Gå til innhold

Hvorfor har «alle» opplevd SA? Jeg er livredd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 5-6 uker på vei og klarer ikke kose meg med tanken på at jeg er gravid. Vi har vært prøvere ei stund og jeg har sett for meg at jeg skulle bli ekstremt lykkelig av å endelig se to streker på pinnen. Nå har jeg altså opplevd det, men jeg er bare redd for å miste. Av de jeg har fortalt om graviditeten har samtlige opplevd spontanabort ved sin første graviditet, noe som får meg til å tenke at min bekymring er fornuftig. Det er nesten så jeg får følelsen av at det er normalt å miste før det klaffer, og at jeg bare bør vente på at det skjer. Det er tortur å gå rundt og kjenne på alle graviditetstegn, forsøke å tenke på det trivelige uten å tørre det, og å måtte fortelle det til de som må vite (partner, nærmeste familie og venner som gjetter seg til det, leger og så videre). Det er nesten så jeg forsøker å fortrenge graviditeten for å slippe sjokket og sorgen «når» det skjer. Er det virkelig så vanlig å oppleve SA?

Hilsen livredd førstegangsgravid

Anonymkode: a3087...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ingen garantier i livet. «Går du ut døren i morgen kan du få en svær murstein i hodet» osv. Alt -kan- skje. Slapp av og gled deg over graviditeten du ❤️ Hva morgendagen bringer er det ingen som vet, derfor må vi nyte livet og de fine tingene som skjer mens vi kan. Lev i «nuet» 

og gratulerer så mye 💗💙

ps. Klarer du å legge fra deg stress og bekymringer så tar du godt vare på degselv og spiren med bare det. 

Anonymkode: 9ba3f...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid med 2 på første forsøk. Tenkte som deg at i og med at det gikk så fort så kan det umulig gå bra, med er idag 29+4, så det kan absolutt få bra, har aldri hatt en sa/ma som jeg vet om :) prøv å ro ned, vet de første ukene går tregt men plutselig så er de over :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av fem, 20% av graviditeter ender i spontanabort, så det er veldig vanlig. Men det er fortsatt mer vanlig å ikke ha en SA. Man må bare vente og se hva som skjer. 

Anonymkode: a8206...ff5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker akkurat som deg!! Er i uke 7+0 nå. Så du er ikke alene!! Har 3 venninner det har skjedd nylig med... 2 i uke 12 og 1 i 8 😳😑 Gleder meg til man er over «kneika». Man vet jo at man ikke kan tenke på det og bare må ta det som det kommer, men det er ikke lett når det skjer med fler man kjenner!! Skjønner deg absolutt veldig godt!! Vi går bare krysse fingrene ❤️ Masse lykke til!!

Anonymkode: d8149...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, jeg gikk rundt og tenkte på det hele tiden. Hadde nesten fått det for meg at alle fikk spontanabort og at man måtte gjennom 1-2 av disse... Uff. 
Er over 12 uker på vei nå, og var på ultralyd i uke 12 der jeg fikk beskjed om at alt var helt i orden. Allikevel går jeg rundt og tenker at det ikke er sikkert enda, og at noe kan skje. Og lurer stadig på om fosteret lever. Kanskje mye pga. hvor lite symptomer jeg har hatt. Men forstår jo at det ikke er noe garanti og at jeg heller bare må prøve å tenke på andre ting. Sitter også og vurderer en ny TU, men prøver å ta meg sammen og vente til ordinær i uke 19. 

Kanskje det hjelper deg med en tidlig ultralyd etterhvert? Du har kanskje allerede bestemt det?

Uansett, forstår det i allefall veldig godt! Håper du klarer å slappe av etterhvert ❤️ 

Anonymkode: 4bcd1...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste SA skjer innen 1-2 uker, altså før du vet du er gravid. Men trøst deg med at alle gravide demper gleden frem mot uke 12 mens de avventer om dette går. Og så litt mer glede men fortsatt litt dempet frem til barnet er vel ute. Og så har du, uten å helt ha fått det med deg, blitt mamma som alltid bærer med seg litt bekymring for barnas vel bakerst i hodet 😊

Endret av ViljaH
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangsgravid og jeg skjønner deg godt! Det er vanskelig å forholde seg til noe som på den ene sida er så vanlig at mange man kjenner har opplevd det, mens på den andre sida er det jo også størst sjanse for at ting går bra! Men tenker at når man leser tråder om folk som har opplevd SA/MA (eller flere på rad, eller etter uke 12, eller hva som helst), så er det jo unntakene (de få prosentene det skjedde med) som svarer, ikke de mange flere det gikk bra med. Så det er lett å få inntrykk av at ting er vanligere enn de er.

Likevel så er det jo også mange som opplever SA tidlig i svangerskapet - jeg trøster meg med at de fleste går det bra med seinere, og at SA stort sett alltid skjer fordi noe gikk galt i fosterutviklingen. Og nå vet vi i alle fall at vi kan bli gravide sammen. Og det er større sjanse for at det går bra enn at det ikke gjør det, og den øker jo lenger vi kommer. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ei som opplevde at babyen døde i magen en uke før termin, to som har opplevd krybbedød og en som mistet barnet sitt pga. hjernebetennelse da hun var to år. Først nå som barnet mitt er passert 4 år klarer jeg å slappe litt av...

Anonymkode: 161d3...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som opplevde at babyen døde i magen en uke før termin, to som har opplevd krybbedød og en som mistet barnet sitt pga. hjernebetennelse da hun var to år. Først nå som barnet mitt er passert 4 år klarer jeg å slappe litt av...

Anonymkode: 161d3...b2e

Flott med så beroligende ord! :ironi: 

Anonymkode: 0bfca...3cd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som opplevde at babyen døde i magen en uke før termin, to som har opplevd krybbedød og en som mistet barnet sitt pga. hjernebetennelse da hun var to år. Først nå som barnet mitt er passert 4 år klarer jeg å slappe litt av...

Anonymkode: 161d3...b2e

Huff så mye tragisk:( men hva er så magisk med 4 år? 

Anonymkode: c46bc...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Naturen bestemmer og det er ingenting du kan gjøre fra eller til uansett. Med nr 1 var jeg også engstelig helt til jeg fikk se en sprellende baby på UL i uke 12. Nå ble jeg akkurat gravid igjen, men mistet allerede i uke 4. 

Anonymkode: efe6b...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spontanabort er vanlig, men at alle du har fortalt om graviditeten har opplevd det i son første graviditet er sykt tilfeldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd SA, har vært gravid to ganger, begge lever.

Anonymkode: 3464f...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, minister-mio skrev:

Spontanabort er vanlig, men at alle du har fortalt om graviditeten har opplevd det i son første graviditet er sykt tilfeldig

Tja, alle mine venninner som har barn har opplevd en eller flere aborter. Det er nok vanligere enn man tror pga store mørketall.

Anonymkode: efe6b...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...