Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


Thyra

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ganske sært å ikke unne gjester et glass vin eller to til maten i et bryllup.

Fordi om man er avholds trenger man ikke tre dette nedover ørene på andre.

Det er tross alt vanlig med alkohol i et bryllup. Betyr ikke at det må flyte fritt. 

Om dere ikke vil eller har råd, så må dere opplyse om at det blir alkoholfritt.

Jeg personlig ville tenkt at det blir et kjedelig bryllup. Har vært i alkoholfritt bryllup en gang, og det var pinlig kjedelig. Ble ikke gøy før gjestene samlet seg til nachspill etter at brudeparet var dratt, og da kunne slå seg litt løs.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er flott! I et slikt bryllup hadde jeg kommet til å blitt lengre enn til brudevalsen. Som regel er det noen som ødelegger med overkonsum og lager rølpefest av noe som kunne blitt hyggelig.

Anonymkode: 7de7b...99b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er flott! I et slikt bryllup hadde jeg kommet til å blitt lengre enn til brudevalsen. Som regel er det noen som ødelegger med overkonsum og lager rølpefest av noe som kunne blitt hyggelig.

Anonymkode: 7de7b...99b

Rølpefest med noen glass til middagen? Da har det kanskje vært fri bar isåfall.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde syntes det var litt rart, bryr meg ikke om sprit, men er godt med et glass vin til maten da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit men da får jeg mer enn følelse av at jeg er i konfirmasjon.  Og det bør stå i invitasjonen slik at folk er forberedt på barnefest.

Endret av Peonjenta
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Thyra skrev:

Hvordan ville dere som gjester ha reagert om det ikke ble servert alkohol i det hele tatt i bryllupet? Er alkohol noe som forventes i et bryllup? Hva om brudeparet selv er avholds? Og dersom det er budsjettbryllup blir det jo mye billigere uten alkohol. 

Jeg har vært i 4 bryllup, og det har aldri blitt servert alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg vil ikke ha alkohol i mitt bryllup av flere grunner.

1. Jeg ønsker ikke drikke selv, ei heller se mine nærmeste beruset. Det føles utrygt 

2. Alkohol er veldig dyrt

3. Det finnes nok flere som har problemer med alkohol, eller som kanskje er tidligere alkoholikere som kan få tilbakefall av et glass vin.

4. Jeg ønsker å invitere barn, og da er det ikke forsvarlig med alkohol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange bryllup, kun to av dem alkoholfrie. De to bryllupene er det kjedeligste jeg har vært i. Det ene minnet mer om et familiebesøk med kake hos tante Turid enn bryllup, i det andre var det årets fineste sommerdag der folk ville ha en øl, og ble avspist med mozell. Stemningen var hyggelig avmålt men aldri god, det var ingen som danset, og å skåle i brus er ikke det samme. Er så lei folk som sier folk bare vil ha vin/øl for alkoholen sin del, uten å forstå  at det både komplimenterer maten og hører med til en fest. I de 27 bryllupene som har hatt alkohol er det kun ett av dem som har tendert mot rølp, og det har igrunnen med brudeparet og deres vennekrets å gjøre. Når det serveres mengder av sprit, du har invitert house/trance/rave miljøet på festen og alle har med lommelerke, så er det sånn det går. Ellers har folk faktisk ikke vært rølpete, men i godt humør, snakket med alle, danset og kost seg. I de alkoholfrie bryllupene bestod dansegulvet av brudevals etterfult av en dans med foreldre og forlovere, og thats it. Var sist i bryllup for to uker siden, godt med servering og ingen rølp eller fyll, fantastisk kveld. 

Folk må gjøre som de vil, men si fra om det ikke skal serveres alkohol. Og ikke forvent at stemningen går høyt, for mange vil (med rette syns jeg) føle seg snytt. Det blir som å servere pølse, men si at ketchup og sennep  er uaktuelt.

Anonymkode: a8dd7...bb7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg vil ikke ha alkohol i mitt bryllup av flere grunner.

