Gå til innhold

Hvorfor kjører menn mykt og smidig mens kvinner kjører "hakkete"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp tatt lappen og har øvelseskjørt mest med min far. Han forholder seg rolig og klikker ikke/hyler/river seg i håret om jeg gjør noe feil, sånn som moren min gjør. Har fått desidert mest ut av å øvelseskjøre med pappa. Litt sammen med kjæresten min og litt med mamma. 

Så har jeg også lagt merke til at pappa, typen min og kamerater av meg er mye mer behagelig å sitte på med fremfor venninner, fordi de kjører bilen på en annen måte. Venninna mi som har hatt lappen lengre enn kompisene mine, hopper bortover parkeringsplassen, kveler ofte motoren og når hu bremser så er det bråbrems. 

Jeg legger merke til at menn kjører mye glattere og kontrollert. Stopper de for noen som skal over gangfelt så stopper de ikke helt opp men lar bilen gli sakte. Skal de kjøre av et sted og det ikke kommer bil i mot legger de seg i motsatt fil rett før innkjøringen sånn at bilene bak får kjørt videre kjapt. Mora mi gjør aldri dette, hun slakker farten og blinker til hun er heeelt framme ved nedkjørseln sånn at hun danner kø. 

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan damer og menn kjører? Jeg vil bli en god sjåfør og håper jeg er det også. Har fått mange gode tips av faren min som moren min ikke er klar over går an å gjøre engang tror jeg 😂

Anonymkode: 0bcc1...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, slik som du generaliserer her vil du som kvinne aldri bli en flink sjåfør 🙄

Anonymkode: 528f9...d6c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfatter det du vil oppfatte, tror jeg. 

Men ellers er det mengdetrening som skal til, så kanskje hun hadde blitt bedre om faren din  ikke alltid kjørte når de begge er i samme bil. 

Anonymkode: 665a3...e08

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp tatt lappen og har øvelseskjørt mest med min far. Han forholder seg rolig og klikker ikke/hyler/river seg i håret om jeg gjør noe feil, sånn som moren min gjør. Har fått desidert mest ut av å øvelseskjøre med pappa. Litt sammen med kjæresten min og litt med mamma. 

Så har jeg også lagt merke til at pappa, typen min og kamerater av meg er mye mer behagelig å sitte på med fremfor venninner, fordi de kjører bilen på en annen måte. Venninna mi som har hatt lappen lengre enn kompisene mine, hopper bortover parkeringsplassen, kveler ofte motoren og når hu bremser så er det bråbrems. 

Jeg legger merke til at menn kjører mye glattere og kontrollert. Stopper de for noen som skal over gangfelt så stopper de ikke helt opp men lar bilen gli sakte. Skal de kjøre av et sted og det ikke kommer bil i mot legger de seg i motsatt fil rett før innkjøringen sånn at bilene bak får kjørt videre kjapt. Mora mi gjør aldri dette, hun slakker farten og blinker til hun er heeelt framme ved nedkjørseln sånn at hun danner kø. 

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan damer og menn kjører? Jeg vil bli en god sjåfør og håper jeg er det også. Har fått mange gode tips av faren min som moren min ikke er klar over går an å gjøre engang tror jeg 😂

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Jeg har sittet på med en del folk i bil, og jeg må si det at det er så og si like mange kvinner som menn som kjører hakkete og alt det andre, som det like mye menn og kvinner som kjører veldig pent, og alt det andre.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose
1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Jeg har sittet på med en del folk i bil, og jeg må si det at det er så og si like mange kvinner som menn som kjører hakkete og alt det andre, som det like mye menn og kvinner som kjører veldig pent, og alt det andre.

Det er min erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke klar over at jeg er mann.

Anonymkode: b3391...804

Ikke jeg heller. Fikk ros fra ei venninne en gang fordi jeg kjørte så mykt. Kanskje jeg er trans?? 

