Gå til innhold

Hvorfor kjører menn mykt og smidig mens kvinner kjører "hakkete"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er motsatt jeg, at det er kvinner som kjører mykt og menn mer hakkete. Det er nesten bare menn som gasser på fram til kryss og så bråstopper, er det ikke? Menn er generelt hardere på gassen og da blir det også mer bremsing og rykk. 

De som kjører for lite kjører naturlig nok ikke så bra, og da kan det bli mye rykking fordi de er uvante eller usikre. Det gjelder nok begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en generalisering. Dette varierer nok mye, så din omgangskrets er ikke fasiten på "alle". 

Jeg kunne ikke øvelseskjøre med noen av foreldrene mine. Kjæresten derimot, han var rolig og lite belærende. 

Og nå kjører jeg mye jevnere og behagelig enn mannen. Av den enkle grunn at jeg er vang med giring, mens han har kjørt mest automat. Dette går som oftest på mengdetrening, noe menn ofte har mer av. 

Anonymkode: 59913...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er mengdetrening. Rett og slett. Også hjelper det som nevnt over å øve jevnt og trutt hele tiden. Jeg velger for eksempel alltid lukeparkering når jeg kan for å øve på dette.

Min mann kjørte først opp for et par år siden, og selv om det ofte er han som kjører nå, når vi kjører sammen, opplever jeg han som mindre myk og smidig sjåfør, enn meg selv. Jeg har hatt lappen i tyve år og kjørt hver eneste anledning jeg har kunnet, samt øvd jevnt og trutt på forskjellige situasjoner. Jeg har også vært ledsager ved øvelseskjøring med flere og det er mye god læring i det også. 

Kjør masse og ikke tro du er verdensmester med en gang er mitt stalltips.

Anonymkode: d6116...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne meg igjen i at jeg kjører mer hakkete enn andre (ikke nødvendigvis menn), men mer på den måten at jeg ikke kjører bilen så teknisk bra. Girer fra første til andre litt tidlig, slipper clutchen litt fort etc. MEN jeg er veldig flink på trafikkavvikling, stopper ikke unødvendig og bråmbremser ikke unødvendig. Kan ikke helt si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver

Anonymkode: 015c1...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke fikk noen feil på oppkjøring, har kjørt mye (mengdetrening), aldri har kollidert eller har kjørt flere runder på Rudskogen har ikke noe med problemstillingen til TS, slik jeg forstår henne. Det er bare et tegn på dårlig selvinnsikt og mulig for høye tanker om egne ferdigheter.

Jeg har kjørt på utrykning med både kvinner og menn som alle har langt mer trening og opplæring enn den gjennomsnittlige personen på KG, men som allikevel har utfordringer med overblikk og flyt (les: unngår hakkete kjøring). 

Det jeg observerer er at de som kjører best (flinkest til å ha oversikt, beregne andres bevegelser og fly) er de som har interesse i å kjøre bil mest mulig behagelig. Dessverre er det slik i min ring med bekjente og kollegaer at det er en klar overvekt av menn som klarer dette - men det er uansett så få at jeg kan telle disse personene på to hender.

Jeg kan med hånden på hjertet si at hvis jeg hadde vært sensor hos biltilsynet, så ville nok de færreste jeg sitter på med bestått. De aller fleste sliter med helt grunnleggende ferdigheter i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gående opplever jeg veldig ofte at det er menn som holder høy hastighet mot gangfelt, og så må bremse kraftig ned, i stedet for å roe ned på avstand slik at den gående kommer seg over og bilen kan kjøre uten å stanse helt. Slik kjøring har alltid forundret meg, for det er jo fryktelig kjedelig å måtte stoppe helt når det ikke er nødvendig, syns iallfall jeg. 

Når det gjelder å vise hensyn til andre, fletting og sånn, så varierer det stort. Ser en tendens til at menn nok kjører mer offensivt og tar større sjanser når det gjelder å finne luker, mens kvinner er mer defensive. 

