Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


Thyra

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja- det er greit. Da ville jeg ha kjøpt gaven fra Nille eller Europris for å takke dere for et utrolig flott fest.  

Anonymkode: baf8f...3ff

Å kjøpe gave fra Nille eller Europris for å demonstrere mot at man ikke fikk alkohol i bryllupet, synes jeg høres barnslig ut. Når det er sagt, er det da mye fint å få kjøpt på Europris og Nike! Gaven trenger da ikke å være så dyr og eksklusiv. Så lenge tanken er god, og man kjøper noe brudeparet kan få bruk for, hadde jeg satt pris på både håndklær, konfekt eller kubbelys, for å nevne noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.8.2018 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg sett en del tråder i de siste året om dette fra henne.

Anonymkode: cdaf9...e4e

En del tråder om dette emnet skrevet av Thyra?!? Dette er den første tråden jeg skriver om dette emnet. Ikke er jeg så ofte på bryllupsforumet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i et bryllup, og jeg var ikke klar over at alkohol ser ut til å være så viktig for gjestene. Det var ihvertfall ikke noe jeg tenkte noe over da jeg var gjest.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som står en nær, så kommer man vel i bryllupet (om man har anledning) selv om ikke alt ved selskapet er slik man selv ville ha valgt det?!? 

Å dra i bryllup gjør man for å feire noens store dag, ikke for at man selv skal ha den perfekte festen. 

Kan på en måte skjønne at de som blir invitert til mer perifere bekjente eller slektninger langt unna kanskje nedprioriterer selskap som ikke er helt i deres smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit uten alkohol i bryllup. Det er tross alt dere som brudepar som bestemmer. Jeg har vært i to bryllup uten alkohol, et norskt bryllup og et med utenlandsk par. 

Det utenlandske paret opplyste i invitasjonen at det ikke ble alkoholservering, men de hadde såpass mye dans og morro at jeg er sikker på 99% storkoste seg. Vi dro derfra rundt klokken 02.30!!! Så gøy var det selv uten alkohol. 

I det norske bryllupet var det ikke opplyst om mangel på alkohol. Vi hadde bestilt taxi og hotell (3000kr for natten). Mange var svært skuffet og egentlig irriterte fordi vi hadde booket oss på samme dyre hotell i mangel på annet. Da kunne vi heller kjørt selv de 45 min hjem. Maaaaaaasse taler som gikk ut på det samme, gørrkjedelig toastmaster. Festen var over 23 omtrent. 

Opplys gjestene!!! :) 

Anonymkode: 90234...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt noe over om det ble servert alkohol eller ikke. For meg er ikke alkohol av særlig stor betydning, så jeg hadde kost meg fint i et bryllup uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.8.2018 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Og her ser man nordmenns alkoholvaner og drikkepress. Noe så patetisk. I ett av svarene skriver bruden at hun er utrygg når andre drikker (tyder på at hun har hatt opplevelser i barndommen knyttet til berusede voksne) og at hun ønsker å ta hensyn til barn. Hva skriver folk? At "det går jo an å drikke litt" og at barn ikke har vondt av å se fulle voksne hvis det er LYSTBETONT? Det er med andre ord viktigere for folk å få fylla si enn at bruden føler seg trygg på HENNES dag! Og det at barn har godt av å se voksne fulle går imot all forskning. Man kan aldri garantere at alle holder seg til to-tre enheter, og det er uansvarlig å ha barn på fyllefest.

Hvis dere ikke klarer å prate med folk og ha det trivelig uten alkohol, har dere et alkoholproblem. 

Det minner meg faktisk om 30-årslaget til min samboer for noen år siden. To måneder før festen holdt han på å drikke seg ihjel. Han var skapdranker og ingen visste noen ting, helt til han prøvde å henge seg i alkoholrus. Hele familien visste det, og jeg forventet forståelse for at feiringen blir alkoholfri. Likevel meldte flere nære familiemedlemmer avbud fordi det ikke skulle være alkohol. Det var altså viktigere for dem å få drukket seg full enn å ta hensyn til bursdagsbarnet. Det var faktisk et hardt slag i magen. 

