Gå til innhold

Jeg er hjemmeværende og lurer på hva jeg kan finne på så mannen ikke går lei av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja elsykkel hadde gjort ting mye lettere :) Selvom jeg må si jeg ikke lyser opp at tanken på å sykle rundt uten mål og mening heller. (Er jo mål, prosjekter, konkret og synlig/målbar fremgang, jeg savner)  Desverre gir ikke hjelpemiddelsentralen ut disse lenger etter de ble tatt i bruk som vanlig motoriserte transportmidler. I dag regnes elsykkel som underholdning og ikke hjelpemiddel av staten.

Anonymkode: 0d43f...45e


Det er der et foto kommer inn :) har selv en elektrisk rullestol/scooter (via hjelpemiddelsentralen) - og det føles mer vettugt for meg også å kjøre til et mål hvor jeg planlegger å ta noen bilder. 

Men ellers, er det noen typiske turer folk går i nærområdet....? En park, en runde, et utkikkspunkt?

Anonymkode: 4c33e...fc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Jeg har ikke noen spesifikke tips til hva du skal finne på. Men jeg vil si: gjør det for deg selv. Gjør det fordi du selv trenger NOE LIV for DIN del! Det er så mye bedre for selvfølelsen. Da vil ikke din tilfredshet avhenge av at han ser det, men det vil avhenge av at du selv får utfordret deg og stimulert deg. Å mestre ting gir glede. 

Å ha god selvfølelse er attraktivt. At du VET at du er god nok uavhengig av hans respons vil igjen virke attraktivt. Vit at du og din verdi er den samme uavhengig av hva partneren din egentlig syns om deg. 

I tillegg til å gjøre det for deg selv vil jeg anbefale deg å få andre viktige relasjoner. Vennskap. I tillegg til å gi nye impulser og andre ting å ta med tilbake til hjemmet/forholdet, så gir det deg også andre bekreftelser. At du ser at du er likandes og god nok i dine venners øyne og ikke blir så avhengig av at partneren din skal like deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne delta på et inspirerende fotokurs også, og evt invester i et rimelig speilreflekskamera.

Anonymkode: 48525...02b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg har ikke noen spesifikke tips til hva du skal finne på. Men jeg vil si: gjør det for deg selv. Gjør det fordi du selv trenger NOE LIV for DIN del! Det er så mye bedre for selvfølelsen. Da vil ikke din tilfredshet avhenge av at han ser det, men det vil avhenge av at du selv får utfordret deg og stimulert deg. Å mestre ting gir glede. 

Å ha god selvfølelse er attraktivt. At du VET at du er god nok uavhengig av hans respons vil igjen virke attraktivt. Vit at du og din verdi er den samme uavhengig av hva partneren din egentlig syns om deg. 

I tillegg til å gjøre det for deg selv vil jeg anbefale deg å få andre viktige relasjoner. Vennskap. I tillegg til å gi nye impulser og andre ting å ta med tilbake til hjemmet/forholdet, så gir det deg også andre bekreftelser. At du ser at du er likandes og god nok i dine venners øyne og ikke blir så avhengig av at partneren din skal like deg. 

Noen ganger finner man hobbyer før man finner ut at det gir en glede og deretter kan man fortsette for seg selv. 

Anonymkode: a4050...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør pga fysisk sykdom og har derfor en del begrensninger. Før i tiden brukte jeg dagene på jobb, sport, hobby, venner, sportskonkurranser og turer. Hadde også tre hunder som naturligvis tok mye av tiden min, men mannen min har aldri kjent meg når jeg var frisk. Når vi flyttet sammen fikk han seg nok et sjokk, han var selv hjemmeværende de første månedene pga mangel på jobb og forholdet mistet veldig fort gnisten. Nå er han i jobb og jeg prøver å pynte meg og ha maten klar når han kommer hjem, men uten noe press, han får velge selv om han vil spise sammen rundt kjøkkenbordet eller se tv med tallerkenen i fanget.  Men så stopper det liksom der da, å pynte meg og lage mat er det meste jeg kan bidra med i forholdet og jeg plages av mindreverdighetskomplekser. Jeg trenger å ha prosjekt(er) på gang for å føle fremgang i livet og tilfredshet over meg selv, trenger en hobby, sport, NOE LIV.

