Gå til innhold

Jippi vi får kattunger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor har du satt kattunger på henne da?

Anonymkode: e1d19...427

Set har jeg allerede svart på. Det er en opplevelse for meg, jeg vet jeg får gitt dem bort og jeg tar ansvar for dem. Derfor. Ren og snjær egoisme, men ikke slik at katta mi lager kattehelvete og får kull på kull. Hun får 1 kull. At det er andre katter som ikke har et hjem det driter jeg i. Det er ikke mitt problem så lenge jeg vet at jeg får tatt ansvar for mine dyr. Om jeg var usikker på at jeg  kunne tatt vare på dem,ikke har penger eller nnye eiere på forhånd hadde jeg ikke satt det i gang. 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har ikke skylda for hva alle andre driver med. Jeg tar ansvar for mitt. 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår fikk kattunger for noen år siden (hvis noen føler for å kjefte så kjeft på mannen min som glemte av timen katten hadde til dyrlegen for å få p-sprøyte) (vi skulle kastrere henne, men ville vente til etter en lengre reise til Kenya sånn at kattepasseren slapp styret med en nyoperert katt)

Sånn som jeg husker det så holdt vi henne inne de siste ukene før fødsel.. Var usikker på hvor langt hun var på vei siden vi hadde vært borte i 4 uker og jeg ante ikke når hun ble drektig. Men hun fødte ca 2 uker etter at vi oppdaget at det var kattepuser på vei. 

Jeg ordnet en fødekasse til henne som jeg satte inn på et gjesterom, det ble etterhvert katterommet sånn at mor og barn fikk være i fred for unger og bikkjer. Satte på panelovnen sånn at det ble en god lunk i rommet. Det er viktig at kattemor og ungene får fred og ro, hvis ikke kan hun begynne å flytte ungene.

Ga henne også kattungefor siden det er mere næringstett en vanlig tørrfôr. Hun fikk også endel våtfor. Dette fortsatte jeg å gi henne etter fødselen siden ei kattemor som ammer ungene trenger ekstra næring. Hun fikk også en eggeplomme i ny og ne

Jeg var hjemme da fødselen startet (faktisk så gikk vannet i fanget mitt), så jeg flyttet henne over i fødekassen. Hadde ordnet med steril saks og myke kluter i tilfelle hun fikk behov for hjelp. Det kom tre kattunger på rappen, men etter en halvtime så kom det en liten pusling som ikke levde. Etter fødselen så byttet jeg innholdet i fødekassen siden det var endel gris der.

Det er viktig å holde kattemor inne etter fødselen og frem til kasterering siden katten kan bli drektig igjen nesten umiddelbart etter. Husker ikke akkurat når vi kastrerte vår, men vi ventet til kattungene hadde begynt å spise mat og drikke vann selv siden kattemoren ble borte ei stund og var litt i ørska etter narkosen da hun kom hjem. 

Husk forresten å bruke lave vannskåler da kattungene kan drukne i ei høy skål. 

Når kattungene begynner å gå på kattedoen selv så er det greit med en sandkasse uten tak og som ikke har så høye kanter.

Husk også at kattungene skal ha ormekur når de er 2 uker, 4 uker, 6 uker og 8 uker. Deretter ved 3mnd og 6mnd alder. 

Håper dette kan være litt til hjelp 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skruf skrev:

Katten vår fikk kattunger for noen år siden (hvis noen føler for å kjefte så kjeft på mannen min som glemte av timen katten hadde til dyrlegen for å få p-sprøyte) (vi skulle kastrere henne, men ville vente til etter en lengre reise til Kenya sånn at kattepasseren slapp styret med en nyoperert katt)

Sånn som jeg husker det så holdt vi henne inne de siste ukene før fødsel.. Var usikker på hvor langt hun var på vei siden vi hadde vært borte i 4 uker og jeg ante ikke når hun ble drektig. Men hun fødte ca 2 uker etter at vi oppdaget at det var kattepuser på vei. 

Jeg ordnet en fødekasse til henne som jeg satte inn på et gjesterom, det ble etterhvert katterommet sånn at mor og barn fikk være i fred for unger og bikkjer. Satte på panelovnen sånn at det ble en god lunk i rommet. Det er viktig at kattemor og ungene får fred og ro, hvis ikke kan hun begynne å flytte ungene.

