Gå til innhold

Lavt stoffskifte


Gjest Ostmajones

Anbefalte innlegg

Gjest Ostmajones
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik at de færreste leger i Norge kan stoffskifte god og har ikke kunnskapen om å lese prøvesvarene riktig, ei heller tar de alle de nødvendige prøvene. Dette er et stort problem i Norge og andre land. Mange går med ubehandlet ls, før det virkelig slår til.

TS gå til privat lege med kunnskap om stoffskifte. 

Anonymkode: ca3f9...581

Takk:) skal vurdere å gjøre det om jeg ikke får så mye ut av neste legetime.

Håper bare hun i telefonen har tatt feil av prøvene med tanke på at prøvene ble tatt fredag ettermiddag, så skulle de videresendes. Så ringte jeg 08:00 i dag for å bestille ny legetime for å snakke om prøvene, samtidig tok jeg bare å spurte etter prøvesvarene, jeg glemte helt at det har vært helg så tenkte svarene var kommet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være glad for at det ikke er stoffskifte, det er ikke sånn at du tar piller i en uke og så er alt bra. Jeg har både hatt høyt og lavt stoffskifte, det er ikke gøy, ikke noe man bør trakte etter og det er heller ingen tvil om når jeg har en av delene. Det er mange andre sykdommer som kan gi lignende symptomer, både vitaminmangel som nevnt, anemi, mangel på b-12, folat eller ferritin, og andre autoimmue sykdommer. Psykisk sykdom kan også gi mange av de samme symptomene, men det er vanskelig for folk å innrømme. Ellers er folk på forum, både kg og andre steder, glad i å skrike ut om dårlige leger med en gang de ikke får bekreftet sitt ønske om stoffskiftesykdom, men det er slett ikke sånn. Dersom du har verdier i grenseland er det normalt å ta nye prøver etter to-tre mnd for å se hvilken vei det svinger. Jeg har hatt fem ulike fastleger grunnet flytting og salg av lister, og de har alle vært i stand til å følge opp sykdommen. Min erfaring er at de som krangler mest er de som faktisk ikke har skjeve verdier, de som har utslag på prøvene får hjelp, men det er ofte ingen quick-fix. Og til dere som nevner det, kun positiv anti-tpo trenger ikke bety noenting. Opp mot 10% av befolkningen har denne falsk forhøyet, og det kan også komme av andre tilstander, som pernisiøs anemi eller tarmsykdom. 

Anonymkode: 03ef6...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være glad for at det ikke er stoffskifte, det er ikke sånn at du tar piller i en uke og så er alt bra. Jeg har både hatt høyt og lavt stoffskifte, det er ikke gøy, ikke noe man bør trakte etter og det er heller ingen tvil om når jeg har en av delene. Det er mange andre sykdommer som kan gi lignende symptomer, både vitaminmangel som nevnt, anemi, mangel på b-12, folat eller ferritin, og andre autoimmue sykdommer. Psykisk sykdom kan også gi mange av de samme symptomene, men det er vanskelig for folk å innrømme. Ellers er folk på forum, både kg og andre steder, glad i å skrike ut om dårlige leger med en gang de ikke får bekreftet sitt ønske om stoffskiftesykdom, men det er slett ikke sånn. Dersom du har verdier i grenseland er det normalt å ta nye prøver etter to-tre mnd for å se hvilken vei det svinger. Jeg har hatt fem ulike fastleger grunnet flytting og salg av lister, og de har alle vært i stand til å følge opp sykdommen. Min erfaring er at de som krangler mest er de som faktisk ikke har skjeve verdier, de som har utslag på prøvene får hjelp, men det er ofte ingen quick-fix. Og til dere som nevner det, kun positiv anti-tpo trenger ikke bety noenting. Opp mot 10% av befolkningen har denne falsk forhøyet, og det kan også komme av andre tilstander, som pernisiøs anemi eller tarmsykdom. 

Anonymkode: 03ef6...d44

Det er jo ikke snakk om at hun vil ha sykdommen, men ønsker å finne ut av hva som feiler henne. Hun har symptomer på ls og de finner ikke noen andre årsaker til symptomene. 

