Gå til innhold

Intermittent fasting /OMAD


Wilmus

Anbefalte innlegg

Hei dere som vil gå ned i vekt! Jeg har hatt veldig gode resultater med intermittent fasting, og vil gjerne tipse dere om dette! Jeg begynte med en 16/8 timers faste (altså uten kalorier 16 timer i døgnet.) Det høres sikkert drøyt ut for noen, men husk at man sover i mange av de timene:)

Jeg har gradvis forskjøvet dagens første måltid, til nå, hvor jeg spiser enten kun ett måltid (OMAD) eller to måltider innen ca 3 timer. (spiser middag med familien)  I "spisevinduet mitt" spiser jeg så mye jeg vil, og hva jeg vil, og fredag ettermiddag - søndag morgen er fri, dvs jeg spiser når jeg vil, hva jeg vil og så mye jeg vil.

Jeg har gått ned 12 kg uten å telle kalorier, uten noe som helst nei-mat og uten trening foruten gåtur med hunden hver dag. Sulten er kjip de første ukene, men så går den over. Det er fantastisk deilig å gå ned i vekt uten å tenke på hva man kan spise og ikke kan spise, jeg trenger kun fokusere på NÅR jeg kan spise:) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig flott det. Selv begynte jeg med noe lignende en periode hvor jeg igrunn droppet frokost og ikke spist før lunsj. Så jeg kjørte 16/8. 
Men må rette litt på deg her da. Man kan ikke spise så mye man vil, man skal fortsatt ikke spise for mye. Spiser man mer kalorier enn kroppen trenger går man likevel opp i vekt med periodisk faste. Det er dog veldig mye lettere og holde styr på og det er mange helsefordeler med fasting sånn generelt sett. Anbefales uansett :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme selv. Ikke helt med vilje da.

Jeg har alltid slitt med å spise mange måltider om dagen. Det som er naturlig for meg er å spise 1-2 større måltider, med noe snacks her og der. Jeg kan kjempefint gå de første 6-9 timene av dagen uten mat, før jeg spiser mitt første måltid rundt klokka 18.00. Spiser også lavkarbo, noe som hjelper masse på den avhengigheten jeg følte rundt mat/karbohydrater før. Føler det er en veldig fin kombinasjon for meg.

Har begynt å prøve å gjøre dette konsistent, og føler det er mye enklere å holde kontroll på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Skulle jeg begynne å spise allerede om morgenen vil jeg ha hele dagen foran meg der jeg kan fristes til å spise noe jeg ikke burde, eller spise for mye. Men har jeg ett bestemt tidspunkt å forholde meg til blir det mye enklere. Kroppen vil jo heller ikke la deg spise for mye på bare noen få timer heller, så det hjelper også.

Jeg vil også anbefale det til de som tror det kan hjelpe. Det er selvsagt ikke for alle, da noen ikke klarer seg mer enn et par timer uten mat. Men er du en som kan gå lenge uten å merke noe på kroppen/humøret kan det være verdt et forsøk.

(Selv om det stemmer som "debattanten" sier, du kan forstatt ikke spise mer kalorier enn du forbrenner! Men det gjør det enklere å holde styr på det hele.)

Anonymkode: fa477...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er noe helt feil med slankekurer som baserer seg på ekstreme matvaner og et forstyrret forhold til mat. Sånne kurer kommer aldri til å gi noen et balansert og sunt forhold til mat.

Anonymkode: 6d30c...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det hver dag fra mandag til lørdag. Faster 16-18 timer og har spisevindu på 6-8 timer. Spiser også lavkarbo, teller ikke kalorier og min trening er å gå turer med hundene på fritiden (jobber ca. 150%). Har gått ned ca 20 kg siden november i fjor. Begynte på dette pga av helsen, hadde høyt blodtrykk, prediabetes og var veldig stor. Jeg trodde det var vanskelig, men man venner seg til det. Kroppen er ikke laget til å spise flere måltider om dagen.

Har lest masse om intermittent fasting og lavkarbo (keto diet). Jeg spiser det som kalles moderat lavkarbo. Spiser kaker og annet godt kun på bursdager/høytider. Fokuserer ikke på hva jeg "ikke" kan spise, men på hva jeg kan spise. Ser dette som en livstil, ikke en diett. Er kjempefornøyd med resultater, men prøver ikke å frelse noen. Jeg bare sier, prøv det. Hva om det fungerer?