Men det har jeg ikke, så da spør jeg her inne, hva kan jeg finne på, på en vanlig hjemme-dag? Jeg rydder, bretter klær, sorterer. Jeg er ute på butikken 2 ganger i uka men resten av tiden er jeg kun hjemme. Surfer litt interiør, kanskje bestiller noen nye knagger til gangen på nettet som ingen legger merke til at er hengt opp tre uker senere. Det er så utrolig uinspirerende å komme hjem til ei som glor i veggen dag ut og inn og aldri kan fortelle noe nytt hun har lært, eller noe nytt hun har opplevd. Jeg er flink på å gi han alenetid og trekker meg opp på loftsstua(stuehems) men jeg savner å være den med mange baller i lufta og nye prosjekter og mål å prate om! Vi snakker ikke sammen lenger om hans dag på jobb heller, så det føles som at vi snart går lei av hverandre. Jeg vil gjerne bli en mer inspirerende og fristende dame, som syssler med fascinerende ting så han ikke føler at jeg er gørrkjedelig.. Men HVA?!
Tips til hjemmeaktiviteter/prosjekter , hobbyer hjemme og i nærområdet, som gjør at han kan bli stolt av meg også?

Anonymkode: 0d43f...45e

Meld deg på språkkurs for eksempel

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i styret i nabolaget, bli frivillig i Røde Kors/Norsk Folkehjelp/Blå Kors eller andre lignende tilbud, bli besøksvenn for eldre, hjelp eldre eller syke med å handle eller slikt om du har mulighet til det, pass hunder eller andre dyr, pass barn, begynn å fotografere, lær deg å danse via youtube, ta noen fag? 

Anonymkode: 37538...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du velger foto, kan du delta på foto.no for å diskutere med andre fotografer (der er både amatører og erfarne), og få tips og gi tips og også hente inspirasjon fra andre fotografer, man kan legge ut bilder og få tilbakemeldinger og tips, man kan spørre om alt som har med fotografering og kamera og utstyr m.m. der https://foto.no/

Anonymkode: 48525...02b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en veldig enkel aktivitet jeg pjusker med på "i senga" dager - lasta ned app'en Duolingo på mob, og bruker noen minutter om dagen til å øve/lære språk :)

Har også en app (beregna på store barn da.. 😛 ) og øver meg på litt enkel programmering. Finnes sikkert andre ting også, om en leiter litt?

Ellers fargelegger jeg litt - det finnes det egne grupper for på facebook også. Hvor både teknikker og utstyr også diskuteres.

Strikker litt - da helt enkle ting, begynte med å strippe rillestrikka tepper og babyluer til Amandastiftelsen og for tidlig fødte barn. Det var godt å kunne gjøre noe for andre. 

Anonymkode: 4c33e...fc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainstorm skrev:

Jeg har ikke noen spesifikke tips til hva du skal finne på. Men jeg vil si: gjør det for deg selv. Gjør det fordi du selv trenger NOE LIV for DIN del! Det er så mye bedre for selvfølelsen. Da vil ikke din tilfredshet avhenge av at han ser det, men det vil avhenge av at du selv får utfordret deg og stimulert deg. Å mestre ting gir glede. 

Å ha god selvfølelse er attraktivt. At du VET at du er god nok uavhengig av hans respons vil igjen virke attraktivt. Vit at du og din verdi er den samme uavhengig av hva partneren din egentlig syns om deg. 

I tillegg til å gjøre det for deg selv vil jeg anbefale deg å få andre viktige relasjoner. Vennskap. I tillegg til å gi nye impulser og andre ting å ta med tilbake til hjemmet/forholdet, så gir det deg også andre bekreftelser. At du ser at du er likandes og god nok i dine venners øyne og ikke blir så avhengig av at partneren din skal like deg. 

Dette!!! 

Anonymkode: 24a9f...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkkafé, leksehjelp for røde kors. Frivillig på asylmottak eller aktiv i en organisasjon eller parti, uten forpliktelser. Oppmøte når du orker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja det er en veldig vanskelig omstilling! Med baby har man hvertfall noe å syssle med :) Vi snakker også om barn, men jeg er redd for at jeg er for syk siden jeg har dager jeg slett ikke klarer annet enn å eksistere og holde ut kroppssmertene mine. Jeg tror barn ville vært veldig givende for forholdet, spesielt med den problematikken jeg kjenner at jeg ikke har noe å bidra med, vise, eller fascinere med i forholdet. Å være mamma er jo stort, og gir alltid noe nytt å prate om som babyen har gjort den dagen.

Hund er jeg for syk til, men å pusse opp møbler høres ut som noe jeg kan like! Vi har ikke garasje eller uteplass, men å dekke til en krok av stua burde jeg få lov til. Hvordan var du med hekling og strikking før du begynte? Hadde du interessen for det, eller begynte det som tidsfordriv? Hekler man for hekle, eller er det noe mål og mening med det?
Jeg savner så innmari mål og mening! Forholdet mitt er livet mitt for meg, jeg har ikke annet i livet, men vil ikke at partner skal gå lei i forholdet heller for uten han har jeg ingenting.

