som har brukt 30 000-50 000 på å bli gravide i dk, men også folk som har brukt nærmere 200 000 liksom 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke tid, ikke råd, dere er blitt gamle, brukt opp ferien men barn skal dere ha? Takk og lov for at unge jenter får barn og overgangstønad. Det er en bedre investering er en prøvrør på risikosvangerskap.

Anonymkode: 87be6...aeb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har ikke tid, ikke råd, dere er blitt gamle, brukt opp ferien men barn skal dere ha? Takk og lov for at unge jenter får barn og overgangstønad. Det er en bedre investering er en prøvrør på risikosvangerskap.

Anonymkode: 87be6...aeb

Dette var på ingen måte et klageinnlegg på at ferien er brukt opp, men et spørsmål om hvor mye andre har brukt. 
Jeg vet at det kommer mange forslag på at man må dra til Danmark og forklarer hvorfor det ikke er aktuelt for oss. 
Har ikke sagt noe om at vi ikke har råd, eller kommer til å ta oss råd til dette. Men ferien er brukt opp. Et eventuelt barn blir født til neste år, da har vi ny ferie. Når man vet man er gravid og/eller har et barn kan feriene planlegges deretter. 

Vi har råd og muligheter til å gi et barn en trygg og god oppvekst, samt gode utdanningsmuligheter. Da vi har nok penger til disse tingene. I motsetning til en på 22 år mest sannsynlig har. 
Ja vi er voksne, men vi er ikke gamle. Vi møttes i voksen alder, startet med prøving med en gang, noe som ikke har klaffet. Nettopp pga at det ikke er så lenge siden vi møttes, var det ikke fysisk mulig for oss å få barn sammen på et tidligere tidspunkt. Han er også mitt første forhold, så jeg har ingen andre jeg kunne hatt barn med tidligere. Igjen er vi tilbake på at livet blir ikke som man kanskje tror når man er ung. 

Jeg skjønner heller ikke kommentaren din her med at unge jenter får stønad. 
Jeg har ikke bedt om noe, jeg spør om pris. Får vi noe dekket vil vi så klart benytte oss av det.

Anonymkode: 559b0...35a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg venter også alt for lenge med å få barn om måtte til slutt bruke eggdonor for å få det til. Har nok brukt 250.000-300.000 kr tilsammen. Men samma det, er nå i uke 27 og er 37 år. 

Anonymkode: 9f916...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden ingen klare å svare på spørsmålet ditt, så kan jeg hjelpe prøve å hjelpe deg:) 

vi går privat, kjøpte pakke med 3 forsøk til 67000kr, også koster det egenandel på medisiner på 17.000kr . Også koster det å ICI ekstra. Også koster det å fryse egg. Og innsatt av fryset egg koster litt over 10.000kr. En enkel forsøkt koster 32.000kr. Så det lønner seg med pakke hvis man har råd. 

Masse lykke til🙌🏼

Endret av Hollymolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SPOCA skrev:

Nå er vi litt av unntaket, siden mannen også går på medisiner (de samme som jeg har gått på), slik at det er ekstra dyrt for oss. Siden juli i fjor har vi brukt 67 000 kr på medisiner alene, heldigvis får man dekket det som går over 17 000 kr pr par. 

Dette på ett forsøk + mannens behandlinger. Hans behandlinger regnes dog ikke som en del av forsøkene, men regnes sammen med grensa på 17 000 kr, så vi får heldigvis 50 000 kr tilbake (har fått igjen 11 000 kr så langt), og venter på resten nå. :)

I tillegg har vi brukt det det koster for selve prøverør, og konsultasjoner, tror vi er oppe i ca 5000 kr, men konsultasjonene (dvs ikke selve prøverøret) gått på frikortet.

Sorry, off topic, men hvorfor går mannen på medisiner? Kan gjerne svare pm om du heller vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, Hollymolly said:

Hei. Siden ingen klare å svare på spørsmålet ditt, så kan jeg hjelpe prøve å hjelpe deg:) 

vi går privat, kjøpte pakke med 3 forsøk til 67000kr, også koster det egenandel på medisiner på 17.000kr . Også koster det å ICI ekstra. Også koster det å fryse egg. Og innsatt av fryset egg koster litt over 10.000kr. En enkel forsøkt koster 32.000kr. Så det lønner seg med pakke hvis man har råd. 