Anonymkode: d02b8...11d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns det er noe helt feil med slankekurer som baserer seg på ekstreme matvaner og et forstyrret forhold til mat. Sånne kurer kommer aldri til å gi noen et balansert og sunt forhold til mat.

Anonymkode: 6d30c...31c

Kan du utdype?

For å ta meg selv som eksempel: hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å spise 3-4 måltider om dagen bare fordi samfunnet rundt meg gjør det? Kan jeg ikke gjøre det som kjennes naturlig og godt ut for meg?

For å gjenta det jeg sa litt tidligere, jeg synes heller ikke at en skal måtte tvinge seg selv til å gå lenge uten mat hvis det er noe en synes er vanskelig og unaturlig. Så denne måten å spise på er ikke for alle. Men hvis noen synes det er helt greit - hvordan kan det klasifiseres som ekstremt eller forstyrret forhold til mat?

Anonymkode: fa477...1cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Kan du utdype?

For å ta meg selv som eksempel: hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å spise 3-4 måltider om dagen bare fordi samfunnet rundt meg gjør det? Kan jeg ikke gjøre det som kjennes naturlig og godt ut for meg?

For å gjenta det jeg sa litt tidligere, jeg synes heller ikke at en skal måtte tvinge seg selv til å gå lenge uten mat hvis det er noe en synes er vanskelig og unaturlig. Så denne måten å spise på er ikke for alle. Men hvis noen synes det er helt greit - hvordan kan det klasifiseres som ekstremt eller forstyrret forhold til mat?

Anonymkode: fa477...1cd

Fordi de fleste ikke kan nok om kosthold og ernæringsbehov til at de kan ta egne, trygge og velinformerte avgjørelser om slike ting.

I tillegg så er jo omtrent folk hysteriske i forhold til å motvirke anoreksi og bulimi hos unge, noe som er en helt annet vepsebol, men som automatisk blir synonymt med å avstå fra å spise over kortere eller lengre tid.

Og ikke minst det at de fleste mennesker fremdeles er sukkerforbrennene, som er avhengig av en viss tilførsel av sukker (karbohydrater) gjennom dagen uten for langt opphold (måltider, mellommåltider, snacks osv) for å ikke føle seg ræva, fordi de aldri har latt kroppen skjønne hvordan den skal hente energi uten at den får det direkte fra matinntak og økt blodsukker fra dette.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så 16 timer av dagen spiser jeg ingenting og 8 timer kan jeg spise «hva jeg vil»?

Jeg bestemte meg for å miste 10kg, og har begynt å telle kalorier. Skal ha 1300 kalorier om dagen, men har ligget under i et par dager (selv om jeg er mett. Spiser lavkarbo, men mye). I følge appen min skal jeg miste 600gram hver uke. Vi får se hvordan ukene fremover blir. Men dette dere beskriver nå vil jeg prøve ut! Hvor lang tid tok det før dere så resulterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skilpadden said:

Okei. Så 16 timer av dagen spiser jeg ingenting og 8 timer kan jeg spise «hva jeg vil»?

Jeg bestemte meg for å miste 10kg, og har begynt å telle kalorier. Skal ha 1300 kalorier om dagen, men har ligget under i et par dager (selv om jeg er mett. Spiser lavkarbo, men mye). I følge appen min skal jeg miste 600gram hver uke. Vi får se hvordan ukene fremover blir. Men dette dere beskriver nå vil jeg prøve ut! Hvor lang tid tok det før dere så resulterer?

👍Lavkarbo i kombinasjon med IF er win-win.

Poenget her er å kontrollere insulinrespons, hvor ofte man initialiserer den og i hvor stor grad.

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

👍Lavkarbo i kombinasjon med IF er win-win.

Poenget her er å kontrollere insulinrespons, hvor ofte man initialiserer den og i hvor stor grad.

Anonymkode: ce567...a3b

I frykt for å høres ut som verdens største idiot; hva mener du med å kontrollere insulinrespons? Mener du mer andre ord at jeg skal prøve å holde meg unna sukker så mye det lar seg? Gjelder dette også frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skilpadden said:

I frykt for å høres ut som verdens største idiot; hva mener du med å kontrollere insulinrespons? Mener du mer andre ord at jeg skal prøve å holde meg unna sukker så mye det lar seg? Gjelder dette også frukt?

Jeg syns du sa du spiste lavkarbo...?

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså, man kan kontrollere dette enten ved mengde eller hyppighet, gjerne helst begge deler, som sagt generell lavkarbo i kombinasjon med periodisk faste er en god kombinasjon.