Ga henne også kattungefor siden det er mere næringstett en vanlig tørrfôr. Hun fikk også endel våtfor. Dette fortsatte jeg å gi henne etter fødselen siden ei kattemor som ammer ungene trenger ekstra næring. Hun fikk også en eggeplomme i ny og ne

Jeg var hjemme da fødselen startet (faktisk så gikk vannet i fanget mitt), så jeg flyttet henne over i fødekassen. Hadde ordnet med steril saks og myke kluter i tilfelle hun fikk behov for hjelp. Det kom tre kattunger på rappen, men etter en halvtime så kom det en liten pusling som ikke levde. Etter fødselen så byttet jeg innholdet i fødekassen siden det var endel gris der.

Det er viktig å holde kattemor inne etter fødselen og frem til kasterering siden katten kan bli drektig igjen nesten umiddelbart etter. Husker ikke akkurat når vi kastrerte vår, men vi ventet til kattungene hadde begynt å spise mat og drikke vann selv siden kattemoren ble borte ei stund og var litt i ørska etter narkosen da hun kom hjem. 

Husk forresten å bruke lave vannskåler da kattungene kan drukne i ei høy skål. 

Når kattungene begynner å gå på kattedoen selv så er det greit med en sandkasse uten tak og som ikke har så høye kanter.

Husk også at kattungene skal ha ormekur når de er 2 uker, 4 uker, 6 uker og 8 uker. Deretter ved 3mnd og 6mnd alder. 

Håper dette kan være litt til hjelp 

 

Tusen takk. Oi hadde ikke satt meg inn i at de skulle ha  ormekur så mange ganger. Hadde tenkt å ta bare en gang jeg og så når de var 12 uker og de skal gis bort. Det må jeg huske på! 

Gleder meg til timen med veterinær. 

 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Oi hadde ikke satt meg inn i at de skulle ha  ormekur så mange ganger. Hadde tenkt å ta bare en gang jeg og så når de var 12 uker og de skal gis bort. Det må jeg huske på! 

Gleder meg til timen med veterinær. 

 

Anonymkode: e3655...829

Det er ikke mye de skal ha når de er helt små, bare en liten dæsj :) ormkuren til kattungene er på tube, så du sprøyter bare litt i munnen på de. 

Du bør også følge med litt når de dier. Noen kattunger kan være litt svake og må hjelpes litt ved at du legger de tilrette ved pattene til kattemor. Hos oss var det en som var litt mindre og svakere enn de andre og brødrene kravlet over henne når de skulle die sånn at hun ikke kom til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt hva problemet er når TS sørger for et hjem til kattungene. Det er ikke TS eller de som skal ha disse kattungene sitt ansvar å sørge for et hjem til alle hjemløse katter. Hvis dere har en så sterk formening om det får dere jo ta et tak selv. 

Det er ikke sånne som TS som er problemet. Det som er problemet er de som får kattunger uten å sørge for at de får et hjem, eller de som dumper kjæledyrene sine. Man kan ikke laste TS for all sin føleri rundt denne problematikken. Man kan heller ikke klandre folk for å ønske seg et kjæledyr som kommer fra et godt hjem. 

Anonymkode: 99825...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 


Ja.... tok jeg feil?

Anonymkode: e1d19...427

Jeg regner nå med at de aller fleste synes at katten eller hunden de har er den fineste katten/hunden i deres øyne. Det samme med barna folk har. Blir litt rart å prøve å ta TS for dette. 

Anonymkode: 99825...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, skruf skrev:

Katten vår fikk kattunger for noen år siden (hvis noen føler for å kjefte så kjeft på mannen min som glemte av timen katten hadde til dyrlegen for å få p-sprøyte) (vi skulle kastrere henne, men ville vente til etter en lengre reise til Kenya sånn at kattepasseren slapp styret med en nyoperert katt)

Sånn som jeg husker det så holdt vi henne inne de siste ukene før fødsel.. Var usikker på hvor langt hun var på vei siden vi hadde vært borte i 4 uker og jeg ante ikke når hun ble drektig. Men hun fødte ca 2 uker etter at vi oppdaget at det var kattepuser på vei. 

