Gå til innhold

Er det frekt å si ja takk til gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer skal gifte oss på nyåret, i all enkelhet. Det er kun forlovere med partner som er invitert på middag. Men nå spør slekt og venner hva vi ønsker oss i gave. Jeg hadde IKKE forventet meg noe som helst fra noen, ikke en gang de inviterte (de må betale reise og opphold selv, jeg tenkte det holdt i massevis, så dyrt som det er). 

Bør jeg si nei takk, vi har det vi trenger. Eller, takk det er virkelig ikke nødvendig, men om du absolutt vil gi oss noe kan du gi (ett eller annet). Eller takk, du kan donere til (sett inn godt formål).  

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7552c...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si nei takk, dere har det dere trenger. Det er dyrt å reise i bryllup og folk føler alltid at de må gi gave - sannsynligvis kommer mange til å gi noe uansett om dere sier nei. 

Anonymkode: f649c...360

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for resten av befolkningen, men jeg liker å gi gaver så lenge det er noe jeg vet/tror folk blir glad for. Det virker rart å ikke skulle gi gave til et par som gifter seg, og du kan risikere at folk likevel kjøper gaver, bare at det er ting dere over hodet ikke trenger eller vil ha. Så jeg ville sagt ja takk. 

Anonymkode: 223b4...0a5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er hyggelig å gi en liten oppmerksomhet til venner og bekjente som gifter seg, og liker det best når de sier hva de ønsker seg.

Det er jo bare snakk om en liten ting, ikke noe stort.

Du sier dere har alt, men har dere ingenting som behøves byttes ut/suppleres?  Noen håndklær, en duk, en lysestake, sengetøy til gjesteseng, ett vinglass i en serie som dere sparer på, kakegafler?

Anonymkode: cb3fc...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er hyggelig å gi en liten oppmerksomhet til venner og bekjente som gifter seg, og liker det best når de sier hva de ønsker seg.

Det er jo bare snakk om en liten ting, ikke noe stort.

Du sier dere har alt, men har dere ingenting som behøves byttes ut/suppleres?  Noen håndklær, en duk, en lysestake, sengetøy til gjesteseng, ett vinglass i en serie som dere sparer på, kakegafler?

Anonymkode: cb3fc...f5d

Egentlig ikke. Det eneste vi kunne hatt bruk for er reisegavekort (for det blir et bidrag til bryllupsreisen). Kan jeg si at vi ønsker oss det, eller vil de reagere på at de sponser oss ut på tur? 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Det eneste vi kunne hatt bruk for er reisegavekort (for det blir et bidrag til bryllupsreisen). Kan jeg si at vi ønsker oss det, eller vil de reagere på at de sponser oss ut på tur? 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Personlig liker jeg ikke å gi gavekort eller penger.  Det har ingenting å gjøre med at jeg "sponser dere på tur" men andre årsaker.

Når jeg gir en gave til et bryllup jeg ikke er invitert til, gir jeg gave med lavere sum.  Når denne summen står sort på hvitt på et gavekort, eller penger til en konto, følels det gnient å gi så lite, og jeg føler jeg må gi en større sum enn jeg ellers ville gjort.  200-300 kr kan gi et fint minne for dagen,  men den summen monner veldig lite i rene penger.

Det er klart at det blir litt annerledes når det er familie, og ikke en kollega eller annen bekjent, men problematikken blir den samme.

Anonymkode: cb3fc...f5d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig liker jeg ikke å gi gavekort eller penger.  Det har ingenting å gjøre med at jeg "sponser dere på tur" men andre årsaker.

Når jeg gir en gave til et bryllup jeg ikke er invitert til, gir jeg gave med lavere sum.  Når denne summen står sort på hvitt på et gavekort, eller penger til en konto, følels det gnient å gi så lite, og jeg føler jeg må gi en større sum enn jeg ellers ville gjort.  200-300 kr kan gi et fint minne for dagen,  men den summen monner veldig lite i rene penger.

Det er klart at det blir litt annerledes når det er familie, og ikke en kollega eller annen bekjent, men problematikken blir den samme.

