Gå til innhold

Nå er det nok, VIL NED I VEKT!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 25 år, 93 kilo. 

Kan noen si noe om treningsopplegget og kosholdet mitt? Gjerne rett fra levra, jeg tåler det (sålenge det er sakelig og faktisk nyttig. Ikke typ "feite ku, spis mindre tren mer" dritt.) Jeg er glad i å trene, men sliter noe mer med kostholdet. Har trent hele livet, men da mest tung styrketrening og aldri noe skikkelig fast over lenger periode.

Kosthold
 Tar med en svart kaffe til skole/jobb fra hjemme. Faster til kl. 1230. Spiser to frukt. Middag kl. 1700, som regel kylling eller fisk, med grønnsaker/salat og ost som tilbehør. kveldsmat kl. 20, rester av middag men med mer grønnsaker/salat i forhold til kjøtt og ost. 

Er ikke noe særlig sulten ila dagen, så spiser ikke for lite hvertfall. Blir naturlig lite karbohydrater og sukker i dette kostholdet, noe som jeg synes funker for at kroppen føler seg bra.

Trening

mandag: 5 minutter*4 intervaller+100 push ups ila dagen (på kne)

tirsdag: Styrke: 8 minutter*3 med styrkeintervaller. 8 øvelser som gjøres rett etterhverandre i ett minutt hver. Så 2 minutter pause, og så gjentas de 8 øvelsene

onsdag: Gerilja intervall+100 push ups ila dagen (på kne)

torsdag: 45-60 minutter langkjøring. Sliter veldig med å holde lav puls. Maxpulsen min er 206, noe som tilsvarer at pulsen min her skal være under 150 (70% av max). Jeg pleier å ligge på 180, men fremdeles kunne prate relativt uanstrengt og ligge i denne pulssonen hele løpeøkten. Hvorfor skjer dette?+100 push ups ila dagen (på kne)

fredag: 100 push ups ila dagen (på kne)

lørdag:  Gerilja intervall+100 push ups ila dagen (på kne)

sønda: Fri

 

Annet
-Jeg har vært både fulltidsmedlem og støttemedlem på treningssenter. Helt ok, men ikke noe jeg vil betale for i år. Studentøkonomi og muligheten til å trene på styrkerom på skolen (når det ikke er stappfullt, noe det ofte er, Men muligheten er der. 

-Lavt stoffskiftet, har fått levaxin og håper det hjelper. 

-Ingen barn

-Mye skole, men jeg lager tid til å trene.

-Sukkeravhengighet, kan ikke spise litt og så bare det. Da blir det 4 store sjokoladeplater og halve godtehylla på rema1000. Så ingenting er bedre enn "bare litt". Dette er vanskelig i sosiale sammenhenger, har du noen tips og triks for å ikke være frekk når jeg blir tilbudt noe? 

-Jeg har sluttet med det meste av rene melkeprodukter. Er ikke allergisk, men synes huden ble stygg av det. 

-Har lite venner i byen. Ingen å trene med. Har prøvd, men får til svar "vi skal nok løpe litt lenger enn du vil" eller "det blir så fullt på styrkerommet, og vi skal gjøre en rutine som bare passer til x mange", "vi skal ikke trene i dag" (og så ser jeg dem trener på snapchat,) "vi har ikke planlagt enda" (og så sier de ikke ifra når de skal trene). Masse slikt, og jeg orker ikke å bruke energi på å være lei meg over det. Dessuten føler jeg meg mindreverdig hver eneste gang noe slikt komemr opp. Har virkelig prøvd hele klassen, så er nok meg det er noe galt med. Så jeg prøver å fikse det med å gå ned i vekt i det minste. 

-Jeg bor med kjæresten. han er normalvektig og sprek, men trener mye mindre enn meg opp gjennom årene og spiser verre. Han er motiverende, men kan lite om trening og kosthold. 

-Har veid masse masse og gått ned masse masse. Gikk opp igjen ca 15 kiloene, og sliter nå med å ta dem av.

