Gå til innhold

Intermittent fasting /OMAD


Wilmus

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Wilmus skrev:

Hei dere som vil gå ned i vekt! Jeg har hatt veldig gode resultater med intermittent fasting, og vil gjerne tipse dere om dette! Jeg begynte med en 16/8 timers faste (altså uten kalorier 16 timer i døgnet.) Det høres sikkert drøyt ut for noen, men husk at man sover i mange av de timene:)

Jeg har gradvis forskjøvet dagens første måltid, til nå, hvor jeg spiser enten kun ett måltid (OMAD) eller to måltider innen ca 3 timer. (spiser middag med familien)  I "spisevinduet mitt" spiser jeg så mye jeg vil, og hva jeg vil, og fredag ettermiddag - søndag morgen er fri, dvs jeg spiser når jeg vil, hva jeg vil og så mye jeg vil.

Jeg har gått ned 12 kg uten å telle kalorier, uten noe som helst nei-mat og uten trening foruten gåtur med hunden hver dag. Sulten er kjip de første ukene, men så går den over. Det er fantastisk deilig å gå ned i vekt uten å tenke på hva man kan spise og ikke kan spise, jeg trenger kun fokusere på NÅR jeg kan spise:) 

Jeg har ikke lest hele tråden, og vet ikke om det jeg skriver har blitt sagt før.

Først av alt, det er flott at du har funnet noe som virker for deg når det kommer til vektreduksjon.  Godt jobba!

Så, jeg synes det blir litt morsomt at noe som er, og alltid har vært, normalt for de fleste fremstilles som noe revolusjonerende og nytt.

Periodisk faste har vært normalen for de aller fleste i alle år.  Det eneste nye er at spisevinduet har blitt kortere fordi flere skipper frokosten, og at det ikke lenger tas hensyn til at måltidsstørrelsen følger energibehov i løpet av døgnet.

I gamle dager var det vanlig med 10 -12 timers spisevindu, og 12-14 timers faste.  I tillegg ble de største måltidene inntatt tidlig på dagen, når energibehovet er høyest på grunn av jobb, og de minste måltidene på ettermiddagen/kvelden, når energibehovet er lavere.

Den måltidsrytmen jeg er vant til fra da jeg var lita, er frokost kl 8 (jobb og skole begynte kl 9), middag kl 12, nons (lett mellommåltid) etter endt arbeidsdag kl 17, og lett kveldsmat kl 19.

Dette er vanskelig å gjennomføre med dagens arbeids-/samfunnsrutiner, men variasjoner av dette er fremdeles normalen hos de aller fleste.  I utgangspunktet er "periodisk faste" kun en måte å si "tilbake til det opprinnelige" på.  :)

Anonymkode: 72ab7...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns du sa du spiste lavkarbo...?

Anonymkode: ce567...a3b

Det er da noen frukt du kan spise på lavkarbo også :) 

Og spiser jeg en sjokoladebit til dessert, så kutter jeg det ut fra andre ting slik at totalen aldri skal bikke over 1200-300. 

Eller er det slik at man ikke skal spise sukker uansett hva (også frukt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Skilpadden skrev:

Det er da noen frukt du kan spise på lavkarbo også :) 

Og spiser jeg en sjokoladebit til dessert, så kutter jeg det ut fra andre ting slik at totalen aldri skal bikke over 1200-300. 

Eller er det slik at man ikke skal spise sukker uansett hva (også frukt)?

Det kommer an på hvilken lavkarbo-filosofi du følger.

På liberal lavkarbo er det rom for litt frukt eller en bit sjokolade, på andre lavkarbodietter er det ikke rom for slikt.

Anonymkode: 72ab7...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvilken lavkarbo-filosofi du følger.

På liberal lavkarbo er det rom for litt frukt eller en bit sjokolade, på andre lavkarbodietter er det ikke rom for slikt.

Anonymkode: 72ab7...c23

Oi. Jeg vet ikke om jeg hadde klart et liv uten frukt... funker ikke denne dietten så bra innen noen uker får jeg kutte alt det ut. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle å prøve periodisk faste noen dager, med mindre man har en sykdom som gjør at man må spise oftere. Folk flest blir nesten desperate så snart de føler sult. Når opplevde du sist å være sulten så lenge at sultfølelsen gikk over? Det tar gjerne bare 5-10 minutter.

Mennesker har levd MYE lenger med sporadisk tilgang til mat enn faste måltider, og spesielt har nok frokost vært en sjeldenhet. Så det er ikke rart at mange føler seg bedre med et slikt spisemønster.

