Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

I dag fulgte jeg endelig mitt eget forslag og ryddet i garnstæsjet. Det ble en liten pose med rent søppel (bittesmå ubrukelige garnrester) og en diger pose med garnrester og garn jeg vet jeg ikke kommer til å bruke (typisk garn jeg bare har ett eller to nøster av) men som likevel er brukbart nok til ikke å kastes. Vurderer å bare donere det til SFO igjen hvis de fremdeles vil ha garn. Selv med all den ryddingen klarte jeg ikke å få plass til alt resterende garn i de fire store boksene jeg har satt av til det, så jeg måtte finne fram en boks til.

I tillegg ryddet jeg i alle rundpinnene mine og satt igjen med 5 rundpinner uten mappe og tre mapper uten pinner (og ingen av dem matchet med hverandre). Hva i all verden har skjedd her tro? Jeg har gått gjennom absolutt alt jeg har av garn og vet med sikkerhet at det ikke er noen halvferdige prosjekter med pinnene fremdeles i, men ett sted må de jo være likevel. :vetikke:

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt fersk/nybegynner og er på mitt første "store" prosjekt som er en skappelgenser. Jada, vet dere erfarne må flire, men for meg er dette mestring på stort nivå! Og fy så gøy det er å strikke, er helt hekta og bare gleder meg til kveldstimene når jeg kan sette meg ned å strikke. Er RÅmisunnelig på alt dere erfarne får til! For meg er det helt urealistisk. Men gøy å følge med på dere!

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker selv hvordan jeg begynte i det små og avanserte og hvor gøy det var å ha strikket sin første genser! Noe stort, som ikke bare var en lue eller noe annet smått. Selv om du synes det høres urealistisk nå så kan jeg love deg at dit kommer du også. Du kommer til å bli både flinkere og raskere. Mitt beste tips til nybegynnere er å strikke det man faktisk har lyst til å strikke. Det er kjipt å strikke noe kjedelig bare fordi det er enkelt. Om noe blir for vanskelig bare spør om råd, men ofte er det bare å lese oppskriften nøye og følge den til punkt og prikke. Og så er det på ingen måte slik at man slutter å strikke enkle plagg bare fordi man har blitt en dreven strikker så nybegynnere er akkurat like inspirerende her som andre. :jepp:

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå planlegger jeg å prøve å lage votter og pulsvarmere med latvisk mønster på. Det er så mange fine mønstre 🥰

Ypperlig prosjekt for restegarn i ull, ull/alpakka og ren alpakka eller alpakka med 20% nylon el.l. (f.eks garnet sterk/mini sterk), tenker jeg :) 

6a00d83451d68969e201b7c7f59a5e970b.jpg

Tines-slider-knitwear-3-new-1024x359.jpg

0a789624dbe2f902e27b03383cb3890f.jpg

images?q=tbn:ANd9GcTHczvekBrFyEdGnjfO5gf

 

Anonymkode: 66ee1...bee

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 timer siden):

garn jeg vet jeg ikke kommer til å bruke (typisk garn jeg bare har ett eller to nøster av) men som likevel er brukbart nok til ikke å kastes

Er det ull eller alpakka eller alpakka/ull? Jeg har erfart at et nøste som regel holder til to pulsvarmere i hullstrikkmønster.

Om du bruker 2 eller flere farger på pulsvarmerne, holder det kanskje med mindre enn ett nøste av hver farge til et par pulsvarmere. Se feks latviske pulsvarmere, som gjerne er mangefargede 🥰

Anonymkode: 66ee1...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat nå planlegger jeg å prøve å lage votter og pulsvarmere med latvisk mønster på. Det er så mange fine mønstre 🥰

Ypperlig prosjekt for restegarn i ull, ull/alpakka og ren alpakka eller alpakka med 20% nylon el.l. (f.eks garnet sterk/mini sterk), tenker jeg :) 

6a00d83451d68969e201b7c7f59a5e970b.jpg

Tines-slider-knitwear-3-new-1024x359.jpg

0a789624dbe2f902e27b03383cb3890f.jpg

images?q=tbn:ANd9GcTHczvekBrFyEdGnjfO5gf

 

Anonymkode: 66ee1...bee

Kan noen fortelle meg hvordan man gjør det med trådsprangene, når det er kun litt gult garn her og der på bl.a. vott nr 1 på første bilde? Klipper man av garnet og starter med ny tråd når man skal bruke det gule garnet mange omganger senere? :klo: 

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ull eller alpakka eller alpakka/ull? Jeg har erfart at et nøste som regel holder til to pulsvarmere i hullstrikkmønster.