 

Innspill mottas med takk!
 

Anonymkode: 2778e...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kanskje du skal endre litt på treningen, gjøre det litt mer variert og overraske kroppen litt med å måtte bruke musklene annerledes. Det er viktig å gjøre omtrent hver tredje måned for å ikke havne på et lengre platå enn nødvendig.

Eller er jeg lik deg ang lavt stoffskifte og ekstremt sukkeravhengighet; moderasjon finnes ikke for meg og jeg kan som du sier spise enorme mengder uten problem. Nå har jeg kuttet det fullstendig og føler meg bedre enn noensinne. I sosiale settinger sier jeg det rett som det er faktisk. Jeg er så svak for sukker at jeg ikke klarer å stoppe om jeg først får en smakebit. Det kommer noen ganger noen spørsmål, men jeg sier at jeg har andre ting jeg koser meg med som dekker kosbehovet og de respekterer det alltid. 

Ellers vil jeg anbefale deg å enten veie deg en gang i uken eller veie deg hver dag og legge sammen alle 7 tall for så å dele på 7. Følg rett og slett bare med på at du går sakte men sikkert ned og det høres det ut som du burde gjøre slik du holder på. Om vekten står stille to uker på rad ville jeg minket kaloriintaket med 300. 

Lykke til! Du er jo på god vei virker det som :) 

Anonymkode: 8feee...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå på noen fjellturer når du har fri da? Det blir fort veldig mange kalorier forbrent om du går en fjelltur på 2-3 timer hver vei. Jeg som veier litt over 50 kilo forbrenner rundt 3000 kcal på en 6-timers fjelltur. 

Anonymkode: e2810...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å benytte meg av appen ny fitnesspal er det lureste jeg har gjort. Har slitt lenge med vekt og overspising, alltid tenkt at "ja men jeg spiser jo sunt", men den appen gå meg et nytt syn på kosthold og kroppens behov. Husk at kiloene tas på kjøkkenet og grammene på treningssenter. Har brukt den appen en stund nå, jeg kan unne meg snoperier daglig så lenge dagsbehovet ikke overskrides

Anonymkode: 38621...12e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lavt stoffskifte, og brukte Lifesum for å gå ned i vekt. Jeg anbefaler virkelig en slik app! 

Jeg kjøpte en kjøkkenvekt, veide alt, og registrere. 

Første uka spiste jeg som vanlig, for å kartlegge kostholdet. 

Jo, der var noen kalorier der jeg ikke var klar over, men grunnet lavt stoffskifte hadde jeg også lav appetitt. Jeg spiste i utgangspunktet 1600 - 1700 kcal daglig. 

Problemet mitt ble at jeg måtte ned på 900 - 1000 for å gå ned. Det var selvsagt for lite! 

Min løsning ble, i samråd med lege, å øke dosen medisin til jeg faktisk var symptomfri fra lavt stoffskifte. (jeg hadde fremdeles fatigue, dårlig konsentrasjon og forstoppelse da legen mente at blodprøvene var ok. Så ok var ikke godt nok. Jeg trengte at de var bra!) 

Anonymkode: aec8b...60e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold:

Det som fyngerte for meg var å begynne å spise frokost. Hvis du starter med en brødskive og en frukt, eller havregryn og banan vil du føle mindre søtsug på ettermiddag og kveld. Drikk litt kaffe og masse vann gjennom arbeidsdagen/skoledagen. Gjerne et stort glass vann før hvert måltid. Lunsj trenger heller ikke være mer en 1 brødskive og en frukt. 

Fokus:

fokuser mer på hva du kan spise, ikke hva du ikke kan spise. Spis vanlig middag, ja med saus, potet, kjøtt og grønnsaker. Bare mindre. Ta en potet i plassen for to. Små måltider, 4 måltider til dagen. Dette er alfa omega for å kunne holde vekt senere, da dette faktisk er en livstilsendring. Og magesekken vil krympes av å bli vandt med mindre mat. Det er ikke farlig å føle seg sulten, det er ikke farlig å ikke være stapp mett etter middag. 