Anonymkode: cb3fc...f5d

Det er ikke alle som syns det er så inmari stas å få masser av småting til 200-300 kr som de ikke trenger men som opptar plass. 

Jeg ville heller ønsket meg bidrag til en veldedig organisasjon, om det ikke var spesifikke ting jeg faktisk ønsket meg.

Anonymkode: a3ba6...88c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen du kjenner har en fin hytte eller lignende, går det også an å ønske seg "gavekort" på et opphold der f.eks.

Anonymkode: a3ba6...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig liker jeg ikke å gi gavekort eller penger.  Det har ingenting å gjøre med at jeg "sponser dere på tur" men andre årsaker.

Når jeg gir en gave til et bryllup jeg ikke er invitert til, gir jeg gave med lavere sum.  Når denne summen står sort på hvitt på et gavekort, eller penger til en konto, følels det gnient å gi så lite, og jeg føler jeg må gi en større sum enn jeg ellers ville gjort.  200-300 kr kan gi et fint minne for dagen,  men den summen monner veldig lite i rene penger.

Det er klart at det blir litt annerledes når det er familie, og ikke en kollega eller annen bekjent, men problematikken blir den samme.

Anonymkode: cb3fc...f5d

Det er det jeg er redd for, at de fleste er som deg. 

Men, gaver til lav sum har vi ei bruk for. Jeg er redd vi får ting og tang vi ikke har bruk for, og som bare samler støv (slik som julegavene vi får fra venner og familie). 

Mye mulig vi finner oss et godt formål folk kan donere til, barnekreftforeninga eller noe. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Det eneste vi kunne hatt bruk for er reisegavekort (for det blir et bidrag til bryllupsreisen). Kan jeg si at vi ønsker oss det, eller vil de reagere på at de sponser oss ut på tur? 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Jo det kan du. Jeg er ikke noe glad i å gi gavekort selv, men heller gavekort enn noe som støver ned og aldri blir brukt. Selv om du sier at dere ønsker dere gavekort så betyr jo ikke det at de MÅ gi dere et gavekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg er redd for, at de fleste er som deg. 

Men, gaver til lav sum har vi ei bruk for. Jeg er redd vi får ting og tang vi ikke har bruk for, og som bare samler støv (slik som julegavene vi får fra venner og familie). 

Mye mulig vi finner oss et godt formål folk kan donere til, barnekreftforeninga eller noe. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Jeg kan komme med ett eksempel på noe jeg har gitt til lav pris, som har blitt satt stor pris på, selv om de ikke ønsket seg, eller hadde behov for, noe som helst.

En slik karaffel, med 6 tilhørende vannglass, original pris ca 750 kr, kjøpt på salg til 249.

Dette paret hadde samme holdning som deg selv, men jeg vet med sikkerhet at gaven er i bruk hver eneste dag.

Og for å unngå å få gaver som samler støv er det bare å ta på seg tenkehetten, og gi tips til gaver når dere får forespørsel om ønsker.

Anonymkode: cb3fc...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer skal gifte oss på nyåret, i all enkelhet. Det er kun forlovere med partner som er invitert på middag. Men nå spør slekt og venner hva vi ønsker oss i gave. Jeg hadde IKKE forventet meg noe som helst fra noen, ikke en gang de inviterte (de må betale reise og opphold selv, jeg tenkte det holdt i massevis, så dyrt som det er). 

Bør jeg si nei takk, vi har det vi trenger. Eller, takk det er virkelig ikke nødvendig, men om du absolutt vil gi oss noe kan du gi (ett eller annet). Eller takk, du kan donere til (sett inn godt formål).  

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7552c...f0f

En ting er hva som er "høflig" eller "riktig", men det må jo ha sammenheng med livssituasjonen deres også. Jeg personlig hadde valgt bidrag til en veldedig organisasjon fordi vi faktisk ikke ønsker oss noe som helst og har det vi trenger. I din situasjon ville jeg kanskje gått for nr 2 og bidrag til bryllupsreise, med veldig klar beskjed om at det ikke er forventet :)

Anonymkode: 3bc87...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan komme med ett eksempel på noe jeg har gitt til lav pris, som har blitt satt stor pris på, selv om de ikke ønsket seg, eller hadde behov for, noe som helst.

