Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Blablah01 skrev (48 minutter siden):

Åe, den genseren var veldig fin! Endte med at jeg måtte inn nå å kjøpe oppskriften og tilsvarende garn, som om jeg ikke allerede har 3 prosjekter på gang... 😅 #håpløs...

Viktig at man strikker på det man vil strikke på! Jeg legger opp til noe nytt hvis jeg vil det, for ting blir fullført en eller annen gang :)

Anonymkode: 67e02...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Brukar0

Jeg holder bl.a på med denne i et annet garn. Jeg prøver med Tweed-garn og uten striper (har allerede strikket en med striper).

Morsom måte å strikke genser på, med europeiske skuldre.

16-2.jpg.dce9a23d01514a1a88927c9a35fd9257.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt en del 50g hesper i forskjellige farger med håndfarget nylonforsterket garn, altså strømpegarn, fra Fargeriket. Gleder meg som en liten unge til det kommer frem i posten, og er allerede i god planleggingsmodus, tenker på fargekombinasjoner og hva jeg skal bruke dem til. Blir nok ikke bare strømper, men har ikke strikket med så tynt garn noe særlig ennå, så blir spennende å jobbe med! Gleder meg masse!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (På 1.1.2023 den 12.42):

Hvordan er det å strikke med plötulopi? Hvor forsiktig må man være for å unngå trådbrudd? Jeg har lenge hatt lyst til å strikke med uspunnet garn, men har ikke fått gjort det ennå.

Oppdatering: Strikkingen gikk som nevnt greit, men da jeg kom til at halskanten skulle syes ned så ble det en annen affære. Tror jeg hadde 6 trådbrudd før jeg kom rundt, men det gikk da. Tråden slites mot nåløyet selv om jeg prøver å være forsiktig og trekke i tråden i stedet for nåla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynlen skrev (4 minutter siden):

Jeg skal bli bestemor! Hva strikker man til små babyer for tiden, noen som kan anbefale gode oppskrifter?

Gratulerer! Det er masse flott babytøy man kan strikke, og de blir jo så små og søte. Mine favoritter er 

- Teddy pants (sparkebukse) fra Petiteknit https://www.petiteknit.com/products/teddy-pants-5

- Olives strømpebukse fra Knitting for Olive har veldig god passform. https://knittingforolive.com/products/olives-strompebukser-norsk

- Lillebjørnlue fra Knitting for Olive har veldig god passform og er supersøt  https://knittingforolive.com/products/lillebjornlue (Blondehue fra KFO har også veldig god passform)

- omslagsjakker er praktisk til de minste så man slipper å ta det over hodet, f.eks. Olives slå om https://knittingforolive.com/products/olives-sla-om-norsk

- Strikk et babyteppe. Det er kjærkomment og koselig. Det finnes kjempemange flotte, f.eks. Garntopia babyteppe, Augustins mini no. 1 og masse annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cata skrev (15 minutter siden):

Oppdatering: Strikkingen gikk som nevnt greit, men da jeg kom til at halskanten skulle syes ned så ble det en annen affære. Tror jeg hadde 6 trådbrudd før jeg kom rundt, men det gikk da. Tråden slites mot nåløyet selv om jeg prøver å være forsiktig og trekke i tråden i stedet for nåla. 

Det var mange trådbrudd 😱 Takk for oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (15 timer siden):

Kan det være en ide å hekle i stedet for å sy sammen? Da drar man bare ei løkke gjennom i stedet for hele tråden, ser for meg at det blir mindre slitasje på tråden da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (8 timer siden):

Kan det være en ide å hekle i stedet for å sy sammen? Da drar man bare ei løkke gjennom i stedet for hele tråden, ser for meg at det blir mindre slitasje på tråden da.

Muligens, men det er noe jeg aldri har gjort før så da ville jeg nok prøvd på en genser med mer slitesterkt garn først. Plötulopi er ikke så morsomt å rekke opp om noe går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firkanttøfler i farta! Har restegarn etter et av vinterens genserprosjekter og det er nå to hull i tøflene mine så da gidder jeg ikke stoppe dem lenger. Da strikker jeg nye. Passer bra siden jeg nettopp er ferdig med genser for venninne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett stort garnlager. Har sikkert garn for 20-30.000 kroner. Jeg har 2 strikkemaskiner også som jeg ikke bruker. Har flere bøker med oppskrifter for både hånd og maskinstrikk.

per idag orker jeg ikke engang tenke tanken på å strikke. Jeg vurdere selge alt samlet for ca 50-60.000.

