Gå til innhold

Jippi vi får kattunger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at når ungene er kommet, så vil hun gjemme dem. Da må de få være i fred. Kattemamma vil selv ta de fram etterhvert. Hun kan finne på å gjemme dem i garderobeskap,  under badekar, bak sofa under senga eller lignende. 

 

Anonymkode: 9d766...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er planlagt og jeg vet jeg får gitt dem bort og at de blir tatt vare på. Hva er problemet? Hva skal jeg lære? 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er planlagt og jeg vet jeg får gitt dem bort og at de blir tatt vare på. Hva er problemet? Hva skal jeg lære? 

Anonymkode: e3655...829

Du må først lære om svangerskap hos katt før du setter kull på dem. Du vet at du får gitt bort opptil 7-8 kattunger? Jøss 

Anonymkode: 42e97...547

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må først lære om svangerskap hos katt før du setter kull på dem. Du vet at du får gitt bort opptil 7-8 kattunger? Jøss 

Anonymkode: 42e97...547

Jepp det gjør jeg. Har 4 stykker som vil ha, 2 som vil ha 2 stk og jeg vil ha selv også. 

Jeg bare lurte på om noen her hadde tips. Kan vel hende jeg har satt meg inn i noe selv om jeg spør her. Dette var tydeligvis en stor feiltagelse. 

Jeg beklager så mye for at jeg kunne finne på å spørre. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått kattunger selv, men ville nok ha forberedt meg godt i forkant, før kullet i det hele tatt ble ''lagd''.

Uansett; Jeg ville ha ordnet med sandkasse, og et lunt gjemmested og holdt katten inne den siste tiden den er drektig. Veldig kjedelig hvis katten føder og gjemmer kattungene ute, og du i verstefall ikke finner dem.

Ville også ha ordnet med morsmelkerstatning i tilfelle det kommer en kattunge til verden, som blir avvist av kattemor.
Pass på at kattemor og unger får være på et rolig sted, unna andre dyr og nysgjerrige vesen.

Vil tro at det finnes egen type mat for drektige katter.

Kastrer kattemor, så fort hun har fått kullet.

Sørg for å følge opp ormkur og vaksiner, sørg for at nye eiere kommer til å kastrere + følge opp med vaksiner og ormkur. Forsikring er heller ikke dumt.
Husk at kattunger skal være hos mor i minst 12 uker.

https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/litt-om-drektighet-og-foedsel-hos-katt/

http://www.kattenavn.no/kattefodsel.shtml

https://www.agria.no/katt/artikkel/avl/keisersnitt-redder-liv/

 

Anonymkode: 8fdb5...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri fått kattunger selv, men ville nok ha forberedt meg godt i forkant, før kullet i det hele tatt ble ''lagd''.

Uansett; Jeg ville ha ordnet med sandkasse, og et lunt gjemmested og holdt katten inne den siste tiden den er drektig. Veldig kjedelig hvis katten føder og gjemmer kattungene ute, og du i verstefall ikke finner dem.

Ville også ha ordnet med morsmelkerstatning i tilfelle det kommer en kattunge til verden, som blir avvist av kattemor.
Pass på at kattemor og unger får være på et rolig sted, unna andre dyr og nysgjerrige vesen.

Vil tro at det finnes egen type mat for drektige katter.

Kastrer kattemor, så fort hun har fått kullet.

Sørg for å følge opp ormkur og vaksiner, sørg for at nye eiere kommer til å kastrere + følge opp med vaksiner og ormkur. Forsikring er heller ikke dumt.
Husk at kattunger skal være hos mor i minst 12 uker.

https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/litt-om-drektighet-og-foedsel-hos-katt/

http://www.kattenavn.no/kattefodsel.shtml

https://www.agria.no/katt/artikkel/avl/keisersnitt-redder-liv/

 

Anonymkode: 8fdb5...f0c

Takk for svar. Jeg kan dette med hvlr lenge de skal være hos mor før de gis bort og sterilisering osv. Jeg valgte å ikke sterilisere for å få kattunger en gang før jeg gjør det. Fordi jeg vet jeg får gitt dem bort og det er jo en opplevelse å få kattunger. 