Jeg ordnet en fødekasse til henne som jeg satte inn på et gjesterom, det ble etterhvert katterommet sånn at mor og barn fikk være i fred for unger og bikkjer. Satte på panelovnen sånn at det ble en god lunk i rommet. Det er viktig at kattemor og ungene får fred og ro, hvis ikke kan hun begynne å flytte ungene.

Ga henne også kattungefor siden det er mere næringstett en vanlig tørrfôr. Hun fikk også endel våtfor. Dette fortsatte jeg å gi henne etter fødselen siden ei kattemor som ammer ungene trenger ekstra næring. Hun fikk også en eggeplomme i ny og ne

Jeg var hjemme da fødselen startet (faktisk så gikk vannet i fanget mitt), så jeg flyttet henne over i fødekassen. Hadde ordnet med steril saks og myke kluter i tilfelle hun fikk behov for hjelp. Det kom tre kattunger på rappen, men etter en halvtime så kom det en liten pusling som ikke levde. Etter fødselen så byttet jeg innholdet i fødekassen siden det var endel gris der.

Det er viktig å holde kattemor inne etter fødselen og frem til kasterering siden katten kan bli drektig igjen nesten umiddelbart etter. Husker ikke akkurat når vi kastrerte vår, men vi ventet til kattungene hadde begynt å spise mat og drikke vann selv siden kattemoren ble borte ei stund og var litt i ørska etter narkosen da hun kom hjem. 

Husk forresten å bruke lave vannskåler da kattungene kan drukne i ei høy skål. 

Når kattungene begynner å gå på kattedoen selv så er det greit med en sandkasse uten tak og som ikke har så høye kanter.

Husk også at kattungene skal ha ormekur når de er 2 uker, 4 uker, 6 uker og 8 uker. Deretter ved 3mnd og 6mnd alder. 

Håper dette kan være litt til hjelp 

 

Dette. Og noen har sikkert skrevet det, men mor bør få kattungefor fra kvalitetsprodusent gjennom hele svangerskapet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kontormus skrev:

Dette. Og noen har sikkert skrevet det, men mor bør få kattungefor fra kvalitetsprodusent gjennom hele svangerskapet. 

Å ikke fra matbutikk altså? 😂

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke fra matbutikk altså? 😂

Anonymkode: e3655...829

Unnskyld for den forige, men det var bare den diskusjonen som mamglet. Takk for svar.

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det her inne er helt greit å tilte i vinkel når folk kommer å spør om råd når de vil sette valper på bastard hunden sin, mens hos katter så er det selvfølgelig greit så lenge eieren finner gode hjem bare. Kanskje en liten holdningsendring ang katter er det som skal til hos dere? 

Anonymkode: 42e97...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at det her inne er helt greit å tilte i vinkel når folk kommer å spør om råd når de vil sette valper på bastard hunden sin, mens hos katter så er det selvfølgelig greit så lenge eieren finner gode hjem bare. Kanskje en liten holdningsendring ang katter er det som skal til hos dere? 

Anonymkode: 42e97...547

Men jeg kunne aldri tenkt meg en renraset katt. Huskatter 💜

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg kunne aldri tenkt meg en renraset katt. Huskatter 💜

Anonymkode: e3655...829

Å det finnes nok av dem uten hjem. Er det noe man kan slutte å «avle» på så er det huskatt 

Anonymkode: 42e97...547

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å det finnes nok av dem uten hjem. Er det noe man kan slutte å «avle» på så er det huskatt 

Anonymkode: 42e97...547

Igjen, jeg har gitt mine et hjem allerede før de er født. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg har gitt mine et hjem allerede før de er født. 

Anonymkode: e3655...829

Vil du ha ros for noe som burde være en selvfølge? 

Anonymkode: 42e97...547

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha ros for noe som burde være en selvfølge? 

Anonymkode: 42e97...547

Nei, men ikke kjeft heller. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken begynner å bli rimelig lavmål her. 

 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke fra matbutikk altså? 😂

Anonymkode: e3655...829

Nei. Den møkka de har der bør ingen spise..Man vil vel det beste for sine dyr?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kontormus skrev:

Nei. Den møkka de har der bør ingen spise..Man vil vel det beste for sine dyr?

Det var ironi

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...