Anonymkode: 8aeab...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, jomann skrev:

Jeg kan med hånden på hjertet si at hvis jeg hadde vært sensor hos biltilsynet, så ville nok de færreste jeg sitter på med bestått. De aller fleste sliter med helt grunnleggende ferdigheter i trafikken.

LOOOOLZZZZZZ... 

Anonymkode: 665a3...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Du har nok oppfattet det riktig. Men med en gang forskjeller på kjønn kommenteres vil alle bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

Hvorfor er det sånn.

En kombinasjon vil jeg tro. Mjuk kjøring er økonomisk, det er menn som betaler drivstoff i de fleste tilfeller. Kvinner kjøper May og er opptatt av å ikke kaste.

Motorøre. Menn har større interesse av kjt. Litt mer kunnskap om virkemåte P komponenter. Gå av gass tidlig sparer drivstoff og bremser. Gass frem til kryss for så hugge inn brems er ikke så bra for bilen. Men igjen er det menn som betaler for bilvedlikholdet i de fleste familier.

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

wait for it.

Anonymkode: 1d240...568

Seriøst? Betaler du drivstoff og vedlikehold på damas bil? Jeg har da egen bil som jeg betaler både drivstoff og vedlikehold på selv, og det kunne aldri falt meg inn å få mannen til å betale utgifter på min bil.

Det er to ting som avgjør om man blir en god sjåfør eller ikke:

1. Mengdetrening. Kjører man mye og blir trygg i trafikken blir man bedre sjåfør og blir både bedre på å "føle" bilen og å lese trafikken. Er man nervøs og kjører lite blir man ingen god sjåfør.

2. Hvem man øvelseskjører med og lærer å kjøre bil av. Har man en god lærer som selv er en trygg og stabil sjåfør, lærer man gode kjørevaner.

Jeg var livredd for å kjøre bil og ville egentlig ikke ha bil. Siden jeg bodde utpå bygda "tvang" foreldrene mine meg til å kjøre opp for mitt eget beste. Jeg fikk ikke en god kjørelærer på kjøreskolen, jeg fikk en kvinnelig kjørelærer som valgte å kjefte meg huden full hver gang jeg gjøre en bitteliten feil. Dette gjorde meg til en enda mer nervøs og usikker sjåfør som mistet enda mer lysten til å kjøre bil. Men jeg klarte nå å gjennomføre og sto på både teori og oppkjøring, og fikk sertifikat. De første årene kjørte jeg veldig lite og det var i disse årene det ble mest uhell av typen kjøre i grøfta og deise borti ting ved rygging. Jeg hatet å kjøre bil og jo mindre jeg kjørte jo mer usikker ble jeg. Men så kom det en periode i livet der jeg ble nødt til å kjøre mye bil både privat og i jobbsammenheng, og jeg merket stor forskjell. Man må faktisk kjøre mye for å bli en god sjåfør.

Jeg har alltid vært fokusert på å ikke kjøre "hakkete" og lærte tidlig å sakke av rolig mot kryss istedet for å bråbremse. Hver gang man sakker rolig ned uten å bruke bremsen, sparer man drivstoff da det blir mindre motstand. Dette krever også som nevnt at man holder blikket langt frem i trafikken så man ser tidlig når man må stoppe for noe.
Min svigermor, derimot, kjører hakkete og det kjennes ofte ut som at hun nesten småpumper på gass og brems hele tiden mens hun kjører. Men hovedsaken for meg når jeg sitter på med andre er at de kjører ansvarlig. At de kveler bilen litt lett (noe som også kan skje om clutchen tar litt langt ut) bryr jeg meg ikke om så lenge de ellers er trygge sjåfører som viser hensyn i trafikken.

Jeg tror TS skal konsentrere seg om å bli en trygg og stødig sjåfør fremfor å henge seg opp i irrelevante ting som hakkete kjøring og små uvaner (som hun også kommer til å venne seg til med tiden).

