Gå til innhold

43 timers arbeidsuke


Stina234

Anbefalte innlegg

En kraftig økning i antall eldre og pensjonister, lavere bidrag fra olje- og gassnæringen og svakere vekst i oljefondet vil sette velferdssamfunnet på betydelige prøvelser

Hvis vi ikke skal kutte i velferden i framtida, må flere begynne å jobbe sier Erna

Kilde: https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/08/14/195423909/solberg-advarer-43-timers-arbeidsuke-hvis-ikke-flere-begynner-jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg gått ned i stillingsprosent, uten tvil. Synes 100 % er for mye allerede, i hvert fall for meg. Hva med barna? Det blir mindre tid til dem. Trist utvikling synes jeg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Flere må i jobb, sier hun. Da må hun kreve at arbeidsgivere ansetter folk med "for lite erfaring", "for høy" alder, nedsatt funksjonsevne osv, noe de fleste ikke vil fordi "det koster for mye for bedriftene". Dessuten blir flere og flere jobber automatiserte, så det blir ikke noen særlig flere arbeidsplasser og de fleste steder som har 6 timers arbeidsdag har lavere sykefravær og samme eller høyere produktivitet som før, så det Erna sier gir ingen mening. 

Lengre arbeidsuke vil på sikt føre til økt belastning av arbeidstakerne som fører til mer sykefravær. Samtidig som folk ikke får tid til barna sine, som vil føre til mer psykisk sykdom hos barn og unge fordi de ikke får den omsorgen og oppdragelsen de trenger. Ganske mange hadde måtte gå ned i stillingsprosent da for å få tid til familien og helsen sin, og arbeidsgivere er som regel ikke så glad i folk som vil ha redusert stillingsprosent, så da vil det blir et enda større minus for arbeidtakere å ha familie. Og Norge sliter jo allerede med at folk ikke får nok barn. 

Bedre å finne andre ting enn olje vi kan  produsere og reversere skattelettelssene de rike fikk. 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forbløffende at presumptivt intelligente mennesker, som Erna, ikke skjønner at staten må ha inntekter for å kunne håndtere utgiftene. Skatteletter reduserer statens inntekter - og nå mener regjeringspartiene at samfunnets svakeste skal betale regningen for at landets rikeste betaler mindre skatt?

https://www.nettavisen.no/na24/siv-jensen-er-fornyd-med-60-milliarder-i-skatteletter/3423216626.html

Som tidligere nevnt; jeg har, med min gjennomsnittsinntekt, ikke sett mye til de skattelettelsene.

Og var ikke tanken at disse skattelettelsene skulle føre til et oppsving i totaløkonomien for Norge? Hvor har det oppsvinget blitt av, siden det nå er så dårlig stelt?

Endret av T-Rex
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er litt forbløffende at presumptivt intelligente mennesker, som Erna, ikke skjønner at staten må ha inntekter for å kunne håndtere utgiftene. Skatteletter reduserer statens inntekter - og nå mener regjeringspartiene at samfunnets svakeste skal betale regningen for at landets rikeste betaler mindre skatt?

https://www.nettavisen.no/na24/siv-jensen-er-fornyd-med-60-milliarder-i-skatteletter/3423216626.html

Som tidligere nevnt; jeg har, med min gjennomsnittsinntekt, ikke sett mye til de skattelettelsene.

Men det er jo lov å håpe på at velgerne snart forstår det! ;)

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart må vi jobbe lenger for å betale for de økte utgiftene i samfunnet. Da er det rart at vi fortsetter med galskapen av asyl- og innvandringspolitikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Klart må vi jobbe lenger for å betale for de økte utgiftene i samfunnet. Da er det rart at vi fortsetter med galskapen av asyl- og innvandringspolitikk. 

Hvorfor redusere inntektene hvis de økte utgiftene er et problem? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skriver avisene at roboter skal levere post. Ja det blir det inntekter til staten av!

Man fjerner og fjerner stillinger. Det er helt sykt. Hva skal de gjøre, de postbudene som mister jobbene? De fleste er 50+ og har bare jobbet med post hele livet.

Man får et samfunn med store grupper utenfor arbeidslivet, mange vil jobbe men ingen vil ha deres kompetanse. Og de passer ikke i bedriftsprofilen. De som har jobb, skal arbeide ekstra for å dekke opp det. Folk jobber seg syke, de som står lavest i arbeidslivet. Advokater, jurister og rådgivere med millioninntekter jobber lett videre.