Masse lykke til🙌🏼

Tusen takk :)
Så nærmere 100 000 kr er reelt. 
Vi har allrede brukt litt penger på utredning. Så summa sumarum. Veldig fint å ha et ca tall å forholde seg til. 
For det er så mye man kan kjøpe i tillegg synes jeg, og vet ikke hvor mye av det vi har behov for. 

Eneste jeg synes er litt synd er at de "spekulerer" på å selge en 3 pack med forsøk. 
Men dette har jeg skjønt er standard uansett hvor man tar det privat.

Anonymkode: 559b0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 21.11, FlyBabe skrev:

Sorry, off topic, men hvorfor går mannen på medisiner? Kan gjerne svare pm om du heller vil det.

Svarer deg på pm jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Jeg venter også alt for lenge med å få barn om måtte til slutt bruke eggdonor for å få det til. Har nok brukt 250.000-300.000 kr tilsammen. Men samma det, er nå i uke 27 og er 37 år. 

Anonymkode: 9f916...390

Men når begynte du prøve? 37 er jo ikke eldgammalt i forhold til å få barn naturlig akkurat. 

Anonymkode: 36068...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :)
Så nærmere 100 000 kr er reelt. 
Vi har allrede brukt litt penger på utredning. Så summa sumarum. Veldig fint å ha et ca tall å forholde seg til. 
For det er så mye man kan kjøpe i tillegg synes jeg, og vet ikke hvor mye av det vi har behov for. 

Eneste jeg synes er litt synd er at de "spekulerer" på å selge en 3 pack med forsøk. 
Men dette har jeg skjønt er standard uansett hvor man tar det privat.

Anonymkode: 559b0...35a

Du trenger ikke kjøpe pakken, da. Du kan velge å kjøpe ett og ett forsøk.

Vi skal på Fertilitetsklinikken i Oslo, og jeg har beregnet litt kostnader på det kontra å ta det i Danmark - det er igrunnen ikke noe særlig forskjell for meg som bor i Oslo (og dermed slipper utgifter for hotell/fly osv). Man får deler av reisekostnader refundert også, men etter en sats som er informert om på HELFO. Så alt dekkes ikke om man må fly/bo på hotell.

Jeg har satt av 100.000 til kontrakt for 3 forsøk - inkludert medisiner og litt smått her og der. Det er ekskludert reisekostnader for de som bor i en annen by.

Om du jobber et sted som har velferdsdager med lønn så kan du søke om dette. Du har og rett på sykemelding i 3 dager ved uttak/innsett, og mannen får 1 dag sykemelding når han skal «til pers». 

Jeg får velferdsdager uansett om jeg trenger noe utover standard sykemelding, men vet jo ikke enda om det blir med lønn. Om man blir så dårlig av medisiner/behandling at man ikke klarer jobb, så vil dette kvalifisere til sykemelding/egenmelding. Men IVF i seg selv (utover de 3 dagene) gir ikke rett til det. Dog vil jo «sykdom generelt» nok gi rett (altså om man blir syk av behandling, slik at man er arbeidsufør). 

Jeg har snakket med arbeidsgiver i god tid, og kan få noe tilrettelegging som hjemmekontor innimellom ved behov+jobbe inn fleksitid (for de som har en slik jobb da) - og sjefen har sjekket med HRavdeling om hvilke muligheter som finnes i virksomheten min. 

Jeg kommer til å søke om velferdspermisjon fremfor å jobbe inn fleksitid for å unngå å gå helt på veggen psykisk/fysisk - tror det lønner seg mest i lengden for min del som er ganske sliten av langtidsprøving og andre type medikamenter/inngrep osv før selve kontrakten er igang.

Men ja, 100.000 for 3 forsøk er hva jeg beregner, ekskludert reisekostnader.

 

Anonymkode: 3f2a6...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...