Gå til innhold

Festen er over: Elbilstrøm dyrere enn diesel


Opplyst

Anbefalte innlegg

Til de som har så stor tro på EL-biler, så har jeg følgende spørsmål:

  • Vil det ikke bli en stor mangel på strøm etter hvert? Jo flere EL-biler på veiene, jo mer strøm må vi ha.
  • Hvordan skal vi takle behovet for ladestasjoner i hver krik og krok? Folk gidder ikke dra til nabobyen for å lade hver gang de trenger strøm. Dessuten har mange biler begrenset rekkevidde.
  • Vil det ikke bli mye kø og kamp om plassen ved ladestasjonene? Med mindre en ladning kan skje på svært kort tid, blir dette en svært aktuell problemstilling.
  • Hva har dere å si til at mye strøm kommer fra kullkraftverk, noe man sannsynlig også må ta i bruk?
  • Hva med redusert rekkevidde på vinteren? Vinteren og elbiler er ikke så gode venner. Med mindre dere kun kjører noen få km til jobb, barnehage osv, kan dette potensielt bli et stort problem.

 

Anonymkode: 08811...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.8.2018 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Tullete anti elbil diskusjoner kommer man til å holde på til nesten alle kjører elbil etter 2025.

Anonymkode: a68e7...66a

Helt utrolig at du tror alle kjører el bil i 2025. Såvidt 80åras toyotaer er kassert. Før eller siden, ja. Men på langt nær så fort. 2050 er vel mer riktig. 

Men over til salens kjærne: forbrukerne BLIR lurt. Det er ikke fryktelig mange år siden forbrukerne ble overtalt til å kjøpe dieselbiler, for etter to-tre år få beskjed om at de de var miljøsvin og måtte straffes.  

 

Anonymkode: 2374f...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Tror ikke du helt skjønner hvordan dette er i virkeligheten :) 

Nei det var litt vanskelig å se for seg hvordan dette fungerte i virkeligheten. Men du utdyper gjerne håper jeg?

Anonymkode: e81c1...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til de som har så stor tro på EL-biler, så har jeg følgende spørsmål:

  • Vil det ikke bli en stor mangel på strøm etter hvert? Jo flere EL-biler på veiene, jo mer strøm må vi ha.

1l med olje krever omtrent 1 kWh i produksjon. En elbil har nær 100% virkningsgrad. En fossilbil har knapt 20%. Her er det mye strøm å spare.

  • Hvordan skal vi takle behovet for ladestasjoner i hver krik og krok? Folk gidder ikke dra til nabobyen for å lade hver gang de trenger strøm. Dessuten har mange biler begrenset rekkevidde.

Selv den svakeste elskapet i Norge klarer å lade en egolf på en dag. Nye sikringskap kan lade flere egolfer på en dag.

  • Vil det ikke bli mye kø og kamp om plassen ved ladestasjonene? Med mindre en ladning kan skje på svært kort tid, blir dette en svært aktuell problemstilling.

Vi har gått fra elbiler som knapt kan kjøre 100 km til 800 km i løpet av 5 år. Hvis utviklingen fortsetter så trenger man snart ikke å hurtiglade lenger.

  • Hva har dere å si til at mye strøm kommer fra kullkraftverk, noe man sannsynlig også må ta i bruk?

Vindkraft og solceller har overskudd på produksjonen i Norge. Vannkraft kommer i tillegg.

  • Hva med redusert rekkevidde på vinteren? Vinteren og elbiler er ikke så gode venner. Med mindre dere kun kjører noen få km til jobb, barnehage osv, kan dette potensielt bli et stort problem.

Nyeste generasjonen elbil i Norge i 2018 har minste rekkevidde under de verste forholdene på ca. 300 km. Det holder til en hel uke for de fleste..

 

Anonymkode: 08811...b7f

 

Anonymkode: a68e7...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her er opptatt av ladestasjoner. Jeg har en liten elbil fra 2012 og jeg har ikke brukt en ladestasjon på 2-3 år. Det er mye billigere å lade hjemme. Jeg merker knapt det på strømregningen min. Og angående det evige maset om kullkraftverket, jeg abonnerer 100% fornybar energi (og det gjør sikkert mange andre også).

Rekkevidde-begrensingen er forøvrig snart en historie ettersom de fleste kommende elbiler klarer minst 400 km. Som noen her oppe har påpekt, har elbiler gått fra 100 km til 800 km på 5 år. Så hvem vet hva som skjer i de 5 neste årene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, matrobot skrev:

Mange her er opptatt av ladestasjoner. Jeg har en liten elbil fra 2012 og jeg har ikke brukt en ladestasjon på 2-3 år. Det er mye billigere å lade hjemme. Jeg merker knapt det på strømregningen min. Og angående det evige maset om kullkraftverket, jeg abonnerer 100% fornybar energi (og det gjør sikkert mange andre også).

