Gå til innhold

Hva skal man se etter ved kjøp av elbil?


Tonjee

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en brukt elbil, men vet ikke hva jeg skal se etter. Håper det er noen her som har gode råd! Jeg er generelt grønn på bil, og dette vil bli mitt første bilkjøp. 

Jeg skal i hovedsak kjøpe bil for å komme meg til/fra jobb både raskere og lettere. Og jeg har bestemt meg for at det skal være elbil pga økonomien. Det er snakk om 23km hver vei. Jeg har mulighet til å lade både på jobb og i gata utenfor hjemmet, gitt at det er ledig plass (noe det stort sett er). Det er økonomien som begrenser meg da budsjettet er på maksimalt 100.000kr. 

Jeg har selv prøvd å lese meg opp på kjøp av elbil og ser at rekkevidden i ganske stor grad bestemmer prisen. Og dermed er jeg innstilt på en bil som jeg ikke akkurat kan kjøre Trondheim-Oslo med... Det viktigste er at den kan ta meg til og fra jobb, og er trygg å kjøre på E6 med. Jeg har familie 100km og 130km unna, så det hadde også vært greit å kunne ta turen dit uten å måtte lade, i hvert fall på sommerstid. Men dette er ikke et must. Tanken er å ha bilen i 2-3år.

Så spørsmålet jeg ønsker svar på er helt enkelt "hva skal jeg se etter"?. Skjønner at det er et stort spørsmål, så prøver å liste opp noen mer konkrete spørsmål: 
- burde jeg kjøpe på et bilutsalg, eller er det greit å kjøpe privat på for eksempel finn.no? 
- hvordan svekkes rekkevidden med alder/kilometerstanden på bilen? 
- jeg har lest noe om at den bør være førstegangsregistrert i Norge, stemmer det og hvordan kan jeg vite det? 
- er det noen som har noen tanker om hvor gammel bilen maksimalt bør være (årsmodell) eller maksimal kilometerstand? 
- for meg ser både Nissan Leaf, Peugeot iOn, Citroen C-zero og Mitsubishi i-Miev helt like ut. Er det noen som har anbefalinger å komme med, eventuelt også årsmodell dersom det er betydelige forskjeller? 

Håper noen kan hjelpe meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare kort og brutalt: du får ikke en elbil som skal kunne kjøre 13 mil (selv ikke på sommeren) til under 100 000. Det er så vanskelig å få tak i nye elbiler på dagen at prisene holdes kunstig høye på stort sett alle modeller i bruktmarkedet.

For å ta de andre punktene:
* prisene er lavere hos private enn hos bruktbilbutikker. Butikkene gir deg 5 års reklamasjonstid - dette baker de inn i prisen i tillegg til at de skal tjene noen kroner på salget.
* rekkevidden svekkes i svært liten grad på moderne elbiler. De som sliter mest med det er biler uten aktiv temperaturstyring av batteriet (f.eks. Leaf), men selv når de mister en "strek" eller to på batteriet så er ikke rekkevidden betydelig redusert.
* du får ikke elbil med 13 mil rekkevidde til prisen din. Da finnes det heller ingen anbefaling om hvilken bil. Du får en av trillingene til under 100 000, men de holder ikke 13 mil.
* Leaf er nok bedre å kjøre på motorveien enn Ion, C-Zero og I-Miev (de såkalte trillingene). De tre sistnevnte er som du sier helt like og det skyldes at de er et samarbeid mellom de produsentene. Mener å huske alle egentlig er en Mitsubishi og at PSA har blitt med på spleiselaget.

Edit: kan legge til at trillingene kanskje holder 10 mil hvis du kjører pent. Så hvis du ikke kjører veldig fort, så kan det kanskje (men jeg garanterer ingen ting) gå til den familien du har 10 mil unna. Da er du avhengig av å starte fulladet og lade 100% utenfor døren deres.

Endret av jomann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og utfyllende svar, Jomann. 

Som jeg skrev, er det ikke et must at den skal kunne gå 13mil, mer en bonus. Det viktigste er at den kan ta meg til og fra jobb, som er 23km hver vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe privat eller av "shady" butikker så sørg for at selger faktisk eier bilen. Overraskende mange blir svindlet på denne måten.

Anonymkode: c6b60...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tegne superforsikring! Batteriet vårt røk (50.000kr), men hadde heldigvis superforsikring som dekket. Har du ikke det, og kjøper privat og batteriet ryker, så blir det dyrere enn å kjøre vanlig!

Anonymkode: 85602...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste elbilene selges med 8 års garanti i Norge. Superforsikring, les råddyr kasko er meningsløst i slike tilfeller.