Anonymkode: 0d43f...45e

KJære deg, du kan IKKE få barn om du er for syk til å ha hund.

Barn er ca tusen ganger mer krevende livet ut.

Selv jeg som har en mild kronisk sykdom og klarer full jobb/sosialt liv og trening kjenner at jeg har mine helsemessige begrensninger utover «normalen». 

Anonymkode: 3d75e...728

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette var veldig lurt og koselig! :) Hvordan fikk du "stilling" der?
Jeg har tenkt tanken på å starte blogg men har jo ingenting å skrive om. Jeg driftet en facebook side en periode med videreposting av linker og bilder, men fikk lite med feedback så slettet den.
Det høres veldig hyggelig ut det du beskriver da! Sender man bare mail rundt å spør om noen trenger noen?

Anonymkode: 0d43f...45e

Ja jeg ville gjort det. Men finn deg noe du brenner for 😊 

Visst kan du starte blogg! Hva med å blogge om ett annet menneske enn deg? Lag deg en annen person med en personlighet å lev ett annet liv enn du har å la personen dra på eventyr. Det står ingenting noen sted at man behøver å snakke sant, å så lenge det er underholdende så vil folk lese. Dey er jo blogger der ute "styrt" av både hester, hunder og barbiedukker. Hadde jeg hatt nok fantasi hadde jeg prøvd å finne på noe sånt selv 😊

Anonymkode: 2b8bb...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja det er en veldig vanskelig omstilling! Med baby har man hvertfall noe å syssle med :) Vi snakker også om barn, men jeg er redd for at jeg er for syk siden jeg har dager jeg slett ikke klarer annet enn å eksistere og holde ut kroppssmertene mine. Jeg tror barn ville vært veldig givende for forholdet, spesielt med den problematikken jeg kjenner at jeg ikke har noe å bidra med, vise, eller fascinere med i forholdet. Å være mamma er jo stort, og gir alltid noe nytt å prate om som babyen har gjort den dagen.

Hund er jeg for syk til, men å pusse opp møbler høres ut som noe jeg kan like! Vi har ikke garasje eller uteplass, men å dekke til en krok av stua burde jeg få lov til. Hvordan var du med hekling og strikking før du begynte? Hadde du interessen for det, eller begynte det som tidsfordriv? Hekler man for hekle, eller er det noe mål og mening med det?
Jeg savner så innmari mål og mening! Forholdet mitt er livet mitt for meg, jeg har ikke annet i livet, men vil ikke at partner skal gå lei i forholdet heller for uten han har jeg ingenting.

Anonymkode: 0d43f...45e

Prøv noe nettbasert, masse diskusjonsgrupper og interessegrupper på nett. Du kan og finne mange i din situasjon. Hva med et språkkurs? Last ned Duolingo. Om du f.eks lærer deg spansk kan du ha som mål å ta en ferie til spania om 2 år, da har du en slags motivasjon. Er du glad i å lese? Finnes bokringer både på nett og i de fleste byer. Hva med å delta på et kurs i et eller annet? Barn er nok en skrekkelig dårlig ide, både når man tenker på uførheten din og at forholdet mellom dere ikke er ideelt nå. Man får ikke barn for å ha noe å snakke om i forholdet men håper du formulerte deg feil der.. Også utrolig mange som går fra hverandre i spebarnsperioden. Som ei veninne med barn sier, du skal ha et sterk forhold for å takle babytiden. Og uansett, du er for syk til å ta vare på en hund, men et barn som vil ut å gå i skogen, på lekeplassen, som krever din energi og tid fullstendig, det er realistisk? Skal mannen din ta ungen hele helgen i ferier? Det er dessverre ikke noen god plan. Jeg kjenner flere uføre og ingen av dem har barn utenom de få som ble uføre etter de hadde fått barn (de visste ikke hva de gikk til). Har man helse til å springe etter et barn, hjelpe til med lekser hver dag, alt det praktiske involvert, ja da har man helse til å jobbe også. Jeg har venner som sier det er mer anstrengende å være med barna sine enn å jobbe. Da lurer jeg nesten på hvordan du fikk uførediagnose, ikke meningen å være frekk. 

Anonymkode: e8519...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder en knapp på strikkinga jeg da. Det finnes utallige videoer som viser deg hva du skal gjøre, så det gjør ingenting at du er helt grønn på det. Pinner og oppskrifter finner du på nett. Strikke kan du gjøre mens du ser på serier, du kan gjøre det når du vil hvor du vil, og legg det bort hvis du er dårlig en dag. 