Trening:

betyr 20%, kosthold er det aller viktigste nå i starten. Jeg ville gått to turer i uken, om så du bare kommer deg ut døren i 10 minutter så hjelper det. Kjør på med hiit styrketrening hjemme 1 gang i uka i 30 minutter. eller mer om du orker. det får opp pulsen og forbrenner mer. Type jumpingjacks, xjumps, burpees, gående utfall, mage og rygg. (Dette må du lese deg opp på eller se på youtube) 

håper du får det til ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for gode svar! det gir motivasjon til å endre dumme vaner, og ikke minst å se at andre har vært i samme situasjon og klart det :)

hvor lang tid må jeg beregne for å gå ned 5 kilo? (nå i starten hvertfall. må jo ned ca 20 totalt, men små steg blir store skritt)

Anonymkode: 2778e...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fokusert på kilo, jeg ville fokusert på endringer i matvaner. Kiloene renner av seg selv etterhvert. Hvis du klarer å fullføre målene dine vil jeg tippe det tar 6 uker å ta av 5 kilo. Men mange av kiloene vil muligens være vannvekt. Det kan være umotiverende å veie seg uke etter uke. Du kjenner når buksa sitter løsere. Jeg har kastet badevekta for lengst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så vil jeg råde deg til å tilpasse opplegget ditt mest mulig etter hva du synes funker og hva du synes er enkelt å gjennomføre. Jeg har prøvd mange ulike "dietter" som lavkarbo, lavkalori, og periodisk faste eller andre mer eller mindre ferdigsydde opplegg, men har alltid falt av vognen etter noen uker fordi jeg går på en smell. Har klart å holde vekta (-50 kg fra høyeste vekt) i tre år nå, etter å ha jojo-slanket meg on/off siden tenårene. I det hele tatt så vil jeg si at forsøkene på å slanke meg er hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt ble overvektig, da å sulte seg eller å følge rigide dietter trigget overspisingen min. 

Akkurat nå så følger jeg kun en "regel" og det er å spise variert, porsjonere maten og unngå for mye sukker og usunt fett. Begrenser karbohydratene gjennom å unngå for mye brødmat (noe som ofte trigger sulten min fremfor å temme den), men bortsett fra det så er jeg ikke opptatt av å ekskludere store matgrupper ettersom det gjør det vanskelig meg å overholde kostholdet over tid dersom jeg gir meg selv for mange restriksjoner. 

Det jeg har skrevet nedenfor er MINE tanker når jeg ser på kostholdet og treningen din, det er ikke sikkert at alt passer like godt for deg, så ta det med en klype salt. 

- Når det gjelder mat, så høres ikke det du beskriver veldig ille ut, men hvis dette var meg ville jeg prøvd å få i meg mer næring tidligere på dagen. Å bare spise frukt til middag kan fort gjøre blodsukkeret ustabilt slik at man overspiser på kvelden. Dette kan også være en trigger for overspising i sosiale sammenhenger. Grove knekkebrød (f.eks. lavkarboknekkebrød hvis det er slik at du ønsker å holde inntaket av karb lavt) med proteinrikt pålegg kan være en grei erstatning. 

- Spis deg mett på "vanlig" mat, for eksempel hvis dere er ute og spiser, velg heller en mettende middag enn å prøve å velge lett middag for så å ta av på desserten. Skal du i kakeselskap eller lignende, sørg for å være mett før. Avtal på forhånd med deg selv hvor mye du skal unne deg. Det er lett å tenke at et kakestykke ødelegger dietten, men det gjør det jo ikke, så lenge du ikke overspiser det. 