Tør å bli sulten, prøv å kjenner etter hva kroppen egentlig har lyst på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser der var en her som argumenterte mot IF/OMAD med at jeger/sanker-samfunn som spiste ett måltid om dagen eller mindre ikke levde til de var lengre enn rundt 30 år. Dette er helt feil og en idiotisk påstand, som kun vitner om manglende antropologisk kunnskap. Grunnen til at den totale levealderen på den tiden ble beregnet lavere enn den dag i dag er som følge av høy barnedødelighet - som trakk gjennomsnittet ned. Veldig mange småbarn døde på grunn av manglende vaksiner, hygiene osv, men folk som først ble voksne kunne godt leve til de var 70, 80 og 90 år.

Anonymkode: b3272...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser der var en her som argumenterte mot IF/OMAD med at jeger/sanker-samfunn som spiste ett måltid om dagen eller mindre ikke levde til de var lengre enn rundt 30 år. Dette er helt feil og en idiotisk påstand, som kun vitner om manglende antropologisk kunnskap. Grunnen til at den totale levealderen på den tiden ble beregnet lavere enn den dag i dag er som følge av høy barnedødelighet - som trakk gjennomsnittet ned. Veldig mange småbarn døde på grunn av manglende vaksiner, hygiene osv, men folk som først ble voksne kunne godt leve til de var 70, 80 og 90 år.

Anonymkode: b3272...e6f

Nei. Tull og tøv. Jeg argumenterte ikke MOT noe som helst. Utsagnet; «kroppen er ikke laget for», var det jeg dro frem. 

Lær deg å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, og vet ikke om det jeg skriver har blitt sagt før.

Først av alt, det er flott at du har funnet noe som virker for deg når det kommer til vektreduksjon.  Godt jobba!

Så, jeg synes det blir litt morsomt at noe som er, og alltid har vært, normalt for de fleste fremstilles som noe revolusjonerende og nytt.

Periodisk faste har vært normalen for de aller fleste i alle år.  Det eneste nye er at spisevinduet har blitt kortere fordi flere skipper frokosten, og at det ikke lenger tas hensyn til at måltidsstørrelsen følger energibehov i løpet av døgnet.

I gamle dager var det vanlig med 10 -12 timers spisevindu, og 12-14 timers faste.  I tillegg ble de største måltidene inntatt tidlig på dagen, når energibehovet er høyest på grunn av jobb, og de minste måltidene på ettermiddagen/kvelden, når energibehovet er lavere.

Den måltidsrytmen jeg er vant til fra da jeg var lita, er frokost kl 8 (jobb og skole begynte kl 9), middag kl 12, nons (lett mellommåltid) etter endt arbeidsdag kl 17, og lett kveldsmat kl 19.

Dette er vanskelig å gjennomføre med dagens arbeids-/samfunnsrutiner, men variasjoner av dette er fremdeles normalen hos de aller fleste.  I utgangspunktet er "periodisk faste" kun en måte å si "tilbake til det opprinnelige" på.  :)

Anonymkode: 72ab7...c23

Dette er litt sånn jeg lever nå faktisk, måltidsmessig. Men frokosten er halv syv og kveldsmat rundt 20. Så blir ikke mange timene med faste. Når jeg var yngre var siste måltid rundt 17. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trådstarter her, så gøy med så mange svar!

Jeg ser at jeg burde utdype meg bedre vedrørende at jeg spiser så mye jeg vil og hva jeg vil. Jeg har aldri hatt noe problem med overspising. Jeg blir fort mett. Fredagstacoen min er 1-2 tacoskjell, og jeg er da stappmett. Derfor skal det mye til for meg å overspise når jeg faster. Jeg klarer rett og slett ikke så mange kalorier på et måltid.

Det jeg mener med at jeg spiser hva jeg vil er at jeg ikke har noe mat som er fy-fy. Forbudt mat for meg har en tendens til å bli veldig fristende. Faller jeg for fristelsen blir jeg skamfull og gir opp hele prosjektet. Jeg vil at dette skal være noe kan fortsette med, og jeg vet at interessen for typiske fristelser daler når jeg vet jeg kan spise det. Vil jeg ha en is til dessert, så tar jeg det uten dårlig samvittighet. Det gjør at fasten blir lettere for meg å klare også. "ja , jeg kan spise en is, men ikke nå. etterpå er det lov. Da venter jeg heller." Jeg spiser stort sett det samme som familien til middag, men klart, noen typer mat er bedre enn andre å faste på. Hadde jeg spist pannekaker med syltetøy til middag, hadde ikke dagen derpå hvert særlig god. Jeg prøver å spise en relativt høy prosent fett.