Om du bruker 2 eller flere farger på pulsvarmerne, holder det kanskje med mindre enn ett nøste av hver farge til et par pulsvarmere. Se feks latviske pulsvarmere, som gjerne er mangefargede 🥰

Anonymkode: 66ee1...bee

Åå, de var skikkelig fine! :hjerter_rundt:

Jeg har fremdeles massevis av garn igjen så tror ikke jeg skal ta vare på det som er i posen, da er det bedre at andre får bruke det. Det skal ikke kastes altså, bare gis til noen andre. :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 0.17):

Kan noen fortelle meg hvordan man gjør det med trådsprangene, når det er kun litt gult garn her og der på bl.a. vott nr 1 på første bilde? Klipper man av garnet og starter med ny tråd når man skal bruke det gule garnet mange omganger senere? :klo: 

Anonymkode: 66ee1...bee

Jeg flytter med meg garnet oppover, så blir det mindre tråder å sy inn. Det er et mareritt å holde orden på trådene når det blir så mange farger, men når man har knotet et titalls ganger går det lettere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celtic Heart skrev (21 timer siden):

Jeg flytter med meg garnet oppover, så blir det mindre tråder å sy inn. Det er et mareritt å holde orden på trådene når det blir så mange farger, men når man har knotet et titalls ganger går det lettere.

Takk for tips ♥️

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 18.1.2022 den 7.11):

Hei :) Jeg har ingen erfaring med Permin, men Holst supersoft gir veldig myke og lette plagg etter at det er vasket. Hadde ikke trua da jeg strikket genseren, for det var veldig stivt å strikke med, men etter en omgang på ullvask og tørket flatt så ble det en helt annen genser. Genseren har holdt fasongen og nupper ikke, og jeg har brukt den mye. Den er ganske tynn, så jeg har ikke brukt den på de kaldeste dagene. Men som sagt, jeg vet ikke hvordan det er med Permin 

Hvis du er medlem på Facebook-gruppa Strikkesida så kunne du ha spurt der, tusenvis av erfarne strikkere der, kanskje noen har erfaring med nettopp det garnet du lurer på :) 

Edit; hvis du er usikker på garnet så kunne du ha kjøpt 1 nøste, strikket en prøvelappe som du vasker og tørker. Da ser du hvordan garnet er å strikke med og hvordan det blir etter vask 

Hei :) Har du eller andre her handlet Holst supersoft eller andre garn fra Holstgarn.dk? Må man i så fall betale toll og/eller andre avgifter hvis man handler for over en viss sum?

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei :) Har du eller andre her handlet Holst supersoft eller andre garn fra Holstgarn.dk? Må man i så fall betale toll og/eller andre avgifter hvis man handler for over en viss sum?

Anonymkode: 66ee1...bee

Jeg har aldri handlet fra de før.  Hva betyr det at 350,- NOK regelen ikke gjelder? Er det ugunstig å handle for feks 1000,- NOK i en bestilling?  De skriver:

Norge

Vi sender til Norge under VOEC ordningen. Det betyder, at du betaler den norske moms, når du handler via vores webshop - men derudover kommer der ingen afgifter på din forsendelse.

Momsen afregner vi med Skatteetaten i Norge - den del skal du ikke tænke på. Men for en god ordens skyld vil vi gøre opmærksom på, at 350,- NOK reglen ikke gælder, når vi sender under VOEC ordningen.

Alle ordrer med en samlet vægt under 2 kg kan sendes som småpakker. Alle ordrer med en vægt over 2 kg sendes som almindelige pakker.

Du kan vælge frit mellem de fragtmuligheder du præsenteres for ved kassen. Hvis en mulighed ikke længere er tilgængelig, fordi vægten er oversteget 2 kg, fjernes den helt automatisk.

https://holstgarn.dk/information/godt-at-vide-inden-du-bestiller/

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei :) Har du eller andre her handlet Holst supersoft eller andre garn fra Holstgarn.dk? Må man i så fall betale toll og/eller andre avgifter hvis man handler for over en viss sum?

Anonymkode: 66ee1...bee

https://www.garnuniverset.no/products/supersoft

Jeg bestilte fra denne norske nettbutikken 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (8 timer siden):

https://www.garnuniverset.no/products/supersoft

Jeg bestilte fra denne norske nettbutikken 

Takk ♥️ Det er kanskje lurest å kjøpe i norsk nettbutikk :) Det blir jo kostnader med moms og kostbar porto ved kjøp fra utenlandsk nettbutikk.

