Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


Thyra

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke Thyra hatt flere tråder om dette?

Anonymkode: cdaf9...e4e

Mye mulig, har lest noen tråder om emnet, men må innrømme at jeg ikke husker hvem som har skrevet dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Sirah skrev:

Mye mulig, har lest noen tråder om emnet, men må innrømme at jeg ikke husker hvem som har skrevet dem :) 

Jeg mener at jeg sett en del tråder i de siste året om dette fra henne.

Anonymkode: cdaf9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer dere i det minste alkoholfritt øl? 

Jeg hadde synes det er sært, litt vin til maten bør man unne gjestene. Selv om man er avholds bør man unne andre et glass vin. 

Anonymkode: a58b1...309

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serverer dere i det minste alkoholfritt øl? 

Jeg hadde synes det er sært, litt vin til maten bør man unne gjestene. Selv om man er avholds bør man unne andre et glass vin. 

Anonymkode: a58b1...309

Nå vet du ikke hvorfor man er avholds. Muligens grunnet traumatiske opplevelser tidligere. En brud bør kunne føle seg trygg på sin egen dag. 

Anonymkode: 73a48...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke Thyra hatt flere tråder om dette?

Anonymkode: cdaf9...e4e

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serverer dere i det minste alkoholfritt øl? 

Jeg hadde synes det er sært, litt vin til maten bør man unne gjestene. Selv om man er avholds bør man unne andre et glass vin. 

Anonymkode: a58b1...309

Og selv om man er vegetarianer, bør man unne gjestene kjøtt? Og selv om man har lyst på taco bør man unne gjestene steik? 

Det handler ikke om å unne gjestene, men om å ha det slik man ønsker i sitt bryllup. Og så lenge det man ønsker ikke påfører gjestene store ekstra kostnader eller mye ekstra jobb, så synes jeg man som gjest bør respektere brudeparets ønsker. 

Nå har ikke jeg planer om alkoholfritt bryllup. Har ikke bryllupsplaner i det hele tatt. Dette var bare en prinsipiell diskusjon. For å høre folks meninger. Ikke om dere foretrekker alkohol til maten og til fest. Ikke om dere ville ha servert det selv. Men hvordan dere reagerer dersom dere blir invitert til noen som ønsker det slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri verden om jeg ville dukket opp i  et alkoholfritt bryllup. Jeg og mange med meg synes bryllup er kleint, rett og slett jævlig, og setter pris på de to ynkelige glassene vin til middag. 

Som andre sier er det spesielt å ikke informere om dette på forhånd. Spesielt mtp reising og potensiell overnatting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Nei. 

Jo det tror det ,men det er greit det assa,

 

Skal du gifte deg?

Eller er dette litt sånn drømme tanke hvordan dere skal gjøre det om dere gifter dere?

Anonymkode: cdaf9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det tror det ,men det er greit det assa,

 

Skal du gifte deg?

Eller er dette litt sånn drømme tanke hvordan dere skal gjøre det om dere gifter dere?

Anonymkode: cdaf9...e4e

Da må jeg ha blitt senil, for noe slikt kan jeg ikke huske. 

Jeg har ikke bryllupsplaner, nei. Og drømmer heller om bryllup. Men syntes det var interessant å høre hva folk mente. 

Har sett en del bruder og brudepar her inne med store forventninger til gjestene for at de skal få det "perfekte" bryllup. Men det er jammen mange gjester som har store forventninger også. Blir sur om de ikke får alkohol. Blir sure om de ikke får "bra nok" mat. Gidder ikke å komme i bryllupet eller kjøpe gave om de ikke er fornøyd med menyen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Thyra skrev:

Og selv om man er vegetarianer, bør man unne gjestene kjøtt? Og selv om man har lyst på taco bør man unne gjestene steik? 

Det handler ikke om å unne gjestene, men om å ha det slik man ønsker i sitt bryllup. Og så lenge det man ønsker ikke påfører gjestene store ekstra kostnader eller mye ekstra jobb, så synes jeg man som gjest bør respektere brudeparets ønsker. 

Nå har ikke jeg planer om alkoholfritt bryllup. Har ikke bryllupsplaner i det hele tatt. Dette var bare en prinsipiell diskusjon. For å høre folks meninger. Ikke om dere foretrekker alkohol til maten og til fest. Ikke om dere ville ha servert det selv. Men hvordan dere reagerer dersom dere blir invitert til noen som ønsker det slik. 

For å snu på det, hvorfor må jeg gi gjestene en middag uten kjøtt når jeg ikke er vegetarianer? Er det gjestene som skal bestemme menyen?

Anonymkode: a8dd7...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu på det, hvorfor må jeg gi gjestene en middag uten kjøtt når jeg ikke er vegetarianer? Er det gjestene som skal bestemme menyen?