- Når det gjelder treningen så er det jo opp til deg hva du liker, men 100 push ups på en dag høres ut som veldig mye jobb i forhold til resultatene. Her er det nok mer effektivt å satse på f.eks. 2x10 rep på tærne fremfor hundre på knærne og heller bruke resten av tiden på en annen aktivitet der du får brukt hele kroppen. Siden du er student, så går jeg ut i fra at det blir en del stillesitting, så fremfor å legge til mer trening ville jeg prøvd å skvise inn mer lavintensitetsaktiviteter. Å dra på en joggetur eller trene er bra, men sitter man stille resten av dagen så går vinninga litt opp i spinninga i forhold til kaloriforbrenning. Prøv å gå fremfor å kjøre eller busse der det er mulig, ta små gåturer der du har mulighet for å ta en pause i løpet av studiedagen. Selv prøver jeg å ligge på 15000 skritt hver dag og føler selv at jeg får mer utbytte av dette enn å skulle trene i en time hver dag. Trener selvsagt i tillegg, men så lenge jeg er aktiv hver eneste dag, så lar jeg treningsklærne ligge i fred med god samvittighet fire dager i uka. 

Anonymkode: 832d3...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst så vil jeg råde deg til å tilpasse opplegget ditt mest mulig etter hva du synes funker og hva du synes er enkelt å gjennomføre. Jeg har prøvd mange ulike "dietter" som lavkarbo, lavkalori, og periodisk faste eller andre mer eller mindre ferdigsydde opplegg, men har alltid falt av vognen etter noen uker fordi jeg går på en smell. Har klart å holde vekta (-50 kg fra høyeste vekt) i tre år nå, etter å ha jojo-slanket meg on/off siden tenårene. I det hele tatt så vil jeg si at forsøkene på å slanke meg er hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt ble overvektig, da å sulte seg eller å følge rigide dietter trigget overspisingen min. 

Akkurat nå så følger jeg kun en "regel" og det er å spise variert, porsjonere maten og unngå for mye sukker og usunt fett. Begrenser karbohydratene gjennom å unngå for mye brødmat (noe som ofte trigger sulten min fremfor å temme den), men bortsett fra det så er jeg ikke opptatt av å ekskludere store matgrupper ettersom det gjør det vanskelig meg å overholde kostholdet over tid dersom jeg gir meg selv for mange restriksjoner. 

Det jeg har skrevet nedenfor er MINE tanker når jeg ser på kostholdet og treningen din, det er ikke sikkert at alt passer like godt for deg, så ta det med en klype salt. 

- Når det gjelder mat, så høres ikke det du beskriver veldig ille ut, men hvis dette var meg ville jeg prøvd å få i meg mer næring tidligere på dagen. Å bare spise frukt til middag kan fort gjøre blodsukkeret ustabilt slik at man overspiser på kvelden. Dette kan også være en trigger for overspising i sosiale sammenhenger. Grove knekkebrød (f.eks. lavkarboknekkebrød hvis det er slik at du ønsker å holde inntaket av karb lavt) med proteinrikt pålegg kan være en grei erstatning. 

- Spis deg mett på "vanlig" mat, for eksempel hvis dere er ute og spiser, velg heller en mettende middag enn å prøve å velge lett middag for så å ta av på desserten. Skal du i kakeselskap eller lignende, sørg for å være mett før. Avtal på forhånd med deg selv hvor mye du skal unne deg. Det er lett å tenke at et kakestykke ødelegger dietten, men det gjør det jo ikke, så lenge du ikke overspiser det. 

- Når det gjelder treningen så er det jo opp til deg hva du liker, men 100 push ups på en dag høres ut som veldig mye jobb i forhold til resultatene. Her er det nok mer effektivt å satse på f.eks. 2x10 rep på tærne fremfor hundre på knærne og heller bruke resten av tiden på en annen aktivitet der du får brukt hele kroppen. Siden du er student, så går jeg ut i fra at det blir en del stillesitting, så fremfor å legge til mer trening ville jeg prøvd å skvise inn mer lavintensitetsaktiviteter. Å dra på en joggetur eller trene er bra, men sitter man stille resten av dagen så går vinninga litt opp i spinninga i forhold til kaloriforbrenning. Prøv å gå fremfor å kjøre eller busse der det er mulig, ta små gåturer der du har mulighet for å ta en pause i løpet av studiedagen. Selv prøver jeg å ligge på 15000 skritt hver dag og føler selv at jeg får mer utbytte av dette enn å skulle trene i en time hver dag. Trener selvsagt i tillegg, men så lenge jeg er aktiv hver eneste dag, så lar jeg treningsklærne ligge i fred med god samvittighet fire dager i uka. 