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange utenlandske nettbutikker er registrert i VOEC slik at de trekker norsk mva, da slipper du fortollingsgebyr når pakker kommer til Norge. :) 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Veldig mange utenlandske nettbutikker er registrert i VOEC slik at de trekker norsk mva, da slipper du fortollingsgebyr når pakker kommer til Norge. :) 

Takk for informasjon ♥️ Det høres veldig bra ut :) Er norsk mva regnet med i prisen på varene når man handler fra Holstgarn.dk (og andre nettbutikker som er registrert i VOEC) og man har valgt å handle i NOK?

Holstgarn.dk skrev dette: 

Vi sender til Norge under VOEC ordningen. Det betyder, at du betaler den norske moms, når du handler via vores webshop - men derudover kommer der ingen afgifter på din forsendelse.

Momsen afregner vi med Skatteetaten i Norge - den del skal du ikke tænke på. Men for en god ordens skyld vil vi gøre opmærksom på, at 350,- NOK reglen ikke gælder, når vi sender under VOEC ordningen.
https://holstgarn.dk/information/godt-at-vide-inden-du-bestiller/

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for informasjon ♥️ Det høres veldig bra ut :) Er norsk mva regnet med i prisen på varene når man handler fra Holstgarn.dk (og andre nettbutikker som er registrert i VOEC) og man har valgt å handle i NOK?

Holstgarn.dk skrev dette: 

Vi sender til Norge under VOEC ordningen. Det betyder, at du betaler den norske moms, når du handler via vores webshop - men derudover kommer der ingen afgifter på din forsendelse.

Momsen afregner vi med Skatteetaten i Norge - den del skal du ikke tænke på. Men for en god ordens skyld vil vi gøre opmærksom på, at 350,- NOK reglen ikke gælder, når vi sender under VOEC ordningen.
https://holstgarn.dk/information/godt-at-vide-inden-du-bestiller/

Anonymkode: 66ee1...bee

Ja, det stemmer. Da betaler du mva i nettbutikken slik at du slipper at pakken blir fortollet. :) 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (Akkurat nå):

Ja, det stemmer. Da betaler du mva i nettbutikken slik at du slipper at pakken blir fortollet. :) 

Tusen takk 🥰

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celtic Heart skrev (På 1.2.2022 den 18.58):

Jeg flytter med meg garnet oppover, så blir det mindre tråder å sy inn. Det er et mareritt å holde orden på trådene når det blir så mange farger, men når man har knotet et titalls ganger går det lettere.

 

skruf skrev (På 22.1.2022 den 11.27):

Trådfesting er min baug når det gjelder strikking……et plagg kan ligge ferdigstrikket i evigheter før jeg tar meg på tak og fester tråder. 

Venninna mi er superstrukturert og fester tråder etterhvert som hun strikker, noe jeg også sverger på hver gang at nå, denne gangen skal jeg også feste tråder etterhvert. 

Men blir det til at jeg gjør det? Nope 😆

 

Arkana skrev (På 22.1.2022 den 12.06):

Jeg fester også tråder underveis. Det blir så utrolig ork å feste en million tråder når plagget er ferdig så jeg har funnet ut at det er bedre å ta det etappevis. Ellers foretrekker jeg strukturstrikk framfor mønsterstrikk, liker at det er litt interessant framfor bare glattstrikk, men først og fremst velger jeg plagg jeg har lyst på enten det er det ene eller det andre så da har det naturlig nok blitt en del mønsterstrikk også de siste årene. :jepp:

Jeg fant denne fine videoen ♥️"Hvordan legge til nytt garn eller skifte garn uten å måtte feste løse garnender etterpå."  Østerdalsbrura viser dette i videoen 🥰

 

 

Anonymkode: 66ee1...bee

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

 

Jeg fant denne fine videoen ♥️"Hvordan legge til nytt garn eller skifte garn uten å måtte feste løse garnender etterpå."  Østerdalsbrura viser dette i videoen 🥰

 

 

Anonymkode: 66ee1...bee

Er det noen av dere som har brukt denne metoden? Er det noen ulemper med den metoden?

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er hørt fersk og har nå lest gjennom tråden deres. Så kjekt! Jeg er egentlig «sydame», men manglet en jakke til et antrekk og ville ikke ha det jeg fant i polyester på butikken. Slo opp på YouTube, lærte meg rett og vrang i jula og strikker nå på Patent-jakken til SandnesGarn. Går så langt fint😀

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...