Mine problemer med å holde ned vekta har stort sett dreid seg om blodsukkerfall som resulterer i desperat sult og dårlige raske matvalg, og kosespising på kvelden. Begge disse problemene er borte med fastingen, og jeg har nå rast ned til 62 kg uten særlig ubehag eller slit av noe slag. Og for ei med medfødt lavt stoffskifte og har PCOS (som ofte fører med seg insulinresistens)  er jeg veldig fornøyd med det:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi de fleste ikke kan nok om kosthold og ernæringsbehov til at de kan ta egne, trygge og velinformerte avgjørelser om slike ting.

I tillegg så er jo omtrent folk hysteriske i forhold til å motvirke anoreksi og bulimi hos unge, noe som er en helt annet vepsebol, men som automatisk blir synonymt med å avstå fra å spise over kortere eller lengre tid.

Og ikke minst det at de fleste mennesker fremdeles er sukkerforbrennene, som er avhengig av en viss tilførsel av sukker (karbohydrater) gjennom dagen uten for langt opphold (måltider, mellommåltider, snacks osv) for å ikke føle seg ræva, fordi de aldri har latt kroppen skjønne hvordan den skal hente energi uten at den får det direkte fra matinntak og økt blodsukker fra dette.

Anonymkode: ce567...a3b

Her drar du mye info ut av ræva, for å si det rett ut.

Hilsen ei med gode kunnskaper innenfor ernæring og biologi som har levd med intermittent fasting i 6 år og aldri vært i bedre form (både fysisk og mentalt). Hjernen min fungerer optimalt på fastende mage, det samme gjør kroppen min. 

For andre er det motsatt. 

Du skal ikke være så bastant om ting du ikke vet noe om. 

Anonymkode: 17c74...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her drar du mye info ut av ræva, for å si det rett ut.

Hilsen ei med gode kunnskaper innenfor ernæring og biologi som har levd med intermittent fasting i 6 år og aldri vært i bedre form (både fysisk og mentalt). Hjernen min fungerer optimalt på fastende mage, det samme gjør kroppen min. 

For andre er det motsatt. 

Du skal ikke være så bastant om ting du ikke vet noe om. 

Anonymkode: 17c74...fa9

Eh, vi er enige, hvis ikke du skjønte det..?

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Her drar du mye info ut av ræva, for å si det rett ut.

Hilsen ei med gode kunnskaper innenfor ernæring og biologi som har levd med intermittent fasting i 6 år og aldri vært i bedre form (både fysisk og mentalt). Hjernen min fungerer optimalt på fastende mage, det samme gjør kroppen min. 

For andre er det motsatt. 

Du skal ikke være så bastant om ting du ikke vet noe om

Anonymkode: 17c74...fa9

Det er vel nettopp fordi jeg vet noe om det at jeg kan være så "bastant"

Du bør forresten lære deg å lese bedre, siden det virker som du og jeg faktisk er enige i vårt budskap, noe hverken du eller flere andre, ser ut til å ha fått med seg.

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Syns det er noe helt feil med slankekurer som baserer seg på ekstreme matvaner og et forstyrret forhold til mat. Sånne kurer kommer aldri til å gi noen et balansert og sunt forhold til mat.

Anonymkode: 6d30c...31c

Denne må jeg nesten svare på.. Dette er for meg mer et spisemønster enn en slankekur, og jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener er så ekstremt med det? Hvordan kan du si at dette hindrer sunt og balansert forhold til mat? Har du prøvd det, eller kjenner noen som har det?

Jeg har ihvertfall fått et MYE sunnere forhold til mat. Når jeg spiser, fokuserer jeg 100 % på maten, og virkelig koser meg. Før kunne jeg dytte innpå med mat og godis uten å tenke på det engang. jeg er mye mer fokusert på smak og kvalitet på det jeg spiser, og her om dagen prøvde jeg  McDonnalds for første gang siden jeg begynte å faste. Jeg endte med å kaste hele menyen, klarte ikke spise den søplematen, det smakte helt grusomt. Men det var "mat" jeg før kunne ty til pga blodsukkerfall, og det slipper jeg heldigvis nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2018 den 2.32, AnonymBruker skrev:

Fordi de fleste ikke kan nok om kosthold og ernæringsbehov til at de kan ta egne, trygge og velinformerte avgjørelser om slike ting.

I tillegg så er jo omtrent folk hysteriske i forhold til å motvirke anoreksi og bulimi hos unge, noe som er en helt annet vepsebol, men som automatisk blir synonymt med å avstå fra å spise over kortere eller lengre tid.