1. Jeg ønsker ikke drikke selv, ei heller se mine nærmeste beruset. Det føles utrygt  Det er noen glass til maten; ikke flatfyll.

2. Alkohol er veldig dyrt Ja, den er helt grei. Kunne kanskje spart litt inn på dokurver etc om man skal ha sånt tull.

3. Det finnes nok flere som har problemer med alkohol, eller som kanskje er tidligere alkoholikere som kan få tilbakefall av et glass vin. De møter dette dilemmaet overalt i samfunnet og må uansett leve med det.

4. Jeg ønsker å invitere barn, og da er det ikke forsvarlig med alkohol Det er, igjen, snakk om drikke til maten. Er det ikke forsvarlig bare fordet det er barn der? Aldri sett problemer med det. Hysteri.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg vil ikke ha alkohol i mitt bryllup av flere grunner.

1. Jeg ønsker ikke drikke selv, ei heller se mine nærmeste beruset. Det føles utrygt 

2. Alkohol er veldig dyrt

3. Det finnes nok flere som har problemer med alkohol, eller som kanskje er tidligere alkoholikere som kan få tilbakefall av et glass vin.

4. Jeg ønsker å invitere barn, og da er det ikke forsvarlig med alkohol

Alkoholikere må lære seg til å være sosiale i tilstelninger hvor det serveres alkohol. Eller er det meningen de skal unngå det resten av livet?    Man kan fint drikke med barn til stede, man tar det bare mer med ro.   Uansett har ikke sjuåringen vondt av å se at onkel Kåre får seg en dram for mye så lenge det ikke er hver dag og så lenge det er lystbetont. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peonjenta skrev:

Det er helt greit men da får jeg mer enn følelse av at jeg er i konfirmasjon.  Og det bør stå i invitasjonen slik at folk er forberedt på barnefest.

Litt nedlatende av deg å kalle det barnefest. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Litt nedlatende av deg å kalle det barnefest. 

Du spør, vi svarer.

Anonymkode: cdaf9...e4e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du spør, vi svarer.

Anonymkode: cdaf9...e4e

Ville kanskje ikke kalt det barnefest, men de  alkoholfrie bryllupene jeg var i føltes som konfirmasjoner. Stemninga var dempet og de var ferdige tidlig. Jeg har aldri vært i nor «hæla i taket og grøftefylla»-bryllup, stort sett så skal det ikke mer enn et par glass vin til før stemningen løsner litt. 

Anonymkode: 1615c...f25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på. 

For det første: Det MÅ opplyses om det i invitasjonen. Da unngår man at folk bestiller hotellrom, taxi og andre løsninger fordi de tror de ikke kan kjøre hjem. 

For det andre: Det bør serveres gode alkoholfrie drikker til måltidene. Jeg var i et alkoholfritt bryllup for noen år siden, og der var det brus (CocaCola i ymse varianter, og andre brusvarianter) å velge mellom. Herremin, jeg drikker da ikke brus til et bedre måltid? De serverte et herlig måltid med elgkjøtt. Tenk dere elg med cocacola. 😖

Anonymkode: cc33e...f51

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 18.42, Thyra skrev:

Hvordan ville dere som gjester ha reagert om det ikke ble servert alkohol i det hele tatt i bryllupet? Er alkohol noe som forventes i et bryllup? Hva om brudeparet selv er avholds? Og dersom det er budsjettbryllup blir det jo mye billigere uten alkohol. 

Dette er jo opp til brudeparet å bestemme, men synes de bør ha antenner nok til og opplyse om dette i invitasjonen, folk vet folk vet hva de får. Da kan man droppe sjåfør og evnt overnattingsutgifter, kansje slippe å ta seg en dag ekstra fri, og ikke måtte hyre inn ungepass over natten.

For meg personlig er det grenser hvor lenge jeg hadde giddet å sitte utover kvelden med diverse kleine selvskapsleker, lysbildefremvisning og med Pepsi Max i glasset... 🤪

Endret av Perle
Leifer
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere alkoholfrie bryllup - og storkost meg :) 

Dog er det noen ting som er viktig å huske på for at det skal bli bra.