En slik karaffel, med 6 tilhørende vannglass, original pris ca 750 kr, kjøpt på salg til 249.

Dette paret hadde samme holdning som deg selv, men jeg vet med sikkerhet at gaven er i bruk hver eneste dag.

Og for å unngå å få gaver som samler støv er det bare å ta på seg tenkehetten, og gi tips til gaver når dere får forespørsel om ønsker.

Anonymkode: cb3fc...f5d

Vel, det er slike saker som det der som bare hadde ville ha tatt opp skapplass. Jeg for min del hadde oppfattet gaven som at den hadde blitt kjøpt bare for å kjøpe oss noe. Jeg tror vi har fem forskjellige vannkarafler (julegaver selvsagt). Men jeg forstår at det var et eksempel :) 

Jeg tenker jeg sier: - takk, men nei takk, vi har alt vi trenger. Bruk pengene på deg selv eller gi til et godt formål. 

Så slipper jeg å tenke mer på det :) jeg vil bare gifte meg jeg 😄 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer skal gifte oss på nyåret, i all enkelhet. Det er kun forlovere med partner som er invitert på middag. Men nå spør slekt og venner hva vi ønsker oss i gave. Jeg hadde IKKE forventet meg noe som helst fra noen, ikke en gang de inviterte (de må betale reise og opphold selv, jeg tenkte det holdt i massevis, så dyrt som det er). 

Bør jeg si nei takk, vi har det vi trenger. Eller, takk det er virkelig ikke nødvendig, men om du absolutt vil gi oss noe kan du gi (ett eller annet). Eller takk, du kan donere til (sett inn godt formål).  

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7552c...f0f

Det som i mine øyne er frekkheten her er at dere ikke hemmeligholder ekteskapsinngåelsen til etter at dere er gift, og dermed gjør gaver til noe folk føler seg forpliktet til å gi. Det vanlige er nemlig å ikke annonsere en ekteskapsinngåelse flere måneder på forhånd, når det hele skal skje i all enkelthet. 

 

Anonymkode: 180e3...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som i mine øyne er frekkheten her er at dere ikke hemmeligholder ekteskapsinngåelsen til etter at dere er gift, og dermed gjør gaver til noe folk føler seg forpliktet til å gi. Det vanlige er nemlig å ikke annonsere en ekteskapsinngåelse flere måneder på forhånd, når det hele skal skje i all enkelthet. 

 

Anonymkode: 180e3...3d6

Jeg var ikke klar over at det var frekt å opplyse om at man har en plan om å gifte seg. Jeg var i den villfarelsen om at våre forlovelsesringer kunne gi folk et heftig hint om at noe skulle skje i løpet av ett års tid. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si dere ønsker dere vin.

Anonymkode: 092a5...c96

Godt forslag!!!

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg er redd for, at de fleste er som deg. 

Men, gaver til lav sum har vi ei bruk for. Jeg er redd vi får ting og tang vi ikke har bruk for, og som bare samler støv (slik som julegavene vi får fra venner og familie). 

Mye mulig vi finner oss et godt formål folk kan donere til, barnekreftforeninga eller noe. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er slike saker som det der som bare hadde ville ha tatt opp skapplass. Jeg for min del hadde oppfattet gaven som at den hadde blitt kjøpt bare for å kjøpe oss noe. Jeg tror vi har fem forskjellige vannkarafler (julegaver selvsagt). Men jeg forstår at det var et eksempel :) 

Jeg tenker jeg sier: - takk, men nei takk, vi har alt vi trenger. Bruk pengene på deg selv eller gi til et godt formål. 

Så slipper jeg å tenke mer på det :) jeg vil bare gifte meg jeg 😄 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Jeg innser at tiden har løpt i fra meg, og at en tradisjon med å gi små oppmerksomheter på en merkedag, en tradisjon som jeg alltid har satt stor pris på, ikke lenger har sin naturlige plass i samfunnet lenger.  Det er litt trist faktisk, og det er litt vemodig å innse at jeg har blitt gammel.