Anonymkode: 509c4...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg mente ikke å snakke stygt om noen kjønn, har bare blitt veldig observant på dette nå mens jeg har øvelseskjørt. Kanskje jeg bare er heldig og hatt veldig mange flinke mannlige sjåfører i omgangskretsen min :m😊

 

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Kvinneguiden er ganske ekstrem til å dømme det som ikke oppleves som politisk korrekt til en hver tid, ikke ta deg nær av de krasse første svarene her.

Jeg kjenner meg noe igjen i beskrivelsen din. Etter min mening henger det sammen med interesse, teknisk forståelse, og å vise "hvem man er".

Myk, trillende, forutseende kjøring sparer drivstoff og skåner kjøretøyet. Dette er mange menn opptatt av. Det går også prestisje i å være en god sjåfør.

Mange, men langt fra alle, kvinner jeg kjenner kunne ikke brydd seg mindre om dette. De legger knapt merke til noe av dette - så det er i mitt hode bra at du følger godt med. Jeg kjenner mange kvinner som ikke helt har oppmerksomheten på veien når de kjører. Min kone er et unntak, inntil barna er med. Da kommet plutselig trafikklys, kryss osv. brått på fordi hun rett og slett har oppmerksomheten i baksetet.

Anonymkode: 08271...04e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke sånn :) Slipper heller gassen enn å bremse. La oss si jeg nærmer meg et lyskryss som er rødt. Her velger jeg da å slippe gassen framfør å kjøre fortere fram for så å bremse ned. Og hvis jeg er heldig blir det grønt mens jeg fortsatt triller. Men jeg slipper ikke gassen om jeg er 1 km unna, altså

Slipper folk fram i trafikken. Eksempel: noen må over fra ventre og til høyre men ingen i høyre slipper han/hun fordi, og det blir kø bak bilen. Da slipper jeg gassen, blinker, og får løst opp køen uten at det koster meg mange sekunder.

Prøver å bremse mykt

Bruker nødblink som takk om treige kjøretøy slipper meg forbi

Men jeg kan også bli usikker, og det er da jeg gjør feil ;( *host* forbikjøringer som kunne ha venta *host* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det tydligvis mange som ble krenket.

Til min egen erfaring så er det en mix, men kjerringer kn ikke kjøre, hvertfall flesteparten 🙄

8 av 10 tilfellene hvor andre har nærmest kjørt på meg, så har det vært kjerringer.

Enten om det er utforkjøring av rundkjøringer eller kryss.

Det handler bare om hvor mye man har kjørt, men kvinner har en tedens til å være mer forsiktig i trafikken.

Anonymkode: e1dc3...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2018 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp tatt lappen og har øvelseskjørt mest med min far. Han forholder seg rolig og klikker ikke/hyler/river seg i håret om jeg gjør noe feil, sånn som moren min gjør. Har fått desidert mest ut av å øvelseskjøre med pappa. Litt sammen med kjæresten min og litt med mamma. 

Så har jeg også lagt merke til at pappa, typen min og kamerater av meg er mye mer behagelig å sitte på med fremfor venninner, fordi de kjører bilen på en annen måte. Venninna mi som har hatt lappen lengre enn kompisene mine, hopper bortover parkeringsplassen, kveler ofte motoren og når hu bremser så er det bråbrems. 

Jeg legger merke til at menn kjører mye glattere og kontrollert. Stopper de for noen som skal over gangfelt så stopper de ikke helt opp men lar bilen gli sakte. Skal de kjøre av et sted og det ikke kommer bil i mot legger de seg i motsatt fil rett før innkjøringen sånn at bilene bak får kjørt videre kjapt. Mora mi gjør aldri dette, hun slakker farten og blinker til hun er heeelt framme ved nedkjørseln sånn at hun danner kø. 