Anonymkode: 665a3...e08

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo:  En sjelden observasjon som jeg aldri har sett selv og den stemmer ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som kjører på begge måtene som TS beskriver, og det er en jevn miks av både kvinner og menn i begge leirer. Tror ikke du skal publisere dette som banebrytende forskning TS :)

Du får bruke kameratene dine og faren din som forbilder for hvordan du ønsker å kjøre bil, så skal du se at du kan kjøre både mykt og effektivt du også. Venninnen din og moren din høres usikre ut slik du beskriver dem, da blir kjøringen ofte hakkete og rar.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være forsiktig med å kategorisere damer vs menn på denne måten, folk generelt har ulike kjørestiler.

Konen min har feks en tendens til å "pulse" med gassen for å holde farten, noe som fører til ørsmå rykk i kjøringen, i motsetning til om man holder et jevnt gasspådrag. Jeg har en kollega som ligger rett oppi støtfangeren på bilen foran, jeg blir stresset av å sitte på med ham. Svogeren min var skeptisk til å kjøre inn på dropp-off-plassen på flyplassen fordi det var trangt der. 

Jeg tenker det er bla. 2 ting som er viktig:

1. Man ønsker å bli en flink sjåfør, er observant på egen kjøring og fortsetter å øve og holde ved like hele tiden. Jeg synes det er gøy å kjøre bil.
Jeg husker da jeg hadde fått lappen jobbet jeg mye med å ha kontroll over bredden på bilen, holde siden min godt osv. Ikke fordi jeg trengte det akkurat der og da, men rett og slett som en øvelse. Jeg kunne kjøre alene på en vei, men likevel ligge med hjulet helt på sidestripen bare for å øve meg. Det samme med rygging, lukeparkering, giring, myk nedbremsning osv. (Jeg prøver fremdeles hver gang jeg bremser å bremse så forsiktig at man nesten ikke kjenner det retur-rykket like før bilen står helt i ro). Om jeg sitter og venter på noen på en parkeringsplass og har henger på bilen øver jeg gjerne på rygging og manøvrering med henger. Jeg bruker blinklys selv om det er midt på natten og jeg er alene på veien, fordi jeg er så vant til å blinke at jeg ikke tenker på det. Dette gjør at det ikke "krever" noe av meg å bruke blinklys når jeg er i en mer stressende situasjon og har andre ting jeg må passe på. 

Poenget er at noen lærer å kjøre, få lappen, så er de i mål, da er de så gode som de trenger å være. Dette er de som kan få problemer og blir stresset når de møter en buss på en trang vei eller må lukeparkere i en travel bygate.

2. Man fokuserer på bilkjøringen, ser langt frem, holder avstand og følger med på hva andre gjør. Eksempelet med fotgjenger er typisk - ser du fotgjengeren langt fremme så reagerer du tidligere og hele situasjonen flyter mye bedre. Igjen, bilkjøring er noe man kan øve på og bli god på (forståelse av trafikkbildet), gir man seg når man kan minimum så er det det nivået man blir på.

Ellers tror jeg det nevnes et godt poeng når noen sier at dersom begge er i bilen så er det mannen som som oftest kjører.  

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å snakke stygt om noen kjønn, har bare blitt veldig observant på dette nå mens jeg har øvelseskjørt. Kanskje jeg bare er heldig og hatt veldig mange flinke mannlige sjåfører i omgangskretsen min :m😊

 

Anonymkode: 0bcc1...b5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann på 30 og har kjørt veldig hakkete de siste årene. Har skylt på bilen overfor meg selv og andre, men begynner å innse at jeg bare har blitt slurvete med årene. Nesten så jeg gjør det for å slippe å kjede meg så fælt når jeg kjører. Skal ta meg sammen. 

Blir fantastisk å få deg ut i trafikken, TS. Du høres ut som en talentfull og meget reflektert sjåfør. Bilistenes Warholm. 

Anonymkode: 54c57...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp tatt lappen og har øvelseskjørt mest med min far. Han forholder seg rolig og klikker ikke/hyler/river seg i håret om jeg gjør noe feil, sånn som moren min gjør. Har fått desidert mest ut av å øvelseskjøre med pappa. Litt sammen med kjæresten min og litt med mamma. 