Rekkevidde-begrensingen er forøvrig snart en historie ettersom de fleste kommende elbiler klarer minst 400 km. Som noen her oppe har påpekt, har elbiler gått fra 100 km til 800 km på 5 år. Så hvem vet hva som skjer i de 5 neste årene?

Enda godt du betaler ekstra for den skitne strømmen du lader batterikassa di med! Siden strømnettet henger sammen på samme måte hos deg, som alle andre, er den ikke noe grønnere den du lader med, mot den strømmen jeg får i lampa over kjøkkenbenken! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tdm900 skrev:

Enda godt du betaler ekstra for den skitne strømmen du lader batterikassa di med!

Meh, for en holdning du har. Hvis vi har skitten strøm i Norge, hva er da bensin/diesel? 🙄

Jeg abonnerer den billigste strømleverandøren (per idag) og de reklamerer tilfeldigvis med at de har 100% fornybar energi. Hvis alle i Norge bruker samme strøm (100% fornybar energi), da ser jeg ikke hvorfor anti-elbilister stadig gnåler om kullkraftverk. Hvis det skulle snike seg inn litt strøm fra kullkraftverk, kan det ikke være mer enn 1%? Altså, mye renere enn bensin/diesel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, matrobot skrev:

Meh, for en holdning du har. Hvis vi har skitten strøm i Norge, hva er da bensin/diesel? 🙄

Jeg abonnerer den billigste strømleverandøren (per idag) og de reklamerer tilfeldigvis med at de har 100% fornybar energi. Hvis alle i Norge bruker samme strøm (100% fornybar energi), da ser jeg ikke hvorfor anti-elbilister stadig gnåler om kullkraftverk. Hvis det skulle snike seg inn litt strøm fra kullkraftverk, kan det ikke være mer enn 1%? Altså, mye renere enn bensin/diesel...

Da må du kutte alle strømkabler som går sørover til Europa, ikke sant? Først da har vi 100% ren og fornybar strøm. Herlighet så naiv det går an å bli...... Tenk også produksjonen av batteriene til batterikassa di, tror du den er så ren at det veier opp noe større? Neppe!

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skryter så av utviklingen på batterikapasiteten på elbiler, at den forbedres raskt, men hva skal man da gjøre med de 5 år gamle el-bilene? når nye forbedrede biler kommer til? Er det da noen som vil ha de gamle? Blir som med mobiltlf'er dette, bruk og kast.....

I tillegg kommer strømprisene til å øke fremover, og insentivene fra staten kommer gradvis til å fjernes.

Løp og kjøp.....

Anonymkode: 12a45...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man skal forflytte seg, koster det i form av energi. Det nærmeste jeg kommer en form for balanse, er å gå samtidig som en beiter gress og løvetann fra veikanten for å tilføre kroppen energi... Uansett, har du bil og den er drevet med en form for motor? Da forbrukes det energi når den beveger seg. I Norge har vi vært så heldige at vi har hatt tilgang til strøm, utvinnet fra vasskraft. I løpet av mine turer til fjells i sør-Norgei år, har jeg observert nær tomme damanlegg og vann. Da blir spørsmålet om hva jeg kan mene er 'miljøvennlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, matrobot skrev:

Mange her er opptatt av ladestasjoner. Jeg har en liten elbil fra 2012 og jeg har ikke brukt en ladestasjon på 2-3 år. Det er mye billigere å lade hjemme. Jeg merker knapt det på strømregningen min. Og angående det evige maset om kullkraftverket, jeg abonnerer 100% fornybar energi (og det gjør sikkert mange andre også).

Da bruker du trolig bilen din svært lite. Å skryte av at du ikke trenger å lade på stasjoner fordi du knapt bruker den, høres ganske tullete ut.

Rekkevidde-begrensingen er forøvrig snart en historie ettersom de fleste kommende elbiler klarer minst 400 km. Som noen her oppe har påpekt, har elbiler gått fra 100 km til 800 km på 5 år. Så hvem vet hva som skjer i de 5 neste årene?

Du vet at dette bare er tull? Slutt å trikse med fakta.

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929

 

Anonymkode: 08811...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Finnes ingen goder med å kjøre el, alt er bedre med diesel 

Så det å kjøre utslippsfri bil er ingen gode? En bil som blir varm på to-tre minutter er heller ingen gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tdm900 skrev:

Tenk også produksjonen av batteriene til batterikassa di, tror du den er så ren at det veier opp noe større? Neppe!