Selv er jeg avholds og har alltid vært det. Har ikke hatt noen negative opplevelser med fyll i barndommen, er bare slik jeg er. Jeg dikterer aldri andre hvorvidt de skal drikke eller ikke, men opplever samtidig stort drikkepress. "er du ikke blitt voksen enda?", "festbrems" og så videre. Og hvem som ender opp med å synge karaoke, danse og holde taler som toastmaster? Jo, det er alkoholfrie meg det. Så man kan ha det gøy uten alkohol involvert. Bare man lærer seg til det. 

Anonymkode: 73a48...9c5

Enkelte folk bør bare skamme seg, de har null respekt for andre folk rundt seg. Har selv vært i 2 alkoholfrie bryllup som var veldig fine. Storkoste meg. Er glad i et glass vin til maten, men jeg klarer meg også helt fint uten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt å se hvor viktig alkohol er for folk 😂😂 Bryllup eller julebord uten alkohol på bordet så er det ramaskrik! 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt sykt å se hvor viktig alkohol er for folk 😂😂 Bryllup eller julebord uten alkohol på bordet så er det ramaskrik! 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

Det er et helt vanlig tilbehør til festmat i en festlig anledning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det om å få god vin til god mat, det blir veldig trist uten. Da kan bryllupet like gjerne være kaffeslabras på en søndag kl to. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde alkoholfritt bryllup av hensyn til familien sin. Hun er oppvokst i en svært kristen familie og følte vel ikke det var riktig å servere alkohol selv om hun gjerne drikker selv. 

Det var faktisk fint å kunne kjøre hjem og føle seg fin i formen dagen derpå til en forandring! Og det kommer fra en som sikkert drikker over gjennomsnittet (og nyter et par glass rødvin på en onsdag as we speak)! De hadde alkoholfritt øl og avsluttet kvelden med god, gammaldags basar. Kjempehyggelig! 

Såvidt jeg husker var dette aldri opplyst om i innbydelsen, men føltes heller som en selvfølge med tanke på hennes familie. En fin ting kan kanskje være å skrive "serveres med alkoholfitt øl, brus og saft" for eksempel, om man sender ut menyen med innbydelsen. Da tar vel folk budskapet? Kanskje kan man gjøre litt ekstra innsats med drikken som blir servert. Skaffe litt finere alkoholfritt øl enn det man får kjøpt på Joker, lage alkoholfrie drinker, servere fin litt dyrere saft osv. 

Og sørge for god underholdning. Denne kommer gjerne gratis når det er alkohol involvert....

 

 

Anonymkode: 084e6...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt sykt å se hvor viktig alkohol er for folk 😂😂 Bryllup eller julebord uten alkohol på bordet så er det ramaskrik! 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

Det er fordi det er egentlig så utrolig vanskelig å sitte og snakke med de mest kjedelig edru folk gjennom en 6 timer middag fullt av pinlige taler at det burde nesten være påbudt å ha alkohol på bryllup!

Anonymkode: baf8f...3ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt å se hvor viktig alkohol er for folk 😂😂 Bryllup eller julebord uten alkohol på bordet så er det ramaskrik! 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

Helt greit for meg at du ikke drikker og er ukomfortabel med alkohol, men ikke kom med sånne ting bare fordi folk gjerne vil ha alkohol i bryllup osv, det letter på stemningen og gjør det ofte lettere for folk å snakke med folk de ikke kjenner. 

Anonymkode: e9144...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit for meg at du ikke drikker og er ukomfortabel med alkohol, men ikke kom med sånne ting bare fordi folk gjerne vil ha alkohol i bryllup osv, det letter på stemningen og gjør det ofte lettere for folk å snakke med folk de ikke kjenner. 