Og jo, går du til en lege som virkelig kan lavt stoffskifte tar det ikke lang tid som regel å bli bra igjen. 

Det er veldig kjent at de fleste leger ikke kan ls godt nok. Det er et stort problem. 

Jeg gikk til fastlegen og var ikke fungerende i det hele tatt. Hadde lave verdier, men innenfor normal referanse. Fikk levaxin etter en del krangling. Ble ikke bedre og legen min mente det var ME og tok meg av medisiner. Var sykemeldt litt under et år og fungerte ikke i det hele tatt, tross prøvene var innenfor normalen, men lavt. 

Gikk så til privat lege der de tok flere prøver av meg, og det var ingen tvil - stoffskifte mitt var helt på bærtur. Fikk kombo behandling og var tilbake for fult på jobb etter kort stund. 

Jeg gikk derme til fastlegen min igjen og hun spurte hva jeg hadde gjort for å bli frisk. Hevelse i kroppen og ansiktet hadde gått ned, energinivået var normalt, jeg klarte å holde en normal samtale uten og glemme eller dette ut, så hun merket stor forskjell. Var ikke så høy i hatten når jeg fortalte at jeg fikk hjelp på en privatklinikk. 

Jeg er ikke alene om denne erfaringen, og det er en grunn til at blant annet Lars Omdal og dr. Iversen har veldig lange ventelister. 

Før du påstår at de fleste fastleger kan ls godt nok anbefaler jeg deg å lese om problematikken rundt ls og også ulike facebook grupper. Det har også blitt tatt opp med helseministeren våres utallige mange ganger med lovnad om at ls pasienter og deres sykdom skal bli tatt mer seriøst og leger må få mer kunnskap rundt denne sykdommen. 

Anonymkode: ca3f9...581

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være glad for at det ikke er stoffskifte, det er ikke sånn at du tar piller i en uke og så er alt bra. Jeg har både hatt høyt og lavt stoffskifte, det er ikke gøy, ikke noe man bør trakte etter og det er heller ingen tvil om når jeg har en av delene. Det er mange andre sykdommer som kan gi lignende symptomer, både vitaminmangel som nevnt, anemi, mangel på b-12, folat eller ferritin, og andre autoimmue sykdommer. Psykisk sykdom kan også gi mange av de samme symptomene, men det er vanskelig for folk å innrømme. Ellers er folk på forum, både kg og andre steder, glad i å skrike ut om dårlige leger med en gang de ikke får bekreftet sitt ønske om stoffskiftesykdom, men det er slett ikke sånn. Dersom du har verdier i grenseland er det normalt å ta nye prøver etter to-tre mnd for å se hvilken vei det svinger. Jeg har hatt fem ulike fastleger grunnet flytting og salg av lister, og de har alle vært i stand til å følge opp sykdommen. Min erfaring er at de som krangler mest er de som faktisk ikke har skjeve verdier, de som har utslag på prøvene får hjelp, men det er ofte ingen quick-fix. Og til dere som nevner det, kun positiv anti-tpo trenger ikke bety noenting. Opp mot 10% av befolkningen har denne falsk forhøyet, og det kan også komme av andre tilstander, som pernisiøs anemi eller tarmsykdom. 

Anonymkode: 03ef6...d44

Jeg blir glad når jeg faktisk finner ut hva som er problemet mitt. Og får behandlet det. Du hadde ikke vært glad du heller om du slet med det jeg sliter med hver eneste dag uten å få behandlet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at alle skal henge masse uspesifikke symptomer på lavt stoffskifte? Jeg skjønner det ikke når enkle blodprøver kan bekrefte eller avkrefte dette raskt. Ok, la oss si at du velger å gå til en spesialist, som sannsynligvis også vil avkrefte stoffskifteproblematikk. Skal du bruke resten av livet på symptomjakt og renne på dørene hos ex antall leger helt til de gir deg en eller annen diagnose du kan henge alle dine plager på?

Disse symptomene du nevner betyr sannsynligvis ikke én diagnose. Alle opplever absolutt alt du nevner fra tid til annet. Da jeg holdt på med eksamensstress i vår så kunne jeg checke av alle disse boksene. Det er normalfenomener, det handler om å være et komplekst individ hvor den biologiske likevekten av og til er i ubalanse. 