Gi beskjed! Jeg var rimelig skuffet den gangen jeg hadde brukt masse penger på taxi og hotellrom og ikke fant ut før jeg sto i lokalet at jeg fint kunne kjørt de knappe to timene hjem på natta...

HOLD TALENE KORTE! Taler er kjedelige nok når man har drukket to glass vin, de er nesten tortur når du er edru... Et alkoholfritt bryllup jeg var i så varte middagen nesten i 7 timer pga en helt enorm mengde lange taler. Da holdt jeg på å krepere! I tillegg kjente jeg ingen av dem jeg satt med og vi sleit med å holde samtalen i gang. Jeg har aldri før hatt så lyst på vin som jeg hadde da. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og her ser man nordmenns alkoholvaner og drikkepress. Noe så patetisk. I ett av svarene skriver bruden at hun er utrygg når andre drikker (tyder på at hun har hatt opplevelser i barndommen knyttet til berusede voksne) og at hun ønsker å ta hensyn til barn. Hva skriver folk? At "det går jo an å drikke litt" og at barn ikke har vondt av å se fulle voksne hvis det er LYSTBETONT? Det er med andre ord viktigere for folk å få fylla si enn at bruden føler seg trygg på HENNES dag! Og det at barn har godt av å se voksne fulle går imot all forskning. Man kan aldri garantere at alle holder seg til to-tre enheter, og det er uansvarlig å ha barn på fyllefest.

Hvis dere ikke klarer å prate med folk og ha det trivelig uten alkohol, har dere et alkoholproblem. 

Det minner meg faktisk om 30-årslaget til min samboer for noen år siden. To måneder før festen holdt han på å drikke seg ihjel. Han var skapdranker og ingen visste noen ting, helt til han prøvde å henge seg i alkoholrus. Hele familien visste det, og jeg forventet forståelse for at feiringen blir alkoholfri. Likevel meldte flere nære familiemedlemmer avbud fordi det ikke skulle være alkohol. Det var altså viktigere for dem å få drukket seg full enn å ta hensyn til bursdagsbarnet. Det var faktisk et hardt slag i magen. 

Selv er jeg avholds og har alltid vært det. Har ikke hatt noen negative opplevelser med fyll i barndommen, er bare slik jeg er. Jeg dikterer aldri andre hvorvidt de skal drikke eller ikke, men opplever samtidig stort drikkepress. "er du ikke blitt voksen enda?", "festbrems" og så videre. Og hvem som ender opp med å synge karaoke, danse og holde taler som toastmaster? Jo, det er alkoholfrie meg det. Så man kan ha det gøy uten alkohol involvert. Bare man lærer seg til det. 

Anonymkode: 73a48...9c5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sirah skrev:

Jeg har vært i flere alkoholfrie bryllup - og storkost meg :) 

Dog er det noen ting som er viktig å huske på for at det skal bli bra.

Gi beskjed! Jeg var rimelig skuffet den gangen jeg hadde brukt masse penger på taxi og hotellrom og ikke fant ut før jeg sto i lokalet at jeg fint kunne kjørt de knappe to timene hjem på natta...

HOLD TALENE KORTE! Taler er kjedelige nok når man har drukket to glass vin, de er nesten tortur når du er edru... Et alkoholfritt bryllup jeg var i så varte middagen nesten i 7 timer pga en helt enorm mengde lange taler. Da holdt jeg på å krepere! I tillegg kjente jeg ingen av dem jeg satt med og vi sleit med å holde samtalen i gang. Jeg har aldri før hatt så lyst på vin som jeg hadde da. 

 

Jeg synes lange taler er en uting uansett :)

Anonymkode: 73a48...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes lange taler er en uting uansett :)

Anonymkode: 73a48...9c5

Helt enig :) Men de er litt enklere å svelge etter noen glass vin :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Helt enig :) Men de er litt enklere å svelge etter noen glass vin :P

Har ikke Thyra hatt flere tråder om dette?

Anonymkode: cdaf9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...