Høres ut som folk tror jeg er helt på bærtur. Er ikke det. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg kan dette med hvlr lenge de skal være hos mor før de gis bort og sterilisering osv. Jeg valgte å ikke sterilisere for å få kattunger en gang før jeg gjør det. Fordi jeg vet jeg får gitt dem bort og det er jo en opplevelse å få kattunger. 

Høres ut som folk tror jeg er helt på bærtur. Er ikke det. 

Anonymkode: e3655...829

Problemet er at det er en overflod av hjemløse katter allerede. Og når mange tenker sånn som deg, at det hadde vært koselig med et kull, så øker problemet.

Ja, du har ordnet med hjem til kattungene, men disse hjemmene burde heller ha adoptert allerede hjemløse kattunger/katter. Så det er derfor mange reagerer negativt.

Anonymkode: 8fdb5...f0c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg kan dette med hvlr lenge de skal være hos mor før de gis bort og sterilisering osv. Jeg valgte å ikke sterilisere for å få kattunger en gang før jeg gjør det. Fordi jeg vet jeg får gitt dem bort og det er jo en opplevelse å få kattunger. 

Høres ut som folk tror jeg er helt på bærtur. Er ikke det. 

Anonymkode: e3655...829

Jeg mener fortsatt du er på bærtur. "En opplevelse"? Gud så egoistisk. Tro meg, katten din trenger ikke den opplevelsen, den har det like godt uten. At du vet at du får gitt dem bort forandrer ingenting når dyrevernsgrupper renner over av katter, både store og små, som trenger er hjem. 

Du kan godt være uenig i kritikken, men den er absolutt ikke basert på misforståelser. 

Anonymkode: 736f9...3a2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo på bærtur når du med viten og vilje har latt katten din bli drektig, uten å vite noe som helst om dette. Hvorfor har du ikke lest deg opp før dette skjedde? Snakket med vet?

Anonymkode: 43850...5df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo på bærtur når du med viten og vilje har latt katten din bli drektig, uten å vite noe som helst om dette. Hvorfor har du ikke lest deg opp før dette skjedde? Snakket med vet?

Anonymkode: 43850...5df

Men herregud det har jeg da for pokker gjort. 

Skal ha med katten til vet snart. Tenkte bare om noen har hatt drektig katt selv. 

De hjemløse kattene fra dyreneskyttelsen er håpløse å få tak i. Og ville katter er enda verre. Fikk tak i en vilkatt selv, men den måtte avlives. Den klora og beit. Gjorde fra seg inne. Den ble ikke tam. Så kutt ut dritpraten. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud det har jeg da for pokker gjort. 

Skal ha med katten til vet snart. Tenkte bare om noen har hatt drektig katt selv. 

De hjemløse kattene fra dyreneskyttelsen er håpløse å få tak i. Og ville katter er enda verre. Fikk tak i en vilkatt selv, men den måtte avlives. Den klora og beit. Gjorde fra seg inne. Den ble ikke tam. Så kutt ut dritpraten. 

Anonymkode: e3655...829

På hvilken måte er det håpløst å få tak i kattene fra dyrebeskyttelsen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvartz skrev:

På hvilken måte er det håpløst å få tak i kattene fra dyrebeskyttelsen? 

Jeg prøvde DB først, men fikk til svar at de ikke hadde inne noen. Veødig ovenfra og ned holdning, så ble ørlitegranne provosert også. Flere i område her har opplevd det samme. Siden jeg har gått i mot alle med tanke på å la katten min få kattunger, tenker dere sikkert at det ikke er rart jeg opplevde det. Men hadde selvfølgelig tenkt å sterilisere /betale det det kostet uten noen krangling på det. Jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre, men fikk da skrevet informasjon på skjema og snakket med en dame.

Gikk på finn.no i mellomtiden og fikk katt uten så mye om og men. Jeg hadde sterilisert henne om jeg ikke visste med sikkerhet at jeg fikk gitt dem bort. Alle SKAL steriliseres. Jeg er for sterilisering, vaksiner og chipping. Jeg er ikke for dritkasting på et forum av folk som ikke kjenner meg. Det var ikke det denne tråden skulle handle om. 

