Gå til innhold

Er det frekt å si ja takk til gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er kjempefint hvis folk ønsker seg penger jeg, veldig lettvint å kjøpe et kort og stikke innom minibanken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, luksusproblem.. ;)

Må bare fortelle en "morsom" historie. Her ønsket et par seg gavekort på Bygger'n for å få hjelp til å bygge seg garasje. Og denne mannen jobbet der, så han ville da fått rabatt på varene. Altså, fått mye for pengene.

Men da var det mange som tydeligvis ble "sjalu", og ikke kunne sponse de såpass mye/være sååå gavmilde. Så flere kjøpte gavekort på Gausdal Landhandleri istedenfor...

Herregud!

Anonymkode: 4cd52...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

I gamle dager hadde man dårligere råd. Nå har de fleste god råd, 20 vaser, og havet fylles av plast. Jeg tror det er det som er forskjellen, ikke utakknemlighet. For slik som jeg vil helst ikke ha noe, om jeg må få noe vil jeg ha en opplevelse eller en donasjon. Ikke flere dingser. Ikke er det plass til så mye på 44 kvadratmeter heller.

Det må en også ta i betraktning, vi bor trangt, generasjonen under deg. Så det du verdsatte blir noe negativt, det blir et symbol på overforbruk og det må settes et sted i en leilighet som knapt har skapplass til det mest nødvendige. 

Så der har du en slags forklaring på hvorfor det har blitt slik. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Jeg er så enig! Jeg er ikke gift, men har samme innstilling til gaver som det du har. Jeg vil helst ikke ha flere ting, for enten så passer det ikke inn hos meg, ellers så har jeg ikke plass. De siste årene har jeg ønsket meg "ting som kan brukes/konsumeres" til jul og bursdager, som eksempelet her med vin. Det har vist seg å være en fin greie for meg, for da får jeg litt finere oljer, vin etc. i gave, og så er det oppbrukt og tar ikke opp plass etter en stund. 

Jeg har ikke noen problemer med å gi penger i bryllup, har både gitt penger som tilskudd til bryllupsreisen (var ønsket av brudeparet), og penger som ikke var "øremerket" noe spesielt. Men det kan jo henge sammen med at jeg ikke liker stæsj selv, og derfor synes det er greit med penger. 

Anonymkode: c308d...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fint å si at dere har alt dere trenger!

Ellers synes jeg det er flott med alle som ønsker seg gaver til veldedige formål. Min erfaring er at folk respekterer valg av formål, men kanskje gir litt mer om det er noe de ellers ville støttet(som Leger uten grenser for mitt vedkommende). Det kan også være lettere å gi mer symbolske summer når det er snakk om formål.

Alternativet om også å ønske seg ting dom kan konsumeres funker også i bryllup. Dette kan jo være både blomster, vin, spekeskinke og for eksempel teaterbilletter

Mitt forslag hadde vært noe slik som:

Tusen takk. Nå har det seg slik at vi har alt vi trenger og begrenset med plass, men om du ønsker setter vi pris på en gave til xxx/ting som kan spises, drikkes eller oppleves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble invitert i bryllup. De er voksne, har alt de trenger og bor trangt. I invitasjonen stod det nederst at "vi ønsker oss en slant til bryllupsreisen". Det var veldig greit formulert, og ingen forventninger om store beløp. De fikk nesten bare penger. Noe småtteri utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2018 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke klar over at det var frekt å opplyse om at man har en plan om å gifte seg. Jeg var i den villfarelsen om at våre forlovelsesringer kunne gi folk et heftig hint om at noe skulle skje i løpet av ett års tid. 

TS

Anonymkode: 7552c...f0f

Nokså utrolig tankeløshet. 

Anonymkode: 180e3...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags venner og familie du har, men tror jeg ville lagt litt retningslinjer for gaver altså. Vi gifta oss også i det stille, kun nær familie, men hjelpes så mye gaver vi fikk selv om folk først fikk høre om bryllupet samme uka eller i etterkant! Og ja, det ble en god del vaser og fat for å si det slik. For oss var dette greit da vi ikke hadde noe av dette fra før så det meste er blitt brukt.

Så jeg ville nok sagt at dere ikke forventer gave, insisterer folk så led de i retning god vin, gavekort og reisebidrag. Vurder evt om dere trenger å fornye litt av serviset eller glassene dere har!

Anonymkode: 8f537...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som syns det er så inmari stas å få masser av småting til 200-300 kr som de ikke trenger men som opptar plass. 

Jeg ville heller ønsket meg bidrag til en veldedig organisasjon, om det ikke var spesifikke ting jeg faktisk ønsket meg.

Anonymkode: a3ba6...88c

Eller en flaske vin, en kake til selskapet, lys og servietter e.l.

I dag har vi overfl og av ting. Og man husker ikke lenger om 50 år at denne lysestake fikk vi i bryllupsgave av tante Turid, og denne kakespaden fikk besteforeldrene mine i bryllupsgave av grandtante Olga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 8.09, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke snakke for resten av befolkningen, men jeg liker å gi gaver så lenge det er noe jeg vet/tror folk blir glad for. Det virker rart å ikke skulle gi gave til et par som gifter seg, og du kan risikere at folk likevel kjøper gaver, bare at det er ting dere over hodet ikke trenger eller vil ha. Så jeg ville sagt ja takk. 

Anonymkode: 223b4...0a5

Folk liker å gi gaver. Og folk liker å få ønskelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si til de inviterte (som spør) at vi ser på det at dere kommer på dagen vår er gave nok. Andre har etterspurt gaveliste, noe jeg ikke hadde tenkt på. Derfor har vi  nå laget en ønskeliste på xxxx sted, og sagt at ellers er det kjekt med bidrag til bryllupstiren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 14.8.2018 den 8.04, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer skal gifte oss på nyåret, i all enkelhet. Det er kun forlovere med partner som er invitert på middag. Men nå spør slekt og venner hva vi ønsker oss i gave. Jeg hadde IKKE forventet meg noe som helst fra noen, ikke en gang de inviterte (de må betale reise og opphold selv, jeg tenkte det holdt i massevis, så dyrt som det er). 

Bør jeg si nei takk, vi har det vi trenger. Eller, takk det er virkelig ikke nødvendig, men om du absolutt vil gi oss noe kan du gi (ett eller annet). Eller takk, du kan donere til (sett inn godt formål).  

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7552c...f0f

Ja, det bør du siden de betaler for reise og opphold selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...