Vær glad for at blodprøvene dine er normale.

Anonymkode: fdca7...b6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med at alle skal henge masse uspesifikke symptomer på lavt stoffskifte? Jeg skjønner det ikke når enkle blodprøver kan bekrefte eller avkrefte dette raskt. Ok, la oss si at du velger å gå til en spesialist, som sannsynligvis også vil avkrefte stoffskifteproblematikk. Skal du bruke resten av livet på symptomjakt og renne på dørene hos ex antall leger helt til de gir deg en eller annen diagnose du kan henge alle dine plager på?

Disse symptomene du nevner betyr sannsynligvis ikke én diagnose. Alle opplever absolutt alt du nevner fra tid til annet. Da jeg holdt på med eksamensstress i vår så kunne jeg checke av alle disse boksene. Det er normalfenomener, det handler om å være et komplekst individ hvor den biologiske likevekten av og til er i ubalanse. 

Vær glad for at blodprøvene dine er normale.

Anonymkode: fdca7...b6d

Det er bare det at enkle blodprøver hos fastlegen IKKE nødvendigvis avkrefter om man har ls. Dumt å komme med kommentarer man kan lite om. 

Nå har vel heller ikke TS vært hos noen som kan ls godt? Er jo ikke akkurat rart at man ønsker å finne ut hva som feiler en når man sliter i hverdagen. 

Anonymkode: ca3f9...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en artikkel om en svensk (muligens dansk) mann som hadde en kone som hadde alle symptomer på veldig lavt stoffskifte, blodprøvene var derimot normale. Etter flere år på jakt etter en diagnose fikk mannen seg tilfeldigvis jobb i USA. De flyttet og konen gikk til en amerikansk lege som ville teste stoffskiftet hennes. Det viste seg damen hadde ekstremt lavt stoffskifte. Prøvene de tok der var mye mer avanserte enn i Skandinavia i tillegg til at de tok symptomene med i betraktning (noe som de også gjorde i Norge før de begynte å se seg blind på blodprøveresultater).

Anonymkode: aec3b...888

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med at alle skal henge masse uspesifikke symptomer på lavt stoffskifte? Jeg skjønner det ikke når enkle blodprøver kan bekrefte eller avkrefte dette raskt. Ok, la oss si at du velger å gå til en spesialist, som sannsynligvis også vil avkrefte stoffskifteproblematikk. Skal du bruke resten av livet på symptomjakt og renne på dørene hos ex antall leger helt til de gir deg en eller annen diagnose du kan henge alle dine plager på?

Disse symptomene du nevner betyr sannsynligvis ikke én diagnose. Alle opplever absolutt alt du nevner fra tid til annet. Da jeg holdt på med eksamensstress i vår så kunne jeg checke av alle disse boksene. Det er normalfenomener, det handler om å være et komplekst individ hvor den biologiske likevekten av og til er i ubalanse. 

Vær glad for at blodprøvene dine er normale.

Anonymkode: fdca7...b6d

Alle symptomene jeg skrev opp sliter jeg med HVER ENESTE DAG, som jeg har merket er blitt værre og værre de siste månedene.

Jeg hadde for høyt stoffskifte for to år siden som legen ikke gadd å bry seg om. 

Endret av Ostmajones
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om en svensk (muligens dansk) mann som hadde en kone som hadde alle symptomer på veldig lavt stoffskifte, blodprøvene var derimot normale. Etter flere år på jakt etter en diagnose fikk mannen seg tilfeldigvis jobb i USA. De flyttet og konen gikk til en amerikansk lege som ville teste stoffskiftet hennes. Det viste seg damen hadde ekstremt lavt stoffskifte. Prøvene de tok der var mye mer avanserte enn i Skandinavia i tillegg til at de tok symptomene med i betraktning (noe som de også gjorde i Norge før de begynte å se seg blind på blodprøveresultater).

Anonymkode: aec3b...888

Det er fordi helsevesenet i USA er i lommen på legemiddelindustrien, og de overdiagnoserer for å medisinere. I USA får man antibiotika for forkjølelser som skyldes virus. 