Spørsmålet mye vanskeligere skrevet:Jeg har en drektig katt. Hun er vaksinert og chippet og skal steriliseres etter å ha fått kattunger. Jeg er så sikker som jeg kan bli på at de får gode hjem. Jeg bruker royal canin som for og skal til veterinær med katten. Skal rådføre meg med veterinær. Katten min får noen ganger kattemelk som godis, det beste hun vet, men aldri melk med laktose for det skal ikke katter ha. Jeg har lest en del om katter og graviditet, men! Jeg leser mye forskjellig om å la dem gå ute og hvilket for som er bra for henne nå. Om jeg må kjøpe annet for? Bør hun holdes inne en stund før kattungene forventes å komme? 

Om folk har amdre tips er jeg glad for det. Sterilisering tre ger jeg ikke råd om. 

 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde DB først, men fikk til svar at de ikke hadde inne noen. Veødig ovenfra og ned holdning, så ble ørlitegranne provosert også. Flere i område her har opplevd det samme. Siden jeg har gått i mot alle med tanke på å la katten min få kattunger, tenker dere sikkert at det ikke er rart jeg opplevde det. Men hadde selvfølgelig tenkt å sterilisere /betale det det kostet uten noen krangling på det. Jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre, men fikk da skrevet informasjon på skjema og snakket med en dame.

Gikk på finn.no i mellomtiden og fikk katt uten så mye om og men. Jeg hadde sterilisert henne om jeg ikke visste med sikkerhet at jeg fikk gitt dem bort. Alle SKAL steriliseres. Jeg er for sterilisering, vaksiner og chipping. Jeg er ikke for dritkasting på et forum av folk som ikke kjenner meg. Det var ikke det denne tråden skulle handle om. 

Spørsmålet mye vanskeligere skrevet:Jeg har en drektig katt. Hun er vaksinert og chippet og skal steriliseres etter å ha fått kattunger. Jeg er så sikker som jeg kan bli på at de får gode hjem. Jeg bruker royal canin som for og skal til veterinær med katten. Skal rådføre meg med veterinær. Katten min får noen ganger kattemelk som godis, det beste hun vet, men aldri melk med laktose for det skal ikke katter ha. Jeg har lest en del om katter og graviditet, men! Jeg leser mye forskjellig om å la dem gå ute og hvilket for som er bra for henne nå. Om jeg må kjøpe annet for? Bør hun holdes inne en stund før kattungene forventes å komme? 

Om folk har amdre tips er jeg glad for det. Sterilisering tre ger jeg ikke råd om. 

 

Anonymkode: e3655...829

Hadde du innehatt så mye kunnskap som du påstår så hadde du ikke satt kattunger på dyret ditt bare på gøy. 

Anonymkode: 42e97...547

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde DB først, men fikk til svar at de ikke hadde inne noen. Veødig ovenfra og ned holdning, så ble ørlitegranne provosert også. Flere i område her har opplevd det samme. Siden jeg har gått i mot alle med tanke på å la katten min få kattunger, tenker dere sikkert at det ikke er rart jeg opplevde det. Men hadde selvfølgelig tenkt å sterilisere /betale det det kostet uten noen krangling på det. Jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre, men fikk da skrevet informasjon på skjema og snakket med en dame.

Gikk på finn.no i mellomtiden og fikk katt uten så mye om og men. Jeg hadde sterilisert henne om jeg ikke visste med sikkerhet at jeg fikk gitt dem bort. Alle SKAL steriliseres. Jeg er for sterilisering, vaksiner og chipping. Jeg er ikke for dritkasting på et forum av folk som ikke kjenner meg. Det var ikke det denne tråden skulle handle om. 

Spørsmålet mye vanskeligere skrevet:Jeg har en drektig katt. Hun er vaksinert og chippet og skal steriliseres etter å ha fått kattunger. Jeg er så sikker som jeg kan bli på at de får gode hjem. Jeg bruker royal canin som for og skal til veterinær med katten. Skal rådføre meg med veterinær. Katten min får noen ganger kattemelk som godis, det beste hun vet, men aldri melk med laktose for det skal ikke katter ha. Jeg har lest en del om katter og graviditet, men! Jeg leser mye forskjellig om å la dem gå ute og hvilket for som er bra for henne nå. Om jeg må kjøpe annet for? Bør hun holdes inne en stund før kattungene forventes å komme? 

Om folk har amdre tips er jeg glad for det. Sterilisering tre ger jeg ikke råd om. 