Anonymkode: 0046f...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jomann skrev:

For å svare kort og brutalt: du får ikke en elbil som skal kunne kjøre 13 mil (selv ikke på sommeren) til under 100 000. Det er så vanskelig å få tak i nye elbiler på dagen at prisene holdes kunstig høye på stort sett alle modeller i bruktmarkedet.

 For å ta de andre punktene:
* prisene er lavere hos private enn hos bruktbilbutikker. Butikkene gir deg 5 års reklamasjonstid - dette baker de inn i prisen i tillegg til at de skal tjene noen kroner på salget.
* rekkevidden svekkes i svært liten grad på moderne elbiler. De som sliter mest med det er biler uten aktiv temperaturstyring av batteriet (f.eks. Leaf), men selv når de mister en "strek" eller to på batteriet så er ikke rekkevidden betydelig redusert.
* du får ikke elbil med 13 mil rekkevidde til prisen din. Da finnes det heller ingen anbefaling om hvilken bil. Du får en av trillingene til under 100 000, men de holder ikke 13 mil.
* Leaf er nok bedre å kjøre på motorveien enn Ion, C-Zero og I-Miev (de såkalte trillingene). De tre sistnevnte er som du sier helt like og det skyldes at de er et samarbeid mellom de produsentene. Mener å huske alle egentlig er en Mitsubishi og at PSA har blitt med på spleiselaget.

Edit: kan legge til at trillingene kanskje holder 10 mil hvis du kjører pent. Så hvis du ikke kjører veldig fort, så kan det kanskje (men jeg garanterer ingen ting) gå til den familien du har 10 mil unna. Da er du avhengig av å starte fulladet og lade 100% utenfor døren deres.

Jaha, og hva med disse? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125272237 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114003310

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge ser greie ut, den øverste er den del billigere da. Ny i Norge er et stort pluss, for da fungerer ting som navigasjon og fjernstyring av varme/klima. Det fungerer ikke på bruktbiler importert fra USA. 

Leaf er et godt valg, vi har selv en som snart er 7 år gammel Maks rekkevidde sommerstid er nok ca. 13-14 mil, men da kjører du PENT. Ikke regn med å klarer det. Det er heller ikke nødvendig for turer innimellom, da det er hurtigladere mer eller mindre overalt nå. En stopp på 10-15 min. så klarer du fint de 13 milene. Gå en tur på do, kjøp en bolle eller en is så lenge ;)

Worst-case rekkevidde vinterstid i -16 grader, motvind, snø i veibanen og 120km/t fart er ca. 55-60km. Så selv da klarer du deg fint på din pendlerrute. Med mer normal kjøring klarer du fint 70-80km også på vinteren. Hurtigladestoppen må nok utvides en del i tid midtvinters for å klare de 13 milene, både pga. høyere forbruk men også pga. at hurtigladingen går tregere. Parkering innendørs i oppvarmet lokale vil hjelpe mye på rekkevidden vinterstid. 

Trilling er en vesentlig enklere bil med kortere rekkevidde, mye dårligere komfort og mye mindre plass. Uten at de er noe særlig billigere. Jeg ville nok gått for en Leaf. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og tips så langt! Det hjelper svært mye. Jeg har også fått tips om en VW e-UP. Er det noen som har erfaringer eller tanker om denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonjee skrev:

Tusen takk for alle svar og tips så langt! Det hjelper svært mye. Jeg har også fått tips om en VW e-UP. Er det noen som har erfaringer eller tanker om denne bilen?

e-UP er grei nok bil, men dyr i forhold til konkurrentene. Det er jo priset omtrent som Leaf, som er en mye større og mer komfortabel bil. Biligste e-UP på finn.no koster 105.000,- som vel er over budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en Leaf er det beste for deg. Forstår ikke at folk tør å kjøre rundt i de derre trillingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, alle sammen! Det ser ut til at jeg burde gå for en leaf. 

Jeg synes det er vanskelig å skille alle som ligger på Finn.no. Har for eksempel funnet denne som er hakket billigere enn alle de andre: https://www.finn.no/125272237

er det noen som ser noen mangler på denne? Hvorfor er den billigere enn de andre? Ser jo at den har gått ganske langt, men rekkevidden ser ut til å være god fortsatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tonjee skrev:

Tusen takk, alle sammen! Det ser ut til at jeg burde gå for en leaf. 

Jeg synes det er vanskelig å skille alle som ligger på Finn.no. Har for eksempel funnet denne som er hakket billigere enn alle de andre: https://www.finn.no/125272237

er det noen som ser noen mangler på denne? Hvorfor er den billigere enn de andre? Ser jo at den har gått ganske langt, men rekkevidden ser ut til å være god fortsatt! 