Anonymkode: e9144...ee6

Jeg drikker mer enn gjerne alkohol jeg :) lite som slår en god rødvin til deilig mat, eller 1-7 øl til en fotballkamp. 

Men jeg gjennom mine 27 år her på jorden klarer jeg både å kose meg, snakke med andre og danse uten alkohol :)

 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit for meg at du ikke drikker og er ukomfortabel med alkohol, men ikke kom med sånne ting bare fordi folk gjerne vil ha alkohol i bryllup osv, det letter på stemningen og gjør det ofte lettere for folk å snakke med folk de ikke kjenner. 

Anonymkode: e9144...ee6

Men har du tenkt på at noen blir veldig redde og ukomfortable rundt fulle? Jeg gjør det selv. Og jeg vil ikke være redd i mitt eget bryllup 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. 

For det første: Det MÅ opplyses om det i invitasjonen. Da unngår man at folk bestiller hotellrom, taxi og andre løsninger fordi de tror de ikke kan kjøre hjem. 

For det andre: Det bør serveres gode alkoholfrie drikker til måltidene. Jeg var i et alkoholfritt bryllup for noen år siden, og der var det brus (CocaCola i ymse varianter, og andre brusvarianter) å velge mellom. Herremin, jeg drikker da ikke brus til et bedre måltid? De serverte et herlig måltid med elgkjøtt. Tenk dere elg med cocacola. 😖

(Beklager mulig dobbelpost. Da jeg skulle svare, hang denne teksten igjen fra tidligere)

Anonymkode: cc33e...f51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slik jeg leser denne tråden, er det mange som trenger å lære seg sosial oppførsel uten alkohol. Alle burde i grunn giftet seg alkoholfritt, for å være sikre på at de som kom virkelig ønsket å være der. Til dere som heller ville sett maling tørke enn å gå i et alkoholfritt bryllup: Hold dere hjemme! Slike dårlige venner ville i alle fall ikke jeg hatt i mitt bryllup. 

Jeg er enig i at man burde si fra på forhånd hvis bryllupet er alkoholfritt, men tenker at gode venner og gode folk bidrar til å lage god stemning enten de har drukket eller ei. 

Anonymkode: 6d031...abd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ville være litt stusslig med bryllup uten alkohol, det må jeg innrømme. Men det har jo noe med forventninger å gjøre, om jeg hadde visst at brudeparet var avholds eller jeg vanket i miljøer der alkohol ikke var vanlig, ville jeg jo ikke blitt så skuffet, selv om jeg nok hadde forventet litt vin da og. Dette gjelder jo spesielt om de har bryllup med full middag, er det formiddagsbryllup med bare en liten mottakelse etterpå er det (kanskje) mer ok å ikke servere alkohol.

Enig med de som sier det er greit å gi beskjed på forhånd, så folk ikke ordner seg sjåfører og overnatting for å kunne ta et glass vin.

 

Vi hadde vin og åpen bar i vårt bryllup, og ingen ble nevneverdig fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kanskje 20 bryllup hvorav to var alkoholfrie. Jeg synes alkoholfritt var en kjedelig greie, men dette kan sikkert oppfattes individuelt. Det er vel noen kulturforskjeller rundt om i landet. Alkoholfritt på indre østland, trøndelag og nardafor anses som en fornærmelse, mens det er kanskje mer vanlig langs deler av kysten hvor kristendommen stadig har bedre tak. I min omgangskrets (og del av landet) er alkoholfritt bryllup IKKE innafor, men skjønner at svaret kan være noe annet i andre kretser og strøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å være i selskap o.l som er alkoholfritt. Sant skal sies at jeg hadde foretrukket alkohol i et bryllup, men det er ikke noe jeg forlanger :) 

Det jeg derimot forlanger er relevant informasjon på invitasjon, slik at jeg ikke trenger å organisere hotell etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...