 

Anonymkode: e3655...829

Det er ikke rart dyrebeskyttelsen er skeptisk når de ser så mye vondt som de gjør. Alle villkatter kan ikke reddes, men mange kan. DB har nok noen tanker om både deg og naboene dine. Har dessverre ikke svar på spørsmålene din utenom at katten må bytte for:)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er planlagt og jeg vet jeg får gitt dem bort og at de blir tatt vare på. Hva er problemet? Hva skal jeg lære? 

Anonymkode: e3655...829

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg kan dette med hvlr lenge de skal være hos mor før de gis bort og sterilisering osv. Jeg valgte å ikke sterilisere for å få kattunger en gang før jeg gjør det. Fordi jeg vet jeg får gitt dem bort og det er jo en opplevelse å få kattunger. 

Høres ut som folk tror jeg er helt på bærtur. Er ikke det. 

Anonymkode: e3655...829

Hvis katten din ikke hadde fått kattunger, så hadde noen andre fått ett hjem. Ikke nødvendigvis villkatter, men de som blir satt  ut om et år uten at noen tar vare på de. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det er ikke rart dyrebeskyttelsen er skeptisk når de ser så mye vondt som de gjør. Alle villkatter kan ikke reddes, men mange kan. DB har nok noen tanker om både deg og naboene dine. Har dessverre ikke svar på spørsmålene din utenom at katten må bytte for:)

 

Hvis katten din ikke hadde fått kattunger, så hadde noen andre fått ett hjem. Ikke nødvendigvis villkatter, men de som blir satt  ut om et år uten at noen tar vare på de. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du innehatt så mye kunnskap som du påstår så hadde du ikke satt kattunger på dyret ditt bare på gøy. 

Anonymkode: 42e97...547

 

Det leser du vel at jeg har gjort. Menmen gir opp å få noe svar her. Annet enn bullshit. 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns argumentet: at andre katter hadde fått et godt hjem er dårlig egentlig. Jeg har sørget for at de jeg har ansvaret for får et godt hjem. Så får andre sørge for det da mme eller lære seg å sterilisere kattene sine. 

Anonymkode: e3655...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det handler om å ta ansvar for dyret man påtar seg. Kanskje folk snart kan lære 

Anonymkode: 42e97...547

Av nysgjerrighet.. dette er et planlagt kull. Hvordan er ikke det å ta ansvar? Hvorfor bestemmer din oppfatning av hvordan ring skal være hva ansvar Er? Å hva skal hun lære? Hun er jo utlært? Hun ville ha et kull, hun parret katta. Det virker utlært for meg. 

Anonymkode: 9ef39...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det er ikke rart dyrebeskyttelsen er skeptisk når de ser så mye vondt som de gjør. Alle villkatter kan ikke reddes, men mange kan. DB har nok noen tanker om både deg og naboene dine. Har dessverre ikke svar på spørsmålene din utenom at katten må bytte for:)

 

Hvis katten din ikke hadde fått kattunger, så hadde noen andre fått ett hjem. Ikke nødvendigvis villkatter, men de som blir satt  ut om et år uten at noen tar vare på de. 

Hva om jeg ikke er gira på å gi hvilken som helst katt et hjem? Jeg er gira på dette kullet? Da vil ingen andre katter få et hjem om kullet ikke hadde vært på vei. Etterspørselen etter katt er jo ikke hetrogen. Jeg vil ikke ha katt fra dyrebeskyttelsen eller kattehuset, for eksempel. Jeg vil ha gatemix fra noen jeg kjenner. Og det som er så digg er at det kan ikke du gjøre noe med. 

Anonymkode: 9ef39...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du innehatt så mye kunnskap som du påstår så hadde du ikke satt kattunger på dyret ditt bare på gøy. 

Anonymkode: 42e97...547

Si meg. Finnes det noen annen grunn enn gøy og lyst, kunnskap eller ikke, for å lagre unyttige kjæledyr? Som er høyverdig nok for dyre-moral-politiet? 

Anonymkode: 9ef39...02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg. Finnes det noen annen grunn enn gøy og lyst, kunnskap eller ikke, for å lagre unyttige kjæledyr? Som er høyverdig nok for dyre-moral-politiet? 

Anonymkode: 9ef39...02a

Jeg har ikke bare tankeløst satt i gang dette på gøy heller. Men i bunn og grunn så er jo kjæledyr egentlig bare "på gøy" for oss. Hvorfor har folk kjæledyr? 

Anonymkode: e3655...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...