Periodisk faste er lettere å gjennomføre hvis man i tillegg holder et lavkarbokosthold til vanlig, siden man da ikke har så lett for å svinge i blodsukker og oppleve de negative effektene av dette, som riktig nok ikke er farlige, men de kan være ubehagelige og gjøre det vanskeligere å holde seg til enten fasten eller kostholdet.

Frukt inngår generelt ikke i et lavkarbokosthold, men enkelte bær er ok, f.eks bringebær er flott, inneholder både c-vitamin og fiber, og bare litt i overkant av 3 gram karbohydrater pr. 100 gram.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er noe helt feil med slankekurer som baserer seg på ekstreme matvaner og et forstyrret forhold til mat. Sånne kurer kommer aldri til å gi noen et balansert og sunt forhold til mat.

Anonymkode: 6d30c...31c

Som å spise hver 3 time med snacks mellom hvert måltid mener du?

Er en grunn til at vi har en fedmeepedemi. Hver gang du spiser produserer kroppen insulin. Noe mat aktiverer insulinproduksjonen mer enn andre. Hver gang du spiser noe forteller du kroppen din i praksis å lagre fett.

Dette er nettopp grunenn til at periodisk faste er så bra. Og det er også mye nærmere det kroppen vår er laget for.

Måltidsfrekvensen er like viktig som hva du spiser.

Anonymkode: 47411...856

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype?

For å ta meg selv som eksempel: hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å spise 3-4 måltider om dagen bare fordi samfunnet rundt meg gjør det? Kan jeg ikke gjøre det som kjennes naturlig og godt ut for meg?

For å gjenta det jeg sa litt tidligere, jeg synes heller ikke at en skal måtte tvinge seg selv til å gå lenge uten mat hvis det er noe en synes er vanskelig og unaturlig. Så denne måten å spise på er ikke for alle. Men hvis noen synes det er helt greit - hvordan kan det klasifiseres som ekstremt eller forstyrret forhold til mat?

Anonymkode: fa477...1cd

Ja, det kan jeg. Den spiseformen der, er noe som lett kan ende med overspising når man først spiser, fordi kroppen etterhvert vil sette i gang en ganske brutal matcrave som blir verre og verre jo lenger man spiser på den måten. Å gå så mange timer uten mat gjør også at man store deler av døgnet går på tomgang og ikke vil fungere noe bra hverken fysisk eller mentalt. I tillegg vil man gjerne får belastningen av søvnløshet fordi man legger seg sulten der kroppen igjen: gjerne responderer med matcrave og ekstra sukkersug. Jeg tror bestemt at den "dietten" kommer til å få gjennomgå hardt av helsepersonell nå fremover.

Anonymkode: 6d30c...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, det kan jeg. Den spiseformen der, er noe som lett kan ende med overspising når man først spiser, fordi kroppen etterhvert vil sette i gang en ganske brutal matcrave som blir verre og verre jo lenger man spiser på den måten. Å gå så mange timer uten mat gjør også at man store deler av døgnet går på tomgang og ikke vil fungere noe bra hverken fysisk eller mentalt. I tillegg vil man gjerne får belastningen av søvnløshet fordi man legger seg sulten der kroppen igjen: gjerne responderer med matcrave og ekstra sukkersug. Jeg tror bestemt at den "dietten" kommer til å få gjennomgå hardt av helsepersonell nå fremover.

Anonymkode: 6d30c...31c

Vi er lagd for å gå "på tomgang", skjønner du ikke det?

Hvor ellers skal kroppen hente energi fra, i den tiden vi ikke spiser, enn fra lagrene i kroppen, og kroppen er optimalisert for å gjøre nettopp dette, ved å sette i gang hormoner og funksjoner (ketose, blant annet), som er ment å frigjøre den energien vi har lagret i kroppen, sånn at vi kan bruke den i perioder hvor mat ikke er tilgjengelig.

Hvis vi som mennesker ikke hadde disse systemene tilgjengelig hadde vi aldri overlevd som rase, gjennom vintre, sultperioder, dårlig avlinger, klimaendringer, you name it.

Det at du, som sukkerforbrenner som spiser hver tredje time gjennom din våkne tid, føler deg litt kjip når du ikke har fått nytt påfyll innen det kroppen din er vant til at er rimelig, betyr hverken at det er farlig eller unaturlig.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan jeg. Den spiseformen der, er noe som lett kan ende med overspising når man først spiser, fordi kroppen etterhvert vil sette i gang en ganske brutal matcrave som blir verre og verre jo lenger man spiser på den måten. Å gå så mange timer uten mat gjør også at man store deler av døgnet går på tomgang og ikke vil fungere noe bra hverken fysisk eller mentalt. I tillegg vil man gjerne får belastningen av søvnløshet fordi man legger seg sulten der kroppen igjen: gjerne responderer med matcrave og ekstra sukkersug. Jeg tror bestemt at den "dietten" kommer til å få gjennomgå hardt av helsepersonell nå fremover.