Samtidig lager Nav avtaler om å plassere folk i bedrifter, og betaler opp til 80% av lønna deres. Dette for at antallet reelle arbeidsledige skal skjules. Vanlige folk presses ut av jobbene, for det er lønnsomt for bedriften å la Nav betale lønna. Moderne leilendingssystem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Leo skrev:

Hvorfor redusere inntektene hvis de økte utgiftene er et problem? 

Erna Solberg henvender seg jo bare til alle arbeidstakere generelt, å jobbe mer er jo egentlig bare en av flere måter å øke inntektene på. Man kan enten belage seg på høyere skatt, å jobbe mer (som er noe som også vil øke skatteinngangen), øke innovasjonsgraden e.l. På utgiftssiden til velferdsutgifter kan man enten kutte ut velferdstjenester eller innføre høyere egenandeler. 

Problemet med disse tingene er at alle arbeidstakere sees under ett. Det er mange arbeidstakere som allerede jobber langt mer enn 37,5 timers uke. Der jeg jobbet tidligere var det ikke uvanlig med både 50 og 60 timers uker i normaluker, og sågar mer når det var ekstra mye å gjøre. Med et økt generelt ukesverk der normalen settes til 43 timer i stedet for 37,5, så frykter jeg at det vil legitimere at arbeidstakere som jobber svært mye i visse bransjer skal jobbe ennå mer, noe som vil føre til en ytterligere skjevdeling av arbeidsinnsatsen som legges ned. Jeg tror heller ikke relativt få arbeidstakere greier å bære velferdsstatens utgifter på sine skuldre alene, for det er begrenset hvor mye et menneske klarer å jobbe. Det hjelper ikke å forsøke å få folk til å jobbe 100 timer uken (har blitt forsøkt i min bransje) siden man da vil bli utbrent ganske fort. Man er heller ikke veldig motivert til å jobbe så mye, når man ser hvor mange som slipper unna. Summa summarum så tror jeg vi må forvente en langt slankere velferdsstat i tiårene som kommer og at man i større grad må sørge for seg selv mtp. forsikringsordninger og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ops2 skrev:

I dag skriver avisene at roboter skal levere post. Ja det blir det inntekter til staten av!

Man fjerner og fjerner stillinger. Det er helt sykt. Hva skal de gjøre, de postbudene som mister jobbene? De fleste er 50+ og har bare jobbet med post hele livet.

Man får et samfunn med store grupper utenfor arbeidslivet, mange vil jobbe men ingen vil ha deres kompetanse. Og de passer ikke i bedriftsprofilen. De som har jobb, skal arbeide ekstra for å dekke opp det. Folk jobber seg syke, de som står lavest i arbeidslivet. Advokater, jurister og rådgivere med millioninntekter jobber lett videre.

Samtidig lager Nav avtaler om å plassere folk i bedrifter, og betaler opp til 80% av lønna deres. Dette for at antallet reelle arbeidsledige skal skjules. Vanlige folk presses ut av jobbene, for det er lønnsomt for bedriften å la Nav betale lønna. Moderne leilendingssystem.

PS. Det er de færreste advokater/jurister/rådgivere som har millioninntekter. Du har noen toppadvokater og de som greier å bli partner i et advokatfirma eller starter for seg selv, men langt de fleste har inntekter langt fra noen millioner i året. Det er også en av yrkesgruppene som jobber svært mye, har flere juristvenner som forteller at det ikke er uvanlig med 80-timers uker, for å jobbe for å kanskje bli partner når de passerer 35. Men det er langt fra noen garanti. Spør du meg er det faktisk de som jobber i kunnskapsyrker som er mest utsatt for de ekstreme arbeidstidene i dagens arbeidsliv (man kan med loven i hånd fra unntak fra AML på flere måter, bla. ved at arbeidstakere er "særlig uavhengig" osv., evt. gjennom tariffavtaler som avtaler annen arbeidstid enn det som er fastsatt i AML). 

Men ja, problemet i arbeidslivet er automatisering, noe som vil føre til at veksten av arbeidsplasser ikke holder tritt med befolkningsøkningen. Det er også et problem at det i stadig større grad har blitt innført "work for wealthfare" slik at arbeidsgivere kan spekulere i flere ulike ordninger som har en ting til felles: Arbeidstakernes "lønn"/ytelse, som er kunstig lavt i forhold til nivået i bransjen, samtidig som den helt eller delvis betales av skattebetalerne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelette til de rike gir ikke jobber. En bedrift ansetter ikke automatisk flere folk, dersom de får skattelette - det er fortsatt etterspørsel som styrer produksjonen.

