Gå til innhold

Kan jeg strikke mindre størrelse enn oppskriften?


Sizz-

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppskrift på et babyplagg som starter på 3 mnd...men jeg trenger oppskrift på nyfødt. 

Kan jeg prøve å legge opp mindre masker og strikke plagget litt kortere, eller bruke tynnere pinner for å få den mindre? Hva ville dere gjort? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 mnd er som regel minste størrelse i strikkeoppskrifter. Skal du ha mindre blir det strikk for premature.

Babyer vokser raskt, så skal du strikke til en nyfødt med "gjennomsnittlig" vekt og lengde er 3 måneder passe størrelse. Plagget vil kanskje være litt stort i starten, men det vil også kunne brukes lengre.

Plagget vil bli noe mindre ved bruk av tynnere pinner, men det avhenger av hvordan du strikker i forhold til strikkefastheten oppgitt i oppskriften.

Velger du å legge opp mindre masker må dette beregnes slik at eventuelt mønster på plagget går opp.

Lykke til☺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 8.41, Oida skrev:

3 mnd er som regel minste størrelse i strikkeoppskrifter. Skal du ha mindre blir det strikk for premature.

Babyer vokser raskt, så skal du strikke til en nyfødt med "gjennomsnittlig" vekt og lengde er 3 måneder passe størrelse. Plagget vil kanskje være litt stort i starten, men det vil også kunne brukes lengre.

Plagget vil bli noe mindre ved bruk av tynnere pinner, men det avhenger av hvordan du strikker i forhold til strikkefastheten oppgitt i oppskriften.

Velger du å legge opp mindre masker må dette beregnes slik at eventuelt mønster på plagget går opp.

Lykke til☺

Takk for svar:) 3 mnd er i utgangspunktet kanskje ikke så stort, men jeg tror jeg gjør noe fryktelig galt når jeg strikke for plagget blir så stort.! Vil nok ikke passe før barnet er 10-12 mnd. 

Jeg strikker sikkert alt for løst. Pluss at jeg ikke bruker samme garn som i oppskriften selv om det er samme pinnestørrelse som skal brukes. Jaja man lærer så lenge man lever, og jeg er fersking, så kan vel ikke forvente stort av meg selv nå i starten 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utrolig kjedelig tips: Strikk en prøvelapp. Hvis det f.eks står 22 masker=10 cm legger du opp 22 masker, strikker litt, og ser om det blir mindre eller større. Så justerer du med pinnestørrelse. Eller så kan du gjøre som meg, som er lat: Gå ned i pinnestørrelse, strikk og se. Strikkefastheten justerer seg litt automatisk når du får mer trening i å strikke, men det er litt som håndskrift: noen skriver stort, noen skriver lite, noen gjør ditt og noen gjør datt. 

Anonymkode: 66447...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sizz- skrev:

Takk for svar:) 3 mnd er i utgangspunktet kanskje ikke så stort, men jeg tror jeg gjør noe fryktelig galt når jeg strikke for plagget blir så stort.! Vil nok ikke passe før barnet er 10-12 mnd. 

Jeg strikker sikkert alt for løst. Pluss at jeg ikke bruker samme garn som i oppskriften selv om det er samme pinnestørrelse som skal brukes. Jaja man lærer så lenge man lever, og jeg er fersking, så kan vel ikke forvente stort av meg selv nå i starten 😜 


Kjedelig når det blir for stort - men se på det som en læringsmulighet? :)

Det viktige når en strikker, er at strikkefastheta blir riktig - som du selv er inne på. Pinnestørrelsen som står på nøstene er bare en anbefalning, utgangspunkt - og - to garn som det står samme anbefalte pinne på, kan likevel ha nokså ulike "masker per 10 cm". På magebåndet på nøstet pleier det å være et symbol som en firkant? Står gjerne 10 inni den - og et annet tall under? Det tallet er viktig - det er anbefalt strikkefasthet. Det tallet bør stemme overens med det som står i oppskrifta :) 