Anonymkode: 832d3...95d

For å legge til en ting til: 

Husk å tenke på helheten i livsstilen du planlegger å ha. Det er lett å tenke at "nå skal jeg kjøre på med streng diett og trening seks dager i uka fordi jeg MÅ ned så raskt som mulig", det tenkte i alle fall jeg da jeg veide 105 kg og ikke hadde klær som passet, men det viktigste er faktisk at livsstilen er bærekraftig. Den må holde i mer enn noen uker, og den må være basert på at du skal leve et liv du trives i mens du holder på og uten at du blir utslitt og ødelegger immunforsvar og motivasjon. 

Start i det små: grip tak i "verstingene" når det gjelder matvanene dine (f.eks. brus og snacks i mitt tilfelle) og gjør justeringer slik at du skjerper kostholdet gradvis samtidig som du underveis får testet nye oppskrifter og andre vaner. I mitt tilfelle så brukte jeg mye tid på å venne meg til å planlegge måltider frem i tid og tilberede/delvis tilberede noe av maten kvelden i forveien. 

Det samme gjorde jeg også med treningen: jeg planla korte økter/gåturer i starten for å vinne over dørstokkmila. Da dette ble en vane avanserte jeg gradvis slik at turene ble lengre og mer intensive. Fokuset i starten var de aktivitetene jeg likte best eller var mest vant til. I likhet med mat, så lærte jeg meg å planlegge rundt treningen. Det trenger ikke å være en omfattende plan (for de skeier man ofte ut av), men små ting, som å tegne opp en passende joggerute i google maps, og legge frem treningstøy kvelden før. 

Anonymkode: 832d3...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du er inne på noe TS. Syns du bare skal fortsette med det, og husk å spis nok også så du orker å trene og ikke mister motivasjonen. 

En annen ting som er viktig, spiser du naturlig lite karbo som du sier, husk å øk fettmengde. Kroppen fungerer dårlig bare på proteiner, fett og karbohydrater er det som gir kroppen energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 25 år, 93 kilo. 

Kan noen si noe om treningsopplegget og kosholdet mitt? Gjerne rett fra levra, jeg tåler det (sålenge det er sakelig og faktisk nyttig. Ikke typ "feite ku, spis mindre tren mer" dritt.) Jeg er glad i å trene, men sliter noe mer med kostholdet. Har trent hele livet, men da mest tung styrketrening og aldri noe skikkelig fast over lenger periode.

Kosthold
 Tar med en svart kaffe til skole/jobb fra hjemme. Faster til kl. 1230. Spiser to frukt. Middag kl. 1700, som regel kylling eller fisk, med grønnsaker/salat og ost som tilbehør. kveldsmat kl. 20, rester av middag men med mer grønnsaker/salat i forhold til kjøtt og ost. 

Er ikke noe særlig sulten ila dagen, så spiser ikke for lite hvertfall. Blir naturlig lite karbohydrater og sukker i dette kostholdet, noe som jeg synes funker for at kroppen føler seg bra.

Trening

mandag: 5 minutter*4 intervaller+100 push ups ila dagen (på kne)

tirsdag: Styrke: 8 minutter*3 med styrkeintervaller. 8 øvelser som gjøres rett etterhverandre i ett minutt hver. Så 2 minutter pause, og så gjentas de 8 øvelsene

onsdag: Gerilja intervall+100 push ups ila dagen (på kne)

torsdag: 45-60 minutter langkjøring. Sliter veldig med å holde lav puls. Maxpulsen min er 206, noe som tilsvarer at pulsen min her skal være under 150 (70% av max). Jeg pleier å ligge på 180, men fremdeles kunne prate relativt uanstrengt og ligge i denne pulssonen hele løpeøkten. Hvorfor skjer dette?+100 push ups ila dagen (på kne)

fredag: 100 push ups ila dagen (på kne)

lørdag:  Gerilja intervall+100 push ups ila dagen (på kne)

sønda: Fri

 

Annet
-Jeg har vært både fulltidsmedlem og støttemedlem på treningssenter. Helt ok, men ikke noe jeg vil betale for i år. Studentøkonomi og muligheten til å trene på styrkerom på skolen (når det ikke er stappfullt, noe det ofte er, Men muligheten er der. 