Anonymkode: 6d30c...31c

Du snakker som du har en religiøs overbevisning om emnet, og 0 kunnskap.

Kroppen er laget for å takle kortere og lengre perioder uten mat. Det er det som er det normale for kroppen. Slik vi spsier idag, der kroppen aldri rekker å bli sulten, det er det unormale. I tillegg er maten tungt bearbeidet slik at kroppen ikke har noe å jobbe med. (Sukker/hvetemel) Resultatet er unormale høye mengder med insulin nesten hele døgnet. 

 

Anonymkode: 47411...856

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er lagd for å gå "på tomgang", skjønner du ikke det?

Hvor ellers skal kroppen hente energi fra, i den tiden vi ikke spiser, enn fra lagrene i kroppen, og kroppen er optimalisert for å gjøre nettopp dette, ved å sette i gang hormoner og funksjoner (ketose, blant annet), som er ment å frigjøre den energien vi har lagret i kroppen, sånn at vi kan bruke den i perioder hvor mat ikke er tilgjengelig.

Hvis vi som mennesker ikke hadde disse systemene tilgjengelig hadde vi aldri overlevd som rase, gjennom vintre, sultperioder, dårlig avlinger, klimaendringer, you name it.

Det at du, som sukkerforbrenner som spiser hver tredje time gjennom din våkne tid, føler deg litt kjip når du ikke har fått nytt påfyll innen det kroppen din er vant til at er rimelig, betyr hverken at det er farlig eller unaturlig.

Anonymkode: ce567...a3b

Lagd for det ja. I jeger og sanker-samfunnet spiste de sikkert ikke mer enn 1 gang per dag, men levde nå heller ikke mer en til sånn 30 års alderen. 

Jeg forstår virkelige ikke hvorfor folk faller for alle disse tåpelige ekstrem-diettene. Er ikke en kjeft som blir feit eller feilernært om man bare klarer noe så enkelt som måtehold i forhold til mengder og variasjon i forhold til hva man spiser. Det er så virkelighetsfjernt å gjøre foring av mennesker om til et avansert forskningsprosjekt. Det absolutt eneste "fornuftige" jeg har hørt om på kostholdssiden på mange år er å spise intuitivt. Noe som er nesten morsomt banalt at kommer opp som kostholdsretning siden det sier seg litt selv at det er en fornuftig ting å gjøre. 

Anonymkode: 6d30c...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lagd for det ja. I jeger og sanker-samfunnet spiste de sikkert ikke mer enn 1 gang per dag, men levde nå heller ikke mer en til sånn 30 års alderen. 

Jeg forstår virkelige ikke hvorfor folk faller for alle disse tåpelige ekstrem-diettene. Er ikke en kjeft som blir feit eller feilernært om man bare klarer noe så enkelt som måtehold i forhold til mengder og variasjon i forhold til hva man spiser. Det er så virkelighetsfjernt å gjøre foring av mennesker om til et avansert forskningsprosjekt. Det absolutt eneste "fornuftige" jeg har hørt om på kostholdssiden på mange år er å spise intuitivt. Noe som er nesten morsomt banalt at kommer opp som kostholdsretning siden det sier seg litt selv at det er en fornuftig ting å gjøre. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Og du mener at å spise intuitivt er å trykke i seg de fastsatte minst 3 måltidene om dagen, inkludert mellommåltider og snacks?

Som brukeren over her sa, da opprettholder man jo unormalt høye insulinnivåer nærmest hele døgnet.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du mener at å spise intuitivt er å trykke i seg de fastsatte minst 3 måltidene om dagen, inkludert mellommåltider og snacks?

Som brukeren over her sa, da opprettholder man jo unormalt høye insulinnivåer nærmest hele døgnet.

Anonymkode: ce567...a3b

Hva er det med deg og den snacksen? Det er ikke normalt å drive å dytte i seg mat mellom måltider, det er ikke bra for tennene og er unødvendig. 

Anonymkode: 6d30c...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spise "intuitivt" er forresten også en kunst i seg selv, og det betyr ikke å putte noe i munnen hver gang man får lyst til det.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...