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan damer og menn kjører? Jeg vil bli en god sjåfør og håper jeg er det også. Har fått mange gode tips av faren min som moren min ikke er klar over går an å gjøre engang tror jeg 😂

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Det er fordi kvinner er dunme, og kan ikke kjøre bil ;) så det er ikke noe poeng for deg å øvelseskjøre uansett, god blir du aldri... *ironi*

Dårlig forsøk på trolling, forresten. :) hilsen kvinne som kjører veldig flytende, og klarer fint å lese trafikkbildet både i stor og liten bil, med eller uten henger (rygge klarer jeg og, sensasjon!!!!) og på motorsykkel :)

Anonymkode: 0ad87...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et søsken, en bror.. Blir alltid kvalm når han kjører, fordi han hakker i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Så mange krenkede brukere her. Jeg tror TS har et poeng, dog er det kanskje ikke veldig elegant formulert. Jeg er enig i at det er antydninger til kjønnsforskjeller i måten man kjører bil på men det er ikke nødvendigvis det samme som at et kjønn er flinkere enn det andre. Den absolutt flinkeste sjåføren jeg vet om er en kvinne, og den absolutt verste sjåføren jeg vet om er en kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke sånn at det å være uenig er det samme som å være krenka. 

Anonymkode: 665a3...e08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2018 at 9:10 AM, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp tatt lappen og har øvelseskjørt mest med min far. Han forholder seg rolig og klikker ikke/hyler/river seg i håret om jeg gjør noe feil, sånn som moren min gjør. Har fått desidert mest ut av å øvelseskjøre med pappa. Litt sammen med kjæresten min og litt med mamma. 

Så har jeg også lagt merke til at pappa, typen min og kamerater av meg er mye mer behagelig å sitte på med fremfor venninner, fordi de kjører bilen på en annen måte. Venninna mi som har hatt lappen lengre enn kompisene mine, hopper bortover parkeringsplassen, kveler ofte motoren og når hu bremser så er det bråbrems. 

Jeg legger merke til at menn kjører mye glattere og kontrollert. Stopper de for noen som skal over gangfelt så stopper de ikke helt opp men lar bilen gli sakte. Skal de kjøre av et sted og det ikke kommer bil i mot legger de seg i motsatt fil rett før innkjøringen sånn at bilene bak får kjørt videre kjapt. Mora mi gjør aldri dette, hun slakker farten og blinker til hun er heeelt framme ved nedkjørseln sånn at hun danner kø. 

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan damer og menn kjører? Jeg vil bli en god sjåfør og håper jeg er det også. Har fått mange gode tips av faren min som moren min ikke er klar over går an å gjøre engang tror jeg 😂

Anonymkode: 0bcc1...b5e

I mine 50 år her på kloden har jeg ikke registrert noe som dette.

a) Jeg tar feil.

b) Du tar feil.

c) Selektiv oppfattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Du har nok oppfattet det riktig. Men med en gang forskjeller på kjønn kommenteres vil alle bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

Hvorfor er det sånn.

En kombinasjon vil jeg tro. Mjuk kjøring er økonomisk, det er menn som betaler drivstoff i de fleste tilfeller. Kvinner kjøper May og er opptatt av å ikke kaste.

Motorøre. Menn har større interesse av kjt. Litt mer kunnskap om virkemåte P komponenter. Gå av gass tidlig sparer drivstoff og bremser. Gass frem til kryss for så hugge inn brems er ikke så bra for bilen. Men igjen er det menn som betaler for bilvedlikholdet i de fleste familier.

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

wait for it.

Anonymkode: 1d240...568

Feil feil feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Du har nok oppfattet det riktig. Men med en gang forskjeller på kjønn kommenteres vil alle bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

Hvorfor er det sånn.

En kombinasjon vil jeg tro. Mjuk kjøring er økonomisk, det er menn som betaler drivstoff i de fleste tilfeller. Kvinner kjøper May og er opptatt av å ikke kaste.

Motorøre. Menn har større interesse av kjt. Litt mer kunnskap om virkemåte P komponenter. Gå av gass tidlig sparer drivstoff og bremser. Gass frem til kryss for så hugge inn brems er ikke så bra for bilen. Men igjen er det menn som betaler for bilvedlikholdet i de fleste familier.

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

wait for it.

Anonymkode: 1d240...568

Det er alltid en mann som er slik! Har hendt noen ganger at jeg slipper inn foran meg, med tanke på at den som ligger bak gjør det samme....men ikke den gubbjæjvel'n som sitter bak rattet der gjør det nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...