I USA så har mange bedrifter fått skattelette, og hva ha de gjort med pengene? Kjøpt tilbake aksjer.

Videre så føler jeg Erna er litt på bærtur - både automasjon / effektivisering og internasjonal konkurranse er ting som gjør at det blir mindre jobber i Norge. Nordmenn flest VIL jobbe...det er svært få som liker å leve på fattigdomsgrensen, men når det ikke er jobber å få, så er det ikke mye en kan gjøre. 

Ja, vi trenger flere gründere, men alle kan ikke være det. Og det er ikke alle bedrifter som kan skaleres like bra. 

Skattelette / trickle-down økonomi er utdatert tankegang fra høyresiden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber allerede 45 timer i uka, så ikke noe særlig stor forskjell der, men når jeg ikke får overtidsbetalt for de 4 dagene jeg jobber ekstra i måneden så tror jeg ikke jeg kommer til å gidde det nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anna Nas

Dagens velferdsytelser kommer nok ikke til å videreføres, og det er i realiteten det Erna varsler om. Uansett hvilket politisk parti som sitter ved makten vil det skje. Samfunnsendringene er alt for store til at det kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, cppdude skrev:

Skattelette til de rike gir ikke jobber. En bedrift ansetter ikke automatisk flere folk, dersom de får skattelette - det er fortsatt etterspørsel som styrer produksjonen.

I USA så har mange bedrifter fått skattelette, og hva ha de gjort med pengene? Kjøpt tilbake aksjer.

Videre så føler jeg Erna er litt på bærtur - både automasjon / effektivisering og internasjonal konkurranse er ting som gjør at det blir mindre jobber i Norge. Nordmenn flest VIL jobbe...det er svært få som liker å leve på fattigdomsgrensen, men når det ikke er jobber å få, så er det ikke mye en kan gjøre. 

Ja, vi trenger flere gründere, men alle kan ikke være det. Og det er ikke alle bedrifter som kan skaleres like bra. 

Skattelette / trickle-down økonomi er utdatert tankegang fra høyresiden.

Nei, skattelette generelt gir ikke jobber, men det er mulig å innrette det slik at det f. eks. blir mer gunstig å starte for seg selv. I dag må man som næringsdrivende f. ek.s betale forskudsskatt - og det er ikke sikkert at man engang har tjent pengene man betaler forskudd på. Dette og andre skatte- og avgiftsregler er et betydelig hinder for at mange starter opp noe selv, noe som egentlig er et sterkt behov i et samfunn der det blir stadig færre ordinære arbeidsplasser. Å søke å endre slike ting vil være noe som hjelper på oppstartsviljen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en ypperlig mulighet til å gjennomgå den enorme velferdstaten. Vi trenger faktisk å kutte i velferden, Norge har altfor mange og generøse ordninger. Det er lett for politikere å innføre en velferdsordning, det de ikke bryr seg om er at det er umulig å fjerne den. Så velferdsstaten eser ut for hver stortingsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Gardina said:

Jeg jobber 43.5 hver uke så har ingenting å si for meg 

Jeg har jobba ganske mange 10-12 timers dager. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg ikke er i jobb i dag - ikke alt, da.

Men det er klart at tøffe dager sliter på folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser hvor bakstreversk og gammeldags Erna og Høyre er.

Svært mange yrker vil bli automatisert, robotene tar over mer og mer:

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1978-roboter-og-automatisering-av-arbeidslivet-800-millioner-kommer-til-a-bli-arbeidsledige

 

Lag lover som skattelegger roboter og produksjon. De som fortsatt er i arbeid vil uansett ikke kunne skatte nok til å drive velferdsstaten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Jeg har jobba ganske mange 10-12 timers dager. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg ikke er i jobb i dag - ikke alt, da.

Men det er klart at tøffe dager sliter på folk.

Vi lærere jobber 43.5 timer hver uke. Det er derfor vi har tvungen avspasering i høst-, jule-, vinter-, påske- og sommerferien. Andre arbeidstakere kan ta avspaseringen ut når de vil. Det kan ikke vi lærere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...