Gå til innhold

Lavt stoffskifte


Gjest Ostmajones

Anbefalte innlegg

Gjest Ostmajones

Så, jeg har en stund nå slitt med alle symptomene lavt stoffskifte gir. I dag fikk jeg tilbake prøvesvarene og de var negativ. Jeg er skikkelig lei meg og skjønner ikke hvordan den kan være negativ, jeg håpet virkelig den var positiv så jeg kunne fått behandling... Skal inn til legen igjen om 2-3 uker.

Søvnproblemer, sliter med å sovne inn, vokner mange ganger på natten, ofte hver eneste time og oftere enn det. Sover på ettermiddagen i tillegg til natten.

Konstant trøtt og sliten.

Konsentrasjonsproblemer.

Deprimert.

Tørr hud.

Tørst hele tiden.

Må mye tisse, spesielt etter jeg har sovet, og uansett hvor kort jeg sover.

Munntørrhet.

Store hukommelsesproblemer, jeg husker virkelig INGENTING.

Bølger på tungen.

Vektøktning.

Forstoppelse hver eneste dag.

Svimmelhet.

Svetter mye, lite kald.

Blir jeg smittet av influensa blir jeg kjempesyk og det tar mange uker før jeg blir frisk, er syk nå 5 uker på rad og ser ingen bedring.

1 Hoven klump i halsen.

Ofte tåkesyn etter å ha stått opp som varer lenge.

Kroppsdeler sovner og prikker ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ostmajones

Jeg skriver foresten med mobil, derfor er all skrift veldig forskjellig, det funker ikke å bytte størrelse eller noe så beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme dritet og vi var sikre på at det var stoffskifte, men viste seg å være alvorlig mangel på D-vitamin.

Anonymkode: 0fe75...5f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme dritet og vi var sikre på at det var stoffskifte, men viste seg å være alvorlig mangel på D-vitamin.

Anonymkode: 0fe75...5f2

Jeg har tatt vitaminprøver og de er helt normal de også😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ostmajones skrev:

Jeg har tatt vitaminprøver og de er helt normal de også😢

Du aksepterer normale vitamin-prøver men ikke normale stoffskifte-prøver?

Anonymkode: 0fe75...5f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du aksepterer normale vitamin-prøver men ikke normale stoffskifte-prøver?

Anonymkode: 0fe75...5f2

Nå har jeg en stund trodd jeg har hatt lavt stoffskifte pga alle symptomene mine, så ja åpenbart? Jeg spiser veldig sunt og tar tilskudd av vitaminer, mineraler og omega3 hver dag så jeg forventet ikke noe annet på vitaminprøvene.

 

edit: I tillegg har både min mor og bestemor slitt med det. Min mor hadde høyt stoffskifte og var så ille at hun ville dø av det etter 1-2år om hun ikke behandlet det.

Endret av Ostmajones
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig igjen :( min anti-TPO er på 1200, t3 og t4 aner jeg ikke. Legen ba meg komme tilbake etter 1 år. Tar meg ikke seriøst, så jeg har byttet fastlege nå. Orker ikke å gå slik lenger. Hanglet i 2 år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier prøvesvarene?

Det endel fastleger kaller normalt er ikke alltid det.

Jeg hadde riktignok svingende verdier, men fikk diagnose ved ultralyd av skjoldbruskkjertelen. Gikk 3 år uten å bli tatt på alvor.

Ikke håp på lavt stoffskifte forøvrig, det er ikke sånn at man blir frisk bare av å ta Levaxin. Noen gjør det, mange ikke.

For meg medfører sykdommen mange begrensninger som er vesentlige i livet. 

Anonymkode: cbb38...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
1 minutt siden, Absurdah skrev:

Kjenner meg veldig igjen :( min anti-TPO er på 1200, t3 og t4 aner jeg ikke. Legen ba meg komme tilbake etter 1 år. Tar meg ikke seriøst, så jeg har byttet fastlege nå. Orker ikke å gå slik lenger. Hanglet i 2 år :(

Vet hvordan det er.... Jeg trodde det var normalt at leger ikke brydde seg og du selv måtte google alt på forhånd selv, å om prøver var negative så var det ikke noe annet å gjøre. Men har akkurat fått ny lege å han vil virkelig finne ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva sier prøvesvarene?

Det endel fastleger kaller normalt er ikke alltid det.

Jeg hadde riktignok svingende verdier, men fikk diagnose ved ultralyd av skjoldbruskkjertelen. Gikk 3 år uten å bli tatt på alvor.

Ikke håp på lavt stoffskifte forøvrig, det er ikke sånn at man blir frisk bare av å ta Levaxin. Noen gjør det, mange ikke.

For meg medfører sykdommen mange begrensninger som er vesentlige i livet. 

Anonymkode: cbb38...8c1

Hun i telefonen sa bare 3.1, etter å ha googlet er det mellom 0 og 3.6 som er normalt(?). Skjønner egentlig ingenting. Jeg ble for 2 år siden også målt ‘litt for høyt stoffskifte’ sa min gamle lege, men han ville ikke gjøre noe med det. Jeg hadde på den tiden hvilepuls på 110, å jeg røyker ikke eller noe som helst. Så det ble ikke gjort noe med. Men nå i dag sliter jeg myyye mer enn for 2 år siden så vil bare ha behandling.  Er så slitsomt å være for trøtt og sliten til alt og ikke huske noen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ostmajones skrev:

Nå har jeg en stund trodd jeg har hatt lavt stoffskifte pga alle symptomene mine, så ja åpenbart? Jeg spiser veldig sunt og tar tilskudd av vitaminer, mineraler og omega3 hver dag så jeg forventet ikke noe annet på vitaminprøvene.