Tankene mine går akkurat nå tilbake til da mannen min og jeg giftet oss for 25 år siden. 

En av de gavene jeg satte mest pris på var den jeg fikk fra min lærer på høgskolen jeg gikk på.  Hun var så glad for at vi valgte å gifte oss, at hun kjøpte en lysestake til oss.  Den var ikke vår stil, vi hadde mer enn nok lysestaker, og den kostet garantert ikke mange kronene, men ikke en eneste gang tenkte jeg tanken at hun kjøpte den bare for å kjøpe noe.  Jeg er sikker på at hun kjøpte den fordi hun likte den, og ville gi oss noe pent.

Hun døde noen få år etterpå,  og hver gang jeg ser den i skapet tenker jeg på henne, og hvor glad hun var på våre vegne.  

Jeg har mottatt mange gaver i mitt liv, noen upraktiske, noen stygge, noen komiske, men jeg har aldri mottatt en gave jeg ikke har satt pris på, fordi jeg visste at det lå gode tanker bak.

Men som sagt, jeg innser at en slik tankegang er utdatert og gammeldags, minner/små oppmerksomheter er ikke lenger verdsatt, og da ombestemmer jeg meg, og sier som de andre, en gave til veldedighet i deres navn er en passende gave.

Anonymkode: cb3fc...f5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 13.43, AnonymBruker skrev:

 

Jeg innser at tiden har løpt i fra meg, og at en tradisjon med å gi små oppmerksomheter på en merkedag, en tradisjon som jeg alltid har satt stor pris på, ikke lenger har sin naturlige plass i samfunnet lenger.  Det er litt trist faktisk, og det er litt vemodig å innse at jeg har blitt gammel.

Tankene mine går akkurat nå tilbake til da mannen min og jeg giftet oss for 25 år siden. 

En av de gavene jeg satte mest pris på var den jeg fikk fra min lærer på høgskolen jeg gikk på.  Hun var så glad for at vi valgte å gifte oss, at hun kjøpte en lysestake til oss.  Den var ikke vår stil, vi hadde mer enn nok lysestaker, og den kostet garantert ikke mange kronene, men ikke en eneste gang tenkte jeg tanken at hun kjøpte den bare for å kjøpe noe.  Jeg er sikker på at hun kjøpte den fordi hun likte den, og ville gi oss noe pent.

Hun døde noen få år etterpå,  og hver gang jeg ser den i skapet tenker jeg på henne, og hvor glad hun var på våre vegne.  

Jeg har mottatt mange gaver i mitt liv, noen upraktiske, noen stygge, noen komiske, men jeg har aldri mottatt en gave jeg ikke har satt pris på, fordi jeg visste at det lå gode tanker bak.

Men som sagt, jeg innser at en slik tankegang er utdatert og gammeldags, minner/små oppmerksomheter er ikke lenger verdsatt, og da ombestemmer jeg meg, og sier som de andre, en gave til veldedighet i deres navn er en passende gave.

Anonymkode: cb3fc...f5d

I gamle dager hadde man dårligere råd. Nå har de fleste god råd, 20 vaser, og havet fylles av plast. Jeg tror det er det som er forskjellen, ikke utakknemlighet. For slik som jeg vil helst ikke ha noe, om jeg må få noe vil jeg ha en opplevelse eller en donasjon. Ikke flere dingser. Ikke er det plass til så mye på 44 kvadratmeter heller.

Det må en også ta i betraktning, vi bor trangt, generasjonen under deg. Så det du verdsatte blir noe negativt, det blir et symbol på overforbruk og det må settes et sted i en leilighet som knapt har skapplass til det mest nødvendige. 

Så der har du en slags forklaring på hvorfor det har blitt slik. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 8:42 AM, AnonymBruker said:

Egentlig ikke. Det eneste vi kunne hatt bruk for er reisegavekort (for det blir et bidrag til bryllupsreisen). Kan jeg si at vi ønsker oss det, eller vil de reagere på at de sponser oss ut på tur? 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Det hadde vært greit for meg, men som noen sier, man kan føle for å gi mer enn man ellers hadde tenkt. Sett en maksgrense på bidraget. Selve reisen dekker dere selv, men ønsk et bidrag til en og flere gode middager, spa, opplevelser på bryllupsreisen. 