Så har jeg også lagt merke til at pappa, typen min og kamerater av meg er mye mer behagelig å sitte på med fremfor venninner, fordi de kjører bilen på en annen måte. Venninna mi som har hatt lappen lengre enn kompisene mine, hopper bortover parkeringsplassen, kveler ofte motoren og når hu bremser så er det bråbrems. 

Jeg legger merke til at menn kjører mye glattere og kontrollert. Stopper de for noen som skal over gangfelt så stopper de ikke helt opp men lar bilen gli sakte. Skal de kjøre av et sted og det ikke kommer bil i mot legger de seg i motsatt fil rett før innkjøringen sånn at bilene bak får kjørt videre kjapt. Mora mi gjør aldri dette, hun slakker farten og blinker til hun er heeelt framme ved nedkjørseln sånn at hun danner kø. 

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan damer og menn kjører? Jeg vil bli en god sjåfør og håper jeg er det også. Har fått mange gode tips av faren min som moren min ikke er klar over går an å gjøre engang tror jeg 😂

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Har noenlunde samme oppfatning som deg, og jeg har hatt lappen i 30 år. Og kjørt mye, både store og små kjøretøy.

Men har opplevde gode kvinnelige sjåfører og dårlige mannlige. Men akkurat når det kommer til flyt og det å lese trafikkbildet i forkant, der ligger nok menn et hakk foran. Jeg er kvinne, men tenker som en mann ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det finnes dårlige sjåfører uavhengig av kjønn. Jeg er kvinne og en god sjåfør. I sin tid fikk jeg null feil på oppkjøringen i Oslo. Tror du at du klarer det samme?

Anonymkode: fb74e...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente ikke å snakke stygt om noen kjønn, har bare blitt veldig observant på dette nå mens jeg har øvelseskjørt. Kanskje jeg bare er heldig og hatt veldig mange flinke mannlige sjåfører i omgangskretsen min :m😊

 

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Du har nok oppfattet det riktig. Men med en gang forskjeller på kjønn kommenteres vil alle bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

Hvorfor er det sånn.

En kombinasjon vil jeg tro. Mjuk kjøring er økonomisk, det er menn som betaler drivstoff i de fleste tilfeller. Kvinner kjøper May og er opptatt av å ikke kaste.

Motorøre. Menn har større interesse av kjt. Litt mer kunnskap om virkemåte P komponenter. Gå av gass tidlig sparer drivstoff og bremser. Gass frem til kryss for så hugge inn brems er ikke så bra for bilen. Men igjen er det menn som betaler for bilvedlikholdet i de fleste familier.

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

wait for it.

Anonymkode: 1d240...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok oppfattet det riktig. Men med en gang forskjeller på kjønn kommenteres vil alle bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

Hvorfor er det sånn.

En kombinasjon vil jeg tro. Mjuk kjøring er økonomisk, det er menn som betaler drivstoff i de fleste tilfeller. Kvinner kjøper May og er opptatt av å ikke kaste.

Motorøre. Menn har større interesse av kjt. Litt mer kunnskap om virkemåte P komponenter. Gå av gass tidlig sparer drivstoff og bremser. Gass frem til kryss for så hugge inn brems er ikke så bra for bilen. Men igjen er det menn som betaler for bilvedlikholdet i de fleste familier.

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

wait for it.

Anonymkode: 1d240...568

Jaa, enig! Jeg vil sitte på med deg 😍 💜

Anonymkode: 0bcc1...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Fikk ros fra ei venninne en gang fordi jeg kjørte så mykt. Kanskje jeg er trans?? 

Anonymkode: 665a3...e08

Vi er nok kjønnsforvirra alle sammen. 

Anonymkode: 1ddea...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal komme med en omstridt påstand til når vi først skal fornærme noen. Legg merke til hvem som slipper deg frem ved fletting/påkjøring. Det er aldri en kvinne. Garantert. Kvinner nekter å slippe noen frem."MIN PLASS, DU VENTER!!"

Da har du ikke møtt meg etter veien. Hilsen kvinne. 

Anonymkode: 665a3...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...