Det er ingen magiske tester som gir andre svar enn hos fastlegen dersom TSH, FT4 og FT3 er normal. Men det er større sannsynlighet for at en privat spesialist vil gi en diagnose på grunnlag av symptomer og dermed sette pasienten på en medisin han eller hun må bruke livet ut.

Når det er sagt, så syns jeg godt du, TS kan ta nye prøver om noen måneder for å se om verdiene dine har endret seg. 

Anonymkode: 6e431...2e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du så har LS så forsvinner ikke elendigheten med en magisk pille. Kansje for noen. Stoffskiftet skal jo bli normalt - og ikke lavt. For mange, meg inkludert kommer sympt. Like fort som de forsvinner, stoffskiftet har variert innen svært unormale verdier og jeg har tidvis vert sengebunden- selv på medisin. Både syntetisk og naturlig. 

Så om du om har dette, så er det ikke sikkert du blir serlig mye bedre med thyroxin. 

Noen har LS som ikke vises på prøver, dels fordi tsh grensen er lavere i andre land+sympt diagnostisering. Er prøvene dine normal så ville jeg slått meg til ro med det, og målt igjen senere. Ikke kjekt å gå på fast livslang medisinering som stadig må justeres/ byttes/ ikke virker tilstrekkelig. 

 

Anonymkode: e97a0...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du så har LS så forsvinner ikke elendigheten med en magisk pille. Kansje for noen. Stoffskiftet skal jo bli normalt - og ikke lavt. For mange, meg inkludert kommer sympt. Like fort som de forsvinner, stoffskiftet har variert innen svært unormale verdier og jeg har tidvis vert sengebunden- selv på medisin. Både syntetisk og naturlig. 

Så om du om har dette, så er det ikke sikkert du blir serlig mye bedre med thyroxin. 

Noen har LS som ikke vises på prøver, dels fordi tsh grensen er lavere i andre land+sympt diagnostisering. Er prøvene dine normal så ville jeg slått meg til ro med det, og målt igjen senere. Ikke kjekt å gå på fast livslang medisinering som stadig må justeres/ byttes/ ikke virker tilstrekkelig. 

 

Anonymkode: e97a0...d5f

Heller ta den sjansen enn å sove 10-16 timer hver eneste dag, være sinnsykt trøtt og slapp hele tiden, ikke klare å huske noe som helst, blir konstant minnet på av andre med hukommelsen min, ha konstant forstoppelse, være forkjølet hele tiden, ikke klare å endre vekta som har gått opp osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symtomene du beskriver kan jo i verste fall indikere mer alvorlig sykdom også. Har du blitt sjekket for diabetes? Målt blodtrykk?

Ville også bedt om en Hiv-test og ta en blodprøve som sjekker for kreft (en del krefttyper vil kunne gi utslag på blodprøver).

Anonymkode: d5294...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noen gode svar til deg TS, men du skal vite at du ikke er alene med denne problematikken. Jeg har også symptomer på lavt stoffskifte (og hadde vi vært feks lenger sør, type Tyskland hadde det vært en klar tilfelle av LS). Men likevel, du har sjekket deg for vitaminmangel, jernmangel? Jeg er enda like dårlig selv etter B12 injeksjoner og jern intravenøst. D-viten min ser fin ut. 

Uansett, jeg håper du finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ostmajones
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Symtomene du beskriver kan jo i verste fall indikere mer alvorlig sykdom også. Har du blitt sjekket for diabetes? Målt blodtrykk?

Ville også bedt om en Hiv-test og ta en blodprøve som sjekker for kreft (en del krefttyper vil kunne gi utslag på blodprøver).

Anonymkode: d5294...eb6

Har faktisk vært inne på tanken om diabetes, men neste runde hos legen kan jeg ta alle disse testene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Ikke at jeg har noen gode svar til deg TS, men du skal vite at du ikke er alene med denne problematikken. Jeg har også symptomer på lavt stoffskifte (og hadde vi vært feks lenger sør, type Tyskland hadde det vært en klar tilfelle av LS). Men likevel, du har sjekket deg for vitaminmangel, jernmangel? Jeg er enda like dårlig selv etter B12 injeksjoner og jern intravenøst. D-viten min ser fin ut. 