Og ikke minst det at de fleste mennesker fremdeles er sukkerforbrennene, som er avhengig av en viss tilførsel av sukker (karbohydrater) gjennom dagen uten for langt opphold (måltider, mellommåltider, snacks osv) for å ikke føle seg ræva, fordi de aldri har latt kroppen skjønne hvordan den skal hente energi uten at den får det direkte fra matinntak og økt blodsukker fra dette.

Anonymkode: ce567...a3b

Mener du at vanlige folk som ønsker å gå ned i vekt ikke skal gjøre det i frykt for å påvirke anorektikere...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått på intermittent fasting i 4 mnd.  Føles veldig bra.  Men er det noen som vet om fasten blir brutt ved å drikke saften av halv sitron/lunkent vann til frokost.  Spiser ellers ikke før ved 12 tiden.

Anonymkode: 49ccd...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå gått på intermittent fasting i 4 mnd.  Føles veldig bra.  Men er det noen som vet om fasten blir brutt ved å drikke saften av halv sitron/lunkent vann til frokost.  Spiser ellers ikke før ved 12 tiden.

Anonymkode: 49ccd...c5a

Vanskelig og si, men tanken er nok at man helst ikke skal ha noe som helst da selv de minste mengder setter i gang prosesser i magen. Om du er interessert ville jeg sjekket ut litt av hva Dr. Rhonda Patrick sier om saken, hun har flere ting liggende ute på youtube. Jeg lest og hørt på mye fra henne, mye via podcasten til Joe Rogan. Kan anbefales :) Mange er uenige om dette, finnes de som mener selv kaffe kan ødelegge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.8.2018 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Syns det er noe helt feil med slankekurer som baserer seg på ekstreme matvaner og et forstyrret forhold til mat. Sånne kurer kommer aldri til å gi noen et balansert og sunt forhold til mat.

Anonymkode: 6d30c...31c

Helt enig. Sånn som denne 'dietten' periodisk faste. Aldri hørt på maken! 
De eneste fordelene er jo at man kan bli kvitt diabetes type 2, at kroppen ikke hele tiden har mat å forbrenne og derfor forbrenner fett. Det forbrenner ikke muskler engang, for en ekstremt teit 'slankekur'.

 

 

 

Endret av Emblja
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Emblja skrev:

Helt enig. Sånn som denne 'dietten' periodisk faste. Aldri hørt på maken! 
De eneste fordelene er jo at man kan bli kvitt diabetes type 2, at kroppen ikke hele tiden har mat å forbrenne og derfor forbrenner fett. Det forbrenner ikke muskler engang, for en ekstremt teit 'slankekur'.

 

 

 

Har også sett masse av hans videoer :) Moren min har diabetes 2, og har nå prøvd fasting i noen uker og føler seg allerede mye bedre. Men spør hun legen sin får hun absolutt ingen info om dette. De vet ingenting om det, noe jeg syns er ganske illevarslende. Dette handler jo om insulin, hvorfor kan de ikke dette? Vi lurte på om det var medisinen hennes som gjorde at insulinet steg selv når hun hadde fastet i 15 timer, og om hun da i såfall bør utsette medisinen, men det kunne de ikke svare på... Flotte greier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilmus skrev:

Har også sett masse av hans videoer :) Moren min har diabetes 2, og har nå prøvd fasting i noen uker og føler seg allerede mye bedre. Men spør hun legen sin får hun absolutt ingen info om dette. De vet ingenting om det, noe jeg syns er ganske illevarslende. Dette handler jo om insulin, hvorfor kan de ikke dette? Vi lurte på om det var medisinen hennes som gjorde at insulinet steg selv når hun hadde fastet i 15 timer, og om hun da i såfall bør utsette medisinen, men det kunne de ikke svare på... Flotte greier!

At insulinet steg etter 15 timers faste?  Mener du da at hun fikk føling/lavt blodsukker? Eller mener du at blodsukkeret steg? For begge deler er helt vanlig hos diabetikere ved faste  og det er derfor faste ikke anbefales til mennesker med insulinkrevende diabetes. Og ved velregulert type 2 bør faste kun gjennomføres i samråd med lege.

Og forskning viser også at perodisk faste kan øke risikoen for diabetes type 2.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/periodevis-faste-oker-risiko-for-diabetes-type-2/

Anonymkode: 72ab7...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne lese om studier på mennesker, ikke rotter. Har lest en del studier på mennesker som viser noe annet. 

Anonymkode: d02b8...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...