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Om noen du kjenner har en fin hytte eller lignende, går det også an å ønske seg "gavekort" på et opphold der f.eks.

Anonymkode: a3ba6...88c

Det går også an, men det kan virke krevende og invaderende. 

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Det er det jeg er redd for, at de fleste er som deg. 

Men, gaver til lav sum har vi ei bruk for. Jeg er redd vi får ting og tang vi ikke har bruk for, og som bare samler støv (slik som julegavene vi får fra venner og familie). 

Mye mulig vi finner oss et godt formål folk kan donere til, barnekreftforeninga eller noe. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Tror du skal glemme dette med å donere penger, det kan dere gjøre selv. Det minner meg om en begravelse og ikke et bryllup. 

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 9:59 AM, AnonymBruker said:

Jeg kan komme med ett eksempel på noe jeg har gitt til lav pris, som har blitt satt stor pris på, selv om de ikke ønsket seg, eller hadde behov for, noe som helst.

En slik karaffel, med 6 tilhørende vannglass, original pris ca 750 kr, kjøpt på salg til 249.

Dette paret hadde samme holdning som deg selv, men jeg vet med sikkerhet at gaven er i bruk hver eneste dag.

Og for å unngå å få gaver som samler støv er det bare å ta på seg tenkehetten, og gi tips til gaver når dere får forespørsel om ønsker.

Anonymkode: cb3fc...f5d

Åh nei. Alle har disse karaflene, de har vært in i mange år, de fleste har flere, fått i julegave osv. Samme med Eva Solo glass.

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Si dere ønsker dere vin.

Anonymkode: 092a5...c96

Enig. Og til de som ikke er vinkjennere, ønsker man seg penger til et vinskap. Man har ikke behov for x antall vinflasker som bør drikkes i løpet av et halvt år. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

I gamle dager hadde man dårligere råd. Nå har de fleste god råd, 20 vaser, og havet fylles av plast. Jeg tror det er det som er forskjellen, ikke utakknemlighet. For slik som jeg vil helst ikke ha noe, om jeg må få noe vil jeg ha en opplevelse eller en donasjon. Ikke flere dingser. Ikke er det plass til så mye på 44 kvadratmeter heller.

Det må en også ta i betraktning, vi bor trangt, generasjonen under deg. Så det du verdsatte blir noe negativt, det blir et symbol på overforbruk og det må settes et sted i en leilighet som knapt har skapplass til det mest nødvendige. 

Så der har du en slags forklaring på hvorfor det har blitt slik. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Du forklarer deg bra og virker som en som har beina på jorda. Jeg kan forstå hun som svarte også, men jeg blir rett og slett gal av gaver til jul og bursdag som ikke har noen mening annet enn å være fyllmasse i boden eller noe man må tørke støv av. Det har hendt at jeg har kastet gaver, nips og morsomme gaver jeg ikke ser noen mening i, kastet, uten å si noe mer om det. Hvis noen vil gjøre meg lettere irritert, gi meg en gavekalender til advent. 

Vet at mange har meninger om forskjellige humanitære organisasjoner, pluss at det kan virke belærende å be om noe, selv om det er til Fod, eller folk flest har kanskje lettere for å donere hvis det er til dyr. Kjøp en geit til en fattig bonde i et u-land for eksempel. 

Hvor mange er det som er truende til å gi gaver dere ikke har bruk for? Dere må regne med at tante Olga har heklet en duk, tante Berit har kjøpt sengesett, tante Turid har kjøpt vinglass og en moderne vinopptrekker. Kusinen din har kjøpt en karaffel og vinglass. Den andre kusinen har kjøpt en nokså sur rødvin. Osv. 

Det er det ikke noe dere får gjort noe med. Gi vinen til naboen, og resten til Fretex. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...