Gå til innhold

Uansvarlig å kjøre langt i mye regn..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre Haugesund-Bergen i morgen, og har ikke tenkt på at det skulle være noe problem. Jeg er eneste voksne i bilen, og har med meg flere barn + hunder. 

Anonymkode: 5051f...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som har opplevd bilkjøring i sterkt regn, vet at slikt vær tidvis kan medføre ekstreme regnskurer. Da vet man også at noen ganger og noen steder regner det så mye at vindusviskerene ikke tar unna. Det å ferdes i bil i slikt vær ér uforsvarlig. Man kan ikke kjøre, for man ser ikke noe foran seg. Men stanser man, er risikoen svært høy for at man blir påkjørt av en idiot med overdreven tro på egne kjøreferdigheter som synes at h*n kjører etter forholdene selv uten å se. Vannplaning slipper man ved å kjøre sakte nok, noe som igjen medfører at reisen tar flere timer ekstra. Møtende trafikk er ubehagelig når det regner så mye fordi det blir mye plask mot egen bil, noe som også reduserer sikten og er slitsomt. 

Sterk nedbør kan også utløse ras, som igjen medfører dårligere framkommelighet eller stengte veger.

Jeg holder med mannen din. Og jeg har hatt førerkort i over 25 år. Det er idiotisk å trasse seg ut på tur i morgen hvis man ikke MÅ. På strekningen Bergen - Stavanger er det kanskje ikke det aller verste, men de som overvurderer egne evner/undervurderer naturkreftene og reiser ut i de områdene hvor man anbefales å holde seg inne får ikke min sympati hvis noe skulle skje, i alle fall. 

Anonymkode: c4347...1f1

Åh, herreur. Det går an å ta fryktpropaganda til seg på en slik måte også? Regner det for mye, finner du deg en busslomme og venter litt. Ved kraftige sommerregnskur på Autobahn har jeg opplevd at samtlige biler bare stopper, selvsagt i høyre fil. Det samme kan vi få til i Norge. 

Anonymkode: 908ec...4e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som har opplevd bilkjøring i sterkt regn, vet at slikt vær tidvis kan medføre ekstreme regnskurer. Da vet man også at noen ganger og noen steder regner det så mye at vindusviskerene ikke tar unna. Det å ferdes i bil i slikt vær ér uforsvarlig. Man kan ikke kjøre, for man ser ikke noe foran seg. Men stanser man, er risikoen svært høy for at man blir påkjørt av en idiot med overdreven tro på egne kjøreferdigheter som synes at h*n kjører etter forholdene selv uten å se. Vannplaning slipper man ved å kjøre sakte nok, noe som igjen medfører at reisen tar flere timer ekstra. Møtende trafikk er ubehagelig når det regner så mye fordi det blir mye plask mot egen bil, noe som også reduserer sikten og er slitsomt. 

Sterk nedbør kan også utløse ras, som igjen medfører dårligere framkommelighet eller stengte veger.

Jeg holder med mannen din. Og jeg har hatt førerkort i over 25 år. Det er idiotisk å trasse seg ut på tur i morgen hvis man ikke MÅ. På strekningen Bergen - Stavanger er det kanskje ikke det aller verste, men de som overvurderer egne evner/undervurderer naturkreftene og reiser ut i de områdene hvor man anbefales å holde seg inne får ikke min sympati hvis noe skulle skje, i alle fall. 

Anonymkode: c4347...1f1

Hvor er den anbefalingen, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannplaning er noe av det skumleste jeg vet om. Kjører ikke i kraftig regn med mindre jeg må. Seilte rett inn i siden på en buss da jeg hadde hatt lappen i bare to uker. Hadde ikke sjans til å gjøre noe i det hele tatt, og i dag seilte jeg ut i grøfta. Det gikk helt fint, men det er fortsatt en ekkel følelse når bilen slipper. Er jeg alene når det skjer så er det èn ting, men med unger i bilen så kjører jeg så anspent at 20 mil hadde vært uaktuelt med mindre jeg hadde hatt noen å byttekjøre med. 

Anonymkode: 5e8b0...5e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig slitsomt å kjøre langt i kraftig regnvær. Men kan ikke du kjøre selv siden mannen din helst vil slippe? Det høres ut som at du ikke har noe problem med å kjøre i slkt vær.

Anonymkode: fdf7e...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvordan gikk det til slutt? Kom selvsagt mye mindre regn enn annonsert. NRK og Yr er blitt helt ville til å rope "Ulv!".

Anonymkode: 908ec...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2018 den 2.03, AnonymBruker skrev:

Vannplaning er noe av det skumleste jeg vet om. Kjører ikke i kraftig regn med mindre jeg må. Seilte rett inn i siden på en buss da jeg hadde hatt lappen i bare to uker. Hadde ikke sjans til å gjøre noe i det hele tatt, og i dag seilte jeg ut i grøfta. Det gikk helt fint, men det er fortsatt en ekkel følelse når bilen slipper. Er jeg alene når det skjer så er det èn ting, men med unger i bilen så kjører jeg så anspent at 20 mil hadde vært uaktuelt med mindre jeg hadde hatt noen å byttekjøre med. 

Anonymkode: 5e8b0...5e3

Du har kjørt ut to ganger? Kanskje på tide å gjøre noe med kjørestilen? Tilpass farten etter forholdene.

Anonymkode: 45a78...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det bra, men det er klart at det er litt tyngre å kjøre i regn. En del mer støy, vindusviskerne går, man må passe på vannplaning osv. Forutsetter selvsagt at man har gode sommerdekk som kan drive vekk vann, med riller som ikke er slitt ned (slitte sommerdekk er fyfy på vått føre), at forstillingen er normalt avbalansert, og at bilen teknisk sett er i ok stand. Man bør bytte på når man kjører langt i mer utfordrende føre, siden det krever litt mer konsentrasjon. Klart, det er jo en anelse høyere risiko hvis man tenker generelt, for man vet jo aldri hvordan andre kjører, eller om de har slitte sommerdekke osv. Likevel kan man ikke hele tiden gå rundt å være redd for det, man må leve sine liv, og det er veldig mange i Norge som ikke kunne kjørt eller kommet seg til/fra jobb/familie om de bare skulle kjørt på tørt føre. I store deler av landet er det grisevær store deler av året (sommeren i år er unntaket heller enn regelen). 

Om man er usikker på å kjøre i forskjellige forhold, så kan man øve seg. F. eks. på en bred privat vei som går rett frem uten annen trafikk, på en større gårdsplass e.l. Man kan også leie glattkjøringsbaner der man trygt kan miste kontrollen over bilen for å øve seg på å håndtere situasjonene. 

Anonymkode: b32da...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...