 

edit: I tillegg har både min mor og bestemor slitt med det. Min mor hadde høyt stoffskifte og var så ille at hun ville dø av det etter 1-2år om hun ikke behandlet det.

Det kan ligge latent. Flere leger mener man bør behandle ved symptomer, og andre holder seg til resultater. Har du tatt fult blodbilde eller bare noe?

Anonymkode: 0fe75...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tsh var bare 4,1 da jeg fikk behandling. Det er normalt å ha verdi helt opp til 4, så jeg var bare 0,1 over. Ta nye prøver igjen om en stund så ser du 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ligge latent. Flere leger mener man bør behandle ved symptomer, og andre holder seg til resultater. Har du tatt fult blodbilde eller bare noe?

Anonymkode: 0fe75...5f2

Vet ikle hva fult blodbilde er, men testet meg for vitaminmangel, lavt stoffskifte og hemokeratose. Som jeg kan huske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ostmajones
Akkurat nå, Prøver18 skrev:

Min tsh var bare 4,1 da jeg fikk behandling. Det er normalt å ha verdi helt opp til 4, så jeg var bare 0,1 over. Ta nye prøver igjen om en stund så ser du 😊 

Jaa må nok ta nye prøver nå når jeg skal til legen igjen. Min mor mente også at jeg kanskje måtte innom å ta prøver en gang i uka fordi det varierer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var alle verdiene normale? Til meg oppdaget de tilfeldigvis at jeg hadde subklinisk hypotyreose, og forventer at TSH-nivået vil stige ila. de neste årene. Fikk derfor Levaxin med en gang. Det hjalp litt på min allmenntilstand. Har du fått utskrift av resultatene og sett på dem selv? 

Anonymkode: 9aa6b...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var alle verdiene normale? Til meg oppdaget de tilfeldigvis at jeg hadde subklinisk hypotyreose, og forventer at TSH-nivået vil stige ila. de neste årene. Fikk derfor Levaxin med en gang. Det hjalp litt på min allmenntilstand. Har du fått utskrift av resultatene og sett på dem selv? 

Anonymkode: 9aa6b...3d4

Jeg vet ikke noe mer enn at alle prøver var normale og at stoffskifte var 3.1. Ringte bare i dag å fikk høre. Tok alle prøvene på fredags ettermiddag, så synes det er rart at alle svar er kommet inn, når prøvene ble sendt videre. 

Skal til legen igjen om litt over 2 uker og da skal vi snakke om prøveresultat og hva vi gjør videre. Men visste ikke at jeg kan be om utskrift på alt, det skal jeg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Ostmajones skrev:

Jaa må nok ta nye prøver nå når jeg skal til legen igjen. Min mor mente også at jeg kanskje måtte innom å ta prøver en gang i uka fordi det varierer?

Det tar nok flere år før du tilter over. 

Anonymkode: 0fe75...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dere som hanger dere helt opp i at det MÅ være stoffskiftet av alle ting, når prøvene er dønn normale. I stedet for å være åpen for at lege kan få gjøre jobben sin;

Dette kan du i alle fall bidra med for å hjelpe deg selv:

Slutt å sov på dagen når du sover dårlig om natten. Det er helt bak mål og en oppskrift på dårlig nattesøvn. 

Klart du må tisse når du drikker hele tiden pga tørste.

 

Anonymkode: cb44b...25c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostmajones
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dere som hanger dere helt opp i at det MÅ være stoffskiftet av alle ting, når prøvene er dønn normale. I stedet for å være åpen for at lege kan få gjøre jobben sin;

Dette kan du i alle fall bidra med for å hjelpe deg selv:

Slutt å sov på dagen når du sover dårlig om natten. Det er helt bak mål og en oppskrift på dårlig nattesøvn. 

Klart du må tisse når du drikker hele tiden pga tørste.

 

Anonymkode: cb44b...25c

Jeg er vant til å ha en lege som ikke gidder å gjøre noe annet enn det jeg ber om.  Har jeg ikke en spesifikk sykdom eller blodprøve jeg vil ta, gjør han ingenting. Han er ikke vant til å være fastlege, han har vært kirurg hele tiden så er vell derfor.

Og jeg sover på dagen OG natten. Jeg er konstant sliten og trøtt, men jeg sliter å sovne inn uansett hvor lite eller mye jeg sover. Jeg har til og med gått på innsovningstabeletter pga dette.

Det er kun den siste uka jeg har drukket mye vann, eller mye og mye, det er vell nå jeg drikker NOK, fordi jeg ville se om huden min ble mindre tørr og om tørsten min forsvinner, noe den ikke gjør. Ellers har jeg drukket for lite, fremdeles tisser jeg ofte og må tisse så snart jeg har sovet noe som helst.

Endret av Ostmajones
Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dere som hanger dere helt opp i at det MÅ være stoffskiftet av alle ting, når prøvene er dønn normale. I stedet for å være åpen for at lege kan få gjøre jobben sin;

Dette kan du i alle fall bidra med for å hjelpe deg selv:

Slutt å sov på dagen når du sover dårlig om natten. Det er helt bak mål og en oppskrift på dårlig nattesøvn. 

Klart du må tisse når du drikker hele tiden pga tørste.

 

Anonymkode: cb44b...25c

Det er slik at de færreste leger i Norge kan stoffskifte god og har ikke kunnskapen om å lese prøvesvarene riktig, ei heller tar de alle de nødvendige prøvene. Dette er et stort problem i Norge og andre land. Mange går med ubehandlet ls, før det virkelig slår til.

TS gå til privat lege med kunnskap om stoffskifte. 

Anonymkode: ca3f9...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...