Jeg strikker mye til andre. Her om dagen ble jeg ferdig med en genser til samboeren min. Jeg satt oppe en hel natt for å gjøre den ferdig, fordi jeg gledet meg sånn til å se han i den. Det er en skikkelig mestringsfølelse å bli ferdig med noe, og du ser fremgang underveis. Da har du det du søker; en hobby, noe å glede seg over, progresjon, mål og mening og det er ikke krevende. Og du kan glede mannen din både med å vise entusiasme underveis og med å gi han ferdige plagg. Begynn med en lue, det er ikke vanskelig 😊

Anonymkode: 97e9a...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg har ikke noen spesifikke tips til hva du skal finne på. Men jeg vil si: gjør det for deg selv. Gjør det fordi du selv trenger NOE LIV for DIN del! Det er så mye bedre for selvfølelsen. Da vil ikke din tilfredshet avhenge av at han ser det, men det vil avhenge av at du selv får utfordret deg og stimulert deg. Å mestre ting gir glede. 

Å ha god selvfølelse er attraktivt. At du VET at du er god nok uavhengig av hans respons vil igjen virke attraktivt. Vit at du og din verdi er den samme uavhengig av hva partneren din egentlig syns om deg. 

I tillegg til å gjøre det for deg selv vil jeg anbefale deg å få andre viktige relasjoner. Vennskap. I tillegg til å gi nye impulser og andre ting å ta med tilbake til hjemmet/forholdet, så gir det deg også andre bekreftelser. At du ser at du er likandes og god nok i dine venners øyne og ikke blir så avhengig av at partneren din skal like deg. 

Støtter dette. Gjør ting for egen del og interesse, ikke vær så opptatt av hva samboeren din måtte mene. 

Jeg er også ufør pga sykdom og har ikke krefter til å gjøre så mye. Når jeg klarer det så strikker jeg, syr, jeg har begynt med bullet journaling (der holder jeg også styr på symptomer og helse). I tillegg har jeg elsykkel og i sommer har jeg syklet rundt i nærmiljøet og tatt stolpeposter i Stolpejakten når formen har tillatt det. I helgene blir mannen noen ganger med på det, så da har vi noe å gjøre sammen. 

Jeg er nesten alltid hjemme når han kommer fra jobb og det synes han er koselig. Noen ganger har jeg lagd middag andre ganger lager vi sammen eller han lager. Vi spiser alltid sammen, hadde ikke godtatt at han spiste foran TV.  Jeg spør om jobben hans og bet han utdype og forklare. vi Snakker også om ting som skjer i samfunnet og annet. Nå har jeg en skravlete mann og det hjelper jo litt. Han har sine egne ting han driver med, så vi blir sjelden lei hverandre. 

Det høres ut som dynamikken mellom dere kanskje ikke er helt god?

Anonymkode: 8abe5...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:


men det skader vel kanskje ikke å gå å sette seg på en benk og skru av telefonen et par timer, og komme hjem å si jeg har vært med venner bare for å ha noe å fortelle og vise han at jeg ikke bare sitter hjemme å ånder og lever for han? :)

Synes ikke at du skal lyve. Liker du å lese? Da kan du ta med bok og et teppe til en park f.eks.

Og så er det veldig fint å finne på noe sammen med mannen. Det er fort gjort å bare bli sittende i sofaen og se på tv. Men mye mer givende å gå på museum, utforske nærområdet, gå/sykle. Hva med familie? Egen eller sviger? Hyggelig å henge med folk og få litt input.

En hobbyting til: Scrapbooking. Eller å lage enklere album med fremkalte bilder.

Eller hva med å gjøre litt flid i egne til/fra lapper til bursdager og jul?

Anonymkode: c0380...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering :) og lag deg en fotoside på insta som du deler de på. Kan kjøre med bil rundt og finne fine motiv, og etterhvert kjøre til steder der du kanskje må gå litt, ned i fjæra eller i skogen, eller i byen. Fine motiver er det overalt. Kanskje du kan ha et tema på bildene, et slags prosjekt? Har du en favoritt kaffekopp, lag deg en side der du tar koppen med i ulike settinger og turer. Daaagens koppebilde :) koppen med bålkaffe i skogen, koppen på museum, koppen ved et vann i skogen, koppen på bærtur... Etc :)

Da kan du være ute på koppetur når mannen kommer hjem, og kanskje hans kopp også blir med på en kjøretur sammen med deg? (og han også selvfølgelig :)) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...