Annen ting du kan gjøre nå, bare for å sjekke hvordan du ligger an, ta en linjal og legg på strikketøyet - tell hvor mange masker det er på 10 cm. (eller jeg jukser gjerne, og teller bare på 5 cm også dobler det... 😛 ) Tipper du har færre masker enn det som står i oppskrifta? For da blir det du strikker større - selv om det kanskje høres litt ulogisk ut. Men har du flere masker på 10 cm enn det som står i oppskrifta, så blir plagget mindre. Tenk på det som pixler - og det å forstørre/krympe et bilde?

Anonymkode: 040b9...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som strikker veldig løst bruker en pinnestørrelse mindre enn det garnet og oppskriften sier. Lag en prøvelapp, prøv med riktig pinnestørrelse og en mindre pinnestørrelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en nybegynner her!
Hva er prøvelapp??

Anonymkode: f6691...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 9.03, Sizz- skrev:

Jeg har en oppskrift på et babyplagg som starter på 3 mnd...men jeg trenger oppskrift på nyfødt. 

Kan jeg prøve å legge opp mindre masker og strikke plagget litt kortere, eller bruke tynnere pinner for å få den mindre? Hva ville dere gjort? 

 

 

Skal du strikke mindre størrelse så blir gjerne resultatet prematur størrelse. 3 mnd er vanligvis nyfødt størrelse på strikkeoppskrifter. Jeg ville ikke endret på noe, da blir resultatet gjerne for lite om barnet er normalt stort på 3,5 - 4,2 kg eller deromkring. 

Anonymkode: befcf...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned på pinnestr så blir plagget mindre

Anonymkode: da85a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enda en nybegynner her!
Hva er prøvelapp??

Anonymkode: f6691...f6d


Prøvelapp er at en prøvestrikker med det garnet og pinnene en har tenkt å bruke - for å sjekke at en strikke ca like fast som det som står i oppskrifta :)

Altså en strikker en lapp, også teller en hvor mange masker det er på 10 cm på lappen - bruk en linjal.

Det er smart å ha litt størrelse på lappen, pleier å legge opp minst dobbelt så mange masker enn det oppskrifta sier det skal bli på 10 cm. Det er fordi en for liten lapp kan "lyve" - altså, det er vanlig at en strikker løsere når det er flere masker, som det jo vil være i plagget en skal lage :) For liten prøvelapp er det lett å bli lurt av.

 

Anonymkode: 040b9...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Prøvelapp er at en prøvestrikker med det garnet og pinnene en har tenkt å bruke - for å sjekke at en strikke ca like fast som det som står i oppskrifta :)

Altså en strikker en lapp, også teller en hvor mange masker det er på 10 cm på lappen - bruk en linjal.

Det er smart å ha litt størrelse på lappen, pleier å legge opp minst dobbelt så mange masker enn det oppskrifta sier det skal bli på 10 cm. Det er fordi en for liten lapp kan "lyve" - altså, det er vanlig at en strikker løsere når det er flere masker, som det jo vil være i plagget en skal lage :) For liten prøvelapp er det lett å bli lurt av.

 

Anonymkode: 040b9...7a1

Takk!
Jeg strikker mye, men grytekluter og sånt, og har aldri tenkt på at det var noe å tenke på! 😛  f

Men det høres lurt ut å strikke prøve først hvis jeg blir så flink en gang. at jeg skal strikke noe stort!

Anonymkode: f6691...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk!
Jeg strikker mye, men grytekluter og sånt, og har aldri tenkt på at det var noe å tenke på! 😛  f

Men det høres lurt ut å strikke prøve først hvis jeg blir så flink en gang. at jeg skal strikke noe stort!

Anonymkode: f6691...f6d

Prøvelapper kan bli grytekluter etterpå. Helt perfekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...