Anonymkode: df4d1...340

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med denne, og det er ganske herlig med en bol med bare glattstrikk etter det fiklete mønsteret på forrige genser. Det går unna så fort! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (20 timer siden):

Jeg holder på med denne, og det er ganske herlig med en bol med bare glattstrikk etter det fiklete mønsteret på forrige genser. Det går unna så fort! 

Så fin! Og fine farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom Alvesjal-strikking (som endelig er ferdig🙌🏻) så har jeg også strikket 2stk Tennis beanie fra Witre design. Først ei i julegave til bestevennen til jentungen på 19 (mistenker sterkt han er kommende svigersønn….), og da jeg testet størrelsen på mannen min så likte han den så godt at han også fikk lyst på ei😄

Utrolig god lue, strikket i 1 tråd Vams og 1 trådd tjukk mohair fra Rauma (skulle egentlig være Iris, men den er vist utgått, så da ble det tjukk mohair i stedet) som sittet veldig godt over ørene pga man etter vrangborden strikker 3cm glattstrikk, deretter vrenger man lua og strikker videre glattstrikk. Så de 3cm blir som et ekstra godt feste. Jeg strikket luene ensfarget, i ei brunrød farge

image.thumb.jpeg.85fbc94088057b0722fd469709425a1d.jpeg Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til……fullføre en av to ufoer eller starte på en ny….har 2 garnpakker, rykende ferske som bare roper på meg. Samtidig så er jeg nesten ferdig med bolen på tivoli-genser fra Hipknitshop, og er ferdig med bol+ei arm på Hopi genser

Og har endel småstrikk. Har lenge hatt full strikketørke pga sykdom, og endelig begynt å få energi og glede av å strikke igjen, så må passe meg for å ikke gape over for mye og få en ny strikkesmell- Så det at jeg har kjøpt inn garn og div mønster til småstrikk er med vilje, begynne i det små igjen. Kreft er noe dritt, hadde aldri sett for meg at det skulle være indirekte årsak til full strikketørke. Selv da jeg sto på de verste cellegiftkurene så klarte jeg å strikke (dog bare ei lue), og da jeg var innlagt ei uke for smertelindring etter et uhell som gjorde at jeg ikke forsvarlig klarte å smertelindre hjemme, så fullførte jeg en genser i bursdagsgave til faren min. Også bare smalt det til med ekstrem fatuige i fjor høst. Kroppen sa stopp pga jeg helt siden jeg ble syk ikke har lyttet til kroppen og presset meg for mye over lang tid. Men at det også skulle ta fra meg gleden ved å strikke, den så jeg ikke komme. Men ifg legen så krever faktisk strikking endel energi og fokus, man er i aktivitet selv om man sitter rolig. Hjernen jobber

Dette ble litt utenomsnakk fra trådens tema….men ja, skal fundere litt på hva som blir neste prosjekt. Normalt sett så ville jeg hatt flere prosjekter på gang samtidig; f.eks genser med mønster når jeg er alene og kan fokusere, ensfarget genser når vi har besøk eller til bilstrikk, og et lite prosjekt som jeg har med meg i veska når jeg har timer på kreftpol eller behandling. Nesten alltid ventetid, så da er det kjekt med strikking uten å dra med seg et stort prosjekt. Det blir nok en genser og et par kosesokker fra Marte Helgetun 

Har kjøpt mønster og garn til disse

image.jpeg.85a7bf8ff4a59d6f61924479cf997c3c.jpeg

image.jpeg.5bea978027e21b69f8117428292a8bdc.jpeg

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en garnsmell før jul, kom over DSA sterk til halv pris, så nå strikkes det sokker til julegaver 2023 🎁🧶

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
skruf skrev (På 22.1.2023 den 10.07):

Innimellom Alvesjal-strikking (som endelig er ferdig🙌🏻) så har jeg også strikket 2stk Tennis beanie fra Witre design. Først ei i julegave til bestevennen til jentungen på 19 (mistenker sterkt han er kommende svigersønn….), og da jeg testet størrelsen på mannen min så likte han den så godt at han også fikk lyst på ei😄