Ja, atter en gang drar man frem dette kortet. Alltid er det enten det eller kullkraftverk. Jeg kan henvise til denne linken:
https://www.klimaoslo.no/2017/11/28/ti-myter-om-elbil/

"Det er riktig at det slippes ut litt mer klimagasser når man produserer en elbil enn en bensin- eller dieselbil. Det skyldes blant annet at batteriproduksjonen gir relativt høye utslipp. Til tross for dette blir klimabelastningen over tid mye mindre med en elbil. Spesielt når man lader bilen med strøm som er ren og fornybar, som vi gjør her i Norge.

En studie fra Union of Concerned Scientists viser at produksjonen av en mellomklasse elbil, for eksempel en Nissan Leaf, og en tilsvarende fossilbil vil gi utslipp på henholdsvis 8 og 7 tonn CO2-ekvivalenter. De største klimautslippene fra en bil kommer imidlertid fra perioden den er i bruk. Etter 6-16 måneders kjøring vil en elbil ha spart inn de ekstra utslippene fra produksjonen. Samme studie sier at en elbil som lades med amerikansk strømmiks, vil ha halvparten så store utslipp som en tilsvarende fossilbil."

Jeg har forresten hatt min elbil i 5 år nå og skal nok ha den i flere år fremover. Batterikapasiteten har heller ikke sunket enda. Men atter en gang bryr du deg veldig om hvor mye strøm/batteri forurenser, men bryr du deg om hvor mye bensin/diesel forurenser da?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle skryter så av utviklingen på batterikapasiteten på elbiler, at den forbedres raskt, men hva skal man da gjøre med de 5 år gamle el-bilene? når nye forbedrede biler kommer til? Er det da noen som vil ha de gamle? Blir som med mobiltlf'er dette, bruk og kast.....

Jeg antar at det vil være en grense hvor stor batterikapasitet som er nødvendig. Hvem trenger f.eks. en bil som klarer 2000 km på en dag? Dessuten kan gamle batterier gjenbrukes til andre formål. Det kan man ikke gjøre med bensin/diesel - disse er borte for alltid. "Bruk og kast"-mentalitet finnes allerede idag. Det er mange som kjøper nye biler selv om de ikke har behov for det. Hvorfor skal vi bruke/kaste elbil oftere enn fossilbil?

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at dette bare er tull? Slutt å trikse med fakta.

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929

Det er den "optimale" rekkevidden, men i realitet er det kanskje mer 400-500 km. Jeg vet forøvrig ikke hvor lang den nye bilen (800 km) egentlig klaret. Selv om den bare klarer 600 km, har vi gått fra 100 km til 600 km på 5 år. Hvis utviklingen fortsetter i halve tempo, har vi minst 800 km som standard om 5 år. Er det ikke bra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illuminatum skrev:

Så det å kjøre utslippsfri bil er ingen gode? En bil som blir varm på to-tre minutter er heller ingen gode?

Om det hadde forurenset like mye i produksjonen som den gjør da den kjører hadde spørsmålet vært noe helt annet, men da du kan kjøre i mange ti år med dieselbil uten å forurense i nærheten som det en el bil gjør i kun produksjonen så velger jeg absolutt diesel.

Men skal kjøpe en el-bil til sønnen min om jeg får en når han er 5 år gammel, el-bil er barnebil😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Om det hadde forurenset like mye i produksjonen som den gjør da den kjører hadde spørsmålet vært noe helt annet, men da du kan kjøre i mange ti år med dieselbil uten å forurense i nærheten som det en el bil gjør i kun produksjonen så velger jeg absolutt diesel.

Men skal kjøpe en el-bil til sønnen min om jeg får en når han er 5 år gammel, el-bil er barnebil😉

Dette er jo bare tull. Skulle nesten tro at du tror at dieselbil ikke har utslipp i produksjonen.

Selv om elbilen kjører på «skitten EU-strøm», vil den totalt sett slippe ut 24 prosent mindre CO2 i levetiden enn den tilsvarende bensinbilen. Lades bilen med vannkraft, er forskjellen 64 prosent. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Dette er jo bare tull. Skulle nesten tro at du tror at dieselbil ikke har utslipp i produksjonen.

Selv om elbilen kjører på «skitten EU-strøm», vil den totalt sett slippe ut 24 prosent mindre CO2 i levetiden enn den tilsvarende bensinbilen. Lades bilen med vannkraft, er forskjellen 64 prosent. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

 

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166&ved=2ahUKEwjijNHnloHdAhUjQZoKHZSxC8IQFjABegQICRAB&usg=AOvVaw2BH8sys5lR3Ars59Xy6BRc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...