Uansett, jeg håper du finner ut av det. 

Spiser veldig sunt og tar tilskudd, alle de prøvene var helt fine. Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tisse-på-natten greia...sjekk østrogennivå? Har hatt mye av de samme symptomene. Stabiliserte seg mer da jeg gikk ned i stillingsprosent på jobb, så var nok stress førstog fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ostmajones
Akkurat nå, anonymLala skrev:

Den tisse-på-natten greia...sjekk østrogennivå? Har hatt mye av de samme symptomene. Stabiliserte seg mer da jeg gikk ned i stillingsprosent på jobb, så var nok stress førstog fremst.

Takk det skal jeg:) men jeg stresset ikke noe særlig, spesielt ikke siden jeg har nesten vært kraftig syk/forkjølet i ett siden slutten av mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du så har LS så forsvinner ikke elendigheten med en magisk pille. Kansje for noen. Stoffskiftet skal jo bli normalt - og ikke lavt. For mange, meg inkludert kommer sympt. Like fort som de forsvinner, stoffskiftet har variert innen svært unormale verdier og jeg har tidvis vert sengebunden- selv på medisin. Både syntetisk og naturlig. 

Så om du om har dette, så er det ikke sikkert du blir serlig mye bedre med thyroxin. 

Noen har LS som ikke vises på prøver, dels fordi tsh grensen er lavere i andre land+sympt diagnostisering. Er prøvene dine normal så ville jeg slått meg til ro med det, og målt igjen senere. Ikke kjekt å gå på fast livslang medisinering som stadig må justeres/ byttes/ ikke virker tilstrekkelig. 

 

Anonymkode: e97a0...d5f

Da har du nok ikke fått riktige doser/kombo eller så kan det være andre årsaker i tillegg til ls. Det finnes også andre medisiner enn de du har prøvd. I tillegg spiller kosthold en vanvittig stor rolle på ls. Og nei, det er ikke nødvendigvis man behøver å gå på medisin resten av livet. 

"Noen har LS som ikke vises på prøver, dels fordi tsh grensen er lavere i andre land+sympt diagnostisering."  Det stemmer nødvendigvis ikke. Det er mye mer komplisert enn det i mange tilfeller. 

Anonymkode: ca3f9...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ostmajones skrev:

Jeg er vant til å ha en lege som ikke gidder å gjøre noe annet enn det jeg ber om.  Har jeg ikke en spesifikk sykdom eller blodprøve jeg vil ta, gjør han ingenting. Han er ikke vant til å være fastlege, han har vært kirurg hele tiden så er vell derfor.

Og jeg sover på dagen OG natten. Jeg er konstant sliten og trøtt, men jeg sliter å sovne inn uansett hvor lite eller mye jeg sover. Jeg har til og med gått på innsovningstabeletter pga dette.

Det er kun den siste uka jeg har drukket mye vann, eller mye og mye, det er vell nå jeg drikker NOK, fordi jeg ville se om huden min ble mindre tørr og om tørsten min forsvinner, noe den ikke gjør. Ellers har jeg drukket for lite, fremdeles tisser jeg ofte og må tisse så snart jeg har sovet noe som helst.

Du sliter sånn med søvn så har jeg mine tanker om hva du drikker. Har ei venninne som kun kan drikke vann fra kl 15 og utover. Saft, brus, kaffe, te, alt inneholder sukker, koffein og selv det minste spor av en av de holder henne mer våken. Det finnes medisin for bedre søvn og for innsovning. Når du sover bedre vil hjernen fungere bedre. Hvis du tar deg en treningstur, gåtur eller løper litt hver morgen får kroppen mer oksygen og hjernen vil fungere bedre. Alt dette samt en skål med havregrøt hver morgen kan ordne opp i dine mageproblemer også. 

Anonymkode: 7d5fd...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker også som om du har lite immunforsvar, rett og slett derfor du ikke blir ordentlig frisk. Svette er normalt fra tid til annen spesielt enkelte steder i Norge denne sommeren. 

Om du trener aktivt, holder deg til vann og spiser nok så trenger er det rart om du har vektøkning. Vektøkning er også normalt ved lite søvn.

Anonymkode: 7d5fd...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...