Prisen kommer jo også an på hva slags ekstrautstyr som er med. Tekna er dyrere enn Acenta f.eks. Denne har kanskje ingenting? Jeg ville gått for Acenta. Mener den skal ha varmepakke og "varmeteppe" på/i/rundt batteriet slik at det ikke blir så fort nedkjølt om vinteren. Er litt usikker på terminologien her og hvordan det fungerer :p 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, penny_ skrev:

Prisen kommer jo også an på hva slags ekstrautstyr som er med. Tekna er dyrere enn Acenta f.eks. Denne har kanskje ingenting? Jeg ville gått for Acenta. Mener den skal ha varmepakke og "varmeteppe" på/i/rundt batteriet slik at det ikke blir så fort nedkjølt om vinteren. Er litt usikker på terminologien her og hvordan det fungerer :p 

Acenta/Tekna osv. er betegnelser på Leaf fra 2014-2017 modell. De to første årene fantes det bare en modell. Bilen i annonsen er kjøpt ny i Norge og har derfor alt det som endel importbiler mangler (app-styring, navigasjon som virker osv.)

Varmeteppet har null og niks å si for de fleste. Det trer i kraft når temperaturen i batteriet faller under -21C og varmer det opp til hele -17C. Kun for å sikre at det ikke fryser. Bor man på Røros er det nok et poeng, i Oslo vil man aldri få slik kulde over tid. 

Prisen var bra. Jeg hadde ikke hatt noen kvaler for å gå for denne, forutsatt at man ikke bryr seg om de små bulkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, -jk- skrev:

Acenta/Tekna osv. er betegnelser på Leaf fra 2014-2017 modell. De to første årene fantes det bare en modell. Bilen i annonsen er kjøpt ny i Norge og har derfor alt det som endel importbiler mangler (app-styring, navigasjon som virker osv.)

Varmeteppet har null og niks å si for de fleste. Det trer i kraft når temperaturen i batteriet faller under -21C og varmer det opp til hele -17C. Kun for å sikre at det ikke fryser. Bor man på Røros er det nok et poeng, i Oslo vil man aldri få slik kulde over tid. 

Prisen var bra. Jeg hadde ikke hatt noen kvaler for å gå for denne, forutsatt at man ikke bryr seg om de små bulkene. 

Hvorfor står det Acenta på disse da?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125932415

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126755106

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112692224

Og Tekna? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66791034

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å ha en elbil med aktiv termisk styring av batteripakken og en uten er stor på vinteren i Oslo-området. Husk at det i Oslo sist vinter var drittkald i 4 mnd.

Du vil oppleve dramatisk raskere hurtiglading, dramatisk bedre rekkevidde og dramatisk bedre komfort (siste avhenger av skikkelig varmepumpe eller dieselvarmer).

Men, gå i så fall for koreabilene som har dette utstyret og ikke elbiler laget for sørlige europa klima.

Anonymkode: 0046f...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, penny_ skrev:

De tre første er 2014 modeller, registrert på slutten av 2013 (neste årsmodell produseres normalt etter sommerferien). 2014-modellene er "gen2" som har en del forskjeller fra de første to årsmodellene. Bla. har de fotbrekk istedenfor elektrisk håndbrekk. Og alle unntatt Visia har varmepumpe, det har ingen av de to første årsmodellene. 

Den siste er en US-importbil av type SL. Høyeste utstyrsnivå der, men har ikke noe med Tekna eller Acenta å gjøre da dette er europeiske modellbetegnelser. Ofte brukt på slike annonser for å i inntrykk av at bilen ikke er en US-importbil uten fungerende app eller navigasjon. Men US-bilen er en gen2 den ogsp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på å ha en elbil med aktiv termisk styring av batteripakken og en uten er stor på vinteren i Oslo-området. Husk at det i Oslo sist vinter var drittkald i 4 mnd.

Du vil oppleve dramatisk raskere hurtiglading, dramatisk bedre rekkevidde og dramatisk bedre komfort (siste avhenger av skikkelig varmepumpe eller dieselvarmer).

Men, gå i så fall for koreabilene som har dette utstyret og ikke elbiler laget for sørlige europa klima.

Anonymkode: 0046f...1a6

Aktiv termisk styring er bra, men det har ingen av Leafene uansett. Varmeteppet er ikke aktiv termisk styring, det er bare nødvarme for å ikke ødelegge batteriet i ekstremt kalde områder. Ja, hurtiglading går da tregere i kulden, men det spiller jo kun en rolle om man parkerer ute i kulda og har bruk for hurtiglading. Komforten er lik da varmeelementet i Leaf uten varmepumpe gir mer enn nok varme. Men rekkevidden blir selvsagt dårligere. 

Uansett må det gjøres kompromisser i denne prisklassen. BMW i3 har aktiv termisk styring av batteriet, men de billigste utgavene koster vel snaue 200k. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...