-Lavt stoffskiftet, har fått levaxin og håper det hjelper. 

-Ingen barn

-Mye skole, men jeg lager tid til å trene.

-Sukkeravhengighet, kan ikke spise litt og så bare det. Da blir det 4 store sjokoladeplater og halve godtehylla på rema1000. Så ingenting er bedre enn "bare litt". Dette er vanskelig i sosiale sammenhenger, har du noen tips og triks for å ikke være frekk når jeg blir tilbudt noe? 

-Jeg har sluttet med det meste av rene melkeprodukter. Er ikke allergisk, men synes huden ble stygg av det. 

-Har lite venner i byen. Ingen å trene med. Har prøvd, men får til svar "vi skal nok løpe litt lenger enn du vil" eller "det blir så fullt på styrkerommet, og vi skal gjøre en rutine som bare passer til x mange", "vi skal ikke trene i dag" (og så ser jeg dem trener på snapchat,) "vi har ikke planlagt enda" (og så sier de ikke ifra når de skal trene). Masse slikt, og jeg orker ikke å bruke energi på å være lei meg over det. Dessuten føler jeg meg mindreverdig hver eneste gang noe slikt komemr opp. Har virkelig prøvd hele klassen, så er nok meg det er noe galt med. Så jeg prøver å fikse det med å gå ned i vekt i det minste. 

-Jeg bor med kjæresten. han er normalvektig og sprek, men trener mye mindre enn meg opp gjennom årene og spiser verre. Han er motiverende, men kan lite om trening og kosthold. 

-Har veid masse masse og gått ned masse masse. Gikk opp igjen ca 15 kiloene, og sliter nå med å ta dem av.

 

Innspill mottas med takk!
 

Anonymkode: 2778e...54c

Ikke noe "must" å spise frokost: dersom man spiser et rimelig stort måltid på kvelden, så er man ofte ikke så "frokostsulten". Men du burde få i deg noe mer mettende og balansert enn 2 frukt som dagens første måltid. Frukt innholder en del sukker (selv om de selvsagt også inneholder vitaminer og fiber), så du vil få en blodsukkerstigning som ikke er helt gunstig ved slanking. Tenk makroer til hvert måltid: få i deg både karbohydrater, fett og proteiner. Og vær forsiktig med ost: den inneholder mange kalorier (selv om det smaker himmelsk😋).

Synes middagene dine høres grei ut😊

Når det gjelder trening, så ville jeg heller satset på 3 skikkelige økter i uka, fremfor litt hver dag. 100 push up fordelt utover dagen, gir deg ikke så mye effekt. Du må legge litt stress på musklene for at de skal vokse seg sterkere, du må faktisk trene til du blir sliten. Bedre om de push ups'ene er 3x10 i ett treningsprogram med flere øvelser. Er mye du kan gjøre av styrke hjemme med kroppsvekt og evt. strikk, slynger etc.

Når det gjelder pulsen din, tenker jeg det KAN ha noe med medisineringen å gjøre? Spør legen din.

I sosiale sammenhenger tenker jeg du bare kan svare "Neitakk, jeg er forsynt". Ikke frekt å ikke ta imot om noen byr deg noe. Du har lov til å være litt egoistisk: hvorfor skal du ødelegge for deg selv, bare for å ikke tråkke andre på tærne?

Og det er garantert ikke noe galt med deg om de andre ikke vil ha deg med på trening! Det får være deres tap om de ikke vil ha deg med! 

Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du😊

Anonymkode: d3f81...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...