Utrolig god lue, strikket i 1 tråd Vams og 1 trådd tjukk mohair fra Rauma (skulle egentlig være Iris, men den er vist utgått, så da ble det tjukk mohair i stedet) som sittet veldig godt over ørene pga man etter vrangborden strikker 3cm glattstrikk, deretter vrenger man lua og strikker videre glattstrikk. Så de 3cm blir som et ekstra godt feste. Jeg strikket luene ensfarget, i ei brunrød farge

image.thumb.jpeg.85fbc94088057b0722fd469709425a1d.jpeg Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til……fullføre en av to ufoer eller starte på en ny….har 2 garnpakker, rykende ferske som bare roper på meg. Samtidig så er jeg nesten ferdig med bolen på tivoli-genser fra Hipknitshop, og er ferdig med bol+ei arm på Hopi genser

Og har endel småstrikk. Har lenge hatt full strikketørke pga sykdom, og endelig begynt å få energi og glede av å strikke igjen, så må passe meg for å ikke gape over for mye og få en ny strikkesmell- Så det at jeg har kjøpt inn garn og div mønster til småstrikk er med vilje, begynne i det små igjen. Kreft er noe dritt, hadde aldri sett for meg at det skulle være indirekte årsak til full strikketørke. Selv da jeg sto på de verste cellegiftkurene så klarte jeg å strikke (dog bare ei lue), og da jeg var innlagt ei uke for smertelindring etter et uhell som gjorde at jeg ikke forsvarlig klarte å smertelindre hjemme, så fullførte jeg en genser i bursdagsgave til faren min. Også bare smalt det til med ekstrem fatuige i fjor høst. Kroppen sa stopp pga jeg helt siden jeg ble syk ikke har lyttet til kroppen og presset meg for mye over lang tid. Men at det også skulle ta fra meg gleden ved å strikke, den så jeg ikke komme. Men ifg legen så krever faktisk strikking endel energi og fokus, man er i aktivitet selv om man sitter rolig. Hjernen jobber

Dette ble litt utenomsnakk fra trådens tema….men ja, skal fundere litt på hva som blir neste prosjekt. Normalt sett så ville jeg hatt flere prosjekter på gang samtidig; f.eks genser med mønster når jeg er alene og kan fokusere, ensfarget genser når vi har besøk eller til bilstrikk, og et lite prosjekt som jeg har med meg i veska når jeg har timer på kreftpol eller behandling. Nesten alltid ventetid, så da er det kjekt med strikking uten å dra med seg et stort prosjekt. Det blir nok en genser og et par kosesokker fra Marte Helgetun 

Har kjøpt mønster og garn til disse

image.jpeg.85a7bf8ff4a59d6f61924479cf997c3c.jpeg

image.jpeg.5bea978027e21b69f8117428292a8bdc.jpeg

Sterk historie du forteller, @skruf. Takk for at du deler ❤ Det er interessant det med at hjernen jobber når vi strikker. Det er jo ikke bare hendene som gjør en jobb. Vi må tenke, forstå oppskrift og mønster, holde oversikt over strikkearbeidet m.m. Ganske mye, egentlig, og samtidig roer pulsen seg og man skaper noe helt nytt. Jeg blir imponert av å lese om alt du gar fått gjort. Håper du  fortsetter å kose deg med strikkingen og ikke går på en ny smell.

Det er alltid vanskelig å velge hva man skal strikke på. Selv prøver jeg å gjøre ferdig ufoer. Jeg føler de puster meg i nakken og roper på meg dersom jeg begynner på noe nytt, og det føles veldig godt å ferdigstille et prosjekt. Likevel legger jeg jo opp noe nytt av og til mens ufoen får ligge 🙃 

Tøflene fra Marte Helgetun ser veldig deilige ut, og det er jo virkelig tid for tøfler akkurat nå midt på vinteren. 😊

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler historien din @skruf. Jeg håper det går bra med deg og at du finner tilbake strikkegleden. ❤️ Og ja, strikking krever mye energi. Det er ikke før man er alvorlig syk at man skjønner hvor krevende helt vanlige gjøremål er og man setter plutselig så uendelig pris på å ha energi nok til å f.eks. ta en dusj uten at det krever en halv dags energi. 

De Happy Feet-sokkene så skikkelig deilige ut, så den er nå lagret.

Jeg er ferdig med bolen til genseren min. Jeg så imidlertid at det blir en genser som er for kort for mannen min, som har lang rygg, så jeg måtte få tak i et nøste eller to til av hovedfargen. Dessverre var butikken utsolgt for det fargepartiet så jeg måtte bare kjøpe et nøste av et annet. Jeg kan se at fargen er litt annerledes enn de andre nøstene, så jeg skal ikke bruke det til bolen, men heller til å strikke mønsteret på bærestykket for der vil det ikke merkes at det er en liten nyanseforskjell (framfor at det blir et felt med annen nyanse midt på bolen :knegg:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 minutter siden):

Takk for at du deler historien din @skruf. Jeg håper det går bra med deg og at du finner tilbake strikkegleden. ❤️ Og ja, strikking krever mye energi. Det er ikke før man er alvorlig syk at man skjønner hvor krevende helt vanlige gjøremål er og man setter plutselig så uendelig pris på å ha energi nok til å f.eks. ta en dusj uten at det krever en halv dags energi. 