Anonymkode: a8dd7...bb7

I sitt eget bryllup serverer man selvsagt det man selv ønsker. Men har man omtanke for gjestene sine, så sørger man for at alle gjestene har noe de kan spise. Enten de er allergikere, vegetarianere, muslimer eller hva det skal være. Vegetarianere spiser ikke kjøtt (ja, jeg er klar over at de ikke faller døde om om de spiser det), men alle kan spise vegetarmat. Jeg har aldri møtt en person som kun spiser kjøtt., til alle måltider. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup uten alkohol er helt innafor synes jeg. Brudeparet må selv følge sine ønsker. Har vært i bryllup både med og uten alkohol (alkohol til maten, ikke full fest), syntes egentlig de var ganske like...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan dere ha alkoholfritt bryllupp! Og som de fleste andre har påpekt, informer om det på forhånd slik at gjester kan ta informerte valg. 🙂

Når det er sagt ble jeg faktisk overrasket over å se svarene i denne tråden. Makan til sutring og motstand mot å være et normalt medmenneske. Man må ikke drikke alkohol for å konversere, da tyder det faktisk på at dere nettopp trenger litt øvelse i å prate med folk uten "støttehjul"! Og disse ynkelige forsøkene på å kalle det umodent, barnefest, kleint og kjeeeeeeeedelig. Klarer man ikke litt nervøsitet og kan bruke det til å steppe opp til en ny situasjon er man søren ikke mye voksen, det er du som bestemmer hvordan din opplevelse blir.

Skal jeg si hva som faktisk er litt voksent? Å være raus, å unne brudeparet dagen de ønsker, å tolerere andre prioriteringer enn sine egne en gang i blant, å bidra til å sørge for at det ikke blir noe kleinhet ved å by på seg selv! Folk ass, nordmenn i et nøtteskall. Bortskjemt, sutrete og totalt avhengig av flasken for å takle et menneske innenfor sin egen radius.

Anonymkode: 778ae...dc7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit. Det er brudeparet sin dag. Det blir dog et litt annerledes bryllup og det kommer nok ikke til å vare noe særlig utover kvelden. Det blir litt som en barnebursdag. Man blir noen timer, men går når man kan. I et bryllup er det gjerne en del som ikke kjenner så mange, og da blir det litt kleint etterhvert uten alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Jeg ville aldri hatt det selv, men om dette er naturlig for brudeparet, har jeg ingen problemer med det. Det blir klart en annerledes dag - mindre «fest» i form av dansing og den slags.

De alkoholfrie bryllupene jeg har vært i har absolutt vært koselige, men minner litt mer om andre familieselskaper enn det andre brylluper gjør.

I en del kretser - for eksempel enkelte religiøse miljøer - er alkoholfrie brylluper det  normale.

jeg har aldri opplevd at det har blitt informert om at bryllupet er alkoholfritt så tidlig dom i invitasjonen, men likevel alltid fått beskjed i god tid via jungeltelegrafen eller via naturlig samtale med brudeparet. Personlig mener jeg det eg litt voldsomt å nevne det i invitasjonen, men vet mange er uenige med meg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært helt greit for meg. Jeg syns ikke alkohol til maten er så viktig. Hvis brudeparet er avholds syns jeg nesten det er rart om de serverer alkohol

Anonymkode: 55634...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2018 at 8:56 PM, Jegskulleønskeat said:

Jeg vil ikke ha alkohol i mitt bryllup av flere grunner.

1. Jeg ønsker ikke drikke selv, ei heller se mine nærmeste beruset. Det føles utrygt 

2. Alkohol er veldig dyrt

3. Det finnes nok flere som har problemer med alkohol, eller som kanskje er tidligere alkoholikere som kan få tilbakefall av et glass vin.

4. Jeg ønsker å invitere barn, og da er det ikke forsvarlig med alkohol

Tja- det er greit. Da ville jeg ha kjøpt gaven fra Nille eller Europris for å takke dere for et utrolig flott fest.  

Anonymkode: baf8f...3ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2018 at 6:23 PM, AnonymBruker said:

Det hadde vært helt greit for meg. Jeg syns ikke alkohol til maten er så viktig. Hvis brudeparet er avholds syns jeg nesten det er rart om de serverer alkohol

Anonymkode: 55634...7e5

Ja, for all del, ikke tenke på gjestene dine i det hele tatt.  

Anonymkode: baf8f...3ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja- det er greit. Da ville jeg ha kjøpt gaven fra Nille eller Europris for å takke dere for et utrolig flott fest.  

Anonymkode: baf8f...3ff

Koselig det. Familie og venner, ikke minst mannen, er viktigere for meg enn gavene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...