De Happy Feet-sokkene så skikkelig deilige ut, så den er nå lagret.

Jeg er ferdig med bolen til genseren min. Jeg så imidlertid at det blir en genser som er for kort for mannen min, som har lang rygg, så jeg måtte få tak i et nøste eller to til av hovedfargen. Dessverre var butikken utsolgt for det fargepartiet så jeg måtte bare kjøpe et nøste av et annet. Jeg kan se at fargen er litt annerledes enn de andre nøstene, så jeg skal ikke bruke det til bolen, men heller til å strikke mønsteret på bærestykket for der vil det ikke merkes at det er en liten nyanseforskjell (framfor at det blir et felt med annen nyanse midt på bolen :knegg:). 

Takk🥰

Et tips jeg fikk hvis man har et nøste med annen nyanse fra et annet parti er å strikke annenhver omgang med det+et nøste fra det originale partiet. Men har ikke testet det ut selv. Men sikkert lurt å bruke det på mønsteret og kanskje også halskanten 

Grønt blad skrev (8 timer siden):

Sterk historie du forteller, @skruf. Takk for at du deler ❤ Det er interessant det med at hjernen jobber når vi strikker. Det er jo ikke bare hendene som gjør en jobb. Vi må tenke, forstå oppskrift og mønster, holde oversikt over strikkearbeidet m.m. Ganske mye, egentlig, og samtidig roer pulsen seg og man skaper noe helt nytt. Jeg blir imponert av å lese om alt du gar fått gjort. Håper du  fortsetter å kose deg med strikkingen og ikke går på en ny smell.

Det er alltid vanskelig å velge hva man skal strikke på. Selv prøver jeg å gjøre ferdig ufoer. Jeg føler de puster meg i nakken og roper på meg dersom jeg begynner på noe nytt, og det føles veldig godt å ferdigstille et prosjekt. Likevel legger jeg jo opp noe nytt av og til mens ufoen får ligge 🙃 

Tøflene fra Marte Helgetun ser veldig deilige ut, og det er jo virkelig tid for tøfler akkurat nå midt på vinteren. 😊

Takk🥰

Samme føler jeg med de ufoene som ligger der før smellen i fjor, så tror det blir å kombinere en av de + legge opp til et par Happy feet :) Har flere av tøflene fra Marte Helgetun, og de er virkelig gode :) og siden jeg går masse med hjemmestrikket på føttene så får jeg fort hull under hælene. Kan å stoppe sokker, men kommer til et punkt der det ikke går an å stoppe mere… 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 25.1.2023 den 8.16):

Har flere av tøflene fra Marte Helgetun, og de er virkelig gode :) og siden jeg går masse med hjemmestrikket på føttene så får jeg fort hull under hælene. Kan å stoppe sokker, men kommer til et punkt der det ikke går an å stoppe mere… 

Åååh, det er flere av oss. Har nettopp ditchet et par 2 x stoppede tøfler. Den ene med solid hull under hælen... Tasser nå rundt i et par nystrikkede. Jeg er hekta på firkanttøfler men de der Lazy Days'ene så virkelig gode ut så kanskje jeg burde være "utro" en gang og prøve dem. :fnise: 

Her er jeg i gang med eksperiment. Atter en "Riddari", men nå strikket i Plötulopi... Det blir som kjent en smule mismatch på både garntykkelse og strikkefasthet så det er en risk for at det går "åt skogen". Det er så mye fler mønstre å finne for Lettlopi så det hadde vært kjekt om de kunne brukes med Plötulopi med små modifikasjoner. 

Måtte forresten jukse litt da jeg strikket "Riddari" til venninne. Oppe på bærestykket skjønte jeg at det ble akkurat for lite av ene mønsterfargen. Det manglet garn til en halv omgang sånn ca. Rekket (rakk...rekte....? ) opp tre omganger og utelot en omgang der den mønsterfargen ble brukt hele veien rundt. Genser er nå levert, mottaker fornøyd og den satt som et skudd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...